Podróżujesz własnym samochodem do Wielkiej Brytanii? W takim razie na pewno zastanawiasz się, w jaki sposób Brexit, czyli wystąpienia tego kraju ze struktur Unii Europejskiej, wpłynął na kwestie przekraczania granic i ubezpieczenia. Przyjrzyjmy się bliżej tym kwestiom.
Z tego artykułu dowiesz się:
Czy Wielka Brytania po Brexicie nadal należy do Systemu Zielonej Karty?
System Zielonej Karty obejmuje 47 krajów, których Biura Narodowe mają podpisane ze sobą umowy. Na ich terenie każdy pojazd, który ma wykupione ubezpieczenie OC we własnym kraju, jest chroniony bez konieczności kupowania dodatkowych ubezpieczeń. Do Systemu Zielonej Karty należy większość krajów europejskich i kilka pozaeuropejskich. Jednak do części z nich trzeba wyrobić Zieloną Kartę przed wjazdem – są to Albania, Azerbejdżan, Iran, Czarnogóra, Rosja, Izrael, Maroko, Tunezja, Turcja, Białoruś, Ukraina, Macedonia oraz Mołdawia.
Czy od 1 stycznia 2021 do tej listy wyjątków dołączyła również Wielka Brytania? Formalnie nie, ale w praktyce po Brexicie kraj ten stał się w rozumieniu prawa UE państwem trzecim, co oznacza zmiany dla podróżujących w obydwie strony. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych informuje w tym momencie, że przed wyjazdem samochodem do Wielkiej Brytanii wskazane jest wyrobienie u swojego ubezpieczyciela Zielonej Karty.
Czy osoby spoza Wielkiej Brytanii są chronione ubezpieczeniem OC?
Możliwość dochodzenia roszczeń związanych z wypadkami przez odwiedzających Wielką Brytanię uległa zmianie. Do niedawna zasady ochrony osób spoza Zjednoczonego Królestwa opierały się na ustaleniach Dyrektywy Komunikacyjnej i prawie wspólnotowym obowiązującym na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych zawarło z Brytyjskim Biurem Narodowym „Porozumienie o ochronie gości”, które ma zabezpieczyć możliwość przekazywania informacji o pokryciu ubezpieczeniowym w obu kierunkach. Ma to dotyczyć nie tylko zapytań składanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe, ale także bezpośrednio przez osoby poszkodowane lub ich rodziny. Aby uzyskać takie informacje, trzeba będzie zgłosić się do PBUK lub Brytyjskiego Biura Narodowego.
Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych zawarło z Brytyjskim Biurem Narodowym „Porozumienie o ochronie gości”, które ma zabezpieczyć możliwość przekazywania informacji o pokryciu ubezpieczeniowym w obu kierunkach. Ma to dotyczyć nie tylko zapytań składanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe, ale także bezpośrednio przez osoby poszkodowane lub ich rodziny. Aby uzyskać takie informacje, trzeba będzie zgłosić się do PBUK lub Brytyjskiego Biura Narodowego.
Pamiętajmy, że do Brexitu doszło niedawno i kolejne procedury są wypracowywane i uzgadniane między UE a Wielką Brytanią. Już teraz zmieniły się formalności graniczne – pojawiła się po latach kontrola paszportowa. Natomiast podczas podróży z Wielkiej Brytanii do Polski odbywać się będzie odprawa graniczna na takich samych zasadach jak do innych państw trzecich!
Ile kosztuje ubezpieczenie turystyczne i komunikacyjne po Brexicie?
Czy cena ubezpieczenia do Wielkiej Brytanii wzrosła po wyjściu tego kraju z Unii Europejskiej? Sprawdźmy, ile za polisę turystyczną i komunikacyjną zapłacił 43-letni mieszkaniec Mrągowa, który ma prawo jazdy od 20 lat i bezszkodowa historię ubezpieczenia. Do Wielkiej Brytanii podróżuje 9-letnim Audi A6 z silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 l. Pobyt na wyspach potrwa 10 dni. W jego trakcie turysta będzie zwiedzał brytyjskie zabytki i smakował tamtejszej kuchni.
Ile kosztuje ubezpieczenie turystyczne?
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Najniższa cena polisy turystycznej | Zakres ochrony |
---|---|---|
mtu24.pl | 32 zł | KL: 80 000 zł OC: 50 000 zł |
AXA Partners | 39,20 zł | KL: 200 000 zł NNW: 20 000 zł |
Proama | 41 zł | KL: 100 000 zł |
Generali | 64 zł | KL: 300 000 zł NNW: 15 000 zł OC: 50 000 zł |
- Brexit mocno ograniczył swobodę transgranicznego przemieszczania się pojazdów zarejestrowanych w krajach Unii Europejskiej.
- PBUK zaleca, aby przed wjazdem na teren Wielkiej Brytanii nabyć certyfikat Zielonej Karty.
- Po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej zmianie uległ sposób dochodzenia roszczeń w sprawie wypadków i kolizji, w których szkody odniosły osoby spoza Zjednoczego Królestwa. PBUK zawarł jednak z Biurem Narodowym Wielkiej Brytanii „Porozumienie o ochronie gości”, które ma ułatwić przekazywanie informacji ubezpieczeniowych między naszymi krajami.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wpływ Brexitu na ubezpieczenie auta
Zielona Karta to międzynarodowy dokument potwierdzający, że jego posiadacz ma ważne ubezpieczenie OC samochodu. Jest ona niezbędna na terenie krajów należących do Systemu Zielonej Karty, ale niebędących sygnatariuszami Porozumienia Wielostronnego (w nich wystarczy krajowe OC) – w Europie są to Albania, Czarnogóra, Macedonia, Mołdawia, Białoruś, Rosja i Ukraina. UWAGA! Od 1 czerwca 2023 roku Zielona Karta nie będzie obowiązywała w Rosji i na Białorusi.
Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zaleca, by przed podróżą do Wielkiej Brytanii własnym samochodem wyrobić sobie Zieloną Kartę. Wszystko dlatego, że z dniem 1 stycznia 2021 roku dobiegł końca okres przejściowy w relacjach Unii Europejskiej z Wielką Brytanią, co ma wpływ na wiele formalności, również kwestię ubezpieczenia komunikacyjnego.
Nie wiadomo jeszcze, jak duże zmiany czekają kierowców. Można się jednak spodziewać, że dochodzenie odszkodowań za wypadki w Wielkiej Brytanii stanie się trudniejsze, ponieważ nie będą go już regulować prawa wspólnotowe. Porozumienie zawarte między PBUK a Brytyjskim Biurem Narodowym ma gwarantować, że informacje ubezpieczeniowe między krajami będą przekazywane normalnie, ale na efekty trzeba poczekać.
Dołącz do dyskusji