W 2021 roku w Polsce zarejestrowano 34 289 nowych jednośladów, z czego ponad 21 000 stanowiły motocykle. Liczba ta jeszcze znacznie wzrasta, gdy bierzemy pod uwagę również używane motocykle. Jak wypadają te wyniki na tle zeszłorocznych? Jakie marki i rodzaje motocykli cieszą się największą popularnością? A wreszcie – ile trzeba zapłacić za ich ubezpieczenie?
W tym artykule przeczytasz:
Rejestracje motocykli w Polsce w 2021 roku
Zeszły, wciąż pandemiczny rok 2021 był niewątpliwie trudny dla wszystkich branży. Okazuje się jednak, że rynek motocyklowy wyszedł z niego bez szwanku, notując końcowy wynik 21 579 sprzedanych motocykli (z ponad 34 tys. wszystkich nowych jednośladów). Czy w 2022 roku uda się go powtórzyć? Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar obejmującymi pierwsze dwa miesiące bieżącego roku, jest to całkiem możliwe.
- 2 983 sztuki – liczba zarejestrowanych nowych jednośladów w okresie od stycznia do lutego 2022 roku (47,8% więcej niż w 2021).
- 2 132 sztuki – liczba zarejestrowanych nowych motocykli w okresie od stycznia do lutego 2022 roku (62% więcej niż w 2021).
- 7 796 sztuk – liczba zarejestrowanych używanych motocykli w okresie od stycznia do lutego 2022 roku (10,7% więcej niż w 2021).
- 10 779 sztuk – liczba wszystkich zarejestrowanych motocykli w okresie od stycznia do lutego 2022 roku (15,9% więcej niż w 2021).
Jak widać, sprzedaż motocykli i motorowerów w Polsce ma się dobrze, a rynek już dawno zapomniał o pandemii i lockdownie. Motocyklistów jest na naszych drogach coraz więcej, a popyt na różnego rodzaju maszyny stale wzrasta. Wiąże się to zarówno z ich popularnością, jak też z mniejszymi niż w przypadku samochodów kosztami utrzymania, choćby cenami ubezpieczeń.
Sprzedaż motocykli ze względu na ich rodzaj i pojemność silnika
Jak dokładnie kształtuje się polski rynek motocyklowy oraz ceny ubezpieczenia OC dla jednośladów? Przyjrzyjmy się im na podstawie danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego 2021 roku dotyczących nowych motocykli oraz statystyk porównywarki Mubi.
Na początek pod uwagę weźmiemy podział motocykli ze względu na ich rodzaj, wyróżniając skutery, motocykle turystyczne, typu cross i enduro, sportowe, typu cruiser i szosowe.
Rodzaj motocykla | Liczba sprzedanych sztuk w 2021 roku | Udział w rynku | Średnia cena OC |
---|---|---|---|
Szosowe | 6821 | 31,6% | 582 zł*/502 zł** |
Cross/Enduro | 1230 | 5,7% | 532 zł |
Skutery | 4498 | 20,8% | 500 zł |
Chopper/Cruiser | 2006 | 9,3% | 386 zł |
Turystyczne | 1251 | 5,8% | 296 zł |
Sportowe | 647 | 3,0% | 618 zł |
*motocykle szosowe z silnikami o pojemności do 250 cm³
**motocykle szosowe z silnikami o pojemności powyżej 250 cm³
Największą popularnością wśród kupujących cieszyły się motocykle szosowe, które okazały się również korzystne w ubezpieczeniu. Za ich OC trzeba było w zależności od pojemności silnika motocykla zapłacić średnio 582 zł lub 502 zł. To nieco mniej, niż kosztowały polisy dla motocykli typu sportowych.
A jak kształtowały się liczby sprzedanych motocykli i ceny ich ubezpieczenia ze względu na pojemność silników tych maszyn?
Pojemność silnika motocykla | Liczba sprzedanych sztuk w 2021 roku | Udział w rynku | Średnia cena OC |
---|---|---|---|
Poniżej 125 cm³ | 9097 | 42,2% | 587 zł |
125-250 cm³ | 272 | 1,3% | 487 zł |
250-500 cm³ | 3150 | 14,6% | 606 zł |
500-750 cm³ | 2740 | 12,7% | 519 zł |
Powyżej 750 cm³ | 6027 | 27,9% | 375 zł |
Okazuje się, że polscy motocykliści raczej nie lubią półśrodków, stawiając zdecydowanie albo na maszyny o najmniejszych, albo największych silnikach. Co jednak ciekawe, to w tym drugim przypadku mamy do czynienia ze zdecydowanie najniższymi kosztami ubezpieczenia. Jak to możliwe? Niemal 200 zł różnicy w średniej cenie OC może wynikać z faktu, że wiele jednośladów z pojemnymi silnikami należy do doświadczonych motocyklistów, którzy płacą niższe składki niż młode osoby, wybierające na początek mniej wymagające maszyny.
Najpopularniejsze marki motocykli w 2021 roku
Znamy już statystyki sprzedaży motocykli z uwagi na ich parametry, a teraz pora spojrzeć na to, jacy producenci cieszą się największą popularnością wśród polskich motocyklistów. Czy przekłada się ona na niskie ceny ubezpieczenia?
Marka motocykla | Liczba sprzedanych sztuk w 2021 roku | Udział w rynku | Średnia cena OC |
---|---|---|---|
Honda | 3655 | 16,94% | 477 zł |
Yamaha | 2381 | 11,03% | 549 zł |
BMW | 2286 | 10,59% | 376 zł |
Romet | 1311 | 6,08% | 550 zł |
Junak | 1098 | 5,09% | 570 zł |
KTM | 947 | 4,39% | 730 zł |
Benelli | 886 | 4,11% | 627 zł |
Suzuki | 831 | 3,85% | 503 zł |
Barton | 718 | 3,33% | – |
Triumph | 636 | 2,95% | 356 zł |
Tylko jednemu producentowi (Honda) udało się w ciągu roku przekroczyć próg 3 tys. sprzedanych egzemplarzy, co przełożyło się na niemal 17% udziału w rynku i sporą przewagę nad drugim pod tym względem producentem Yamaha. Warto jednak zaznaczyć, że te dwie marki wraz z zajmującym trzecią pozycję BMW zgarnęły dla siebie łącznie niemal 40% całego rynku, wyraźnie dominując nad resztą konkurencji.
A jak kształtują się średnie koszty ubezpieczenia motocykli wspomnianych marek? Z pierwszej trójki zdecydowanie najmniej płacili za OC właściciele jednośladów marki BMW (376 zł), ale również składki dla Hondy i Yamahy nie były najwyższe wśród producentów uwzględnionych w TOP10. Pod tym względem zdecydowanie najmniej korzystnie wypada KTM ze średnimi kosztami OC na poziomie 730 zł.
OC najpopularniejszych motocykli w Polsce już od 333 zł!
Jak widać po zaprezentowanych wyżej obliczeniach, ceny ubezpieczenia popularnych motocykli w Polsce potrafią się mocno wahać. Różnice w składkach wynoszą niekiedy nawet kilkaset złotych i choć trzeba pamiętać, że koszt OC jest zawsze wyliczany na podstawie indywidualnych cech danego klienta, niektóre motocykle można ubezpieczyć wyraźnie taniej od innych.
Sprawdźmy zatem, jak kształtują się ceny OC najpopularniejszych motocykli w Polsce w 2021 roku, uwzględniając przy tym ich rodzaj i markę. Oto dziesiątka maszyn, w których przypadku średnia wysokość składki ubezpieczeniowej okazała się najniższa.
Rodzaj motocykla | Marka motocykla | Średnia cena OC |
---|---|---|
Turystyczne | Yamaha | 360 zł |
Turystyczne | BMW | 359 zł |
Chopper/Cruiser | Honda | 333 zł |
Skutery | Honda | 372 zł |
Skutery | Yamaha | 467 zł |
Chopper/Cruiser | Junak | 521 zł |
Szosowe | Romet | 510 zł |
Sportowe | BMW | 411 zł |
Cross/Enduro | Honda | 379 zł |
Chopper/Cruiser | Harley-Davidson | 356 zł |
Zwróćmy uwagę, że aż 7 z 10 miejsc na liście zajmują motocykle trzech najpopularniejszych marek – Hondy, BMW i Yamahy. Pierwsza z nich okazała się też najtańsza w czterech różnych segmentach: motocyklach typu chopper/cruiser, skuterach, turystycznych i cross/enduro.
Najkorzystniej pod względem średnich cen ubezpieczenia wypadły choppery i cruisery marek Honda i Harley-Davidson, których OC kosztowało średnio mniej niż 360 zł. Warto jednak zauważyć, że w pierwszej dziesiątce najniższych średnich cen znalazły się maszyny należące do każdego rodzaju jednośladów. W tym również sportowe (BMW) i typu cross/enduro (Honda), których koszty ubezpieczenia okazały się wyraźnie niższe od średnich cen dla wszystkich jednośladów z tych kategorii (odpowiednio 411 zł i 379 zł). Oznacza to, że nieważne jaki posiadasz motocykl, zawsze warto sprawdzić ceny jego ubezpieczenia za pomocą kalkulatora OC AC na mubi.pl, żeby zobaczyć, czy przypadkiem nie przepłacasz za polisę.
- W 2021 roku w Polsce zostało zarejestrowanych 34 289 nowych jednośladów.
- 21 579 zarejestrowanych jednośladów stanowiły motocykle.
- Istnieje szansa, że w 2022 roku wynik ten będzie nawet wyższy.
- Największy udział w rynku motoryzacyjnym w 2021 roku miały motocykle szosowe i skutery, a także jednoślady z silnikiem o pojemności poniżej 125 cm3 i powyżej 750 cm3.
- Wśród producentów jednośladów prym wiodła Honda, Yamaha i BMW.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o najczęściej rejestrowane motocykle
W marcu 2022 roku najtańsze w ubezpieczaniu okazały się motocykle turystyczne, których średnia składka OC wyniosła 296 zł. Nieco więcej za OC płacili właściciele chopperów i cruiserów, bo średnio 386 zł. Najdroższe ubezpieczenie dotyczyło z kolei właścicieli motorowerów, bo płacili oni przeciętnie 728 zł, a wśród motocykli najwięcej na OC wydawały osoby jeżdżące motocyklami sportowymi – średnio 618 zł.
Pojemność silnika jest jednym z czynników wpływających na cenę OC. Ubezpieczyciele biorą pod uwagę ten parametr pojazdu w wyliczaniu składki ubezpieczeniowej. Posiadanie motocykla z dużym silnikiem nie zawsze jednak będzie oznaczało konieczność wydawania dużych pieniędzy na polisę. W wyliczaniu składki bierze się pod uwagę wiele innych informacji i danych, które mogą skutecznie obniżyć składkę ubezpieczeniową.
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji