Rejestracja samochodu z USA – jakie są formalności?

Wielu kierowców marzy o amerykańskim klasyku, a te jeżdżące po polskich drogach zwracają uwagę. Obecnie bez problemu można spełnić taką fantazję. Trzeba jednak pamiętać o kosztach sprowadzenia auta z USA, dodatkowych opłatach (cło, VAT, akcyza) oraz drobnych przeróbkach. Potem pozostaje przegląd, ubezpieczenie i rejestracja!

amerykański krążownik szos

Import samochodu z USA do Polski – jak wygląda?

Warszawę i leżący na Wschodni Wybrzeżu Waszyngton dzieli blisko 7 200 km. Z kolei ze stolicy Polski do Los Angeles (Zachodnie Wybrzeże) jest ponad 9 600 km. Z pewnością można znaleźć i sprowadzić samochód z miejsca leżącego bliżej naszego kraju. Jednak wiele osób decyduje się na import auta z USA.

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w 2023 roku sprowadzono do Polski 805 775 aut. Wśród nich 46 066 egzemplarze pochodziły ze Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe w 2022 roku zza Oceanu Atlantyckiego do naszego kraju trafiło o 19,4% samochodów więcej niż w rok wcześniej.

Dlaczego auta z USA są atrakcyjne dla polskich kierowców? Po pierwsze samochody w Stanach Zjednoczonych dostępne są w dobrych, można by nawet powiedzieć, że w okazyjnych cenach. Pamiętajmy jednak, że ich koszt w związku ze sprowadzeniem do Polski wzrośnie!

Jednak dalej to może się opłacać, a już na pewno będzie świetnym rozwiązaniem dla miłośników amerykańskiej motoryzacji. Wiele modeli z USA nie można ot tak kupić w Polsce. Rynek za oceanem jest szczególnie atrakcyjny dla osób, które chcą zostać właścicielami zabytkowego amerykańskiego auta – na przykład krążownika szos.

Do Polski sprowadza się także kultowe amerykańskie modele sportowe, choćby Chevrolety Corvette czy Fordy Mustangi. Nie powinno więc nas dziwić, że USA znalazły się na 4. miejscu (awans o jedno oczko) w zestawieniu krajów, z których w 2023 roku sprowadzono do naszego kraju najwięcej samochodów.

Sprowadzenie auta z USA – jaki jest najbezpieczniejszy sposób?

Nie ma co ukrywać, że sprowadzenie samochodu z USA do Polski jest bardziej skomplikowane niż z innego kraju należącego do Unii Europejskiej. Nie dość, że taki pojazd czeka transport morski, to jeszcze Stany Zjednoczone mają inne przepisy niż UE. Dlatego najbezpieczniejszym i najrozsądniejszym sposobem zdobycie auta z USA jest skorzystanie z usług firmy, która profesjonalnie się tym zajmuje.

Oczywiście można spróbować samemu zorganizować transport auta do Polski. Niestety jest to skomplikowane zadanie, choćby ze względu na to, że cały proces przeprowadza się z kraju. Najpierw więc trzeba zorganizować holowanie pojazdu do portu w USA (koszt zależy od miejsca zakupu auta). Następnie należy wykupić kontener oraz opłacić załadunek, rejs i rozładunek. Potem czekają na taką osobę formalności na Starym Kontynencie.

Samochód z USA a formalności – wymagane opłaty w Europie

Sprowadzenie samochodu z USA wiąże się z dokonaniem kilku opłat. Właściciela czeka zapłacenie cła, podatku VAT oraz akcyzy.

Cło na auto z USA

Gdy auto ze Stanów Zjednoczonych trafi do portu w Unii Europejskiej, pojawia się pierwszy obowiązek podatkowy. Jest to cło, którego wysokość to 10% bez względu na kraj, w którym pojazd przejdzie odprawę celną – polityka celna dotyczy całej UE. 

Cła nie trzeba płacić w przypadku zabytkowych/kolekcjonerskich samochodów sprowadzonych z USA oraz tych, które wchodzą w skład mienia przesiedleńczego. Jeśli chodzi o inne auta osobowe, to cło naliczane jest nie tylko od wartości pojazdu wskazanej na fakturze (w jej skład wchodzi także koszt transportu i ubezpieczenia transportu).

UWAGA!

Stawka celna na samochody ciężarowe sprowadzane z USA wynosi 22%, a motocykle 6 lub 8% w zależności od pojemności silnia (wyższa na te o pojemności powyżej 250 cm³).

Przykład

Pani Marzena zdecydowała się na sprowadzenie do Polski samochodu z USA o wartości 20 000 euro. Wraz z kosztami transportu i jego ubezpieczenia całkowita kwota wyniosła 21 000 euro. W związku z tym Pani Marzena musi zapłacić 2 100 euro cła.

VAT na samochód z USA

Kolejna opłata związana jest z zapłaceniem podatku VAT. W tym przypadku ma znaczenie, który docelowy port w Unii Europejskiej wybierzemy. Dlaczego? Stawki podatku VAT w poszczególnych krajach wspólnoty różnią się od siebie. W związku z tym warto wybrać to państwo, gdzie jest on niższy – a tak się składa, że są to sąsiadujące z Polską Niemcy.

W Polsce stawka podatku VAT wynosi 23%. Natomiast w Niemczech to 19% – jedne z najniższych w Unii Europejskiej. Taki sam jest także w Rumunii, ale zdecydowanie wygodniej (zapewne też taniej) wyjdzie przetransportowanie do Polski samochód z Hamburga czy innego niemieckiego portu. Warto dodać, że stawka VAT w Holandii to 21%, Belgii 21%, a Francji 20%.

