Twoją pasją jest jeżdżenie na motorze po bezdrożach, leśnych duktach i trudno dostępnych miejscach? A może lubisz cross i ściganie się po torze? To właśnie motocykle typu cross i enduro są dla Ciebie. Czym się one od siebie różnią? Czy zawsze trzeba je ubezpieczać? A jeśli tak, to za ile można kupić polisę OC i pakiety OC + AC?
Z tego artykułu dowiesz się:
Czym różnią się motocykle typu cross od enduro?
Miłośnicy motocykli mają szeroki wybór maszyn. Ci, których interesuje spokojna jazda po utwardzonych drogach, mogą zdecydować się na cruisera. Z kolei fani prędkości, dla których liczy się zwrotność i przyspieszenie, zrealizują swoją pasję dzięki motocyklom sportowym. Natomiast maszyny typu cross i enduro zostały stworzone z myślą o jeździe offroadowej.
Jednak motocykle crossowe i enduro nie są tym samym. Najprościej można powiedzieć, że te pierwsze służą do jazdy wyczynowej – to maszyny przeznaczone do uprawiania sportu i wykonywania trików. Sprawia to, że mają one nieco inną charakterystykę niż motocykle enduro, które nadają się zarówno do jazdy offroadowej, jak i sprawdzą się na utwardzonych nawierzchniach.
Najważniejsza różnica między crossami a enduro to brak homologacji u tych pierwszych. Crossy nie są wyposażone między innymi w lusterka, oświetlenie czy tablice rejestracyjne. Nie można więc poruszać się nimi po drogach publicznych i nie ma obowiązku ich ubezpieczania. Skąd biorą się różnice w ich budowie?
Crossy to motocykle sportowe i wyczynowe. Mają być jak najlżejsze, więc nie ma sensu montować w nich lusterek czy oświetlenia. Dodatkowo szkło może stanowić zagrożenie podczas zawodów na torze. Jak wiadomo, maszyny te poddawane są bardzo dużym obciążeniom, a dodatkowo często dochodzi do wywrotek, które szybko spowodowałyby uszkodzenie szklanych elementów. Cross ma być lekki, zwinny i porywczy!
Jeśli dostosujesz crossa do warunków homologacji i go zarejestrujesz, to także będziesz musiał wykupić na niego OC!
Warto także wspomnieć, że kategoria motocykli enduro jest szeroka i zróżnicowana. Maszyny tego typu dzieli się na:
- hard enduro,
- soft enduro,
- turystyczne,
- funduro.
Hard enduro ma najbardziej zbliżoną charakterystykę do crossa, lecz można się nim poruszać po ulicach, ponieważ posiada homologację. Natomiast wersje turystyczne i funduro nadają się świetnie na długie trasy – różnią się one znacznie pod względem budowy od crossów.
Motocykle terenowe – modele z Japonii i Europy
Podobnie jak w przypadku innych typów motocykli w świecie crossów i enduro najwięcej modeli oferują producenci japońscy i europejscy. Na stronach poszczególnych marek możemy znaleźć maszyny, które różnią się silnikami (pojemność, dwusuwowy, czterosuwowy). Te z najmniejszymi pojemnościami przeznaczone są dla dzieci, które chcą się ścigać po nieutwardzonych torach.
- Honda CRF – 450R, 250R, 110 F i 50F (dwa ostatnie to modele dla dzieci),
- KTM EXC – od 150 do 500 (enduro); KTM SX – od E5 do 450 (cross),
- Kawasaki – KLX 110R, KLX 450R, KX250XC, KX450XC (enduro), od 65 do 450 (cross),
- Yamaha – TT-R50, TT-R110, TT-R125, PW50,
- Suzuki – DR, RM-Z,
- Husqvarna – TE od 150i do 300i; FE od 250 do 501, 701 ENDURO,
- BMW – G 450 X, F 650 GS, R 1200 GS.
Większość przedstawionych powyżej modeli to aktualne oferty ze stron poszczególnych marek na rok 2022. Sprawdźmy teraz, jak kształtują się ceny OC motocykli cross/enduro.
Ubezpieczenie crossa/enduro – średnie i najniższe ceny OC
Średnia cena ubezpieczenia OC dla wszystkich rodzajów motocykli wyniosła w listopadzie 568 zł. Natomiast miłośnicy crossów i enduro musieli za polisę odpowiedzialności cywilnej zapłacić średnio o 48 zł więcej, czyli 616 zł. Jednak wielu z nich znalazło OC dużo taniej!
Top 10 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które kierowcy znaleźli w listopadzie 2022 roku na Mubi:
Motocyklista | Motocykl | Cena OC |
---|---|---|
45-letni mężczyzna z Kórnika | Rieju RR 50 SPORT | 100 zł |
37-letni mężczyzna z Białego Dunajca | Cagiva W8 | 106 zł |
52-letni mężczyzna z Piotrkowa Trybunalskiego | KTM 50 SX | 108 zł |
53-letni mężczyzna z powiatu tomaszowskiego | Honda XL 125 | 109 zł |
44-letni mężczyzna z Rumi | Yamaha WR 125R | 111 zł |
41-letnia kobieta z Wisły | Yamaha WR 125R | 114 zł |
50-letni mężczyzna z powiatu łosickiego | Yamaha DT 125 R | 116 zł |
40-letni mężczyzna z powiatu wadowickiego | Honda XL 125V VARADERO | 121 zł |
36-letni mężczyzna z Piławy | Rieju MX 50 DISC | 127 zł |
43-letni mężczyzna z powiatu piaseczyńskiego | KTM 200 EXC | 127 zł |
Najtańsze OC na motor w kategori cross/enduro kosztowało właściciela tylko 100 zł. Wszystkie ubezpieczenia z Top 10 były tańsze niż 150 zł. Czy młodzi motocykliści równie tanio mogli ubezpieczyć swoje maszyny?
Młodzi motocykliści – ile kosztuje ich OC?
Podobnie jak w przypadku OC samochodu koszt ubezpieczenia dla właścicieli motocykli w wieku 18-25 lat był dużo wyższy niż dla tych starszych. Średnia cena dla młodych motocyklistów wyniosła 1094 zł w listopadzie 2022 roku, była więc o ponad 500 zł wyższa niż dla wszystkich motocyklistów. Mimo to część z nich znalazło ubezpieczenie OC w dużo niższej cenie!
Top 10 najtańszych OC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które młodzi kierowcy (18-25 lat) znaleźli w listopadzie 2022 roku na Mubi:
Motocyklista | Motocykl | Cena OC |
---|---|---|
25-letni mężczyzna z powiatu wrocławskiego | Cagiva W8 | 229 zł |
25-letni mężczyzna ze Ścinawy | Yamaha XT 600 E | 324 zł |
24-letni mężczyzna z powiatu nowosądeckiego | Honda CR 125 R | 382 zł |
25-letni mężczyzna z Piekar Śląskich | Honda XL 125V VARADERO | 400 zł |
22-letni mężczyzna z powiatu limanowskiego | Suzuki DR 350 SE | 406 zł |
23-letni mężczyzna z powiatu pleszewskiego | Honda XL 125V VARADERO | 422 zł |
24-letni mężczyzna z powiatu stargardzkiego | KTM 250 EXC-F | 426 zł |
25-letni mężczyzna z Kórnika | Suzuki DL 1000 V-STROM | 432 zł |
25-letnia kobieta z Międzylesia | Yamaha TW 125 ’2000 | 440 zł |
20-letni mężczyzna z powiatu kaliskiego | Kawasaki KMX 125 | 442 zł |
Najtańsze OC dla młodego motocyklisty kosztowało w kwietniu 237 zł. Tak niska cena mogła wynikać z rodzaju ubezpieczanego motocykla, który miał bardzo mały silnik o pojemności poniżej 0,1 l .
Dodatkowe ubezpieczenia crossa/enduro – ceny pakietu OC + AC i OC + Assistance
Średnia cena pakietu OC + AC dla wszystkich motocykli to 1516 zł. Z kolei właściciele modeli cross/enduro musieli za ubezpieczenie zapłacić średnio 1697 zł. Motocykle cross/enduro narażone są na częstsze uszkodzenia ze względu na sposób ich użytkowania.
Top 5 najtańszych pakietów OC + AC dla motocykli z kategorii cross/enduro, które motocykliści znaleźli w listopadzie 2022 roku na Mubi:
Motocyklista | Motocykl | Cena pakietu OC + AC |
---|---|---|
36-letni mężczyzna z Piławy | Rieju MX 50 | 570 zł |
46-letni mężczyzna z Warszawy | Husqvarna WR 125 | 622 zł |
56-letnia kobieta z powiatu gdańskiego | KTM 250 EXC-F | 755 zł |
31-letni mężczyzna z powiatu wołomińskiego | Betamotor RR Motard | 767 zł |
42-letni mężczyzna z powiatu grójeckiego | Honda XL 125 | 777 zł |
Najniższa cena za pakiet OC + AC znalazł na Mubi w listopadzie właściciel Rieju MX 50, który kosztował 570 zł. Jeśli zastanawiasz się, czy warto nabyć ubezpieczenia autocasco na motocykl, to zajrzyj do naszego poradnika na ten temat.
Z kolei ceny pakietów OC + Assistance były zbliżone do cen samego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zapewne były one dodawana do OC za niewielką dopłatą lub w bonusie.
Top 5 najtańszych pakietów OC + Assistance dla motocykli z kategorii cross/enduro, które motocykliści znaleźli w listopadzie na Mubi:
Motocyklista | Motocykl | Cena pakietu OC + Assistance |
---|---|---|
42-letni mężczyzna z powiatu grójeckiego | Honda XL 125 | 119 zł |
49-letni mężczyzna z Konina | BMW R 1200 GS | 137 zł |
45-letni mężczyzna z powiatu gdańskiego | Honda XL 125V | 138 zł |
43-letni mężczyzna z Warszawy | BMW G450X | 152 zł |
69-letni mężczyzna z powiatu wrzesińskiego | BMW G 310 GS | 161 zł |
Ceny pakietów OC + Assistance nie są wysokie, więc warto kupić assistance na motocykl. Jest ono przydatne w przypadku przebicia opony, braku paliwa czy rozładowania akumulatora.
- Motocykle typu cross i enduro nadają się świetnie do jazdy offroadowej.
- Crossy różnią się od enduro tym, że nie mają homologacji, więc nie można się nimi poruszać po drogach publicznych i nie trzeba wykupywać na nie OC.
- Jednak dostosowanie crossa do warunków homologacji i zarejestrowanie go automatycznie zobowiązuje właściciela do wykupienia ubezpieczenia.
- Za ubezpieczenie OC motocykla typu cross/enduro trzeba było w listopadzie zapłacić średnio 616 zł.
- Najtańsze OC na crossa/enduro kosztowało 100 zł.
- Młodzi motocykliści muszą płacić więcej za OC motocykla niż bardziej doświadczeni kierowcy.
- Najtańszy pakiet OC + AC znalazł właściciel Rieju MX 50 za 570 zł.
- Ceny pakietów OC + Assistance są zbliżone do cen samego OC.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o motocykle typu cross i enduro oraz ich ubezpieczenie
Motocykle typu cross w przeciwieństwie do tych enduro nie mają niektórych elementów wyposażenia, takich jak oświetlenie, kierunkowskazy, lusterka, klakson czy tłumik. Crossy mają także inaczej zestrojone silniki i skrzynie biegów. Różnią się także zawieszeniem i są lżejsze od modelu enduro o podobnej pojemności silnika.
Większość crossów nie ma homologacji, więc nie można nimi jeździć po drogach publicznych, a więc nie trzeba wykupywać na nie ubezpieczenia OC. Jednak po przeróbce i zamontowaniu niezbędnego wyposażenia można crossa zarejestrować, a wtedy koniecznie trzeba wykupić na niego OC.
Jeśli poruszasz się nim po drogach i dużo jeździsz, to zdecydowanie warto się zdecydować na AC i assistance. Dzięki autocasco otrzymasz wsparcie w razie kradzieży. Przy wyborze dodatkowych ubezpieczeń koniecznie zapoznaj się z zapisami w OWU. Przykładowo AC może nie obejmować szkód powstałych podczas rajdów, wyścigów i jazdy offroadowej.
- https://www.scigacz.pl/Cross,enduro,supermoto,rodzaje,i,nazwy,motocykli,offroad,4854.html
- https://www.honda.pl/motorcycles.html
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji