Odszkodowanie za opóźniony pociąg – Twoje prawa i rola ubezpieczenia turystycznego

odszkodowanie za opóźniony pociąg
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
  • Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2012/782 określa ogólne przepisy dla EOG (kraje UE i EFTA bez Szwajcarii) związane z opóźnieniem pociągu.
  • Pasażerowie mogą domagać się odszkodowania w przypadku opóźnienia wynoszącego co najmniej 60 minut, w wysokości 25 lub 50% ceny biletu. Pasażerowie mają również prawo do opieki i pokrycia kosztów noclegu oraz dojazdu do niego, gdy jest to konieczne.
  • Wniosek o rekompensatę można złożyć pisemnie pocztą tradycyjną lub elektroniczną, a także na stronie internetowej przewoźnika poprzez formularz.
  • Odszkodowanie za niezrealizowany bilet przysługuje również w przypadku opóźnienia spowodowanego przez siły wyższe.
  • Assistance podróżne w ubezpieczeniu turystycznym zapewnia przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej bez dodatkowej składki w przypadku opóźnienia pociągu (np. awarii, trudnych warunków pogodowych).

Opóźnienie pociągu z pewnością jest irytujące, a dodatkowo może pokrzyżować plany podróży. Czy wiesz, że gdy dojdzie do takiej sytuacji, to masz prawo ubiegać o odszkodowanie od przewoźnika? Kiedy można to zrobić? Czy ubezpieczenie turystyczne może być przydatne w przypadku opóźnienia pociągu? Odpowiedzi na ten pytania znajdziesz w poniższym artykule!

Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony pociąg?

Przepisy regulujące kwestię odszkodowania za opóźniony pociąg zawarto w akcie prawnym: Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29 kwietnia 2021 r dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (wersja przekształcona). Wskazane rozwiązania mają znaczenie dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli krajów Unii Europejskiej i EFTA (z wyjątkiem Szwajcarii).

Minimalny czas opóźnienia uprawniający do odszkodowania

Zgodnie z przepisami pasażer może otrzymać odszkodowanie za opóźniony pociąg, gdy opóźnienie wynosi co najmniej 60 minut. W Polsce prawo to dotyczy pociągów dalekobieżnych Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK) interREGIO (IR), a także wszystkich połączeń międzynarodowych z państwami Unii Europejskiej.

Wysokość odszkodowania w zależności od długości opóźnienia

Prawa pasażerów wskazują, że wysokość odszkodowanie za opóźniony pociąg zależy od wielkości opóźnienia:

  • 25% ceny biletu – opóźnienie pociągu od 60 do 119 minut,
  • 50% ceny biletu – opóźnienie pociągu powyżej 120 minut.

Przewoźnik ma prawo wprowadzić próg minimalnej kwoty odszkodowania, który nie może wynieść więcej niż 4 euro – dokładnie taki jest w Polsce.

Zgodnie z przepisami w przypadku opóźnienia wynoszącego co najmniej 60 minut, a także odwołania pociągu, przysługuje pasażerom:

  • zwrot kosztów biletu lub oferta alternatywnego połączenia z punktem docelowym,
  • prawo pasażera do opieki (podobnie jak w przypadku opóźniania lotu chodzi o napoje i posiłek w czasie oczekiwania na realizację usługi przewozowej),
  • pokrycie kosztów noclegu i dojazdu między hotelem a stacją (gdy konieczny jest taki pobyt ze względu na opóźnienie).

Jak wygląda procedura ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony pociąg?

Aby móc się ubiegać o odszkodowanie za opóźniony pociąg, muszą zostać spełnione trzy podstawowe warunki, a więc opóźnienie musi wynosić minimum 60 min, przewóz objęty jest prawem UE oraz wysokość rekompensaty jest większa niż 4 euro.

Jak złożyć wniosek o odszkodowanie?

Opóźnienie lub odwołanie pociągu jest podstawą do złożenia reklamacji, której celem jest otrzymanie rekompensaty. Dokument należy wysłać w formie pisemnej do przewoźnika – tradycyjną pocztą, elektroniczną pocztą, za pośrednictwem formularza na stronie internetowej przewoźnika.

Dokumenty niezbędne do złożenia wniosku

Do reklamacji związanej z opóźnieniem pociągu trzeba dołączyć/podać:

  • bilet,
  • opis zdarzenia,
  • wskazanie formę i wysokości rekompensaty,
  • dane kontaktowe,
  • numer konta bankowe (dane do przelewu),
  • rachunek za dodatkowe koszty (np. bilet autobusowy).

Przewoźnik kolejowy na rozpatrzenie reklamacji dotyczącej rekompensaty finansowej (tylko) w Polsce ma 30 dni.

UWAGA!

Jeśli przewoźnik odrzuci reklamację lub nie otrzymasz na nią odpowiedzi we wskazanym terminie, to możesz złożyć skargę na polskiego przewoźnika do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Dla przewoźników z innych krajów UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii możesz złożyć skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego!

W jakich sytuacjach rekompensata za opóźnienie pociągu nie przysługuje?

Zgodnie z przepisami unijnego rozporządzenia nie we wszystkich przypadkach można otrzymać odszkodowanie za opóźnienie pociągu.

Siła wyższa a odpowiedzialność przewoźnika

Wprawdzie w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 wskazano, że przedsiębiorstwo kolejowe nie jest zobowiązane do wypłaty odszkodowania, jeśli może udowodnić, że spowodowały je:

nadzwyczajne okoliczności niezwiązane z ruchem kolei, takie jak ekstremalne warunki pogodowe, poważne katastrofy naturalne lub poważne kryzysy w dziedzinie zdrowia publicznego, których przedsiębiorstwo kolejowe mimo zastosowania wymaganej w danych okolicznościach staranności nie było w stanie uniknąć ani których skutkom nie mogło zapobiec;

Źródło: Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29 kwietnia 2021 r dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (wersja przekształcona).

Natomiast Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że pasażerowie mają prawo do częściowego zwrotu ceny biletu także w przypadku opóźnienia pociągu w związku z działaniem siły wyższej.

Trybunał uznał, że zwolnienie przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania w związku z działaniem sił wyższych dotyczy jedynie prawa do uzyskania naprawienia szkody, a to wskazane w rozporządzeniu ma inne zadanie, mianowicie kompensować cenę zapłaconą za usługę, która nie została zrealizowana zgodnie z umową przewozu.

Inne okoliczności wyłączające prawo do odszkodowania

Przewoźnik nie jest również zobligowany do wypłaty odszkodowania, gdy opóźnienie wynika z:

  • winy podróżnego,
  • zachowania osoby trzeciej, którego skutków mimo należytej staranności nie udało się uniknąć i zapobiec (np. osoby na torach, kradzież kabli, sytuacja nadzwyczajna w pociągu, sabotaż, terroryzm, działania organów ścigania).

Do wypłacenie odszkodowanie za opóźniony pociąg muszą być również spełnione warunki dotyczące długości opóźnienia (minimum 60 minut). Pasażer nie otrzyma odszkodowania także, jeśli został poinformowany o opóźnieniu pociągu przed zakupem biletu.

Czy ubezpieczenie turystyczne chroni w przypadku opóźnienia pociągu?

Z zakupem ubezpieczenia turystycznego wiąże się szerokie i kompleksowe wsparcie podczas podróży. Czy polisa na zagraniczny wyjazd może być wsparciem w razie opóźnienia pociągu?

Zakres ochrony oferowany przez ubezpieczenia podróżne

W ramach pakietu ubezpieczenia turystycznego na zagraniczny wyjazd może znaleźć się:

  • ubezpieczenie kosztów leczenia,
  • assistance podróżne,
  • OC w życiu prywatnym,
  • NNW,
  • ubezpieczenie bagażu.
  • dodatkowe rozszerzenia ochrony.

Jeśli gdzieś szukać wsparcie w przypadku opóźnienia pociągu, to w assistance podróżnym. Najczęściej oferowaną usługą jest przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej bez konieczności opłacenia dodatkowej składki w nagłych sytuacjach przy powrocie do domu – awaria środka transportu, zdarzenia losowe, wypadek komunikacyjny czy odwołanie lub opóźnienie środka transportu publicznego ze względu na złe warunki pogodowe.

Korzyści z posiadania polisy podczas podróży koleją

Ubezpieczenie turystyczne ma zapewnić pełną ochronę podczas podróży do wybranego kraju lub krajów. Nie jest ono tworzone wyłącznie z myślą o podróży koleją, a świadczenia związane z takim transportem dotyczą przedłużenie ochrony lub pokrycia kosztów zakupu niezbędnych napojów, jedzenia czy artykułów pierwszej potrzeby w czasie długiego oczekiwania na podróż pociągiem – np. w polisie ERGO Hestii.

Oczywiście polisa turystyczna będzie działać podczas podróży pociągiem we wskazanym w ubezpieczeniu kraju. Więc jeśli w pociągu przydarzy się wypadek skutkujący trwałym uszczerbkiem na zdrowiu, to możesz otrzymać odszkodowanie z NNW, czyli ubezpieczenia nagłych nieszczęśliwych wypadków – na wysokość świadczenia wpływa rodzaj uszkodzenia ciała i suma ubezpieczenia.

Podczas podróży pociągiem może przydać się również OC w życiu prywatnym. Jeśli ubezpieczony pasażer na przykład przypadkowo zbije szybę w wagonie lub spowoduje nieumyślnie inną szkodę, to odpowiedzialność za zdarzenie będzie leżeć po stronie ubezpieczyciela – pokryje on koszty odszkodowania.

W ubezpieczeniu turystycznym znaleźć się może również ubezpieczenie bagażu. Dzięki niemu otrzymasz świadczenia w przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub utraty bagażu podróżnego – dotyczy również jego kradzieży zwykłej i kradzieży w wyniku rozboju. Ochroną ubezpieczeniową objęte są nie tylko walizki i torby, ale również rzeczy osobiste, ubrania czy wybrany sprzęt elektroniczny.

Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne na podróż pociągiem?

Ubezpieczenie turystyczne należy dopasować do celu i miejsca wyjazdu. Sama korzystanie z usług kolejowych nie powinno wpływać na wybór ochrony, ponieważ jest to tylko niewielki element całej podróży. Warto jednak zajrzeć do ogólnych warunków ubezpieczenia, czy ubezpieczyciel oferuje jakieś wsparcie związane z opóźnieniem pociągu.

Kluczowe elementy polisy ubezpieczeniowej

Przy wyborze ubezpieczenia turystycznego należy zwrócić uwagę na:

  • zakres ochrony,
  • sumy ubezpieczenia i limity odpowiedzialności,
  • wyłączenia odpowiedzialności,
  • sposób zgłoszenia szkody,
  • obowiązki stron umowy,
  • zasady wypłacania odszkodowania.

Wszystkie informacje na temat ubezpieczenia znajdziesz w dokumencie OWU.

Porównanie ofert ubezpieczycieli pod kątem ochrony w przypadku opóźnienia pociągu

W assistance podróżnym oferowanym w ramach ubezpieczenia turystycznego można znaleźć usługi w przypadku opóźnienia pociągu przy powrocie do miejsca zamieszkania:

  • AXA Partners – przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej o maksymalnie 48 godzin;
  • ERGO Hestia – przedłużenie ochrony o 48 godzin, pokryciu kosztów związanych z opóźnieniem w odjeździe pociągu o co najmniej 5 godzin w trakcie podróży (wyżywienie, nocleg), których nie pokrywa przewoźnik;
  • Generali – przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej w sytuacjach nagłych o 24 godziny;
  • mtu24.pl – przedłużenie ochrony o 48 godzin, pokryciu kosztów związanych z opóźnieniem w odjeździe pociągu o co najmniej 5 godzin w trakcie podróży (wyżywienie, nocleg), których nie pokrywa przewoźnik;
  • Proama – przedłużenie ochrony do 48 godzin;
  • SIGNAL IDUNA – przedłużenie ochrony w zakresie kosztów leczenia i assistance do 7 dni;
  • UNIQA – przedłużenie ochrony o 72 godziny;
  • Wiener – przedłużenie ochrony o 72 godziny;
  • You Can Drive – przedłużenie ochrony o 48 godzin, pokryciu kosztów związanych z opóźnieniem w odjeździe pociągu o co najmniej 5 godzin w trakcie podróży (wyżywienie, nocleg), których nie pokrywa przewoźnik.

Ubezpieczyciele w assistance oferują różne usługi związane z transportem, w tym pokrycie kosztu przejazdu pociągiem ubezpieczonego czy jego bliskich w określonych sytuacjach. Dodatkowo przed wyjazdem zaplanowanym na odległy termin możesz kupić ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o odszkodowanie za opóźniony pociąg

Kiedy można otrzymać odszkodowanie za opóźniony pociąg?
Czy przepisy rozporządzenia unijnego dotyczą wszystkich połączeń kolejowych w Polsce?
Do kogo zgłosić się, gdy przewoźnik w Polsce nie zareaguje na wniosek o wypłatę odszkodowania w przypadku opóźnienia pociągu?
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!
grafika
grafika

Chcesz czuć się bezpiecznie w podróży za niewielkie pieniądze?
Nie przepłacaj! Kup ubezpieczenie turystyczne od 22 zł na tygodniowy wyjazd!