Motocykle typu cross i enduro – ile kosztuje ich ubezpieczenie?

Twoją pasją jest jeżdżenie na motorze po bezdrożach, leśnych duktach i trudno dostępnych miejscach? A może lubisz cross i ściganie się po torze? To właśnie motocykle typu cross i enduro są dla Ciebie. Czym się one od siebie różnią? Czy zawsze trzeba je ubezpieczać? A jeśli tak, to za ile można kupić polisę OC i pakiety OC + AC?

Czym różnią się motocykle typu cross od enduro?

Miłośnicy motocykli mają szeroki wybór maszyn. Ci, których interesuje spokojna jazda po utwardzonych drogach, mogą zdecydować się na cruisera. Z kolei fani prędkości, dla których liczy się zwrotność i przyspieszenie, zrealizują swoją pasję dzięki motocyklom sportowym. Natomiast maszyny typu cross i enduro zostały stworzone z myślą o jeździe offroadowej. 

Jednak motocykle crossowe i enduro nie są tym samym. Najprościej można powiedzieć, że te pierwsze służą do jazdy wyczynowej – to maszyny przeznaczone do uprawiania sportu i wykonywania trików. Sprawia to, że mają one nieco inną charakterystykę niż motocykle enduro, które nadają się zarówno do jazdy offroadowej, jak i sprawdzą się na utwardzonych nawierzchniach.

Najważniejsza różnica między crossami a enduro to brak homologacji u tych pierwszych. Crossy nie są wyposażone między innymi w lusterka, oświetlenie czy tablice rejestracyjne. Nie można więc poruszać się nimi po drogach publicznych i nie ma obowiązku ich ubezpieczania. Skąd biorą się różnice w ich budowie?

Crossy to motocykle sportowe i wyczynowe. Mają być jak najlżejsze, więc nie ma sensu montować w nich lusterek czy oświetlenia. Dodatkowo szkło może stanowić zagrożenie podczas zawodów na torze. Jak wiadomo, maszyny te poddawane są bardzo dużym obciążeniom, a dodatkowo często dochodzi do wywrotek, które szybko spowodowałyby uszkodzenie szklanych elementów. Cross ma być lekki, zwinny i porywczy!

UWAGA!

Jeśli dostosujesz crossa do warunków homologacji i go zarejestrujesz, to także będziesz musiał wykupić na niego OC!

Warto także wspomnieć, że kategoria motocykli enduro jest szeroka i zróżnicowana. Maszyny tego typu dzieli się na:

  • hard enduro,
  • soft enduro,
  • turystyczne,
  • funduro.

Hard enduro ma najbardziej zbliżoną charakterystykę do crossa, lecz można się nim poruszać po ulicach, ponieważ posiada homologację. Natomiast wersje turystyczne i funduro nadają się świetnie na długie trasy – różnią się one znacznie pod względem budowy od crossów. 

Motocykle terenowe – modele z Japonii i Europy

Podobnie jak w przypadku innych typów motocykli w świecie crossów i enduro najwięcej modeli oferują producenci japońscy i europejscy. Na stronach poszczególnych marek możemy znaleźć maszyny, które różnią się silnikami (pojemność, dwusuwowy, czterosuwowy). Te z najmniejszymi pojemnościami przeznaczone są dla dzieci, które chcą się ścigać po nieutwardzonych torach. 

  • Honda CRF – 450R, 250R, 110 F i 50F (dwa ostatnie to modele dla dzieci),
  • KTM EXC – od 150 do 690 (enduro); KTM SX – od E5 do 450 (cross),
  • Kawasaki – KLX 230, KX250XC, KX450XC (enduro), od 65 do 450 (cross),
  • Yamaha – TT-R50, TT-R110, TT-R125, PW50, XT 1200 Z Super Tenere,
  • Suzuki – DR, RM-Z, 
  • Husqvarna TE – od 150i do 300i; FE od 250 do 501, 701 ENDURO,
  • BMW – G 450 X, F 650 GS, R 1200 GS.

Większość przedstawionych powyżej modeli to aktualne oferty ze stron poszczególnych marek na rok 2021. Sprawdźmy teraz, jak kształtują się ceny OC motocykli cross/enduro.

Ubezpieczenie crossa/enduro – średnie i najniższe ceny OC

Średnia cena ubezpieczenia OC dla wszystkich rodzajów motocykli wyniosła 727 zł. Natomiast miłośnicy crossów i enduro musieli za polisę odpowiedzialności cywilnej zapłacić w kwietniu średnio o 19 zł więcej, czyli 746 zł. Jednak wielu z nich znalazło OC dużo taniej!

Top 10 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które kierowcy znaleźli w kwietniu na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena OC
50-letni mężczyzna z powiatu kwidzyńskiegoYamaha XT 660X223 zł
49-letni mężczyzna z powiatu nowodworskiegoBMW R 1200 GS TU225 zł
44-letni mężczyzna z PoznaniaBMW F 650 GS228 zł
53-letni mężczyzna z Nowego SączaYamaha XTZ 1200 Super Tenere229 zł
36-letni mężczyzna z OławySuzuki DR 650 R (Dakar)229 zł
35-letni mężczyzna z WłocławkaHonda XL 125V Varadero232 zł
54-letni mężczyzna z powiatu tomaszowskiegoBMW F-800 GS234 zł
40-letni mężczyzna z powiatu lęborskiegoHonda Crosstourer C-ABS DCT234 zł
48-letni mężczyzna z GołdapiHonda Crosstourer C-ABS234 zł
40-letni mężczyzna z powiatu pszczyńskiegoHonda XL 125V Varadero234 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [kwiecień 2021]

Najtańsze OC na motor w kategori cross/enduro kosztowało właściciela tylko 223 zł. Wszystkie ubezpieczenia z Top 10 były tańsze niż 300 zł. Czy młodzi motocykliści równie tanio mogli ubezpieczyć swoje maszyny?

Młodzi motocykliści – ile kosztuje ich OC?

Podobnie jak w przypadku OC samochodu koszt ubezpieczenia dla właścicieli motocykli w wieku 18-25 lat był dużo wyższy niż dla tych starszych. Średnia cena dla młodych motocyklistów wyniosła w kwietniu 1275 zł, była więc prawie o 500 zł wyższa. Mimo to część z nich znalazło ubezpieczenie OC w dużo niższej cenie!

Top 10 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które młodzi kierowcy (18-25 lat) znaleźli w kwietniu na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena OC
21-letni mężczyzna z powiatu słupeckiegoYamaha DT 80 LC-2452 zł
25-letni mężczyzna z powiatu gorlickiegoBMW F 650 GS455 zł
25-letni mężczyzna z powiatu bartoszyckiegoSuzuki DR 650 R (Dakar)504 zł
24-letni mężczyzna z GarwolinaHonda XL 125522 zł
25-letni mężczyzna ze ZłoczewaBMW F 650546 zł
25-letni mężczyzna z powiatu krapkowickiegoHusqvarna CR 360549 zł
25-letni mężczyzna z powiatu lubuskiego Yamaha XTZ 750 Super Tenere555 zł
22-letni mężczyzna z PszowaBetamotor RR ENDURO 50 2T578 zł
25-letni mężczyzna z powiatu sejneńskiegoTriumph Tiger 1050580 zł
25-letni mężczyzna z WarszawyKawasaki Tengai594 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [kwiecień 2021]

Najtańsze OC dla młodego motocyklisty kosztowało w kwietniu 452 zł. Tak niska cena mogła wynikać z rodzaju ubezpieczanego motocykla, który miał bardzo mały silnik o pojemności poniżej 0,1 l i wbudowane ograniczenie prędkości do 70 km/h. 

Dodatkowe ubezpieczenia crossa/enduro – ceny pakietu OC + AC i OC + ASS

Średnia cena pakietu OC + AC dla wszystkich motocykli to 1512 zł. Z kolei właściciele modeli cross/enduro musieli za ubezpieczenie zapłacić średnio 1709 zł. Motocykle cross/enduro narażone są na częstsze uszkodzenia ze względu na sposób ich użytkowania. 

Top 10 najtańszych pakietów OC + AC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które młodzi kierowcy (18-25 lat) znaleźli w kwietniu na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena pakietu OC + AC
30-letnia kobieta z powiatu olkuskiegoYamaha WR125R729 zł
37-letni mężczyzna z NowogarduRomet ADV 125 849 zł
63-letni mężczyzna z powiatu radomskiegoYamaha WR125R949 zł
44-letni mężczyzna ze SkierniewicSuzuki V-STROM 650A1 014 zł
45-letni mężczyzna z powiatu pilickiegoYamaha XT 125 R1 024 zł
48-letni mężczyzna z GołdapiHonda Crosstourer C-ABS1 084 zł
29-letni mężczyzna z ŁodziHonda NC 700X C-ABS1 124 zł
35-letni mężczyzna z powiatu piaseczyńskiegoBMW R 1200 GS TU1 130 zł
45-letni mężczyzna z GliwicHonda Transalp XL 700 V1 140 zł
28-letni mężczyzna z PiaskówHonda NC 750X ABS DCT1 193 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [kwiecień 2021]

Najniższa cena za pakiet OC + AC znalazł w kwietniu na Mubi właściciel Yamahy WR125R. kosztował on 729 zł. Jeśli zastanawiasz się, czy warto nabyć ubezpieczenia autocasco na motocykl, to zajrzyj do naszego poradnika na ten temat.

Z kolei ceny pakietów OC + ASS były zbliżone do cen samego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zapewne były one dodawana do OC za niewielką dopłatą lub w bonusie.  

Top 10 najtańszych pakietów OC + ASS dla motocykli z kategorii cross/enduro, które młodzi kierowcy (18-25 lat) znaleźli w kwietniu na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena pakietu OC + ASS
49-letni mężczyzna z powiatu nowodworskiegoBMW R 1200 GS TU225 zł
40-letni mężczyzna z powiatu pszczyńskiegoHonda XL 125V Varadero234 zł
46-letni mężczyzna ze ZgierzaHonda XL 1000VA Varadero ABS247 zł
42-letni mężczyzna z WarszawyBMW G 310 GS260 zł
28-letni mężczyzna z powiatu proszowickiegoSuzuki DL 1000 V-STROM260 zł
45-letni mężczyzna z PoznaniaBenelli TRK 502 X260 zł
29-letni mężczyzna z powiatu puławskiegoHonda XL 1000VA Varadero ABS260 zł
35-letni mężczyzna z SuwałkSuzuki V-STROM 250A 260 zł
37-letni mężczyzna z ŁodziYamaha XT 1200 ZE Super Tenere264 zł
29-letni mężczyzna z GostyninaYamaha XT 600 E ‘2000265 zł
Dane pochodzą z wyliczeń wykonanych w porównywarce Mubi [kwiecień 2021]

Ceny pakietów OC + ASS nie są wysokie, więc warto kupić assistance na motocykl. Jest ono przydatne w przypadku przebicia opony, braku paliwa czy rozładowania akumulatora. 

PODSUMOWANIE
  • Motocykle typu cross i enduro nadają się świetnie do jazdy offroadowej.
  • Crossy różnią się od enduro tym, że nie mają homologacji, więc nie można się nimi poruszać po drogach publicznych i nie trzeba wykupywać na nie OC.
  • Jednak dostosowanie crossa do warunków homologacji i zarejestrowanie go automatycznie zobowiązuje właściciela do wykupienia ubezpieczenia.
  • Za ubezpieczenie OC motocykla typu cross/enduro trzeba było w kwietniu zapłacić średnio 746 zł.
  • Najtańsze OC na crossa/enduro kosztowało 225 zł.
  • Młodzi motocykliści muszą płacić więcej za OC motocykla niż bardziej doświadczeni kierowcy.
  • Najtańszy pakiet OC + AC znalazł właściciel Yamahy WR125R za 729 zł.
  • Ceny pakietów OC + ASS są zbliżone do cen samego OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o motocykle typu cross i enduro oraz ich ubezpieczenie

Czym różni się cross od enduro?
Motocykle typu cross w przeciwieństwie do tych enduro nie mają niektórych elementów wyposażenia, takich jak oświetlenie, kierunkowskazy, lusterka, klakson czy tłumik. Crossy mają także inaczej zestrojone silniki i skrzynie biegów. Różnią się także zawieszeniem i są lżejsze od modelu enduro o podobnej pojemności silnika.
Czy motocykl typu cross trzeba ubezpieczać?
Większość crossów nie ma homologacji, więc nie można nimi jeździć po drogach publicznych, a więc nie trzeba wykupywać na nie ubezpieczenia OC. Jednak po przeróbce i zamontowaniu niezbędnego wyposażenia można crossa zarejestrować, a wtedy koniecznie trzeba wykupić na niego OC.
Czy warto kupić dodatkowe ubezpieczenia na motocykl z kategorii cross/enduro?
Jeśli poruszasz się nim po drogach i dużo jeździsz, to zdecydowanie warto się zdecydować na AC i assistance. Dzięki autocasco otrzymasz wsparcie w razie kradzieży. Przy wyborze dodatkowych ubezpieczeń koniecznie zapoznaj się z zapisami w OWU. Przykładowo AC może nie obejmować szkód powstałych podczas rajdów, wyścigów i jazdy offroadowej.

Źródła:

  • https://www.scigacz.pl/Cross,enduro,supermoto,rodzaje,i,nazwy,motocykli,offroad,4854.html
  • https://www.honda.pl/motorcycles.html
Oceń artykuł:
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


Skomentuj jako pierwszy!