Motocykle typu naked – maszyny ze sportowym rodowodem!
Nakedy wywodzą się z motocykli sportowych. Pozbawione są jednak owiewek oraz zazwyczaj nie mają przedniej szyby. Część współczesnych modeli ma klasyczną stylistykę. Co jeszcze wyróżnia motocykle tego typu? Kiedy na rynku pojawiły się nakedy? Ile kosztuje ubezpieczenie OC popularnych modeli?
Z tego artykułu dowiesz się:
Motocykle typu naked – charakterystyka
Pasjonaci jednośladów mają do wyboru różne typy maszyn. Jedni mogą zdecydować się na sportowe modele, które bardzo szybko przyspieszają, a ich charakterystyka i konstrukcja pozwala na pokonywanie zakrętów przy dużych prędkościach. Inni zdecydują się na cruisera, który gwarantuje przyjemność ze spokojnej jazdy. Niektórzy wybiorą crossa albo skuter, by dojeżdżać do pracy. A czym są motocykle typu naked?
Swoją nazwę nakedy wzięły od angielskiego słowa “naked”, czyli goły. Dlaczego? Ten typ motocykli wywodzi się bezpośrednio od maszyn sportowych. Jednak modele naked pozbawione są (ogołocone!) z owiewek, które osłaniają silnik i ramę. Przeważnie nie mają także przedniej szyby.
Ze względu na zmiany w budowie motocyklista na nakedzie zajmuje inną pozycję niż na motocyklu sportowym. Nie jest on aż tak pochylony, jednak nie siedzi prosto jak na chopperze czy cruiserze. Brak owiewek i przedniej szyby sprawia, że motocyklami typu naked nie jeździe się tak szybko, jak tymi sportowymi. Z drugiej strony maszyny te są bardziej uniwersalne i świetnie nadają się na pierwszy motocykl.
Zmiana stylistyki motocykli naked względem maszyn sportowych to nie jedyna zmiana. Inna jest także charakterystyka silnika i zupełnie inna krzywa mocy. Nakedy mają być wygodne zarówno podczas jazdy po mieście w korkach, jak i nadawać się na wycieczki w góry czy nad jezioro.
Motocyklami typu naked dużo lepiej się manewruje niż cruiserami. Dodatkowo nie jeździ się nimi z bardzo dużymi prędkościami – brak owiewek i przedniej szyby sprawia, że jazda taka jest niewygodna i ryzykowna.
Historia “golasów” – sportowy rodowód!
Swoje korzenie nakedy mają w motocyklach sportowych. W latach 80. i na początku lat 90. ten typ maszyn nazywano “streetfighter”. Skąd jednak wziął się pomysł na tego typu motocykle? W tamtych czasach, zresztą podobnie jest dziś, jednoślady sportowe były bardzo drogie, a dodatkowo uszkodzenia podczas kraksy wiązały się z kosztowną naprawą.
Pomysłodawcy nakedów zdecydowali się więc usunąć wszystkie zbędne i kosztowne elementy maszyny. Oczywiście w kolejnych latach ten typ maszyn ewoluował, aż pojawiło się w 1993 roku Ducati Monster!
Ducati uznano za pierwszego prawdziwego producenta nakedów. Wyniki sprzedaży i popularność nowego typu motocykli sprawiła, że inne firmy zaczęły wypuszczać swoje modele. Honda w 1998 roku zaprezentowała CBR600F3, który był ogołoconą wersją istniejącej już konstrukcji. Dzisiaj większość producentów motocykli ma w swojej ofercie nakedy.
Przykłady motocykli typu naked
Producenci motocykli z całego świata oferują maszyny typu naked. Przyjrzyjmy się popularnym modelom poszczególnych marek:
- Ducati – Monster 1200, Streetfighter V4 S,
- Honda – CB125, CB600,
- BMW – F 900 R, S1000R,
- Yamaha – FZ1, MT-10, XSR900,
- Kawasaki – 900, ER-5, Z650,
- Suzuki – GSX-750, Katana, SV650,
- Triumph – Street Triple,
- KTM – Super Duke,
- Aprilia – Tuono V4,
- MV Agusta – Brutale.
Oczywiście to tylko przykładowe modele. Oferta jest o wiele bogatsza, a nakedy cieszą się dużą popularnością.
Ubezpieczenie OC nakedów – średnie ceny!
Poznaliśmy już przykładowe motocykle typu naked. Sprawdźmy jeszcze, ile trzeba zapłacić za ich ubezpieczenie. Średnia cena OC dla wszystkich motocykli wyniosła we wrześniu 2024 roku 285 zł. A jakie oferty ubezpieczenia otrzymywali właściciele niektórych modeli nakedów?
Model motocykla typu naked | Średnia cena OC | Najniższa cena OC |
---|---|---|
BMW F 900 R | 188 zł | 189 zł |
Ducati Monster | 314 zł | 113 zł |
Suzuki GSX-750 | 238 zł | 101 zł |
Yamaha FZ1 | 387 zł | 116 zł |
KTM Super Duke | 290 zł | 178 zł |
Triumph Street Triple | 363 zł | 111 zł |
Kawasaki 900 | 365 zł | 101 zł |
Honda CB600F | 246 zł | 101 zł |
Większość średnich cen OC na nakedy była wyższa niż średnia dla wszystkich motocykli. Najtaniej we wrześniu można było znaleźć polisę na BMW F 900 R (188 zł), a najdroższa okazała się Yamaha FZ1 (387 zł). Pamiętajmy jednak, że wycena składki OC opiera się na indywidualnych danych, więc zawsze warto samemu przeprowadzić kalkulację w porównywarce OC + AC.
FAQ – najważniejsze pytania o motocykle typu naked
Pierwsze motocykle typu naked powstały na bazie maszyn sportowych. W przeciwieństwie do pierwotnych konstrukcji zostały pozbawione owiewek na silnik i ramę oraz przedniej szyby – stąd nazwa naked, czyli golas, nagi.
Mają one sportowy charakter, lecz jeździ się nimi wygodniej niż motocyklami sportowymi. Motocykli zajmuje na nakedzie bardziej wyprostowaną pozycję. Dodatkowo nadają się świetnie do jazdy w korkach po mieście, jak i do wycieczek poza miasto. Są polecane początkującym motocyklistom.
Wycena składki zawsze wynika z indywidualnych danych, takich jak doświadczenie motocyklisty, jego miejsce zamieszkania, wiek czy historia ubezpieczenia. Dlatego zawsze warto zawsze samemu przeprowadzić kalkulację w porównywarce. Jednak statystyki pokazują, że wiele modeli nakedów można ubezpieczyć taniej.
- Motocykle typu naked wywodzą się z motocykli sportowych.
- Współczesne nakedy nawiązują stylistyką także do klasycznych konstrukcji.
- Nakedy nie mają owiewek i szyby (często).
- To motocykle, które nadają się do jazdy po mieście, jak i na wypady poza nie.
- Pierwsze nakedy pojawiły się w latach 80., a w latach 90. zyskały popularność.
- Przykładami nakedów są Ducati Monster, Honda CB600F czy Suzuki GSX-750.
- Na nakeda można znaleźć tanie OC.
Dołącz do dyskusji