Nie jesteś w stanie przewidzieć, co wydarzy się podczas podróży zagranicznej. Zgubiony paszport, kradzież dokumentów, wystąpienie nadzwyczajnej sytuacji w miejscu pobytu – to sytuacje, w których będziesz potrzebował pomocy odpowiednich instytucji. W poniższym artykule wskazujemy, jakie instytucje pomogą w przypadku wystąpienia problemów podczas podróży zagranicznej. Przede wszystkim wskazujemy kontakty, które warto zanotować przed wyjazdem.
W poniższym artykule poruszamy następujące kwestie:
Dane urzędu konsularnego
Przed wyjazdem warto odnotować sobie dane kontaktowe do przedstawicielstwa polskiej ambasady. Na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych (https://www.gov.pl/web/dyplomacja/polskie-przedstawicielstwa-na-swiecie) znajdziesz rejestr polskich przedstawicielstw w poszczególnych państwach. W rejestrze znajduje się adres placówki dyplomatycznej, numer telefonu oraz adres e-mail.
Pamiętaj! Jeśli znajdujesz się poza Unią Europejską i w danym państwie nie ma polskiej placówki dyplomatycznej, jesteś uprawniony do uzyskania pomocy od placówki dyplomatycznej/konsularnej jakiegokolwiek innego państwa, należącego do Unii Europejskiej. Przedstawicielstwo dyplomatyczne innego państwa należącego do UE ma obowiązek udzielić Ci pomocy na takich samych zasadach, na jakich pomocy udziela swoim obywatelom.
W jakich sytuacjach należy udać się do placówki dyplomatycznej?
W przypadku kłopotów za granicą pomocy udzieli Ci przedstawiciel polskiej placówki dyplomatycznej. Warto znać dane kontaktowe placówki, aby w razie kłopotu móc się sprawnie skontaktować z urzędem konsularnym. W niektórych przypadkach konieczna jednak będzie osobista wizyta.
W jakich sytuacjach możesz oczekiwać pomocy od urzędu konsularnego lub innej placówki dyplomatycznej?
- Zgubiony paszport lub inne dokumenty
Utrata dokumentów w związku z kradzieżą lub ich zgubienie może rodzić poważne problemy, zwłaszcza jeśli utracone dokumenty to dokumenty uprawniające do przekroczenia granicy. W takiej sytuacji podróżny może zwrócić się o pomoc do konsula. Na wniosek podróżnego konsulat pomoże uzyskać paszport tymczasowy. Więcej o procedurze możesz przeczytać tutaj: https://mubi.pl/poradniki/zgubione-dokumenty-za-granica/.
- Utrata środków finansowych
Jeśli utraciłeś pieniądze, konsul pomoże Ci się skontaktować z najbliższymi, którzy przekażą środki. W szczególnie uzasadnionych przypadkach konsul może udzielić pomocy finansowej w celu umożliwienia podróżnemu powrotu do kraju. Podróżny musi jednak te środki zwrócić po powrocie.
- Zostałeś aresztowany za granicą
Osoba zatrzymana lub aresztowana ma prawo żądać kontaktu z konsulem. Konsul nie udzieli Ci pomocy prawnej, ale może wskazać namiary na miejscowych adwokatów. Dodatkowo na Twój wniosek może powiadomić Twoją rodzinę oraz pomóc Ci uzyskać informacje na temat powodów zatrzymania i dalszej procedury.
- Śmierć za granicą
W przypadku śmierci podróżnego za granicą konsulat przekaże rodzinie informacje o zgonie za pośrednictwem odpowiedniej jednostki w Polsce. Konsulat nie finansuje transportu zwłok, ale może udzielić pomocy związanej z załatwieniem formalności na miejscu.
Pomoc finansową po śmierci ubezpieczonego rodzina może otrzymać, jeśli turysta był ubezpieczony w ramach ubezpieczenia turystycznego. Bliscy otrzymają odszkodowanie, jeśli ubezpieczony poniesie śmierć w wyniku nieszczęśliwego wypadku, np. podczas tygodniowego pobytu w Bułgarii. Ile kosztuje ubezpieczenie turystyczne i NNW w jego ramach, które zapewnia taką ochronę?
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Suma ubezpieczenia NNW | Cena ubezpieczenia turystycznego |
---|---|---|
mtu24.pl | 20 tys. zł | 24 zł |
AXA Partners | 20 tys. zł | 30,18 zł |
You Can Drive | 10 tys. zł | 33 zł |
mtu24.pl | 30 tys. zł | 37 zł |
Proama | 10 tys. zł | 44 zł |
Generali | 14 tys. zł | 47 zł |
Generali | 40 tys. zł | 54 zł |
AXA Partners | 50 tys. zł | 59,29 zł |
Proama | 20 tys. zł | 61 zł |
mtu24.pl | 30 tys. zł | 62 zł |
Generali | 60 tys. zł | 89 zł |
System Odyseusz – jak działa?
Ministerstwo Spraw Zagranicznych prowadzi specjalny portal pod adresem https://odyseusz.msz.gov.pl/, w którym możesz zarejestrować swoją podróż.
Jaki jest cel działania systemu? Program ma na celu umożliwić MSZ kontakt z podróżnym, jeśli w miejscu, w którym przebywa, wystąpi sytuacja nadzwyczajna. MSZ udzieli Ci niezbędnych informacji oraz pomocy poprzez odpowiednią placówkę konsularną lub dyplomatyczną. Osoby zarejestrowane w systemie będą również otrzymywały powiadomienia o zagrożeniach w kraju, w którym przebywają.
Jeśli wyjeżdżasz na krótko, np. na wakacje, możesz zarejestrować podróż bez potrzeby zakładania konta w serwisie. Twoje zgłoszenie zostanie zarchiwizowane w ciągu 14 dni po zakończeniu podróży. Osobom, które wyjeżdżają na dłuższy okres (np. w celu podjęcia pracy) zaleca się założenie konta.
Upadek biura podróży podczas wakacji – z kim się skontaktować?
Wykupując wycieczkę za pośrednictwem profesjonalnego Organizatora (w rozumieniu ustawy o imprezach turystycznych i usługach powiązanych), powinieneś uzyskać od niego informacje na temat udzielonej mu gwarancji. Organizator ma obowiązek ustalić zabezpieczenie poprzez wykupienie gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej na wypadek niewypłacalności.
Jeśli podczas wycieczki dojdzie do upadku biura podróży, Organizator powinien zorganizować powrót podróżnych do kraju. Jeżeli nie wywiąże się z tego obowiązku, procedurę pomocy uruchomi marszałek województwa, który jest beneficjentem gwarancji ubezpieczeniowej. Dlatego też przed podpisaniem umowy Organizator powinien swoim klientom przedstawić dowód posiadanego zabezpieczenia – w tym wskazać dane kontaktowe podmiotu udzielającego zabezpieczenia, a także podmiotu będącego beneficjentem. Jeśli kontakt z Organizatorem jest utrudniony, należy skontaktować się z urzędem konsularnym, który w razie potrzeby ułatwi nawiązanie kontaktu z odpowiednim marszałkiem województwa.
Przeczytaj też: Kradzież podczas podróży zagranicznej – czy możesz liczyć na odszkodowanie z ubezpieczenia turystycznego?
FAQ – najczęściej zadawane pytania o pomoc w razie problemów za granicą
Informacje na temat wszystkich polskich placówek dyplomatycznych znajdziesz na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Rejestr zawiera adresy, numery telefonów i adresy mailowe ambasad i konsulatów, a także informację o postępowaniu w razie braku polskiego przedstawicielstwa w danym kraju.
Konsulat lub inne przedstawicielstwo dyplomatyczne udzieli Ci pomocy w sytuacjach awaryjnych za granicą. Należą do nich szczególnie utrata dokumentów lub środków finansowych, ale również aresztowanie oraz śmierć w obcym kraju. Przedstawicielstwa dyplomatyczne pomagają m.in. w wyrabianiu dokumentów tymczasowych czy kontakcie z bliskimi w kraju.
Choć nie jest to obowiązkowe, przed wyjazdem warto zarejestrować swoją podróż w prowadzonym przez MSZ systemie Odyseusz, szczególnie jeśli wybierasz się do kraju podwyższonego ryzyka lub wyjeżdżasz na dłuższy okres. Zgłoszenie jest szybkie i bezpłatne, a ułatwi kontakt z podróżnym w razie sytuacji nadzwyczajnej.
- W razie utraty dokumentów za granicą należy skontaktować się z polskim konsulatem, który pomoże uzyskać paszport tymczasowy.
- Z pomocy konsula możesz skorzystać również w przypadku aresztowania oraz utraty środków finansowych.
- Placówka dyplomatyczna przekazuje informacje o zgonie podróżnego za granicą, pomaga również zorganizować formalności na miejscu.
- Przed wyjazdem warto zarejestrować podróż w systemie MSZ – Odyseusz. Dzięki rejestracji podróży MSZ udzieli Ci niezbędnych informacji oraz pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych.
Dołącz do dyskusji