Motocykle typu cross i enduro – ile kosztuje ich ubezpieczenie?

Twoją pasją jest jeżdżenie na motorze po bezdrożach, leśnych duktach i trudno dostępnych miejscach? A może lubisz cross i ściganie się po torze? To właśnie motocykle typu cross i enduro są dla Ciebie. Czym się one od siebie różnią? Czy zawsze trzeba je ubezpieczać? A jeśli tak, to za ile można kupić polisę OC i pakiety OC + AC?

motocykl enduro

Czym się różni cross od enduro?

Miłośnicy motocykli mają szeroki wybór maszyn. Ci, których interesuje spokojna jazda po utwardzonych drogach, mogą zdecydować się na cruisera. Z kolei fani prędkości, dla których liczy się zwrotność i przyspieszenie, zrealizują swoją pasję dzięki motocyklom sportowym. Natomiast maszyny typu cross i enduro zostały stworzone z myślą o jeździe offroadowej. 

Jednak motocykle crossowe i enduro nie są tym samym. Najprościej można powiedzieć, że te pierwsze służą do jazdy wyczynowej – to maszyny przeznaczone do uprawiania sportu i wykonywania trików. Sprawia to, że mają one nieco inną charakterystykę niż motocykle enduro, które nadają się zarówno do jazdy offroadowej, jak i sprawdzą się na utwardzonych nawierzchniach.

Najważniejsza różnica między crossami a enduro to brak homologacji u tych pierwszych. Crossy nie są wyposażone między innymi w lusterka, oświetlenie czy tablice rejestracyjne. Nie można więc poruszać się nimi po drogach publicznych i nie ma obowiązku ich ubezpieczania. Skąd biorą się różnice w ich budowie?

Crossy to motocykle sportowe i wyczynowe. Mają być jak najlżejsze, więc nie ma sensu montować w nich lusterek czy oświetlenia. Dodatkowo szkło może stanowić zagrożenie podczas zawodów na torze. Jak wiadomo, maszyny te poddawane są bardzo dużym obciążeniom, a dodatkowo często dochodzi do wywrotek, które szybko spowodowałyby uszkodzenie szklanych elementów. Cross ma być lekki, zwinny i porywczy!

UWAGA!

Jeśli dostosujesz crossa do warunków homologacji i go zarejestrujesz, to także będziesz musiał wykupić na niego OC!

Warto także wspomnieć, że kategoria motocykli enduro jest szeroka i zróżnicowana. Maszyny tego typu dzieli się na:

  • hard enduro,
  • soft enduro,
  • turystyczne,
  • funduro.

Hard enduro ma najbardziej zbliżoną charakterystykę do crossa, lecz można się nim poruszać po ulicach, ponieważ posiada homologację. Natomiast wersje turystyczne i funduro nadają się świetnie na długie trasy – różnią się one znacznie pod względem budowy od crossów. 

Motocykle terenowe – modele z Japonii i Europy

Podobnie jak w przypadku innych typów motocykli w świecie crossów i enduro najwięcej modeli oferują producenci japońscy i europejscy. Na stronach poszczególnych marek możemy znaleźć maszyny, które różnią się silnikami (pojemność, dwusuwowy, czterosuwowy). Te z najmniejszymi pojemnościami przeznaczone są dla dzieci, które chcą się ścigać po nieutwardzonych torach. 

  • Honda CRF – 450R, 250R, 110 F i 50F (dwa ostatnie to modele dla dzieci),
  • KTM EXC – od 150 do 500 (enduro); KTM SX – od E5 do 450 (cross),
  • Kawasaki – KLX 110R, KLX 450R, KX250XC, KX450XC (enduro), od 65 do 450 (cross),
  • Yamaha – TT-R50, TT-R110, TT-R125, PW50,
  • Suzuki – DR, RM-Z, 
  • Husqvarna – TE od 150i do 300i; FE od 250 do 501, 701 ENDURO,
  • BMW – G 450 X, F 650 GS, R 1200 GS.

Większość przedstawionych powyżej modeli to aktualne oferty ze stron poszczególnych marek na rok 2024. Sprawdźmy teraz, jak kształtują się ceny OC motocykli cross/enduro.

Czy na crossa trzeba mieć prawo jazdy?

