Czy można poprawić dane w polisie ubezpieczeniowej po jej zawarciu?
Zawarcie umowy ubezpieczenia to ważny krok, ale co w sytuacji, gdy tuż po tym zauważysz błąd w danych lub Twoja sytuacja życiowa ulegnie zmianie? Czy możesz dokonać korekty polisy, a jeśli tak – jak wygląda ten proces w praktyce? W tym artykule wyjaśniamy, kiedy i w jaki sposób możesz wprowadzić zmiany w obowiązującej umowie ubezpieczeniowej, by uniknąć problemów przy ewentualnej wypłacie odszkodowania.
Spis treści:
- Brak korekty może prowadzić do problemów z wypłatą odszkodowania.
- Błąd w danych w ubezpieczeniu można zgłosić telefonicznie, online i osobiście.
- Korekta danych w polisie może skutkować rekalkulacją składki.
- Niekiedy wprowadzenie nowych danych w ubezpieczeniu wiąże się ze sporządzeniem aneksu do umowy.
- Każdy błąd w ubezpieczeniu należy zgłosić do towarzystwa. Wówczas firma uzna, czy potrzebna będzie korekta w polisie.
Podstawa prawna do zmiany danych w polisie
Podstawą prawną do zmiany danych w polisie ubezpieczeniowej (np. danych osobowych, adresu zamieszkania, danych kontaktowych, danych pojazdu itd.) jest zobowiązanie informacyjne stron umowy ubezpieczenia. Wynika to z Kodeksu cywilnego oraz postanowień ogólnych warunków ubezpieczenia danej firmy.
Zgodnie z artykułem 815 §1 i 2 Kodeksu cywilnego jesteś zobowiązany do tego, aby poinformować ubezpieczyciela o zmianach danych, które mogą mieć wpływ na ocenę ryzyka (np. zmiana adresu zamieszkania czy danych technicznych pojazdu). Niezgłoszenie takich zmian może skutkować odmową wypłaty odszkodowania lub rozwiązaniem umowy.
§ 1. Ubezpieczający obowiązany jest podać do wiadomości ubezpieczyciela wszystkie znane sobie okoliczności, o które ubezpieczyciel zapytywał w formularzu oferty albo przed zawarciem umowy w innych pismach. Jeżeli ubezpieczający zawiera umowę przez przedstawiciela, obowiązek ten ciąży również na przedstawicielu i obejmuje ponadto okoliczności jemu znane. W razie zawarcia przez ubezpieczyciela umowy ubezpieczenia mimo braku odpowiedzi na poszczególne pytania, pominięte okoliczności uważa się za nieistotne.
§ 2. Jeżeli w umowie ubezpieczenia zastrzeżono, że w czasie jej trwania należy zgłaszać zmiany okoliczności wymienionych w paragrafie poprzedzającym, ubezpieczający obowiązany jest zawiadamiać o tych zmianach ubezpieczyciela niezwłocznie po otrzymaniu o nich wiadomości. Przepisu tego nie stosuje się do ubezpieczeń na życie.
Kodeks cywilny, art. 815. [Obowiązki ubezpieczającego]
W OWU każdego towarzystwa znajdują się informacje dotyczące tego:
- jakie dane należy aktualizować,
- w jakim terminie (np. 7 lub 14 dni od momentu ich wejścia w życie),
- jak należy zgłosić zmianę (np. pisemnie, mailowo, przez konto klienta online),
- jakie są skutki niezgłoszenia zmian.
W przypadku polis komunikacyjnych dane pojazdu i właściciela muszą być aktualne także względem CEPiK.
Jakie zmiany musisz zgłosić do ubezpieczyciela?
Poprawa danych w polisie ubezpieczeniowej jest bardzo istotna – zarówno z punktu widzenia Twojego bezpieczeństwa finansowego, jak i zgodności z prawem. Aktualizacja danych może być konieczna, zalecana, a czasem wręcz obowiązkowa, w zależności od rodzaju zmiany i polisy.
W jakich sytuacjach powinieneś poinformować ubezpieczyciela o zmianie danych?
- Zmiana danych osobowych (np. nazwiska po ślubie)
- Zmiana miejsca zamieszkania
- Zmiana danych kontaktowych (numeru telefonu, adresu mailowego)
- Zmiana właściciela lub pojawienie się współwłaściciela
- Zmiana numeru rejestracyjnego
- Pojawienie się dodatkowego kierowcy poniżej 26. roku życia
- Zwiększenie mocy silnika
- Zmiana sposobu użytkowania auta (np. gdy auto prywatne stało się firmowym lub taksówką)
Pamiętaj o tym, że korekta danych w polisie nie powinna mieć miejsca wyłącznie wtedy, gdy zmienią się jakieś informacje na Twój temat czy dotyczące np. mienia. Zmian musisz dokonać także wtedy, kiedy okaże się, że w ubezpieczeniu wkradł się błąd, literówka lub pominąłeś jakieś ważne informacje.
Jeśli zauważyłeś, że w polisie jest błąd lub w trakcie trwania ubezpieczenia zmieniły się jakieś dane, ale nie wiesz, czy jest to istotne z punktu widzenia towarzystwa, dla bezpieczeństwa skontaktuj się z firmą, aby dowiedzieć się, czy wymaga to korekty w polisie.
Jak zgłosić potrzebę korekty danych w polisie?
Podczas zawarcia umowy ubezpieczenia musisz podać wiele istotnych danych – zarówno osobowych, jak i tych dotyczących przedmiotu ubezpieczenia (np. pojazdu, nieruchomości). Zgodność tych informacji ma kluczowe znaczenie dla zakresu ochrony oraz skuteczności ewentualnych roszczeń. Zdarza się jednak, że po zawarciu polisy dane ulegają zmianie – np. w wyniku przeprowadzki, zmiany nazwiska, sprzedaży pojazdu lub po prostu z powodu błędów przy wypełnianiu formularza. W takiej sytuacji musisz jak najszybciej poinformować ubezpieczyciela o korekcie. Ale w jaki sposób?
Przede wszystkim zanim skontaktujesz się z towarzystwem, przygotuj informacje, które chcesz skorygować oraz numer polisy. Poinformuj ubezpieczyciela, które dane są błędne lub nieaktualne i podaj nowe, poprawne informacje. W zależności od tego, jakich danych dotyczy korekta, niekiedy firma może wymagać od Ciebie przedstawienia dokumentów potwierdzających zmianę (np. aktu ślubu, dowodu rejestracyjnego, dowodu osobistego, umowy kupna-sprzedaży).
Zmianę danych w polisie możesz zgłosić:
- telefonicznie,
- przez formularz kontaktowy dostępny online,
- mailowo,
- osobiście.
Niektóre zmiany mogą skutkować rekalkulacją składki. Korekta jest aktualna od momentu jej zgłoszenia i nie jest uwzględniana z datą wsteczną.
Czy korekta wymaga sporządzenia aneksu do umowy?
To, czy zmiana będzie wymagała sporządzenia aneksu, zależy od rodzaju korekty oraz polityki danego towarzystwa ubezpieczeniowego. W wielu przypadkach nie ma potrzeby podpisywania aneksu do umowy, ale w niektórych sytuacjach jest to wymagane ze względów formalnych lub prawnych.
Drobne lub techniczne zmiany są zwykle załatwiane bez aneksu, np. aktualizacja danych kontaktowych. Wówczas firma uwzględnia korektę np. w formie noty dodatkowej, nowej wersji dokumentu polisy czy poprzez mailowe potwierdzenie zmian.
Aneks, czyli formalne rozszerzenie lub modyfikacja umowy, jest wymagany, gdy zmiana wpływa na zakres ochrony, wysokość składki lub podstawowe dane polisy. Dokument wystawiony przez towarzystwo musi być zaakceptowany przez ubezpieczonego.
Dotyczy to np.:
- zmiany właściciela lub współwłaściciela,
- zmiany sposobu użytkowania auta,
- zmiany danych mających wpływ na kalkulację składki (np. miejsca zamieszkania właściciela)
- rozszerzenia zakresu ubezpieczenia (np. o dodatkowe ryzyka).
Konsekwencje braku korekty danych w polisie
Jeśli nie zgłosisz zmiany danych lub błędów w polisie, narazisz się na poważne konsekwencje prawne i finansowe. W niektórych przypadkach możesz nawet stracić ochronę ubezpieczeniową lub towarzystwo może odmówić Ci wypłaty świadczenia.
Jak już wspomnieliśmy wyżej, zgodnie z art. 815 §2 Kodeksu cywilnego, ubezpieczający ma obowiązek niezwłocznie poinformować ubezpieczyciela o zmianie okoliczności, które mogą mieć wpływ na ocenę ryzyka ubezpieczeniowego. Zaniedbanie tego obowiązku może skutkować:
- zmniejszeniem wypłaty odszkodowania,
- odmową wypłaty świadczenia,
- rozwiązaniem umowy z winy ubezpieczającego (przy umyślnym zatajeniu danych),
- pociągnięciem do odpowiedzialności za fałszywe oświadczenie (jeśli ubezpieczony celowo podał nieprawdziwe dane).
Joanna zawarła ubezpieczenie na swój samochód. Po finalizacji zauważyła, że w jej nazwisku wkradła się literówka, ale nie zgłosiła tego błędu do towarzystwa. W kolejnym roku odnowiła polisę w tej samej firmie, z tym samym błędem w nazwisku. W efekcie w przyszłości Joanna miała problemy przy weryfikacji historii ubezpieczeniowej.
Czy korekta polisy zawsze wiąże się z rekalkulacją składki?
Korekta danych w polisie nie zawsze wiąże się z rekalkulacją składki. Wszystko zależy od rodzaju wprowadzanej zmiany, rodzaju ubezpieczenia oraz zasad przyjętych przez konkretne towarzystwo ubezpieczeniowe.
Zmiany, które nie powodują rekalkulacji składki, to np. korekta:
- adresu mailowego lub numeru telefonu,
- ulicy zamieszkania lub numeru domu,
- danych osoby ubezpieczającej (uprawnionej przez właściciela do zawarcia ubezpieczenia).
Jeśli zmiana dotyczy czynników wpływających na ocenę ryzyka, ubezpieczyciel ma prawo przeliczyć składkę ponownie. Nawet w trakcie trwania umowy. Rekalkulacja może się odbyć wtedy, gdy zmiany dotyczą np.:
- danych osobowych,
- kodu pocztowego i miejsca zamieszkania,
- danych dotyczących pojazdu (roku produkcji, pojemności silnika, przebiegu, miejsca parkowania),
- liczby właścicieli,
- dodatkowych kierowców.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o korektę polisy ubezpieczeniowej
Nie. Korekta danych musi zostać wprowadzona przez ubezpieczyciela na podstawie Twojego zgłoszenia – telefonicznie, mailowo, przez konto online lub osobiście. Samodzielnie nic nie zdziałasz, bo nie masz dostępu do edycji danych.
Najlepiej będzie, jeśli każdą wątpliwość czy błąd w ubezpieczeniu będziesz konsultował z towarzystwem. Wówczas firma pokieruje Cię, co powinieneś zrobić. W takiej sytuacji pod żadnym pozorem nie zawieraj kolejnej umowy ubezpieczenia, ponieważ możesz narazić się na dodatkowe koszty. To towarzystwo zdecyduje o tym, czy lepiej będzie zmienić dane w istniejącej już polisie czy zawrzeć nowe ubezpieczenie.
Z reguły nie. Zmiany formalne (np. danych osobowych, kontaktowych) są bezpłatne. Opłata może się pojawić tylko przy zmianie zakresu ubezpieczenia, sumy ubezpieczenia lub dodaniu dodatkowych opcji, jeśli zmieni się całkowicie cena polisy lub towarzystwo dokona rekalkulacji składki. Sama korekta polisy nie jest odpłatna.
Dołącz do dyskusji