Motocykle typu cross i enduro – ile kosztuje ich ubezpieczenie?
Twoją pasją jest jeżdżenie na motorze po bezdrożach, leśnych duktach i trudno dostępnych miejscach? A może lubisz cross i ściganie się po torze? To właśnie motocykle typu cross i enduro są dla Ciebie. Czym się one od siebie różnią? Czy zawsze trzeba je ubezpieczać? A jeśli tak, to za ile można kupić polisę OC i pakiety OC + AC?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym się różni cross od enduro?
- Jakie są znane modele motocykli terenowych?
- Czy na crossa trzeba mieć prawo jazdy?
- Czy crossem można jeździć po ulicy?
- Ile kosztuje ubezpieczenie OC motocykla offroadowego?
- Ile za OC crossa i enduro płacą młodzi motocykliści?
- Jak kształtują się ceny pakietów OC + AC i OC + Assistance?
Czym się różni cross od enduro?
Miłośnicy motocykli mają szeroki wybór maszyn. Ci, których interesuje spokojna jazda po utwardzonych drogach, mogą zdecydować się na cruisera. Z kolei fani prędkości, dla których liczy się zwrotność i przyspieszenie, zrealizują swoją pasję dzięki motocyklom sportowym. Natomiast maszyny typu cross i enduro zostały stworzone z myślą o jeździe offroadowej.
Jednak motocykle crossowe i enduro nie są tym samym. Najprościej można powiedzieć, że te pierwsze służą do jazdy wyczynowej – to maszyny przeznaczone do uprawiania sportu i wykonywania trików. Sprawia to, że mają one nieco inną charakterystykę niż motocykle enduro, które nadają się zarówno do jazdy offroadowej, jak i sprawdzą się na utwardzonych nawierzchniach.
Najważniejsza różnica między crossami a enduro to brak homologacji u tych pierwszych. Crossy nie są wyposażone między innymi w lusterka, oświetlenie czy tablice rejestracyjne. Nie można więc poruszać się nimi po drogach publicznych i nie ma obowiązku ich ubezpieczania. Skąd biorą się różnice w ich budowie?
Crossy to motocykle sportowe i wyczynowe. Mają być jak najlżejsze, więc nie ma sensu montować w nich lusterek czy oświetlenia. Dodatkowo szkło może stanowić zagrożenie podczas zawodów na torze. Jak wiadomo, maszyny te poddawane są bardzo dużym obciążeniom, a dodatkowo często dochodzi do wywrotek, które szybko spowodowałyby uszkodzenie szklanych elementów. Cross ma być lekki, zwinny i porywczy!
Jeśli dostosujesz crossa do warunków homologacji i go zarejestrujesz, to także będziesz musiał wykupić na niego OC!
Warto także wspomnieć, że kategoria motocykli enduro jest szeroka i zróżnicowana. Maszyny tego typu dzieli się na:
- hard enduro,
- soft enduro,
- turystyczne,
- funduro.
Hard enduro ma najbardziej zbliżoną charakterystykę do crossa, lecz można się nim poruszać po ulicach, ponieważ posiada homologację. Natomiast wersje turystyczne i funduro nadają się świetnie na długie trasy – różnią się one znacznie pod względem budowy od crossów.
Motocykle terenowe – modele z Japonii i Europy
Podobnie jak w przypadku innych typów motocykli w świecie crossów i enduro najwięcej modeli oferują producenci japońscy i europejscy. Na stronach poszczególnych marek możemy znaleźć maszyny, które różnią się silnikami (pojemność, dwusuwowy, czterosuwowy). Te z najmniejszymi pojemnościami przeznaczone są dla dzieci, które chcą się ścigać po nieutwardzonych torach.
- Honda CRF – 450R, 250R, 110 F i 50F (dwa ostatnie to modele dla dzieci),
- KTM EXC – od 150 do 500 (enduro); KTM SX – od E5 do 450 (cross),
- Kawasaki – KLX 110R, KLX 450R, KX250XC, KX450XC (enduro), od 65 do 450 (cross),
- Yamaha – TT-R50, TT-R110, TT-R125, PW50,
- Suzuki – DR, RM-Z,
- Husqvarna – TE od 150i do 300i; FE od 250 do 501, 701 ENDURO,
- BMW – G 450 X, F 650 GS, R 1200 GS.
Większość przedstawionych powyżej modeli to aktualne oferty ze stron poszczególnych marek na rok 2024. Sprawdźmy teraz, jak kształtują się ceny OC motocykli cross/enduro.
Czy na crossa trzeba mieć prawo jazdy?
Zapewne widziałeś małe dzieci, które na motocyklach crossowych jeździły po zamkniętym torze. Jak już wcześniej wspominałem crossy nie mają homologacji, więc można poruszać się nimi wyłącznie po terenie prywatnym, na przykład po zamkniętych torach. Nie trzeba mieć wtedy prawa jazdy.
Co innego w przypadku motocykli enduro, którym legalnie można jeździć po drogach publicznych. W ich przypadku prawo jazdy na maszyny o najmniejszych silnikach o pojemności skokowej do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg może zrobić 16-latek. Również kierowcy, którzy mają prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat mogą na nich jeździć bez dodatkowych uprawnień.
Czy crossem można jeździć po ulicy?
Nie, crossem nie można jeździć po ulicach. Motocykle tego typu służą do jazdy wyczynowej i sportowej. Z definicji mają być jak najlżejsze, więc nie mają lusterek i oświetlenia, a to sprawia, że nie są dopuszczone do ruchu po drogach publicznych.
Oczywiście można dostosować motocykl crossowy do warunków homologacji. Gdy się ją uzyska, to można takim motocyklem poruszać się po drogach publicznych, ale z odpowiednim prawem jazdy i ubezpieczeniem.
Ubezpieczenie crossa/enduro – średnie i najniższe ceny OC
Średnia cena ubezpieczenia OC dla wszystkich rodzajów motocykli wyniosła w lutym 249 zł. Natomiast miłośnicy crossów i enduro musieli za polisę odpowiedzialności cywilnej zapłacić średnio o 9 zł mniej, czyli 240 zł. Jednak wielu z nich znalazło OC za jeszcze niższą kwotę!
Top 10 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które kierowcy znaleźli w lutym 2025 roku na Mubi:
Motocyklista | Motocykl | Cena OC |
---|---|---|
37-letni mężczyzna z Karpacza | Yamaha DT 125 R’2000 | 100 zł |
37-letni mężczyzna z powiatu gostyńskiego | Derbi SENDA SM | 100 zł |
71-letnia kobieta z Tarnowskich Gór | BMW F650 GS | 101 zł |
36-letni mężczyzna z Bolesławca | KTM 525 SX RACING | 101 zł |
44-letni mężczyzna z powiatu legionowskiego | Honda CRF 300 L ABS | 101 zł |
33-letni mężczyzna z powiatu bialskiego | Husaberg FE 450E | 101 zł |
51-letni mężczyzna z Zielonej Góry | Yamaha XTZ 750 SUPER TERENE | 101 zł |
40-letni mężczyzna z powiatu gorzowskiego | Yamaha XT 600 E | 101 zł |
41-letni mężczyzna z powiatu kępińskiego | Honda TRANSALP XL 600 V | 101 zł |
69-letni mężczyzna z Jeleniej Góry | BMW F 650 | 101 zł |
Najtańsze OC na motor w kategori cross/enduro kosztowało właściciela tylko 100 zł. Wszystkie ubezpieczenia z Top 10 były tańsze niż 110 zł. Czy młodzi motocykliści równie tanio mogli ubezpieczyć swoje maszyny?
Młodzi motocykliści – ile kosztuje ich OC?
Podobnie jak w przypadku OC samochodu koszt ubezpieczenia dla właścicieli motocykli w wieku 18-25 lat był dużo wyższy niż dla tych starszych. Średnia cena dla młodych motocyklistów wyniosła 370 zł w lutym 2025 roku, była więc o ponad 100 zł wyższa niż dla wszystkich motocyklistów. Mimo to część z nich znalazło ubezpieczenie OC w dużo niższej cenie!
Top 5 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które młodzi kierowcy (18-25 lat) znaleźli w lutym 2025 roku na Mubi:
Motocyklista | Motocykl | Cena OC |
---|---|---|
24-letni mężczyzna z powiatu nakielskiego | KTM 450 EXC-F SIX DAYS | 109 zł |
25-letni mężczyzna z powiatu oleśnicki | Betamotor RR 250 2T | 109 zł |
24-letni mężczyzna z powiatu opolskego | Honda XL 125 | 109 zł |
20-letni mężczyzna z powiatu rzeszowskiego | Yamaha DT 80 LC-2 | 109 zł |
21-letni mężczyzna z Częstochowy | Yamaha DT 125 R | 114 zł |
Najtańsze OC dla młodego motocyklisty kosztowało w lutym jedyne 109 zł. Tak niska cena mogła wynikać ze zniżek uzbieranych przez 24-letniego motocyklistę za bezszkodową jazdę.
Dodatkowe ubezpieczenia crossa/enduro – ceny pakietu OC + AC i OC + Assistance
Średnia cena pakietu OC + AC dla wszystkich motocykli to 1364 zł. Czy takie pakiety ubezpieczenia motocykla zawsze są tak drogie? Okazuje się, że nie!
Top 5 najtańszych pakietów OC + AC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które motocykliści znaleźli w lutym 2025 roku na Mubi:
Motocyklista | Motocykl | Cena pakietu OC + AC |
---|---|---|
33-letni mężczyzna ze Starachowic | Derbi SENDRA R X-Race | 252 zł |
40-letni mężczyzna z Giżycka | Honda CRF 300 RALLY ABS | 258 zł |
35-letni mężczyzna z Lubartowa | Yamaha XT 125 R | 267 zł |
33-letni mężczyzna z powiatu bialskiego | Husaberg FE 450E | 271 zł |
52-letni mężczyzna z powiatu bialskiego | BMW F 800 GS | 276 zł |
Najniższą cenę za pakiet OC + AC uzyskał na Mubi w lutym właściciel Derbi SENDRA R X-RACE, którego ubezpieczenie kosztowało 252 zł. Jeśli zastanawiasz się, czy warto nabyć ubezpieczenia autocasco na motocykl, to zajrzyj do naszego poradnika na ten temat.
Z kolei ceny pakietów OC + Assistance były zbliżone do cen samego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zapewne były one dodawana do OC za niewielką dopłatą lub w bonusie.
Top 5 najtańszych pakietów OC + Assistance dla motocykli z kategorii cross/enduro, które motocykliści znaleźli w lutym na Mubi:
Motocyklista | Motocykl | Cena pakietu OC + Assistance |
---|---|---|
41-letni mężczyzna ze Świdwina | Suzuki DL 1000 V-STROM | 101 zł |
41-letni mężczyzna z powiatu radomszczańskiego | BMW R 1200 GS | 101 zł |
52-letni mężczyzna z Warszawy | Benelli TRK 502 X | 101 zł |
46-letni mężczyzna z powiatu oleśnickiego | BMW R 1200 GS | 101 zł |
38-letni mężczyzna z powiatu żnińskiego | Honda TRANSALP XL 600 V | 101 zł |
Ceny pakietów OC + Assistance nie są wysokie, więc warto kupić assistance na motocykl. Jest ono przydatne w przypadku przebicia opony, braku paliwa czy rozładowania akumulatora.
- Motocykle typu cross i enduro nadają się świetnie do jazdy offroadowej.
- Crossy różnią się od enduro tym, że nie mają homologacji, więc nie można się nimi poruszać po drogach publicznych i nie trzeba wykupywać na nie OC.
- Jednak dostosowanie crossa do warunków homologacji i zarejestrowanie go automatycznie zobowiązuje właściciela do wykupienia ubezpieczenia.
- Za ubezpieczenie OC motocykla typu cross/enduro trzeba było w lutym zapłacić średnio 240 zł.
- Najtańsze OC na crossa/enduro kosztowało 100 zł.
- Młodzi motocykliści muszą płacić więcej za OC motocykla niż bardziej doświadczeni kierowcy.
- Najtańszy pakiet OC + AC znalazł właściciel Derbi SENDRA R X-RACE za 252 zł.
- Ceny pakietów OC + Assistance są zbliżone do cen samego OC.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o motocykle typu cross i enduro oraz ich ubezpieczenie
Motocykle typu cross w przeciwieństwie do tych enduro nie mają niektórych elementów wyposażenia, takich jak oświetlenie, kierunkowskazy, lusterka, klakson czy tłumik. Crossy mają także inaczej zestrojone silniki i skrzynie biegów. Różnią się także zawieszeniem i są lżejsze od modelu enduro o podobnej pojemności silnika.
Większość crossów nie ma homologacji, więc nie można nimi jeździć po drogach publicznych, a więc nie trzeba wykupywać na nie ubezpieczenia OC. Jednak po przeróbce i zamontowaniu niezbędnego wyposażenia można crossa zarejestrować, a wtedy koniecznie trzeba wykupić na niego OC.
Jeśli poruszasz się nim po drogach i dużo jeździsz, to zdecydowanie warto się zdecydować na AC i assistance. Dzięki autocasco otrzymasz wsparcie w razie kradzieży. Przy wyborze dodatkowych ubezpieczeń koniecznie zapoznaj się z zapisami w OWU. Przykładowo AC może nie obejmować szkód powstałych podczas rajdów, wyścigów i jazdy offroadowej.
- https://www.honda.pl/motorcycles.html
Dołącz do dyskusji