Zapewne widziałeś małe dzieci, które na motocyklach crossowych jeździły po zamkniętym torze. Jak już wcześniej wspominałem crossy nie mają homologacji, więc można poruszać się nimi wyłącznie po terenie prywatnym, na przykład po zamkniętych torach. Nie trzeba mieć wtedy prawa jazdy.

Co innego w przypadku motocykli enduro, którym legalnie można jeździć po drogach publicznych. W ich przypadku prawo jazdy na maszyny o najmniejszych silnikach o pojemności skokowej do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg może zrobić 16-latek. Również kierowcy, którzy mają prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat mogą na nich jeździć bez dodatkowych uprawnień. 

Czy crossem można jeździć po ulicy?

Nie, crossem nie można jeździć po ulicach. Motocykle tego typu służą do jazdy wyczynowej i sportowej. Z definicji mają być jak najlżejsze, więc nie mają lusterek i oświetlenia, a to sprawia, że nie są dopuszczone do ruchu po drogach publicznych.

Oczywiście można dostosować motocykl crossowy do warunków homologacji. Gdy się ją uzyska, to można takim motocyklem poruszać się po drogach publicznych, ale z odpowiednim prawem jazdy i ubezpieczeniem.

Ubezpieczenie crossa/enduro – średnie i najniższe ceny OC

Średnia cena ubezpieczenia OC dla wszystkich rodzajów motocykli wyniosła w grudniu 325 zł. Natomiast miłośnicy crossów i enduro musieli za polisę odpowiedzialności cywilnej zapłacić średnio o 5 zł mniej, czyli 320 zł. Jednak wielu z nich znalazło OC za jeszcze niższą kwotę!

Top 10 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które kierowcy znaleźli w grudniu 2023 roku na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena OC
40-letni mężczyzna z powiatu zgorzeleckiegoHonda XLR 125 R100 zł
47-letni mężczyzna z KrotoszynaKTM 50 SX100 zł
51-letni mężczyzna z KrakowaKawasaki KLX 125100 zł
60-letni mężczyzna z CzarnkowaRomet CRS 50100 zł
48-letni mężczyzna z LesznaBarton GT 125105 zł
45-letni mężczyzna z powiatu gryfickiegoSuzuki V-Strom 650 XT106 zł
47-letni mężczyzna z SzamocinaHonda Africa Twin XRV 750107 zł
33-letni mężczyzna z powiatu gdańskiegoSuzuki V-Strom 1050A107 zł
39-letni mężczyzna z powiatu płońskiegoTriumph Tiger Rally Explorer107 zł
42-letni mężczyzna z powiatu białostockiegoHonda XL 750 Transalp107 zł
Dane na podstawie obliczeń użytkowników porównywarki Mubi (grudzień 2023).

Najtańsze OC na motor w kategori cross/enduro kosztowało właściciela tylko 100 zł. Wszystkie ubezpieczenia z Top 10 były tańsze niż 110 zł. Czy młodzi motocykliści równie tanio mogli ubezpieczyć swoje maszyny?

Młodzi motocykliści – ile kosztuje ich OC?

Podobnie jak w przypadku OC samochodu koszt ubezpieczenia dla właścicieli motocykli w wieku 18-25 lat był dużo wyższy niż dla tych starszych. Średnia cena dla młodych motocyklistów wyniosła 668 zł w grudniu 2023 roku, była więc ponad dwukrotnie wyższa niż dla wszystkich motocyklistów. Mimo to część z nich znalazło ubezpieczenie OC w dużo niższej cenie!

Top 5 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które młodzi kierowcy (18-25 lat) znaleźli w grudniu 2023 roku na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena OC
25-letni mężczyzna z PiaskówHonda CRF 450 R201 zł
18-letni mężczyzna z ZawierciaYamaha YX 250209 zł
25-letni mężczyzna z powiatu oleskiegoBenelli TRK 502 X212 zł
24-letni mężczyzna z powiatu tureckiegoDerbi Senda R213 zł
25-letni mężczyzna ze ZgierzaKawasaki KMX 125227 zł
Dane na podstawie obliczeń użytkowników porównywarki Mubi (grudzień 2023).

Najtańsze OC dla młodego motocyklisty kosztowało w grudniu jedyne 201 zł. Tak niska cena mogła wynikać ze zniżek uzbieranych przez 25-letniego motocyklistę za bezszkodową jazdę. 

Dodatkowe ubezpieczenia crossa/enduro – ceny pakietu OC + AC i OC + Assistance

Średnia cena pakietu OC + AC dla wszystkich motocykli to 1514 zł. Z kolei właściciele modeli cross/enduro musieli za ubezpieczenie zapłacić średnio 1788 zł. Motocykle cross/enduro narażone są na częstsze uszkodzenia ze względu na sposób ich użytkowania.

Top 5 najtańszych pakietów OC + AC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które motocykliści znaleźli w grudniu 2023 roku na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena pakietu OC + AC
48-letni mężczyzna z LesznaBarton GT 125604 zł
47-letni mężczyzna z KrotoszynaYamaha WR 125R628 zł
43-letni mężczyzna z powiatu sztumskiegoBarton Hyper 125641 zł
47-letni mężczyzna z Bielska-BiałejHonda CRF 300 L643 zł
35-letnia kobieta z ZabrzaBarton GT 125670 zł
Dane na podstawie obliczeń użytkowników porównywarki Mubi (grudzień 2023).

Najniższą cenę za pakiet OC + AC uzyskał na Mubi w grudniu właściciel Bartona GT 125, którego ubezpieczenie kosztowało 604 zł. Jeśli zastanawiasz się, czy warto nabyć ubezpieczenia autocasco na motocykl, to zajrzyj do naszego poradnika na ten temat.

Z kolei ceny pakietów OC + Assistance były zbliżone do cen samego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zapewne były one dodawana do OC za niewielką dopłatą lub w bonusie.  

Top 5 najtańszych pakietów OC + Assistance dla motocykli z kategorii cross/enduro, które motocykliści znaleźli w grudniu na Mubi:

MotocyklistaMotocyklCena pakietu OC + Assistance
44-letni mężczyzna z powiatu gryfickiegoSuzuki V-Strom 650XT106 zł
41-letni mężczyzna z powiatu białostockiegoHonda XL 750 Transalp107 zł
45-letni mężczyzna z SandomierzaHonda XL 750 Transalp107 zł
31-letni mężczyzna z powiatu cieszyńskiegoSuzuki DL 1000 V-Stromro107 zł
57-letni mężczyzna z powiatu puckiegoBMW F 750 GS107 zł
Dane na podstawie obliczeń użytkowników porównywarki Mubi (grudzień 2023).

Ceny pakietów OC + Assistance nie są wysokie, więc warto kupić assistance na motocykl. Jest ono przydatne w przypadku przebicia opony, braku paliwa czy rozładowania akumulatora. 

PODSUMOWANIE
  • Motocykle typu cross i enduro nadają się świetnie do jazdy offroadowej.
  • Crossy różnią się od enduro tym, że nie mają homologacji, więc nie można się nimi poruszać po drogach publicznych i nie trzeba wykupywać na nie OC.
  • Jednak dostosowanie crossa do warunków homologacji i zarejestrowanie go automatycznie zobowiązuje właściciela do wykupienia ubezpieczenia.
  • Za ubezpieczenie OC motocykla typu cross/enduro trzeba było w grudniu zapłacić średnio 320 zł.
  • Najtańsze OC na crossa/enduro kosztowało 100 zł.
  • Młodzi motocykliści muszą płacić więcej za OC motocykla niż bardziej doświadczeni kierowcy.
  • Najtańszy pakiet OC + AC znalazł właściciel Bartona GT 125 za 604 zł.
  • Ceny pakietów OC + Assistance są zbliżone do cen samego OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o motocykle typu cross i enduro oraz ich ubezpieczenie

Czym różni się cross od enduro?
Czy motocykl typu cross trzeba ubezpieczać?
Czy warto kupić dodatkowe ubezpieczenia na motocykl z kategorii cross/enduro?
Źródła:
  • https://www.scigacz.pl/Cross,enduro,supermoto,rodzaje,i,nazwy,motocykli,offroad,4854.html
  • https://www.honda.pl/motorcycles.html
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Czasami jednak bez homologacji kupuje się OC żeby policja w razie kontroli się nie przyczepiła. Policja widząc ubezpieczenie nie sprawdzają dowodu bo myślą, że croos skoro ma polisę jest zarejestrowany.

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC