Motocykle typu cross i enduro – ile kosztuje ich ubezpieczenie?

Twoją pasją jest jeżdżenie na motorze po bezdrożach, leśnych duktach i trudno dostępnych miejscach? A może lubisz cross i ściganie się po torze? To właśnie motocykle typu cross i enduro są dla Ciebie. Czym się one od siebie różnią? Czy zawsze trzeba je ubezpieczać? A jeśli tak, to za ile można kupić polisę OC i pakiety OC + AC?

Czym różnią się motocykle typu cross od enduro?

Miłośnicy motocykli mają szeroki wybór maszyn. Ci, których interesuje spokojna jazda po utwardzonych drogach, mogą zdecydować się na cruisera. Z kolei fani prędkości, dla których liczy się zwrotność i przyspieszenie, zrealizują swoją pasję dzięki motocyklom sportowym. Natomiast maszyny typu cross i enduro zostały stworzone z myślą o jeździe offroadowej. 

Jednak motocykle crossowe i enduro nie są tym samym. Najprościej można powiedzieć, że te pierwsze służą do jazdy wyczynowej – to maszyny przeznaczone do uprawiania sportu i wykonywania trików. Sprawia to, że mają one nieco inną charakterystykę niż motocykle enduro, które nadają się zarówno do jazdy offroadowej, jak i sprawdzą się na utwardzonych nawierzchniach.

Najważniejsza różnica między crossami a enduro to brak homologacji u tych pierwszych. Crossy nie są wyposażone między innymi w lusterka, oświetlenie czy tablice rejestracyjne. Nie można więc poruszać się nimi po drogach publicznych i nie ma obowiązku ich ubezpieczania. Skąd biorą się różnice w ich budowie?

Crossy to motocykle sportowe i wyczynowe. Mają być jak najlżejsze, więc nie ma sensu montować w nich lusterek czy oświetlenia. Dodatkowo szkło może stanowić zagrożenie podczas zawodów na torze. Jak wiadomo, maszyny te poddawane są bardzo dużym obciążeniom, a dodatkowo często dochodzi do wywrotek, które szybko spowodowałyby uszkodzenie szklanych elementów. Cross ma być lekki, zwinny i porywczy!

UWAGA!

Jeśli dostosujesz crossa do warunków homologacji i go zarejestrujesz, to także będziesz musiał wykupić na niego OC!

Warto także wspomnieć, że kategoria motocykli enduro jest szeroka i zróżnicowana. Maszyny tego typu dzieli się na:

  • hard enduro,
  • soft enduro,
  • turystyczne,
  • funduro.

Hard enduro ma najbardziej zbliżoną charakterystykę do crossa, lecz można się nim poruszać po ulicach, ponieważ posiada homologację. Natomiast wersje turystyczne i funduro nadają się świetnie na długie trasy – różnią się one znacznie pod względem budowy od crossów. 

Motocykle terenowe – modele z Japonii i Europy

Podobnie jak w przypadku innych typów motocykli w świecie crossów i enduro najwięcej modeli oferują producenci japońscy i europejscy. Na stronach poszczególnych marek możemy znaleźć maszyny, które różnią się silnikami (pojemność, dwusuwowy, czterosuwowy). Te z najmniejszymi pojemnościami przeznaczone są dla dzieci, które chcą się ścigać po nieutwardzonych torach. 

  • Honda CRF – 450R, 250R, 110 F i 50F (dwa ostatnie to modele dla dzieci),
  • KTM EXC – od 150 do 500 (enduro); KTM SX – od E5 do 450 (cross),
  • Kawasaki – KLX 110R, KLX 450R, KX250XC, KX450XC (enduro), od 65 do 450 (cross),
  • Yamaha – TT-R50, TT-R110, TT-R125, PW50,
  • Suzuki – DR, RM-Z, 
  • Husqvarna – TE od 150i do 300i; FE od 250 do 501, 701 ENDURO,
  • BMW – G 450 X, F 650 GS, R 1200 GS.

Większość przedstawionych powyżej modeli to aktualne oferty ze stron poszczególnych marek na rok 2022. Sprawdźmy teraz, jak kształtują się ceny OC motocykli cross/enduro.

Ubezpieczenie crossa/enduro – średnie i najniższe ceny OC

Średnia cena ubezpieczenia OC dla wszystkich rodzajów motocykli wyniosła 688 zł. Natomiast miłośnicy crossów i enduro musieli za polisę odpowiedzialności cywilnej zapłacić w lutym średnio o 43 zł mniej, czyli 645 zł. Jednak wielu z nich znalazło OC dużo taniej!

Top 10 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które kierowcy znaleźli w lutym na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena OC
48-letni mężczyzna z Piekar ŚląskichSuzuki DR-Z 400 SM100 zł
44-letni mężczyzna z powiatu zawierciańskiegoDerbi SENDA SM X-TREME100 zł
46-letni mężczyzna z powiatu polickiegoYamaha XT 125 R100 zł
40-letni mężczyzna ze SkoczowaHusqvarna WR 125101 zł
50-letni mężczyzna z Jeleniej GóryKTM 250 EXC-F SIX DAYS114 zł
36-letni mężczyzna z WrocławiaHonda XL 125 V VARADERO118 zł
38-letni mężczyzna z powiatu wodzisławskiegoKTM 125 LC2 ENDURO123 zł
50-letni mężczyzna z powiatu świdwińskiegoHonda NX 250 DOMINATOR128 zł
33-letnia kobieta z OpolaYamaha TW 125 `99133 zł
37-letni mężczyzna z WrocławiaGas Gas 300 EC141 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [kwiecień 2021]

Najtańsze OC na motor w kategori cross/enduro kosztowało właściciela tylko 100 zł. Wszystkie ubezpieczenia z Top 10 były tańsze niż 200 zł. Czy młodzi motocykliści równie tanio mogli ubezpieczyć swoje maszyny?

Młodzi motocykliści – ile kosztuje ich OC?

Podobnie jak w przypadku OC samochodu koszt ubezpieczenia dla właścicieli motocykli w wieku 18-25 lat był dużo wyższy niż dla tych starszych. Średnia cena dla młodych motocyklistów wyniosła 1167 zł w lutym 2020, była więc prawie o 500 zł wyższa. Mimo to część z nich znalazło ubezpieczenie OC w dużo niższej cenie!

Top 10 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które młodzi kierowcy (18-25 lat) znaleźli w lutym na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena OC
24-letni mężczyzna z Ożarowa MazowieckiegoDerbi SENDA SM237 zł
24-letni mężczyzna z powiatu polkowickimYamaha DT 125 R 80KM/H338 zł
24-letni mężczyzna z powiatu chełmińskiegoSuzuki DR 125350 zł
25-letni mężczyzna z powiatu inowrocławskiegoYamaha XT 660X362 zł
25-letni mężczyzna ze StrzelinaYamaha XT 600 E382 zł
22-letni mężczyzna z Siemianowic ŚląskichKTM 125 XC-W389 zł
23-letni mężczyzna z WarszawyYamaha WR 125R431 zł
23-letni mężczyzna z RadzyminaHonda XL 125V VARADERO436 zł
21-letni mężczyzna z CieszynaHonda XL 125 V VARADERO449 zł
18-letni mężczyzna z powiatu karkonoskiegoRieju MRX 50461 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [luty 2022]

Najtańsze OC dla młodego motocyklisty kosztowało w kwietniu 237 zł. Tak niska cena mogła wynikać z rodzaju ubezpieczanego motocykla, który miał bardzo mały silnik o pojemności poniżej 0,1 l . 

Dodatkowe ubezpieczenia crossa/enduro – ceny pakietu OC + AC i OC + ASS

Średnia cena pakietu OC + AC dla wszystkich motocykli to 458 zł. Z kolei właściciele modeli cross/enduro musieli za ubezpieczenie zapłacić średnio 1640 zł. Motocykle cross/enduro narażone są na częstsze uszkodzenia ze względu na sposób ich użytkowania. 

Top 5 najtańszych pakietów OC + AC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które młodzi kierowcy (18-25 lat) znaleźli w lutym na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena pakietu OC + AC
23-letnia kobieta z WarszawyYamaha WR 125R1 536 zł
22-letni mężczyzna z powiatu piaseczyńskiegoYamaha WR 125R1 879 zł
24-letni mężczyzna z powiatu wadowickiegoBenelli TRK 5021 887 zł
25-letni mężczyzna ze SkierniewicBMW F 800 GS2 295 zł
25-letni mężczyzna z KaletGas Gas 300 EC2 564 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [luty 2022]

Najniższa cena za pakiet OC + AC znalazł w lutym na Mubi właściciel Yamahy WR125R. kosztował on 1536 zł. Jeśli zastanawiasz się, czy warto nabyć ubezpieczenia autocasco na motocykl, to zajrzyj do naszego poradnika na ten temat.

Z kolei ceny pakietów OC + ASS były zbliżone do cen samego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zapewne były one dodawana do OC za niewielką dopłatą lub w bonusie.  

Top 5 najtańszych pakietów OC + ASS dla motocykli z kategorii cross/enduro, które młodzi kierowcy (18-25 lat) znaleźli w lutym na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena pakietu OC + ASS
25-letni mężczyzna ze SkierniewicBMW F 800 GS470 zł
24-letni mężczyzna z KraśnikaSuzuki DL V-STROM 650A K7790 zł
25-letni mężczyzna z Nowego TarguSuzuki XF 650 FREEWIND867 zł
20-letni mężczyzna z BrzezinYamaha YZ 125 LC1 222 zł
21-letni mężczyzna z WarszawyKTM 690 ENDURO R1 381 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [luty 2022]

Ceny pakietów OC + ASS nie są wysokie, więc warto kupić assistance na motocykl. Jest ono przydatne w przypadku przebicia opony, braku paliwa czy rozładowania akumulatora. 

PODSUMOWANIE
  • Motocykle typu cross i enduro nadają się świetnie do jazdy offroadowej.
  • Crossy różnią się od enduro tym, że nie mają homologacji, więc nie można się nimi poruszać po drogach publicznych i nie trzeba wykupywać na nie OC.
  • Jednak dostosowanie crossa do warunków homologacji i zarejestrowanie go automatycznie zobowiązuje właściciela do wykupienia ubezpieczenia.
  • Za ubezpieczenie OC motocykla typu cross/enduro trzeba było w lutym zapłacić średnio 645 zł.
  • Najtańsze OC na crossa/enduro kosztowało 100 zł.
  • Młodzi motocykliści muszą płacić więcej za OC motocykla niż bardziej doświadczeni kierowcy.
  • Najtańszy pakiet OC + AC znalazł właściciel Yamahy WR125R za 1536 zł.
  • Ceny pakietów OC + ASS są zbliżone do cen samego OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o motocykle typu cross i enduro oraz ich ubezpieczenie

Czym różni się cross od enduro?

Motocykle typu cross w przeciwieństwie do tych enduro nie mają niektórych elementów wyposażenia, takich jak oświetlenie, kierunkowskazy, lusterka, klakson czy tłumik. Crossy mają także inaczej zestrojone silniki i skrzynie biegów. Różnią się także zawieszeniem i są lżejsze od modelu enduro o podobnej pojemności silnika.

Czy motocykl typu cross trzeba ubezpieczać?

Większość crossów nie ma homologacji, więc nie można nimi jeździć po drogach publicznych, a więc nie trzeba wykupywać na nie ubezpieczenia OC. Jednak po przeróbce i zamontowaniu niezbędnego wyposażenia można crossa zarejestrować, a wtedy koniecznie trzeba wykupić na niego OC.

Czy warto kupić dodatkowe ubezpieczenia na motocykl z kategorii cross/enduro?

Jeśli poruszasz się nim po drogach i dużo jeździsz, to zdecydowanie warto się zdecydować na AC i assistance. Dzięki autocasco otrzymasz wsparcie w razie kradzieży. Przy wyborze dodatkowych ubezpieczeń koniecznie zapoznaj się z zapisami w OWU. Przykładowo AC może nie obejmować szkód powstałych podczas rajdów, wyścigów i jazdy offroadowej.

Źródła:

  • https://www.scigacz.pl/Cross,enduro,supermoto,rodzaje,i,nazwy,motocykli,offroad,4854.html
  • https://www.honda.pl/motorcycles.html
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę
Loading...

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
Czasami jednak bez homologacji kupuje się OC żeby policja w razie kontroli się nie przyczepiła. Policja widząc ubezpieczenie nie sprawdzają dowodu bo myślą, że croos skoro ma polisę jest zarejestrowany.