Czym są motocykle typu trike?
Mówiąc o motocyklach, przyjęło się myśleć o jednośladach, czyli pojazdach, które mają dwa koła zamontowane w jednej osi. Tymczasem wśród motocykli można wymienić także pewien nietypowy model. Jego nieszablonowość tkwi w posiadaniu trzech zamiast dwóch kół: jednego z przodu (w osi pojazdu) oraz dwóch z tyłu, ewentualnie odwrotnie. Taki trójkołowy motocykl nazywany jest trike lub w spolszczonej wersji – trajką.
W tym artykule przeczytasz:
Motocykle typu trike – czym są?
Niektórym kierowcom nie wystarcza standardowy samochód osobowy z czterema kołami lub zwykły jednoślad, który posiada dwa koła ułożone jedno za drugim. Część miłośników motoryzacji lubi wyróżniać się wśród innych użytkowników ruchu drogowego i przyciągać wzrok przechodniów. Dlatego ich zainteresowanie mogą wzbudzić motocykle typu trike. Nazywane trajkami pojazdy to motocykle posiadające trzy koła zamiast dwóch. Trajki posiadają zazwyczaj jedno koło z przodu, zamontowane na środku, a także dwa koła tylne. Rzadziej spotyka się modele z odwrotnym układem kół: z dwoma zlokalizowanymi z przodu oraz z jednym kołem tylnym. Taki układ ma na przykład Can-Am Spyder z 2007 roku.
Trajkami nazywane są jedynie motocykle trójkołowe, napędzane silnikiem. Trzykołowe rowery czy riksze nie mogą nosić tego miana.
Korzenie motocykli trójkołowych sięgają ponad wiek wstecz, kiedy to zaczęły powstawać pierwsze jednoślady, a jednocześnie samochody na trzech kółkach. Pierwowzorem motocykla typu trike był De Dion wyprodukowany pod koniec XIX wieku. Później produkcją pojazdów na trzech kołach zajęły się marki: Harley-Davidson oraz Indiana. Budowa maszyn tego typu wykorzystywała podzespoły Volkswagena Garbusa, Fiata 126 czy rosyjskiego Zaporożca.
Trajki były odpowiedzią producentów na potrzebę kierowców, którzy domagali się bardziej stabilnych pojazdów niż dwukołowce. Ponadto dwa koła zamontowane z tyłu umożliwiały zabudowanie tylnej części, tworząc jednocześnie miejsce do przewozu przedmiotów. Wiele modeli zamiast skrzyni za kierowcą posiadało wygodną dwuosobową kanapę, która umożliwiała transport osób.
Przykłady motocykli typu trike
Honda GL1500 – jego produkcję rozpoczęto w 1988 roku i był to w pewnym sensie rok przełomowy, bo przyniósł najwięcej zmian w budowie Goldwinga. Czterocylindrowy bokser zastąpiono w nim sześciocylindrowym o pojemności 1520 cm³, wprowadzono cyfrowy zapłon, dzięki czemu motocykl ma większą moc i jest cichszy.
BOOM Mustang ST1 – trajka z silnikiem Forda o pojemności 1596 cm³, 109 KM.
Yamaha Tricity 125 – trójkołowiec z silnikiem o pojemności 125 cm³. Jego moc wynosi 9 kW (12 KM). Pojazd ma dwa koła z przodu, dzięki czemu jest stabilny i łatwy w prowadzeniu. Powinien przypaść do gustu szczególnie początkującym motocyklistom.
Piaggio MP3 – trike z silnikiem o pojemności 500 cm³ i mocą 28,5 kW (39 KM). Posiada funkcję blokowania zawieszenia, co pozwala maszynie stać stabilnie bez konieczności używania nóżki.
Yamaha Niken – skuter waży 263 kg i jest jednym z najpotężniejszych. Jego silnik ma pojemność 847 cm³ i moc 115 KM. Wyposażono go w 6-biegową automatyczną skrzynię.
Kto może prowadzić trajki?
To, jakie uprawnienia są niezbędne, aby móc zostać kierowcą motocykla trójkołowego, zależy od mocy silnika danego modelu. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami do prowadzenia trójkołowców uprawnia trzy grupy kierowców.
Posiadacz prawa jazdy kat. A1 | motocykl trójkołowy o mocy do 15 KW |
Posiadacz prawa jazdy kat. A2 | motocykl trójkołowy o mocy do 15 KW |
Posiadacz prawa jazdy kat. B | motocykl trójkołowy |
Ile kosztuje ubezpieczenie trajki?
Ubezpieczenie motocykli ogólnie jest tańsze niż ubezpieczenie samochodów. Podczas gdy OC czterokołowców to koszt średnio 852 zł, ubezpieczenie dwóch kółek kosztuje średnio 285 zł. Co jest ważniejsze, wielu motocyklistów płaci za OC około 100-200 zł. Również ci, którzy jeżdżą motocyklami typu trike, płacą za OC w podobnych granicach.
Przykładowo, ubezpieczenie OC motocykla turystycznego marki Honda można było we wrześniu nabyć już od 101 zł, a skutera marki Yamaha – od 100 zł. Warto wykonać wyliczenie składki samodzielnie, podając informacje o sobie i swoim pojeździe, aby wiedzieć, jakich kosztów się spodziewać.
Motocykl typu trike | Najtańsze OC motocykla typu trike | Średni koszt ubezpieczenia motocykla danej marki |
---|---|---|
Skuter Yamaha MW 125A Tricity z 2017 roku | 100 zł | 245 zł |
Turystyczna Honda Gold Wing GL 1800 A z 2006 roku | 101 zł | 250 zł |
FAQ – najczęściej zadawane pytania o motocykle typu trike
Motocykle typu trike, czyli inaczej trajki, to motocykle trójkołowe, które są bardziej stabilne i wygodne w prowadzeniu niż te z dwoma kołami. Ich produkcja rozpoczęła się pod koniec XIX wieku. W czasie kryzysu trójkołowce wychodziły z fabryk firm Indiana i Harley-Davidson.
Produkcją motocykli typu trike zajmuje się przede wszystkim Harley-Davidson, Yamaha, Honda, BMW czy Peugeot. W ich ofercie można znaleźć m.in. następujące modele: Yamaha Tricity 125, Yamaha Niken, Honda GL1500, BMW K 1200 LT, Peugeot Metropolis 400.
OC motocykli trójkołowych wcale nie jest droższe od ubezpieczenia motocykli dwukołowych. Jednoślady są ubezpieczane średnio za 285 zł. Najtańsze OC trajek to koszt około 100 zł w przypadku takich marek, jak Yamaha czy Honda.
- Motocykle typu trike to motocykle trójkołowe z jednym kołem z przodu i dwoma kołami z tyłu pojazdu lub odwrotnie – z dwoma kołami z przodu oraz z jednym kołem z tyłu.
- Motocykle typu trike są nazywane trajkami.
- Trajkami można nazwać jedynie trójkołowce napędzane silnikiem. Nie zaliczają się do nich zatem tricykle ani riksze.
- Pierwsze pojazdy na trzech kołach powstawały pod koniec XIX wieku.
- Prekursorem trójkołowców był De Dion, a w późniejszych czasach produkcję motocykli typu trike kontynuował Harley-Davidson i Indiana.
- W produkcji trajek wykorzystywano podzespoły Fiata 126, Garbusa i Zaporożca.
- Trajki stworzono dla kierowców, którzy potrzebowali bardziej stabilnych pojazdów.
- Przykładem motocykla trójkołowego może być m.in. Yamaha Niken, Piaggio MP3 czy Honda GL1500.
- Motocykle typu trike mogą prowadzić osoby z prawem jazdy kat. A1, A2 oraz B.
- Ceny ubezpieczenia trajek zaczynają się już w okolicach 100-200 zł.
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Trajka
- https://swiatmotocykli.pl/motocykle/na-trzy-lapy/
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Honda_Gold_Wing
- https://autokult.pl/32248,trojkolowce-na-polskim-rynku,all
Dołącz do dyskusji