Jak kupić auto używane i się nie przejechać? [PORADNIK UBEZPIECZENIOWY]
Zakup używanego samochodu wiąże się z ryzykiem. Jeśli egzemplarz spełnia Twoje wymagania, sprawdź czy wszystko zgadza się również w jego papierach. Brak polisy OC lub nieopłacona składka mogą stanowić przeszkodę i pochłonąć dodatkowe środki. Sprawdź to, zanim wpakujesz się w tarapaty!
Z tego artykułu dowiesz się:
Zastanawiasz się, jakie trudności można spotkać, kupując auto z rynku wtórnego? Zobacz, na co zwrócić uwagę przed zakupem, aby uniknąć kłopotów finansowych! Ewentualne niejasności to dodatkowy argument do negocjacji ceny.
Kupno auta używanego – ubezpieczenie z drugiej ręki
Co dzieje się z polisą OC po kupnie auta? Przechodzi razem z pojazdem na nowego właściciela. Oczywiście, warunkiem koniecznym jest, aby umowa została wcześniej zawarta. Najpóźniej w ciągu 14 dni po spisaniu umowy kupna-sprzedaży czy zmianie właściciela na skutek zamiany lub darowizny to ubezpieczyciel powinien przepisać polisę na nowego posiadacza. O obowiązujących warunkach umowy i ewentualnych konsekwencjach informuje nabywcę. Jeśli kontakt nie nastąpi, najlepiej samodzielnie skontaktować się z bezpośrednio z towarzystwem.
Polisa po zbywcy a rekalkulacja składki
Po przepisaniu umowy z jednej osoby na drugą zmianie może ulec ryzyko ubezpieczeniowe. Dzieje się tak zwłaszcza, jeśli historia ubezpieczenia nowego właściciela znacznie odbiega od dotychczasowego (np. kierowca ma szkody i był karany mandatami). W związku z tym nabywca może otrzymać korektę składki w postaci rekalkulacji, czyli wezwania do dopłaty do obowiązującej polisy. To standardowe działanie towarzystwa ubezpieczeniowego, które w obawie przed szkodą, domaga się wpłaty dodatkowej kwoty. Wynika ona z różnicy w wyliczeniu składki dla dotychczasowego posiadacza, a aktualnego właściciela.
Dostałeś wezwanie do zapłaty rekalkulacji składki ubezpieczenia obowiązkowego? Nie oznacza to, że musisz ją natychmiast opłacić! Możesz wypowiedzieć obowiązującą umowę po zbywcy i zawrzeć samemu nową polisę u wybranego przez siebie ubezpieczyciela. Musisz tylko opłacić okres wykorzystanej przez siebie ochrony. Może być to znacznie bardziej korzystne rozwiązanie!
Ubezpieczyciel może dokonać rekalkulacji składki po upływie kilku miesięcy od nabycia pojazdu – nawet niedługo przed końcem ochrony.
Więcej na ten temat przeczytasz w poradniku: Rekalkulacja składki OC – czym jest i kiedy do niej dochodzi?
Zakup auta z drugiej ręki – co z ubezpieczeniem? [4 kwestie problemowe]
Gdy kupujesz używany samochód oprócz formalności związanych ze zmianą własności musisz pamiętać o ubezpieczeniu. Obowiązkowa polisa odpowiedzialności cywilnej (OC) kierowcy to absolutne minimum. Zazwyczaj automatycznie przechodzi na nowego właściciela. Są jednak przypadki, które wymagają poświęcenia nieco więcej uwagi, aby dopełnić wszystkich formalności z tym związanych. Właśnie nimi zajmiemy się teraz. Poniżej omawiamy 4 problematyczne sytuacje, w których trzeba wiedzieć, jak postąpić, aby nie przepłacić albo nie narazić się na dotkliwą karę finansową.
Nieopłacona polisa po zbywcy (w ratach)
Może okazać się, że obecnie obowiązująca umowa nie jest w pełni uregulowana. W tej sytuacji, po zmianie właściciela na nabywcę przechodzi również obowiązek opłacenia jej części pozostałej do spłaty.
Sprzedawcy aut znają ten chwyt! Wybierają spłatę ratalną w przypadku polisy OC. Składka łączna jest zazwyczaj wyższa niż przy płatności jednorazowej, ale handlarze, licząc na szybką sprzedaż, rozbijają ją na części, nie informując o tym nabywcy. Należy upewnić się przed zawarciem umowy kupna-sprzedaży, czy polisa jest opłacona w całości, a jeśli nie, to jaki jest harmonogram spłaty.
Polisa komisowa – krótkie OC
Kupując auto używane w komisie lub od pośrednika handlarza należy sprawdzić, jaki rodzaj ochrony obejmuje samochód. Przeważnie jest to polisa komisowa, która obowiązuje krócej niż na rok. Krótkoterminowe ubezpieczenie jest nieopłacalne na dłuższy czas – całoroczna składka jest najczęściej tańsza po podzieleniu np. na 12 miesięcy.
Komisowe OC ma taki sam zakres jak standardowa umowa, tylko jest zawierana na inny okres (min. 30 dni). Po zakupie auta z komisu, umowa oczywiście działa do końca okresu obowiązywania. Nie przedłuży się jednak automatycznie! Polisę w tym wypadku musi zawrzeć samodzielnie nowy posiadacz. Nawet 1 dzień zwłoki może oznaczać wysoką karę UFG (min. 1700 zł, a po 1 lipca 2024 – 1720 zł).
Opłacona polisa po poprzednim właścicielu
Z podstawowej ochrony OC nowy właściciel może korzystać do końca trwania obowiązującej umowy. W tym przypadku nie ma możliwości ingerencji w zakres, gdyż na nabywcę przechodzi sama polisa obowiązkowa bez żadnych dodatków – sam posiadacz również nie może ich dobrać w ramach umowy. W przypadku chęci rozszerzenia zakresu konieczne jest samodzielne dokupienie poszczególnych polis dobrowolnych, co nie jest tak korzystne jak zakup w pakiecie.
Pakiet OC razem z atrakcyjnymi dodatkami jest dostępny po wypowiedzeniu obecnej umowy. Zwrot za okres niewykorzystanej ochrony w takiej sytuacji otrzyma poprzedni właściciel, jeśli opłacił ją na cały rok. Pozwoli to jednak nowemu właścicielowi na swobodny wybór oferty OC z konkretnymi dodatkami.
Ekspert Mubi radzi:
Brak ważnego OC
Auto wystawione na sprzedaż z jakichś względów może nie posiadać aktualnego ubezpieczenia. Oczywiście w dniu zakupu konieczne jest jego nabycie, a za jego wcześniejszy brak odpowiada poprzedni właściciel. Zakup polisy OC i uzyskanie potwierdzenia zawarcia umowy pozwoli na powrót autem “na kołach”. Przed zawarciem umowy kupna-sprzedaży sprawdź wysokość stawki za OC i zbij o jej równowartość cenę pojazdu!
Nabycie auta używanego – co może pójść nie tak? [7 pułapek]
Kupując auto z drugiej ręki trzeba je dokładnie sprawdzić zarówno pod kątem technicznym, jak i przeszłości. Weryfikując jego historię należy zwrócić na poniższe kwestie, aby nie wpaść w tarapaty związane z nabyciem feralnego egzemplarza. Dane pochodzą również z zagranicy (Carfax lub autoDNA). Poniżej przedstawiamy 7 największych pułapek, w które można wpaść nie sprawdzając wnikliwie genezy pojazdu i sposobu jego wykorzystywania.
- Auto poważnie uszkodzone
Może okazać się, że egzemplarz wystawiony jako bezwypadkowy w historii uczestniczył w poważnym zdarzeniu drogowym, w którym ucierpiały jego elementy konstrukcyjne. Nieuczciwi handlarze za wszelką cenę będą starali się to zamaskować i nie informować o tym fakcie potencjalnego kupca. Informacje na ten temat można uzyskać z bezpłatnego raportu na portalu historiapojazdu.gov.pl lub w płatnych, komercyjnych bazach danych. Dotyczy to zwłaszcza sprowadzanych z zagranicy popularnych na rynku wtórnym modeli.
- Złomowanie
Na aut w nienajlepszej kondycji mówi się potocznie gruz lub złom, a co jeśli faktycznie miało zostać zezłomowane, a trafiło na rynek wtórny? Nieuczciwi handlarze naprawiają nawet mocno uszkodzone pojazdy, które nie powinny trafić z powrotem na drogi ze względu na poniesione uszkodzenia.
- Niedopuszczenie do ruchu
Gdy auto zostało w przeszłości niedopuszczone do ruchu po drogach publicznych, stosowna adnotacja będzie widniała w zbiorczym zestawieniu. Może tak się stać po uszkodzeniu lub wprowadzeniu przeróbek na własną rękę.
- Zajęcie komornicze
Czy auto stanowi przedmiot zajęcia przez komornika? To możliwe. Lepiej upewnić się, że uczciwy sprzedawca nie chce nam wcisnąć auta, o które niedługo upomni się organ, który dokonuje zajęcia go w ramach wierzytelności poprzedniego właściciela.
- Taksówka
Jeśli auto służyło w przeszłości do przewozu osób i bagażu (taxi), informacja na ten temat również znajdzie się w raporcie. Taksówki z racji swojej eksploatacji, są bardziej narażone na różnego rodzaju uszkodzenia. Informacja o tym powinna znajdować się również w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
- Auto kradzione
Wystawiony na sprzedaż egzemplarz może okazać się ukradziony w krajach zachodnich i przywieziony do Polski na handel przez nieuczciwego sprzedawcę. Informację na temat tego, czy pojazd jest poszukiwany jako przedmiot przestępstwa za granicą również znajdują się w ogólnodostępnych serwisach.
- Rozbieżność drogomierza
Jeśli historyczne odczyty drogomierza były wyższe niż późniejsze, to sygnał ostrzegawczy, że licznik najprawdopodobniej został cofnięty. Tę nielegalną praktykę stosują nieuczciwi handlarze, aby uatrakcyjnić ofertę w oczach zainteresowanych. Rozbieżność może wynikać również z pomyłki organu kontrolującej pojazd, choć to jednostkowe przypadki.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o pułapki ubezpieczeniowe w przypadku auta używanego
Tak. Samochód, który jest przedmiotem sprzedaży, powinien mieć ważne ubezpieczenie OC. W wyniku zmiany właściciela polisa przechodzi na nowego posiadacza. Razem z przywilejami wynikającymi z umowy OC, na nabywcę przechodzą również obowiązki. Zbywca w ciągu 14 dni ma obowiązek zgłosić ubezpieczycielowi zmianę posiadacza. Aktualny właściciel może korzystać z umowy do jej wygaśnięcia. Musi również ją opłacić, jeśli nie została uregulowana w całości. W wyjątkowych przypadkach może się zdarzyć, że auto nie posiada czynnej polisy OC.
Najprościej zrobisz to w internetowej bazie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego na stronie ufg.pl. Wystarczy do tego nr rejestracyjny lub VIN. Te informacje znajdziesz w samym ogłoszeniu sprzedaży auta lub bezpośrednio od sprzedającego. Pozwala to ustalić, czy w danym dniu pojazd posiada aktywną umowę ubezpieczenia obowiązkowego kierowcy. Szczegóły polisy można sprawdzić również na portalu historiapojazdu.gov.pl lub w dokumentach papierowych (np. zawarta umowa lub wycinek z polisy).
Polisa po zbywcy trwa do końca okresu ubezpieczenia. W przypadku opłaconej umowy całorocznej z ochrony można używać do końca. Należy przy tym pamiętać, że polisa nie przedłuży się automatycznie na kolejny rok. Ubezpieczyciel zapewne przedstawi ofertę kontynuacji ubezpieczenia w dotychczasowym towarzystwie, ale nabywca musi podjąć decyzję w tym względzie. Aby upewnić się, że oferta jest odpowiednia, należy porównać ją z innymi. OC ma wszędzie taki sam zakres, ważna jest więc cena. Wybieraj zawsze najkorzystniejszą ofertę i pamiętaj, że im bliżej startu polisy, tym ceny rosną. Z tego względu rozejrzyj się za tańszą polisą już dziś!
- Kupuj auta używane z pewnego źródła i z potwierdzoną przeszłością. Brak ubezpieczenia w historii pojazdu może być kłopotliwy, ale nie jest warunkiem koniecznym do zakupu auta i zawarcia polisy we własnym zakresie.
- Na nowego właściciela przechodzi polisa OC po zbywcy. Razem z nią na nabywcę mogą przejść kolejne raty, jeśli składka nie została opłacona w całości.
- Gdy profil nowego posiadacza pojazdu znacznie odbiega od dotychczasowego, musi liczyć się z rekalkulacją składki. Sposobem na jej uniknięcie jest wypowiedzenie polisy po zbywcy i samodzielne zawarcie własnej.
- Najbardziej komfortowa sytuacja jest wtedy, kiedy poprzedni właściciel opłaci w pełni polisę, która jeszcze długo obowiązuje. W takiej sytuacji nowy posiadacz ma dużo czasu, aby rozejrzeć się za korzystną ofertą i nawet 30 dni przed końcem umowy zawrzeć nową na dogodnych warunkach!
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji