Generali – zgłoszenie szkody. Co musisz wiedzieć?

Ucierpiałeś w wyniku wypadku spowodowanego przez osobę ubezpieczoną w Generali? A może sam jesteś klientem tego towarzystwa i chcesz uzyskać odszkodowanie w ramach autocasco lub innego ubezpieczenia? Nie musisz się obawiać wielu formalności – proces likwidacji szkody w Generali nie należy do skomplikowanych.

jak zgłosić szkodę w generali

Kiedy trzeba zgłosić szkodę w Generali?

Zgodnie z polskim prawem (art. 442 Kodeksu cywilnego), termin na zgłoszenie szkody z ubezpieczenia OC jest zawsze równy terminowi przedawnienia roszczenia o naprawienie tej szkody. Wynosi on zatem 3 lata od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie, ale nie więcej niż 10 lat od dnia samego zdarzenia (20 lat jeśli chodzi o szkodę na osobie powstałą w wyniku przestępstwa, zbrodni lub występku).

Oczywiście pomimo ustawowo gwarantowanych terminów, których towarzystwa ubezpieczeniowe nie mają prawa skrócić, żaden kierowca nie powinien bez potrzeby zwlekać ze zgłoszeniem szkody. Jak najszybsze powiadomienie ubezpieczyciela o zdarzeniu leży w interesie poszkodowanego, ponieważ to od niego zależeć będzie termin wypłaty odszkodowania. Szybkie zgłoszenie szkody z pewnością ułatwi też sam proces likwidacji szkody np. w zakresie oceny zniszczeń oraz ich realnej wyceny.

CZY WIESZ, ŻE …

Jeśli sprawca zdarzenia nie jest znany, termin przedawnienia, a zatem również termin zgłoszenia szkody z OC, jest liczony od momentu zidentyfikowania winnego, ale nie może on przekroczyć 10 lat. Inaczej jest w razie wypadku – wówczas bieg przedawnienia nie może skończyć się wcześniej, niż po 3 latach od chwili, w której w poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie zobowiązanej do jej naprawienia.

O ile jednak w kwestii szkód likwidowanych z OC firmy ubezpieczeniowe mają związane ręce, o tyle zupełnie inaczej wygląda sprawa terminów zgłoszenia w przypadku dobrowolnych ubezpieczeń. Tutaj ubezpieczyciele mają już prawo wyznaczyć własne terminy, z którego zresztą skrzętnie korzystają, umieszczając odpowiednie zapisy w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.

Jak to wygląda w przypadku Generali? W zależności od rodzaju polisy zgłoszenie szkody powinno nastąpić:

  • ubezpieczenie ACniezwłocznie, ale nie później niż w terminie 7 dni od powstania szkody (lub dnia, w którym ubezpieczony dowiedział się o zdarzeniu),
  • ubezpieczenie assistancew ciągu 12 godzin od zdarzenia (w razie wypadku lub awarii skutkujących unieruchomieniem pojazdu) lub w terminie 7 dni od zdarzenia (w razie kradzieży),
  • ubezpieczenie autoszybyw terminie 7 dni od zdarzenia,
  • ubezpieczenie NNW – osoba poszkodowana powinna poinformować o zdarzeniu w terminie 7 dni od wypadku, a w razie śmierci ubezpieczonego osoby upoważnione powinny to zrobić w terminie 30 dni od dnia śmierci.

Pamiętaj, że w razie przekroczenia terminu lub naruszenia przez Ciebie innych obowiązków określonych w OWU (m.in. przedstawienie dowodów, dokumentów itp.) Generali może odmówić wypłaty odszkodowania w całości lub w części, w jakiej Twoje zachowanie miało wpływ na ustalenie okoliczności zdarzenia lub zwiększenie rozmiarów szkody.

Jak zgłosić szkodę w Generali?

Gdy dojdzie do zdarzenia, w wyniku którego zajdzie potrzeba zgłoszenia szkody do Generali, będziesz musiał skontaktować się z ubezpieczycielem. Możesz to zrobić telefonicznie, pocztowo lub za pomocą Internetu. Do zgłoszenia będą Ci potrzebne:

  • polisa OC/AC,
  • dowód osobisty,
  • prawo jazdy,
  • dane osobowe uczestników zdarzenia,
  • dowód rejestracyjny lub umowa kupna-sprzedaży samochodu,
  • dokumentacja medyczna (jeżeli zgłoszenie dotyczy szkody osobowej),
  • dokumenty uzasadniające wystąpienie z roszczeniem (np. oświadczenie sprawcy, protokół policyjny),
  • numer konta bankowego.

Zgłoszenie szkody za pomocą formularza online

Najwygodniejszym sposobem zgłoszenia szkody w Generali jest skorzystanie z formularza dostępnego na stronie internetowej towarzystwa. Jak to zrobić?

  1. Po wejściu na stronę https://www.generali.pl/claimonweb/ musisz wybrać opcję “Zgłoś szkodę online”, a następnie wybrać rodzaj polisy, z której będzie zgłaszana szkoda. W przypadku zdarzeń dotyczących ubezpieczeń OC i AC należy wybrać szkodę komunikacyjną (“Pojazd”).
  2. Teraz musisz określić, czy zgłaszasz szkodę ze swojej polisy czy z polisy sprawcy zdarzenia ubezpieczonego w Generali.
  3. W kolejnym kroku musisz podać numer rejestracyjny ubezpieczonego pojazdu (Twojego lub sprawcy), datę i godzinę zdarzenia, oraz wybrać, czego dotyczy roszczenie.
  4. Uzupełnij formularz i przygotuj potrzebne dokumenty. Przygotuj: numer polisy, dowód rejestracyjny swojego pojazdu, dane osobowe uczestników zdarzenia, oświadczenie sprawcy, numer konta bankowego.
  5. Po zgłoszeniu sprawy otrzymasz jej numer SMS-em, by móc swobodnie sprawdzać jej aktualny status, logując się za pomocą podanego numeru na stronie towarzystwa.
  6. Po dokonaniu oceny zgłoszenia przez ubezpieczyciela, skontaktuje się on z Tobą, przesyłając decyzję SMS-em oraz na piśmie.
grafika

Zgłoszenie szkody telefonicznie lub mailowo

Szkodę możesz zgłosić również mailowo na adres: [email protected] lub kontaktując się z Centrum Pomocy pod numerem telefonu 913 913 913 od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-18:00.

UWAGA!

Zgłoszeń w ramach usługi assistance można dokonywać w Centrum Pomocy Generali pod numerem 913 913 913 przez 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę.

Jak szybko otrzymasz odszkodowanie od Generali?

Wypłata odszkodowania z OC sprawcy oraz rekompensaty w ramach innych dobrowolnych ubezpieczeń powinna nastąpić w terminie 30 dni od momentu otrzymania zgłoszenia o zdarzeniu ubezpieczeniowym. W tym czasie przedstawiciel Generali może skontaktować się z Tobą w celu np. uzupełnienia wymaganych danych lub dokumentów.

Możesz także osobiście kontrolować przebieg sprawy, kontaktując się z osobą odpowiedzialną za likwidację szkody (dane kontaktowe do niej znajdziesz w dokumentach przesłanych Ci po zgłoszeniu zdarzenia), sprawdzając status sprawy w strefie klienta lub mailowo. Pisząc na adres [email protected], pamiętaj o podaniu numeru szkody lub roszczenia w temacie wiadomości.

Gdyby wyjaśnienie okoliczności zdarzenia w podanym wyżej terminie okazało się niemożliwe, Generali poinformuje Cię o tym fakcie i wypłaci wówczas jedynie bezsporną część odszkodowania. Pozostałe koszty zostaną uregulowane w terminie maksymalnie 14 dni od momentu, w którym wyjaśnienie sprawy stało się możliwe.

O czym trzeba pamiętać przy zgłaszaniu szkody w Generali?

Sprawność przebiegu procesu likwidacji szkody i wypłaty odszkodowania będzie w dużym stopniu zależeć od Ciebie. Pamiętaj, że w zależności od tego, czy miał miejsce wypadek, czy kolizja, Twoje zachowanie powinno wyglądać inaczej. Szczegółowe informacje na temat rozróżnienia tych dwóch sytuacji znajdziesz w artykule: „Zabezpieczenie miejsca kolizji/wypadku”.

W kwestii likwidacji szkody z ubezpieczenia OC lub AC, istotne jest, że nie zawsze na miejsce zdarzenia trzeba wzywać policję. Będzie to konieczne m.in., gdy w jego wyniku ktoś został ranny, sprawca uciekł lub był pod wpływem alkoholu albo gdy któryś z pojazdów nie posiadał ubezpieczenia OC.

Jeżeli jednak doszło do zdarzenia, w którym nikt nie ucierpiał, np. stłuczki, a jej uczestnicy zgadzają się co do okoliczności, nie ma potrzeby wzywania funkcjonariuszy. O ile to możliwe należy usunąć z drogi uszkodzone pojazdy lub w odpowiedni sposób je zabezpieczyć, a następnie wykonać czynności, które umożliwią ustalenie wysokości odszkodowania przez ubezpieczyciela.

Mowa tu przede wszystkim o spisaniu oświadczenia, w którym sprawca kolizji przyzna się do winy. Jego wzór znajdziesz tutaj – warto go wydrukować i mieć zawsze pod ręką. Pamiętaj, że im więcej szczegółów na temat zdarzenia znajdzie się w oświadczeniu, tym sprawniej powinien pójść proces likwidacji szkody w Generali.

Przeczytaj też: Kalkulator OC Generali. Sprawdź, jak z niego korzystać!

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie szkody w Generali

Jak szybko trzeba zgłosić szkodę w Generali?
W jaki sposób można zgłosić szkodę w Generali?
Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia szkody?
PODSUMOWANIE
  • Termin zgłoszenia szkody w Generali zależy od rodzaju ubezpieczenia, z jakiego chcesz zlikwidować szkodę.
  • Na zgłoszenie szkody z OC masz 3 lata od momentu zdarzenia. Szkoda z autocasco powinna zostać zgłoszona w ciągu 7 dni od zdarzenia, a pomoc assistance w razie wypadku lub awarii otrzymasz, jeśli zgłosisz zdarzenie w ciągu 12 godzin od jego wystąpienia.
  • Zgłoszenia szkody w Generali można dokonać m.in. telefonicznie lub mailowo. Najłatwiej i najszybciej będzie jednak skorzystać z formularza online na stronie WWW towarzystwa.
  • Odszkodowanie od Generali otrzymasz w ciągu 30 dni od zgłoszenia zdarzenia. Możesz przyspieszyć ten proces, postępując właściwie na miejscu zdarzenia i niezwłocznie dopełniając wszystkich formalności.
Źródła:
  • OWU “Generali, z myślą o aucie”: https://www.generali.pl/media/Ogolne_Warunki_Ubezpieczen_Komunikacyjnych_Generali_z_mysla_o_aucie_obowiazujace_od_25_maja_2023_r_4eb6f8f647.pdf
  • https://www.generali.pl/
grafika
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Niestety niedoswiadczeni konsultanci i opieszali robią wszystko , żeby przeciągnąć decyzje reklamacje. Nie polecam , szkoda kasy na ich Ubezpieczenie. Odszkodowanie żeby dostać to chyba cud nawet jak jest w warunkach OWUD.i nie trwa to ani miesiac ani dwa ani trzy moze rok lub więcej. Najpierw Ci w mawiają, że nie ma takiej szkody w polisie a potem reklamacji nie rozpatrują w czasie. Szok

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC