Proama – zgłoszenie szkody. Jak i kiedy to zrobić?
W razie spowodowania wypadku lub kolizji przez innego kierowcę, poszkodowanemu w tym zdarzeniu przysługuje odszkodowanie z ubezpieczenia OC sprawcy. Jak wygląda proces likwidacji szkody w Proamie? Kiedy należy zgłosić szkodę i jak długo trzeba będzie czekać na wypłatę należnego świadczenia?
W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:
Towarzystwo ubezpieczeniowe Proama, czyli marka należąca do grupy Generali, oferuje swoim klientom szereg polis komunikacyjnych – począwszy od obowiązkowego ubezpieczenia OC, a skończywszy na dobrowolnym autocasco czy NNW. Z oferty firmy można skorzystać, np. używając kalkulatora OC Proama lub zestawiając ceny ubezpieczeń w różnych towarzystwach za pomocą porównywarki OC AC na mubi.pl.
Prawidłowe zachowanie po wypadku lub kolizji drogowej
Zakup ubezpieczenia OC to obowiązek każdego kierowcy, a Ci najrozsądniejsi zdają sobie również sprawę, że warto dodatkowo zabezpieczyć się za pomocą nieobowiązkowych polis. Oczywiście trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że rozbudowany pakiet ubezpieczeń zapewni Ci wsparcie finansowe oraz innego rodzaju pomoc, ale nie ochroni przed samym wypadkiem lub kolizją.
Co więcej, Twoje zachowanie po wystąpieniu niefortunnego zdarzenia na drodze może mieć wpływ na późniejszy proces likwidacji szkody i wypłatę odszkodowania. Bardzo ważne jest zatem, żebyś wiedział, jak należy wówczas prawidłowo postępować.
W przypadku kolizji, czyli zdarzenia drogowego, w którym nikt nie ucierpiał, sprawa jest prostsza. Po pierwsze, zadbaj o bezpieczeństwo innych uczestników ruchu, odpowiednio zabezpieczając miejsce zdarzenia. Nie musisz wzywać policji, chyba że jest to konieczne do rozstrzygnięcia, kto jest sprawcą zdarzenia lub gdyby doszło do przestępstwa (np. ucieczki z miejsca zdarzenia lub jazdy pod wpływem alkoholu).
Jeżeli nie będzie takiej potrzeby, wystarczy, że razem z drugim uczestnikiem zdarzenia sporządzicie oświadczenie zawierające wasze dane, informacje o pojazdach oraz opis zdarzenia i szkód (wzór znajdziesz tutaj). Ponadto warto też zrobić zdjęcia miejsca zdarzenia i uszkodzonego pojazdu.
W żadnym wypadku nie dokonuj zmian w uszkodzonym pojeździe i nie naprawiaj go bez kontaktu z ubezpieczycielem. Wyjątkiem jest sytuacja, w której naprawa jest konieczna do dalszej bezpiecznej jazdy.
W razie wypadku, a więc zdarzenia, w którym chociaż jedna osoba ucierpiała, przede wszystkim musisz wezwać policję i pogotowie. Nie zmieniaj niczego na miejscu zdarzenia, a tylko w miarę możliwości je zabezpiecz i udziel pierwszej pomocy poszkodowanym. Przybyłe na miejsce służby zajmą się dalszymi czynnościami.
Sposoby na zgłoszenie szkody w Proamie
Zarówno w sytuacji, gdy sam jesteś klientem Proamy i chcesz ubiegać się o odszkodowanie np. z tytułu autocasco, jak i wtedy, gdy ucierpiałeś w wypadku spowodowanym przez osobę ubezpieczoną w tym towarzystwie, Twoim obowiązkiem jest zgłoszenie szkody. Jak to zrobić?
Proama udostępnia dwie drogi zgłoszenia szkody:
- telefonicznie pod numerem 815 815 815 – infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00,
- online – za pomocą formularza dostępnego na stronie szkody.proama.pl.
Szkody z assistance w towarzystwie ubezpieczeń Proama można zgłaszać telefonicznie przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, jak również przez system europ assistance.
Termin na zgłoszenie szkody w Proamie
Szkodę z ubezpieczenia OC sprawcy należy oczywiście zgłosić jak najszybciej, bo tylko wtedy będziesz mógł liczyć na szybką wypłatę odpowiedniego odszkodowania. W teorii nie musisz się jednak spieszyć, bo przepisy Kodeksu cywilnego (art. 442) dają Ci na to czas aż do terminu przedawnienia roszczenia, czyli 3 lata od zdarzenia.
Zupełnie inaczej jest w przypadku dobrowolnych polis, bo tutaj o terminach zgłoszeń decydują sami ubezpieczyciele. Proama określa w ogólnych warunkach ubezpieczeń, że szkodę:
- z autocasco należy zgłosić w terminie 7 dni od zdarzenia,
- w przypadku kradzieży pojazdu należy zgłosić w terminie 3 dni od uzyskania informacji o jej dokonaniu,
- z ubezpieczenia autoszyby należy zgłosić w terminie 7 dni od zdarzenia,
- z ubezpieczenia NNW należy zgłosić w terminie 7 dni od zdarzenia lub od dnia, w którym pozwalał na to stan zdrowia ubezpieczonego.
Przygotuj te informacje przed zgłoszeniem szkody
Konkretne informacje i dokumenty będą oczywiście zależeć od rodzaju zdarzenia i polisy, z której chcesz zlikwidować szkodę, ale na pewno przydadzą Ci się:
- numer polisy, z której ma być likwidowana szkoda,
- dane osobowe uczestników zdarzenia (imię i nazwisko, PESEL, adres, dane kontaktowe),
- dowód osobisty,
- informacje na temat zgłaszanego zdarzenia: miejsce i czas, opis uszkodzeń, opis przebiegu zdarzeń,
- dowód rejestracyjny lub umowa kupna-sprzedaży Twojego pojazdu,
- oświadczenie sprawcy lub protokół policyjny z miejsca zdarzenia (w przypadku zgłaszania szkody OC),
- dokumentacja medyczna (w przypadku szkody osobowej),
- dokumentacja fotograficzna uszkodzeń pojazdu.
Samo wypełnienie oświadczenia o zdarzeniu nie jest jeszcze jednoznaczne z przyznaniem się do odpowiedzialności za spowodowanie szkód. Dokument ma tylko potwierdzić fakty i tożsamości obydwu stron, ułatwiając i przyspieszając proces likwidacji szkód.
Likwidacja szkody w Proamie
Gdy we właściwy sposób zgłosisz szkodę w Proamie, dochowując przy tym odpowiednich terminów, ubezpieczyciel rozpocznie proces likwidacji szkody. Na czym on polega?
W pierwszej kolejności otrzymasz indywidualny numer sprawy, który będzie Ci potrzebny m.in. do sprawdzenia jej przebiegu. Ubezpieczyciel poinformuje Cię także o dokumentach potrzebnych do likwidacji szkody. Możesz je przekazać np. mailowo na adres [email protected] lub drogą pocztową (ul. Senatorska 18, 00-082 Warszawa).
Następnie w ciągu 48 godzin (w dni robocze) skontaktuje się z Tobą rzeczoznawca Proamy, aby ustalić sposób przeprowadzenia oględzin, polegających na:
- wykonaniu zdjęć pojazdu,
- opisaniu uszkodzeń,
- wykonaniu kopii potrzebnych dokumentów,
- podpisaniu druku zgłoszenia szkody.
Oględzin samochodu można w Proamie dokonać za pomocą aplikacji mobilnej.
W ciągu 5 dni roboczych od otrzymania przez Proamę wyników oględzin (w bardziej skomplikowanych przypadkach – 7 dni), towarzystwo ubezpieczeniowe prześle Ci wycenę kosztów naprawy. Uwaga! Otrzymanie kosztorysu nie oznacza jeszcze przyznania odszkodowania – na decyzję w tej sprawie trzeba poczekać nieco dłużej.
A jak w tym czasie sprawdzić, co się dzieje z Twoja sprawą? Możesz to zrobić online lub kontaktując się z prowadzącym ją likwidatorem mailowo albo telefonicznie. Pamiętaj, aby zawsze mieć wówczas pod ręką numer sprawy, bo będzie on potrzebny do identyfikacji.
Wypłata odszkodowania w Proamie
Termin wypłaty odszkodowania zależy od czasu, jakiego towarzystwo będzie potrzebowało na właściwe rozpatrzenie wszystkich okoliczności sprawy i dostarczonych mu dokumentów. Powinno to jednak nastąpić w ciągu 30 dni od zgłoszenia szkody. Jeżeli w tym czasie nie uda się wszystkiego rozstrzygnąć, Proama wypłaci bezsporną część rekompensaty, a pozostałe środki zostaną przekazane w terminie 14 dni od momentu, gdy wyjaśnienie sprawy stało się możliwe.
Czy ten proces można w jakiś sposób przyspieszyć? Bardzo dużo zależy od sprawnej współpracy ubezpieczyciela z poszkodowanym. Wypełniając dyspozycję o wypłacie odszkodowania, czy szybko przekazując Proamie wszystkie niezbędne dokumenty, ułatwiasz cały proces, pozwalając szybciej przejść do kolejnego etapu.
Gdy już zostanie podjęta pozytywna dla Ciebie decyzja na temat odszkodowania, orzeczona kwota zostanie wypłacona przelewem na wskazane konto lub przekazem pocztowym. Do otrzymania odszkodowania możesz także upoważnić inne osoby lub warsztat.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie szkody w Towarzystwie Ubezpieczeń Proama
Podczas wypełniania dokumentów likwidacyjnych wskazujesz preferowany sposób wypłaty odszkodowania. Najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest przelew bankowy, ale istnieje również opcja wypłaty za pośrednictwem przekazów pocztowych realizowanych przez Pocztę Polską. Możesz także upoważnić osoby trzecie do odbioru odszkodowania w Twoim imieniu.
Aby upoważnić kogoś do uzyskiwania informacji na temat Twojej szkody, podpisz upoważnienie, zeskanuj je i wyślij na adres [email protected] lub bezpośrednio do likwidatora prowadzącego Twoją sprawę. Pamiętaj, żeby podać numer szkody w tytule wiadomości. Pamiętaj, że adres e-mail podany powyżej jest przeznaczony wyłącznie do spraw związanych ze szkodą. Alternatywnie możesz wysłać dokument na adres: Proama, ul. Senatorska 18, 00-082 Warszawa.
Aby dowiedzieć się, co dzieje się z Twoją szkodą, wyślij zapytanie na adres [email protected], podając numer szkody w tytule wiadomości. Możesz również skontaktować się bezpośrednio z likwidatorem, który prowadzi Twoją sprawę. Jeśli preferujesz rozmowę telefoniczną, zadzwoń pod numer 815 815 815. Konsultant Proamy udzieli Ci informacji na temat postępu likwidacji szkody i udostępni wszelkie dokumenty.
- Po wypadku lub kolizji drogowej może przysługiwać Ci prawo do odszkodowania z OC sprawcy lub własnego ubezpieczenia. Aby je otrzymać, należy zgłosić szkodę do ubezpieczyciela.
- Zgłoszenia szkody do Proamy można dokonać online lub telefonicznie.
- W zależności od rodzaju zdarzenia i polisy, z której chcesz ją zlikwidować, musisz trzymać się określonych terminów. Np. na zgłoszenie szkody z AC w Proamie masz tylko 7 dni od zdarzenia.
- Do zgłoszenia szkody potrzebne będą m.in. informacje o uczestnikach zdarzenia, opis jego przebiegu lub protokół policyjny.
- Likwidacja szkody w Proamie polega na przekazaniu do towarzystwa niezbędnych dokumentów, oględzinach uszkodzonego pojazdu i wycenie kosztów naprawy.
- Odszkodowanie jest wypłacane przez Towarzystwo Ubezpieczeń Proama w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia szkody.
- https://www.proama.pl/likwidacja_szkody/
- https://www.proama.pl/przydatne_informacje/wazne_dokumenty/aktualne/komunikacyjne_dla_sieci_agencyjnej_i_direct/owu_proama_komunikacyjne_20230525.pdf
Dołącz do dyskusji