Motocykle typu cross i enduro – ile kosztuje ich ubezpieczenie?

Twoją pasją jest jeżdżenie na motorze po bezdrożach, leśnych duktach i trudno dostępnych miejscach? A może lubisz cross i ściganie się po torze? To właśnie motocykle typu cross i enduro są dla Ciebie. Czym się one od siebie różnią? Czy zawsze trzeba je ubezpieczać? A jeśli tak, to za ile można kupić polisę OC i pakiety OC + AC?

motocykl enduro

Czym się różni cross od enduro?

Miłośnicy motocykli mają szeroki wybór maszyn. Ci, których interesuje spokojna jazda po utwardzonych drogach, mogą zdecydować się na cruisera. Z kolei fani prędkości, dla których liczy się zwrotność i przyspieszenie, zrealizują swoją pasję dzięki motocyklom sportowym. Natomiast maszyny typu cross i enduro zostały stworzone z myślą o jeździe offroadowej. 

Jednak motocykle crossowe i enduro nie są tym samym. Najprościej można powiedzieć, że te pierwsze służą do jazdy wyczynowej – to maszyny przeznaczone do uprawiania sportu i wykonywania trików. Sprawia to, że mają one nieco inną charakterystykę niż motocykle enduro, które nadają się zarówno do jazdy offroadowej, jak i sprawdzą się na utwardzonych nawierzchniach.

Najważniejsza różnica między crossami a enduro to brak homologacji u tych pierwszych. Crossy nie są wyposażone między innymi w lusterka, oświetlenie czy tablice rejestracyjne. Nie można więc poruszać się nimi po drogach publicznych i nie ma obowiązku ich ubezpieczania. Skąd biorą się różnice w ich budowie?

Crossy to motocykle sportowe i wyczynowe. Mają być jak najlżejsze, więc nie ma sensu montować w nich lusterek czy oświetlenia. Dodatkowo szkło może stanowić zagrożenie podczas zawodów na torze. Jak wiadomo, maszyny te poddawane są bardzo dużym obciążeniom, a dodatkowo często dochodzi do wywrotek, które szybko spowodowałyby uszkodzenie szklanych elementów. Cross ma być lekki, zwinny i porywczy!

UWAGA!

Jeśli dostosujesz crossa do warunków homologacji i go zarejestrujesz, to także będziesz musiał wykupić na niego OC!

Warto także wspomnieć, że kategoria motocykli enduro jest szeroka i zróżnicowana. Maszyny tego typu dzieli się na:

  • hard enduro,
  • soft enduro,
  • turystyczne,
  • funduro.

Hard enduro ma najbardziej zbliżoną charakterystykę do crossa, lecz można się nim poruszać po ulicach, ponieważ posiada homologację. Natomiast wersje turystyczne i funduro nadają się świetnie na długie trasy – różnią się one znacznie pod względem budowy od crossów. 

Motocykle terenowe – modele z Japonii i Europy

Podobnie jak w przypadku innych typów motocykli w świecie crossów i enduro najwięcej modeli oferują producenci japońscy i europejscy. Na stronach poszczególnych marek możemy znaleźć maszyny, które różnią się silnikami (pojemność, dwusuwowy, czterosuwowy). Te z najmniejszymi pojemnościami przeznaczone są dla dzieci, które chcą się ścigać po nieutwardzonych torach. 

  • Honda CRF – 450R, 250R, 110 F i 50F (dwa ostatnie to modele dla dzieci),
  • KTM EXC – od 150 do 500 (enduro); KTM SX – od E5 do 450 (cross),
  • Kawasaki – KLX 110R, KLX 450R, KX250XC, KX450XC (enduro), od 65 do 450 (cross),
  • Yamaha – TT-R50, TT-R110, TT-R125, PW50,
  • Suzuki – DR, RM-Z, 
  • Husqvarna – TE od 150i do 300i; FE od 250 do 501, 701 ENDURO,
  • BMW – G 450 X, F 650 GS, R 1200 GS.

Większość przedstawionych powyżej modeli to aktualne oferty ze stron poszczególnych marek na rok 2024. Sprawdźmy teraz, jak kształtują się ceny OC motocykli cross/enduro.

Czy na crossa trzeba mieć prawo jazdy?

Zapewne widziałeś małe dzieci, które na motocyklach crossowych jeździły po zamkniętym torze. Jak już wcześniej wspominałem crossy nie mają homologacji, więc można poruszać się nimi wyłącznie po terenie prywatnym, na przykład po zamkniętych torach. Nie trzeba mieć wtedy prawa jazdy.

Co innego w przypadku motocykli enduro, którym legalnie można jeździć po drogach publicznych. W ich przypadku prawo jazdy na maszyny o najmniejszych silnikach o pojemności skokowej do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg może zrobić 16-latek. Również kierowcy, którzy mają prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat mogą na nich jeździć bez dodatkowych uprawnień. 

Czy crossem można jeździć po ulicy?

Nie, crossem nie można jeździć po ulicach. Motocykle tego typu służą do jazdy wyczynowej i sportowej. Z definicji mają być jak najlżejsze, więc nie mają lusterek i oświetlenia, a to sprawia, że nie są dopuszczone do ruchu po drogach publicznych.

Oczywiście można dostosować motocykl crossowy do warunków homologacji. Gdy się ją uzyska, to można takim motocyklem poruszać się po drogach publicznych, ale z odpowiednim prawem jazdy i ubezpieczeniem.

Ubezpieczenie crossa/enduro – średnie i najniższe ceny OC

Średnia cena ubezpieczenia OC dla wszystkich rodzajów motocykli wyniosła w lutym 249 zł. Natomiast miłośnicy crossów i enduro musieli za polisę odpowiedzialności cywilnej zapłacić średnio o 9 zł mniej, czyli 240 zł. Jednak wielu z nich znalazło OC za jeszcze niższą kwotę!

Top 10 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które kierowcy znaleźli w lutym 2025 roku na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena OC
37-letni mężczyzna z KarpaczaYamaha DT 125 R’2000100 zł
37-letni mężczyzna z powiatu gostyńskiegoDerbi SENDA SM100 zł
71-letnia kobieta z Tarnowskich GórBMW F650 GS101 zł
36-letni mężczyzna z BolesławcaKTM 525 SX RACING101 zł
44-letni mężczyzna z powiatu legionowskiegoHonda CRF 300 L ABS101 zł
33-letni mężczyzna z powiatu bialskiegoHusaberg FE 450E101 zł
51-letni mężczyzna z Zielonej GóryYamaha XTZ 750 SUPER TERENE101 zł
40-letni mężczyzna z powiatu gorzowskiegoYamaha XT 600 E101 zł
41-letni mężczyzna z powiatu kępińskiegoHonda TRANSALP XL 600 V101 zł
69-letni mężczyzna z Jeleniej GóryBMW F 650101 zł
Dane na podstawie obliczeń użytkowników porównywarki Mubi.

Najtańsze OC na motor w kategori cross/enduro kosztowało właściciela tylko 100 zł. Wszystkie ubezpieczenia z Top 10 były tańsze niż 110 zł. Czy młodzi motocykliści równie tanio mogli ubezpieczyć swoje maszyny?

Młodzi motocykliści – ile kosztuje ich OC?

Podobnie jak w przypadku OC samochodu koszt ubezpieczenia dla właścicieli motocykli w wieku 18-25 lat był dużo wyższy niż dla tych starszych. Średnia cena dla młodych motocyklistów wyniosła 370 zł w lutym 2025 roku, była więc o ponad 100 zł wyższa niż dla wszystkich motocyklistów. Mimo to część z nich znalazło ubezpieczenie OC w dużo niższej cenie!

Top 5 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które młodzi kierowcy (18-25 lat) znaleźli w lutym 2025 roku na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena OC
24-letni mężczyzna z powiatu nakielskiegoKTM 450 EXC-F SIX DAYS109 zł
25-letni mężczyzna z powiatu oleśnickiBetamotor RR 250 2T109 zł
24-letni mężczyzna z powiatu opolskegoHonda XL 125109 zł
20-letni mężczyzna z powiatu rzeszowskiegoYamaha DT 80 LC-2109 zł
21-letni mężczyzna z CzęstochowyYamaha DT 125 R114 zł
Dane na podstawie obliczeń użytkowników porównywarki Mubi.

Najtańsze OC dla młodego motocyklisty kosztowało w lutym jedyne 109 zł. Tak niska cena mogła wynikać ze zniżek uzbieranych przez 24-letniego motocyklistę za bezszkodową jazdę. 

Dodatkowe ubezpieczenia crossa/enduro – ceny pakietu OC + AC i OC + Assistance

Średnia cena pakietu OC + AC dla wszystkich motocykli to 1364 zł. Czy takie pakiety ubezpieczenia motocykla zawsze są tak drogie? Okazuje się, że nie!

Top 5 najtańszych pakietów OC + AC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które motocykliści znaleźli w lutym 2025 roku na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena pakietu OC + AC
33-letni mężczyzna ze StarachowicDerbi SENDRA R X-Race252 zł
40-letni mężczyzna z GiżyckaHonda CRF 300 RALLY ABS258 zł
35-letni mężczyzna z LubartowaYamaha XT 125 R267 zł
33-letni mężczyzna z powiatu bialskiegoHusaberg FE 450E271 zł
52-letni mężczyzna z powiatu bialskiegoBMW F 800 GS276 zł
Dane na podstawie obliczeń użytkowników porównywarki Mubi.

Najniższą cenę za pakiet OC + AC uzyskał na Mubi w lutym właściciel Derbi SENDRA R X-RACE, którego ubezpieczenie kosztowało 252 zł. Jeśli zastanawiasz się, czy warto nabyć ubezpieczenia autocasco na motocykl, to zajrzyj do naszego poradnika na ten temat.

Z kolei ceny pakietów OC + Assistance były zbliżone do cen samego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zapewne były one dodawana do OC za niewielką dopłatą lub w bonusie.  

Top 5 najtańszych pakietów OC + Assistance dla motocykli z kategorii cross/enduro, które motocykliści znaleźli w lutym na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena pakietu OC + Assistance
41-letni mężczyzna ze ŚwidwinaSuzuki DL 1000 V-STROM101 zł
41-letni mężczyzna z powiatu radomszczańskiegoBMW R 1200 GS101 zł
52-letni mężczyzna z WarszawyBenelli TRK 502 X101 zł
46-letni mężczyzna z powiatu oleśnickiegoBMW R 1200 GS101 zł
38-letni mężczyzna z powiatu żnińskiegoHonda TRANSALP XL 600 V101 zł
Dane na podstawie obliczeń użytkowników porównywarki Mubi.

Ceny pakietów OC + Assistance nie są wysokie, więc warto kupić assistance na motocykl. Jest ono przydatne w przypadku przebicia opony, braku paliwa czy rozładowania akumulatora. 

PODSUMOWANIE
  • Motocykle typu cross i enduro nadają się świetnie do jazdy offroadowej.
  • Crossy różnią się od enduro tym, że nie mają homologacji, więc nie można się nimi poruszać po drogach publicznych i nie trzeba wykupywać na nie OC.
  • Jednak dostosowanie crossa do warunków homologacji i zarejestrowanie go automatycznie zobowiązuje właściciela do wykupienia ubezpieczenia.
  • Za ubezpieczenie OC motocykla typu cross/enduro trzeba było w lutym zapłacić średnio 240 zł.
  • Najtańsze OC na crossa/enduro kosztowało 100 zł.
  • Młodzi motocykliści muszą płacić więcej za OC motocykla niż bardziej doświadczeni kierowcy.
  • Najtańszy pakiet OC + AC znalazł właściciel Derbi SENDRA R X-RACE za 252 zł.
  • Ceny pakietów OC + Assistance są zbliżone do cen samego OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o motocykle typu cross i enduro oraz ich ubezpieczenie

Czym różni się cross od enduro?
Czy motocykl typu cross trzeba ubezpieczać?
Czy warto kupić dodatkowe ubezpieczenia na motocykl z kategorii cross/enduro?
Źródła:
  • https://www.honda.pl/motorcycles.html
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Czasami jednak bez homologacji kupuje się OC żeby policja w razie kontroli się nie przyczepiła. Policja widząc ubezpieczenie nie sprawdzają dowodu bo myślą, że croos skoro ma polisę jest zarejestrowany.

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC