Motocykle typu cross i enduro – ile kosztuje ich ubezpieczenie?

Twoją pasją jest jeżdżenie na motorze po bezdrożach, leśnych duktach i trudno dostępnych miejscach? A może lubisz cross i ściganie się po torze? To właśnie motocykle typu cross i enduro są dla Ciebie. Czym się one od siebie różnią? Czy zawsze trzeba je ubezpieczać? A jeśli tak, to za ile można kupić polisę OC i pakiety OC + AC?

Czym różnią się motocykle typu cross od enduro?

Miłośnicy motocykli mają szeroki wybór maszyn. Ci, których interesuje spokojna jazda po utwardzonych drogach, mogą zdecydować się na cruisera. Z kolei fani prędkości, dla których liczy się zwrotność i przyspieszenie, zrealizują swoją pasję dzięki motocyklom sportowym. Natomiast maszyny typu cross i enduro zostały stworzone z myślą o jeździe offroadowej. 

Jednak motocykle crossowe i enduro nie są tym samym. Najprościej można powiedzieć, że te pierwsze służą do jazdy wyczynowej – to maszyny przeznaczone do uprawiania sportu i wykonywania trików. Sprawia to, że mają one nieco inną charakterystykę niż motocykle enduro, które nadają się zarówno do jazdy offroadowej, jak i sprawdzą się na utwardzonych nawierzchniach.

Najważniejsza różnica między crossami a enduro to brak homologacji u tych pierwszych. Crossy nie są wyposażone między innymi w lusterka, oświetlenie czy tablice rejestracyjne. Nie można więc poruszać się nimi po drogach publicznych i nie ma obowiązku ich ubezpieczania. Skąd biorą się różnice w ich budowie?

Crossy to motocykle sportowe i wyczynowe. Mają być jak najlżejsze, więc nie ma sensu montować w nich lusterek czy oświetlenia. Dodatkowo szkło może stanowić zagrożenie podczas zawodów na torze. Jak wiadomo, maszyny te poddawane są bardzo dużym obciążeniom, a dodatkowo często dochodzi do wywrotek, które szybko spowodowałyby uszkodzenie szklanych elementów. Cross ma być lekki, zwinny i porywczy!

UWAGA!

Jeśli dostosujesz crossa do warunków homologacji i go zarejestrujesz, to także będziesz musiał wykupić na niego OC!

Warto także wspomnieć, że kategoria motocykli enduro jest szeroka i zróżnicowana. Maszyny tego typu dzieli się na:

  • hard enduro,
  • soft enduro,
  • turystyczne,
  • funduro.

Hard enduro ma najbardziej zbliżoną charakterystykę do crossa, lecz można się nim poruszać po ulicach, ponieważ posiada homologację. Natomiast wersje turystyczne i funduro nadają się świetnie na długie trasy – różnią się one znacznie pod względem budowy od crossów. 

Motocykle terenowe – modele z Japonii i Europy

Podobnie jak w przypadku innych typów motocykli w świecie crossów i enduro najwięcej modeli oferują producenci japońscy i europejscy. Na stronach poszczególnych marek możemy znaleźć maszyny, które różnią się silnikami (pojemność, dwusuwowy, czterosuwowy). Te z najmniejszymi pojemnościami przeznaczone są dla dzieci, które chcą się ścigać po nieutwardzonych torach. 

  • Honda CRF – 450R, 250R, 110 F i 50F (dwa ostatnie to modele dla dzieci),
  • KTM EXC – od 150 do 500 (enduro); KTM SX – od E5 do 450 (cross),
  • Kawasaki – KLX 110R, KLX 450R, KX250XC, KX450XC (enduro), od 65 do 450 (cross),
  • Yamaha – TT-R50, TT-R110, TT-R125, PW50,
  • Suzuki – DR, RM-Z, 
  • Husqvarna – TE od 150i do 300i; FE od 250 do 501, 701 ENDURO,
  • BMW – G 450 X, F 650 GS, R 1200 GS.

Większość przedstawionych powyżej modeli to aktualne oferty ze stron poszczególnych marek na rok 2022. Sprawdźmy teraz, jak kształtują się ceny OC motocykli cross/enduro.

Ubezpieczenie crossa/enduro – średnie i najniższe ceny OC

Średnia cena ubezpieczenia OC dla wszystkich rodzajów motocykli wyniosła w listopadzie 568 zł. Natomiast miłośnicy crossów i enduro musieli za polisę odpowiedzialności cywilnej zapłacić średnio o 48 zł więcej, czyli 616 zł. Jednak wielu z nich znalazło OC dużo taniej!

Top 10 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które kierowcy znaleźli w listopadzie 2022 roku na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena OC
45-letni mężczyzna z KórnikaRieju RR 50 SPORT100 zł
37-letni mężczyzna z Białego DunajcaCagiva W8106 zł
52-letni mężczyzna z Piotrkowa TrybunalskiegoKTM 50 SX108 zł
53-letni mężczyzna z powiatu tomaszowskiegoHonda XL 125109 zł
44-letni mężczyzna z RumiYamaha WR 125R111 zł
41-letnia kobieta z WisłyYamaha WR 125R114 zł
50-letni mężczyzna z powiatu łosickiegoYamaha DT 125 R116 zł
40-letni mężczyzna z powiatu wadowickiegoHonda XL 125V VARADERO121 zł
36-letni mężczyzna z PiławyRieju MX 50 DISC127 zł
43-letni mężczyzna z powiatu piaseczyńskiegoKTM 200 EXC127 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [listopad 2022]

Najtańsze OC na motor w kategori cross/enduro kosztowało właściciela tylko 100 zł. Wszystkie ubezpieczenia z Top 10 były tańsze niż 150 zł. Czy młodzi motocykliści równie tanio mogli ubezpieczyć swoje maszyny?

Młodzi motocykliści – ile kosztuje ich OC?

Podobnie jak w przypadku OC samochodu koszt ubezpieczenia dla właścicieli motocykli w wieku 18-25 lat był dużo wyższy niż dla tych starszych. Średnia cena dla młodych motocyklistów wyniosła 1094 zł w listopadzie 2022 roku, była więc o ponad 500 zł wyższa niż dla wszystkich motocyklistów. Mimo to część z nich znalazło ubezpieczenie OC w dużo niższej cenie!

Top 10 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które młodzi kierowcy (18-25 lat) znaleźli w listopadzie 2022 roku na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena OC
25-letni mężczyzna z powiatu wrocławskiegoCagiva W8229 zł
25-letni mężczyzna ze ŚcinawyYamaha XT 600 E324 zł
24-letni mężczyzna z powiatu nowosądeckiegoHonda CR 125 R382 zł
25-letni mężczyzna z Piekar ŚląskichHonda XL 125V VARADERO400 zł
22-letni mężczyzna z powiatu limanowskiegoSuzuki DR 350 SE406 zł
23-letni mężczyzna z powiatu pleszewskiegoHonda XL 125V VARADERO422 zł
24-letni mężczyzna z powiatu stargardzkiegoKTM 250 EXC-F426 zł
25-letni mężczyzna z KórnikaSuzuki DL 1000 V-STROM432 zł
25-letnia kobieta z MiędzylesiaYamaha TW 125 ’2000440 zł
20-letni mężczyzna z powiatu kaliskiegoKawasaki KMX 125442 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [listopad 2022]

Najtańsze OC dla młodego motocyklisty kosztowało w kwietniu 237 zł. Tak niska cena mogła wynikać z rodzaju ubezpieczanego motocykla, który miał bardzo mały silnik o pojemności poniżej 0,1 l . 

Dodatkowe ubezpieczenia crossa/enduro – ceny pakietu OC + AC i OC + Assistance

Średnia cena pakietu OC + AC dla wszystkich motocykli to 1516 zł. Z kolei właściciele modeli cross/enduro musieli za ubezpieczenie zapłacić średnio 1697 zł. Motocykle cross/enduro narażone są na częstsze uszkodzenia ze względu na sposób ich użytkowania. 

Top 5 najtańszych pakietów OC + AC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które motocykliści znaleźli w listopadzie 2022 roku na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena pakietu OC + AC
36-letni mężczyzna z PiławyRieju MX 50570 zł
46-letni mężczyzna z WarszawyHusqvarna WR 125622 zł
56-letnia kobieta z powiatu gdańskiegoKTM 250 EXC-F755 zł
31-letni mężczyzna z powiatu wołomińskiegoBetamotor RR Motard767 zł
42-letni mężczyzna z powiatu grójeckiegoHonda XL 125777 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [listopad 2022]

Najniższa cena za pakiet OC + AC znalazł na Mubi w listopadzie właściciel Rieju MX 50, który kosztował 570 zł. Jeśli zastanawiasz się, czy warto nabyć ubezpieczenia autocasco na motocykl, to zajrzyj do naszego poradnika na ten temat.

Z kolei ceny pakietów OC + Assistance były zbliżone do cen samego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zapewne były one dodawana do OC za niewielką dopłatą lub w bonusie.  

Top 5 najtańszych pakietów OC + Assistance dla motocykli z kategorii cross/enduro, które motocykliści znaleźli w listopadzie na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena pakietu OC + Assistance
42-letni mężczyzna z powiatu grójeckiegoHonda XL 125119 zł
49-letni mężczyzna z KoninaBMW R 1200 GS137 zł
45-letni mężczyzna z powiatu gdańskiegoHonda XL 125V138 zł
43-letni mężczyzna z WarszawyBMW G450X152 zł
69-letni mężczyzna z powiatu wrzesińskiegoBMW G 310 GS161 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [listopad 2022]

Ceny pakietów OC + Assistance nie są wysokie, więc warto kupić assistance na motocykl. Jest ono przydatne w przypadku przebicia opony, braku paliwa czy rozładowania akumulatora. 

PODSUMOWANIE
  • Motocykle typu cross i enduro nadają się świetnie do jazdy offroadowej.
  • Crossy różnią się od enduro tym, że nie mają homologacji, więc nie można się nimi poruszać po drogach publicznych i nie trzeba wykupywać na nie OC.
  • Jednak dostosowanie crossa do warunków homologacji i zarejestrowanie go automatycznie zobowiązuje właściciela do wykupienia ubezpieczenia.
  • Za ubezpieczenie OC motocykla typu cross/enduro trzeba było w listopadzie zapłacić średnio 616 zł.
  • Najtańsze OC na crossa/enduro kosztowało 100 zł.
  • Młodzi motocykliści muszą płacić więcej za OC motocykla niż bardziej doświadczeni kierowcy.
  • Najtańszy pakiet OC + AC znalazł właściciel Rieju MX 50 za 570 zł.
  • Ceny pakietów OC + Assistance są zbliżone do cen samego OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o motocykle typu cross i enduro oraz ich ubezpieczenie

Czym różni się cross od enduro?

Motocykle typu cross w przeciwieństwie do tych enduro nie mają niektórych elementów wyposażenia, takich jak oświetlenie, kierunkowskazy, lusterka, klakson czy tłumik. Crossy mają także inaczej zestrojone silniki i skrzynie biegów. Różnią się także zawieszeniem i są lżejsze od modelu enduro o podobnej pojemności silnika.

Czy motocykl typu cross trzeba ubezpieczać?

Większość crossów nie ma homologacji, więc nie można nimi jeździć po drogach publicznych, a więc nie trzeba wykupywać na nie ubezpieczenia OC. Jednak po przeróbce i zamontowaniu niezbędnego wyposażenia można crossa zarejestrować, a wtedy koniecznie trzeba wykupić na niego OC.

Czy warto kupić dodatkowe ubezpieczenia na motocykl z kategorii cross/enduro?

Jeśli poruszasz się nim po drogach i dużo jeździsz, to zdecydowanie warto się zdecydować na AC i assistance. Dzięki autocasco otrzymasz wsparcie w razie kradzieży. Przy wyborze dodatkowych ubezpieczeń koniecznie zapoznaj się z zapisami w OWU. Przykładowo AC może nie obejmować szkód powstałych podczas rajdów, wyścigów i jazdy offroadowej.

Źródła:
  • https://www.scigacz.pl/Cross,enduro,supermoto,rodzaje,i,nazwy,motocykli,offroad,4854.html
  • https://www.honda.pl/motorcycles.html
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę
Loading...

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
Czasami jednak bez homologacji kupuje się OC żeby policja w razie kontroli się nie przyczepiła. Policja widząc ubezpieczenie nie sprawdzają dowodu bo myślą, że croos skoro ma polisę jest zarejestrowany.