Brexit a Zielona Karta i ubezpieczenie OC
Podróżujesz własnym samochodem do Wielkiej Brytanii? W takim razie na pewno zastanawiasz się, w jaki sposób Brexit, czyli wystąpienia tego kraju ze struktur Unii Europejskiej, wpłynął na kwestie przekraczania granic i ubezpieczenia. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Z tego artykułu dowiesz się:
Czy Wielka Brytania po Brexicie nadal należy do Systemu Zielonej Karty?
System Zielonej Karty obejmuje 46 krajów, których Biura Narodowe mają podpisane ze sobą umowy. Na ich terenie każdy pojazd, który ma wykupione ubezpieczenie OC we własnym kraju, jest chroniony bez konieczności kupowania dodatkowych ubezpieczeń. Do Systemu Zielonej Karty należy większość krajów europejskich i kilka pozaeuropejskich. Jednak do części z nich trzeba wyrobić Zieloną Kartę przed wjazdem – są to Albania, Azerbejdżan, Maroko, Tunezja, Turcja, Ukraina, Macedonia Północna oraz Mołdawia.
Czy od 1 stycznia 2021 do tej listy wyjątków dołączyła również Wielka Brytania? Kraj ten przystąpił do Porozumienia Wielostronnego, zatem kierowcy podróżujący do tego regionu własnym samochodem, nie muszą posiadać Zielonej Karty. Wystarczy, że będą mieć przy sobie ważne ubezpieczenie OC. Zielona Karta może jednak służyć jako dowód ubezpieczenia i w razie wypadku ułatwić uzyskanie odszkodowania.
Czy osoby spoza Wielkiej Brytanii są chronione ubezpieczeniem OC?
Możliwość dochodzenia roszczeń związanych z wypadkami przez odwiedzających Wielką Brytanię uległa zmianie. Do niedawna zasady ochrony osób spoza Zjednoczonego Królestwa opierały się na ustaleniach Dyrektywy Komunikacyjnej i prawie wspólnotowym obowiązującym na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Aktualnie Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych zawarło z Brytyjskim Biurem Narodowym „Porozumienie o ochronie gości”, które ma zabezpieczyć możliwość przekazywania informacji o pokryciu ubezpieczeniowym w obu kierunkach.
Co oznacza ta zmiana dla kierowców? Sprawa dotyczy nie tylko zapytań składanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe, ale także bezpośrednio przez osoby poszkodowane w zdarzeniu drogowym lub ich rodziny. Aby uzyskać potrzebne informacje ubezpieczeniowe, trzeba zatem będzie zgłosić się do PBUK lub Brytyjskiego Biura Narodowego.
Pamiętaj, że do Brexitu doszło stosunkowo niedawno i wciąż wypracowywane są kolejne procedury między UE a Wielką Brytanią. Zmieniły się m.in. formalności graniczne – pojawiła się po latach kontrola paszportowa oraz konieczność występowania o elektroniczną autoryzację podróży (ETA) w przypadku osób objętych ruchem bezwizowym. Więcej informacji znajduje się w artykule: “Ubezpieczenie do Wielkiej Brytanii”.
Ile kosztuje ubezpieczenie turystyczne i komunikacyjne po Brexicie?
Czy cena ubezpieczenia do Wielkiej Brytanii wzrosła po wyjściu tego kraju z Unii Europejskiej? Sprawdźmy, ile za polisę turystyczną zapłaci 43-letni Adam. Jego pobyt na Wyspach potrwa 10 dni. W jego trakcie turysta będzie zwiedzał brytyjskie zabytki i smakował tamtejszej kuchni.
Ile kosztuje ubezpieczenie turystyczne do Wielkiej Brytanii?
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Zakres ochrony | Najniższa cena polisy turystycznej |
---|---|---|
mtu24.pl | KL: 80 000 zł, OC: 50 000 zł | 32 zł |
SIGNAL IDUNA | KL: 125 328 zł, NNW: 15 000 zł | 38 zł |
UNIQA | KL: 250 000 zł, NNW: 30 000 zł, Bagaż: 2000 zł | 46 zł |
AXA Partners | KL: 200 000 zł, NNW: 20 000 zł | 47 zł |
Colonnade | KL: 208 880 zł, NNW: 20 888 zł, OC: 417 760 zł, Bagaż: 2088 zł | 52 zł |
Wiener | KL: 167 104 zł, NNW: 10 000 zł, OC: 104 440 zł | 58 zł |
Proama | KL: 300 000 zł, NNW: 15 000 zł | 59 zł |
Generali | KL: 300 000 zł, NNW: 30 000 zł | 70 zł |
ERGO Hestia | KL: 500 000 zł, NNW: 30 000 zł, OC: 500 000 zł, Bagaż: 5000 zł | 98 zł |
Od 2 kwietnia 2025 roku podróżni odwiedzający Wielką Brytanie będą musieli posiadać specjalne zezwolenie w postaci eWizy lub Elektroniczej Autoryzacji Podróży (ETA). Cena ETA wynosi 10 funtów brytyjskich. Dokument ważny jest 2 lata!
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu do Wielkiej Brytanii?
W przypadku ubezpieczenia komunikacyjnego o wysokości składki decyduje szereg czynników m.in.:
- parametry samochodu (np. marka i model, pojemność silnika, przebieg),
- cechy kierowcy (np. wiek, rok uzyskania prawa jazdy, miejsce zamieszkania),
- historia ubezpieczenia kierowcy (długość ubezpieczenia, liczba zgłoszonych szkód).
Na ich podstawie ubezpieczyciele obliczają indywidualne składki, dlatego koszt polisy będzie inny dla każdego kierowcy. Ponadto trzeba pamiętać, że na cenę wpływa także zakres ochrony, który w przypadku wyjazdu za granicę warto rozszerzyć np. o ubezpieczenie AC bądź assistance samochodowe działające poza granicami Polski.
- Brexit początkowo mocno ograniczył swobodę transgranicznego przemieszczania się pojazdów zarejestrowanych w krajach Unii Europejskiej. Aktualnie kierowcy nie muszą już jednak wyrabiać Zielonej Karty podczas podróży do Wielkiej Brytanii.
- Przed wjazdem na teren Wielkiej Brytanii wystarczy, że wyposażysz się w dokument, który potwierdza posiadanie ubezpieczenia OC.
- Po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej zmianie uległ sposób dochodzenia roszczeń w sprawie wypadków i kolizji, w których szkody odniosły osoby spoza Zjednoczego Królestwa. PBUK zawarł jednak z Biurem Narodowym Wielkiej Brytanii „Porozumienie o ochronie gości”, które ma ułatwić przekazywanie informacji ubezpieczeniowych między naszymi krajami.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wpływ Brexitu na ubezpieczenie auta
Zielona Karta nie jest obowiązkowa podczas podróży turystycznych do Wielkiej Brytanii, jednak wciąż stanowi ważny dokument potwierdzający wykupienie ubezpieczenia pojazdu. Choć jej posiadanie nie jest obowiązkowe, możliwe jest, że okaże się przydatna np. w razie wypadku.
Tak, możesz poruszać się samochodem zarejestrowanym w innym państwie Unii Europejskiej podczas pobytu w Wielkiej Brytanii. Dopuszczalne jest, aby taki pojazd był używany przez maksymalnie 6 miesięcy jednorazowo w ciągu roku. W przypadku krótszych wizyt w tym państwie łączny czas korzystania z pojazdu nie może przekroczyć 6 miesięcy w ciągu danego roku.
Nie wiadomo jeszcze, jak duże zmiany czekają kierowców. Można się jednak spodziewać, że dochodzenie odszkodowań za wypadki w Wielkiej Brytanii stanie się trudniejsze, ponieważ nie będą go już regulować prawa wspólnotowe. Porozumienie zawarte między PBUK a Brytyjskim Biurem Narodowym ma gwarantować, że informacje ubezpieczeniowe między krajami będą przekazywane normalnie, ale na efekty trzeba poczekać.
Dołącz do dyskusji