Fabryczny kolor lakieru po numerze VIN – jak to sprawdzić?
Na parkingu stoi kilkanaście samochodów. Część z nich jest biała, inne są czerwone, a pozostałe srebrne. Niby te białe są białe, a jednak lekko różnią się barwą. Podobnie jest z czerwonymi i srebrnymi samochodami. Jak w takim razie dobrać lakier do zamalowania otarcia lub do wymienianego elementu pojazdu, jeśli każda marka używa innej palety kolorów? Dowiedz się, gdzie znaleźć informację na temat fabrycznego koloru karoserii – VIN, książka serwisowa a może tabliczka znamionowa?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest numer VIN?
- Gdzie znajduje się numer VIN?
- Jak odczytać fabryczny kolor lakieru z numeru VIN?
- Do czego potrzebny jest numer lakieru?
- Jak odczytać kolor lakieru różnych producentów aut?
- Czy tabliczka znamionowa to dobre źródło wiedzy o lakierze?
- Gdzie jeszcze szukać informacji o kolorze lakieru?
Numer VIN – jak wygląda?
Interesujący nas numer VIN to nic innego, jak numer identyfikacyjny pojazdu (Vehicle Identification Number). Nadaje go producent samochodu, a potem umieszcza w pojeździe. Obecnie numer ten jest zestandaryzowany w Unii Europejskiej zgodnie z normą ISO-3779. Jakie są konsekwencje ujednolicenia?
Każdy producent samochodów korzysta z określonych zasad tworzenia numeru VIN – kiedyś stosowane były różne formaty. Współcześnie zapisuje się go cyframi i literami alfabetu łacińskiego z wyjątkiem liter I, O i Q. Numer VIN składa się z 17 znaków, które podzielone są na 3 trzy części:
- WMI – World Manufacturer Identifier wskazuje region i nazwę producenta (3 znaki),
- VDS – Vehicle Descriptor Section opisuje typ pojazdu (6 znaków),
- VIS – Vehicle Identifier Section dotyczy konkretnego egzemplarza (8 znaków).
Pierwsza sekcja jest z góry określona i zakodowana zgodnie z przyjętymi normami. W dwóch następnych (VDS i VIS) producenci mają dowolność zapisu. To tam znajdują się szczegółowe informacje na temat pojazdu – od rodzaju nadwozia, przez typ silnika, aż po oznaczenie zakładu montującego i rok produkcji.
Numer VIN – gdzie go znaleźć?
Każdy właściciel samochodu może sprawdzić numer VIN swojego samochodu. Oczywiście najprościej jest sięgnąć po dowód rejestracyjny. Interesujący nas kod znajduje się w polu E. Producenci samochodów umieszczają także numer VIN w samochodzie. Niestety mamy złą informację – panuje tutaj dowolność, więc może znajdować się on w różnych miejscach. Gdzie więc powinniśmy szukać numeru VIN w samochodzie? Najczęściej znajduje się on:
- na słupku bocznym po stronie kierowcy,
- pod maską,
- pod klapką wlewu paliwa,
- w bagażniku,
- na drzwiach kierowcy.
Oczywiście znajdziesz go także w książce serwisowej samochodu. Trudno wyobrazić sobie sytuację, by ktoś zgubił zarówno dowód rejestracyjny, jak i książkę serwisową, jednocześnie nie mogąc znaleźć numeru w swoim aucie. Załóżmy więc, że już go znasz – jak wygląda odczytanie koloru lakieru po numerze VIN?
Kod lakieru po VIN
Nie będziemy ukrywać, że jest to trudne zadanie dla zwykłego kierowcy. Powiedzmy to sobie szczerze – jest ono praktycznie niewykonalne! Teoretycznie można próbować spisać VIN i zdekodować go w dekoderach VIN znajdujących się w internecie, ale efekty mogą być różne, ponieważ to od producentów zależy, jakie informacje udostępniają podmiotom zewnętrznym – na przykład wiele japońskich marek nie dzieli się taką wiedzą.
W samym numerze VIN nie koduje się koloru lakieru. Oznacza to, że pod żadną konkretną liczbą czy literą nie kryje się na przykład kolor żółty czy niebieskie. Do rozkodowania koloru lakieru, jeśli już producent umożliwia to, potrzeby jest cały VIN, a nie jego wycinek, ponieważ należy wiedzieć choćby kiedy auto zostało wyprodukowane, gdzie czy jaka to wersja.
Innym rozwiązaniem niż korzystanie z internetowych dekoderów jest zadzwonienie do autoryzowanego serwisu. Możemy tam zapytać się o specyfikację samochodu. Oczywiście będziemy musieli przedstawić dane pojazdu, by pracownik miał na podstawie czego sprawdzić interesujące nas informacje. Zazwyczaj niezbędne okaże się podanie roku produkcji samochodu, jego typu oraz modelu lub po prostu numeru VIN. W ten sposób uzyskamy kod fabrycznego lakieru!
Jeśli odczytanie koloru lakieru z numeru VIN jest niemożliwe, to warto pomyśleć o innym rozwiązaniu. Jest nim sprawdzenie informacji na tabliczce znamionowej! Warto dodać, że na niej znajduje się także numer VIN.
Numer lakieru – do czego jest potrzebny?
To dość oczywiste pytanie, ale i na nie warto odpowiedzieć. Numer lakieru będzie nam potrzebny, a także lakiernikowi, gdy na karoserii pojawią się ubytki i będziemy chcieli dokonać poprawek lakierniczych.
Pamiętajmy, że każdy kolor lakieru ma wiele odcieni, które wyraźnie różnią się od siebie. Wybór odpowiedniego wariantu jest ważny, ponieważ po poprawkach lakierniczych auto będzie wyglądać estetycznie.
Przy wyborze odpowiedniego koloru lakieru w zakładzie lakierniczym bierze się pod uwagę nie tylko jego kod, ale także to, jak bardzo ten nałożony na karoserię postarzał się przez lata użytkowania i ekspozycję na słońce oraz warunki pogodowe.
Kolor lakieru u różnych producentów aut – jak go odczytać?
Jak to bywa w świecie motoryzacji, każdy producent wymyśla i stosuje swoje oznaczenia kolorów lakieru. Jak to wygląda u przykładowych marek samochodów?
- Audi – kod lakieru rozpoczyna się od litery “L”.
- BMW – podawana jest pełna nazwa koloru lakieru.
- Ford – kolor ukryty jest pod postacią kodu składającego się z 2 znaków na tabliczce znamionowej.
- Opel – znajdziemy go na tabliczce, gdzie pierwsza litera oznacza rodzaj lakieru (A to akrylowy, E to wodorozcieńczalny, Y to metaliczny), a kolejne cyfry wskazują na kolor.
- Renault – kod zaczyna się od liter “TE” a kolejne 3 cyfry wskazują na konkretny kolor lakieru.
- Volkswagen – specjalny kod rozpoczyna się literą “L”.
Podane powyżej kody lakierów nie dotyczą fragmentu numeru VIN, tylko są ich technicznymi oznaczeniami!
Tabliczka znamionowa – źródło wiedzy o pojeździe!
Co to takiego jest? To trwale przymocowana do samochodu tabliczka zawierająca najważniejsze informacje o pojeździe. Powinna być ona odporna na zniszczenia i zamontowana w miejscu łatwo dostępnym dla użytkownika pojazdu. To na niej możemy poszukać kodu OEM, który określa fabryczny kolor lakieru.
Niestety i tutaj napotykamy na dwa podstawowe problemy:
- producenci umieszczają tabliczki w różnych miejscach pojazdu,
- marki stosują unikatowe palety barw lakierów oraz sposób ich zapisu.
Tabliczka znamionowa, zależnie od modelu i producenta samochodu, może znajdować się w bagażniku, na którymś słupku, na drzwiach, pod maską lub pod klapką wlewu paliwa.
Najprostszym rozwiązaniem, by na podstawie takiej tabliczki znaleźć odpowiedni lakier dla swojego samochodu, jest zrobienie zdjęcia temu elementowi i zgłoszenie się z nim do specjalistycznego sklepu lub lakiernika. Tam pracownik bez problemu odczyta informację i wskaże właściwy lakier.
Warta uwagi jest strona https://paintref.com/paintref/index.shtml, gdzie znajdziemy kody kolorów lakieru dla różnych marek i modeli samochodów. Na podstawie podanych tam informacji można spróbować odczytać z tabliczki znamionowej informacje o kolorze własnego auta lub próbować porównać je z obecnym kolorem auta.
Na koniec tylko mała uwaga – wraz z wiekiem lakier może ulec odbarwieniu pod wpływem czynników atmosferycznych! Pewnym rozwiązaniem zawsze będzie wizyta u profesjonalnego lakiernika.
Kolor lakieru – gdzie jeszcze szukać informacji?
Część producentów samochodów informacje o fabrycznym kolorze lakieru umieszcza w dodatkowych miejscach. Na przykład:
- Fiat – kolor lakieru znajdziemy na srebrnej naklejce przyklejonej na brzegu klapy bagażnika lub spodzie maski (to kilka cyfr, ukośnik i litera).
- Honda – japoński producent używa czarnych lub białych naklejek naklejanych pod pod maską lub na słupku od strony pasażera (kod zaczyna się od 2 liter).
- Mercedes-Benz – naklejka na słupku drzwi od kierowcy lub pod maską (kilka cyfr).
- Peugeot – naklejka przy drzwiach kierowcy (kilka cyfr).
- Toyota – podobnie jak w Hondzie tutaj umieszcza się kod na czarnej lub białej naklejce (3 znaki).
FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprawdzanie koloru lakieru po numerze VIN
Numer VIN, czyli po prostu numer identyfikacyjny pojazdu, posiada każdy samochód, ale nie zawsze łatwo go znaleźć. Producenci mają w tym względzie dowolność, dlatego VIN może być umieszczony np. na słupku bocznym, pod maską czy na drzwiach kierowcy. Aby uniknąć poszukiwań, najłatwiej po prostu sprawdzić VIN w dowodzie rejestracyjnym lub książce serwisowej samochodu.
Tak, ale nie jest to takie proste. Używanie internetowych dekoderów VIN nie gwarantuje właściwych rezultatów, ponieważ część producentów niechętnie udostępnia takie informacje podmiotom zewnętrznym – te można uzyskać, kontaktując się z autoryzowanym serwisem obsługi. Podając pracownikowi dane samochodu, w tym numer VIN, będzie on mógł odczytać specyfikację auta, a z niej m.in. kod fabrycznego koloru lakieru oraz wyposażenie samochodu.
Tak i będzie to nieco prostsze, niż szukanie tej informacji po numerze VIN. Najpierw trzeba znaleźć tabliczkę znamionową w aucie (może znajdować się w różnych miejscach), a z niej odczytać kod OEM. On właśnie określa fabryczny kolor lakieru, ale że producenci stosują różne oznaczenia, najlepiej udać się z tym problemem do lakiernika, który powinien bez problemu wskazać właściwy lakier.
- Numer VIN składa się z 17 znaków, którymi są cyfry i litery alfabetu łacińskiego (bez I, O, Q).
- Numer VIN można odczytać z dowodu rejestracyjnego, książeczki serwisowej lub z wnętrza pojazdu.
- Kolor lakieru bardzo trudno odczytać z numeru VIN. Najlepiej skontaktować się z autoryzowanym serwisem.
- Na tabliczce znamionowej znajdziesz nazwę koloru lub kod, który będzie określał fabryczny kolor lakieru.
- Producenci samochodów umieszczają kod lakieru także na nalepkach przy drzwiach lub pod maską.
Dołącz do dyskusji