UWAGA!

Na pojazd zakwalifikowane jako zabytkowe/kolekcjonerskie na terenie UE stawka VAT wynosi 8%!

Akcyza na auto z USA

Natomiast po sprowadzeniu samochodu na terytorium Polski trzeba zapłacić akcyzę. Jej wysokość zależy od pojemności silnika zamontowanego w pojeździe. Dodatkowo na auta hybrydowe stawka akcyzy jest obniżona o 50%.

PojazdStawka akcyzy (procent wartości pojazdu)
samochód osobowy o pojemności silnika do 2000 cm³3,1%
samochód osobowy o pojemności silnika powyżej 2000 cm³18,6%
samochód hybrydowe (HEV) o pojemności silnika do 2000 cm³1,55%
samochód hybrydowe (HEV) o pojemności silnika powyżej 2000 cm³9,3%
samochód hybrydowe (PHEV) o pojemności silnika powyżej 2000 cm³0%
Źródło: opracowanie własne.

Deklaracji uproszczoną związaną z podatkiem akcyzowym należy złożyć w ciągu 14 dni od przekroczenia granicy. Natomiast opłaty należy dokonać w ciągu 30 dni.

Rejestracja auta z USA – krok po kroku

Zarejestrowanie samochodu z USA nie powinno stanowić problemu. Należy jednak pamiętać, że w przeciwieństwie do aut z UE, przed jej dokonaniem trzeba dostosować pojazd do norm europejskich – większość ich nie spełnia. Dlatego konieczna będzie także wizyta w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

W celu rejestracji należy przygotować:

  • wniosek o rejestrację pojazdu,
  • oryginał dowodu własności (umowa kupna-sprzedaży, faktura),
  • dowód rejestracyjny,
  • potwierdzenia opłat – akcyzy, VAT, cła,
  • potwierdzenie dokonania opłat związanych z rejestracją,
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (jeżeli jest wymagane).

Całkowity koszt rejestracji to 160,00 zł w przypadku zwykłych tablic rejestracyjnych lub 1080,00 zł przy wyborze tablic indywidualnych. Na dokonanie rejestracji jest 30 dni od dnia sprowadzenia go do Polski.

UWAGA!

Dokumenty przedstawione w wydziale komunikacji muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego!

Przeróbki auta z USA – co może wymagać zmiany?

Kto oglądał jakikolwiek film dziejący się w Stanach Zjednoczonych, na pewno zauważył, że poruszające się po tamtejszych drogach samochody mają inne oświetlenie niż te jeżdżące po Europie. Dlatego właściciela auta czeka wizyta w warsztacie i dokonanie kilku przeróbek. Są one zazwyczaj związane z:

  • reflektorami – amerykańskie są symetryczne i nie oświetlają pobocza,
  • kierunkowskazami – nie są oddzielone od świateł postojowych,
  • światłami przeciwmgielnymi – brak w amerykańskich autach,
  • licznikiem – jeśli wskazuje prędkość tylko w milach,
  • przeprogramowaniem radia – w Ameryce odbierają częstotliwości nieparzyste,
  • wymianą opon – niektóre modele nie mają europejskich homologacji.

Koszt dokonania zmian zależy od modelu pojazdu. Jednak dopiero po ich dokonaniu można udać się do stacji kontroli pojazdów, a po pozytywnej weryfikacji przez diagnostę do urzędu w celu rejestracji samochodu.

Ubezpieczenie auta z USA – obowiązkowe OC

W Polsce każdy samochód poruszający się po drogach publicznych, strefach ruchu i zamieszkania musi mieć obowiązkowe ubezpieczenie OC. W przypadku czasowej rejestracji należy wykupić ubezpieczenie OC krótkoterminowe, które pozwala na poruszanie się pojazdem do czasu uzyskania stałego dowodu rejestracyjnego.

Pamiętajmy, że ubezpieczenie OC krótkoterminowe można tylko raz wykupić i nie przedłuża się ono automatycznie. Po jego wygaśnięciu musimy kupić ubezpieczenie na cały rok. W ciągu tych 30-dni zakończy się także proces rejestracji auta z USA.

Ubezpieczenie OC, a także pakiety z AC, NNW i assistance, znajdziemy w kalkulatorze OC/AC Mubi. Pamiętajmy, by w formularzu zaznaczyć w pytaniu o miejsce pierwszej rejestracji opcję USA/Kanada.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu z USA

Jakie podatki trzeba zapłacić przy sprowadzaniu pojazdu z USA?
Czy do rejestracji samochodu z USA należy przygotować specjalne dokumenty?
Jakich zmian trzeba dokonać w aucie z USA przed jego rejestracją?
PODSUMOWANIE
  • Do Polski sprowadzono w 2023 roku ponad 46 tys. auto z USA.
  • Przy sprowadzaniu samochodu z USA najwygodniej jest skorzystać usług wyspecjalizowanej firmy.
  • Sprowadzając auto z USA, należy zapłacić cło, podatek VAT i akcyzę.
  • Przed rejestracją trzeba dokonać kilku przeróbek w aucie z USA, a następnie udać się do stacji kontroli pojazdów.
  • Samochód trzeba ubezpieczyć najpóźniej w dniu rejestracji.
Źródła:
  • https://powroty.gov.pl/web/powroty/-/procedura-rejestracji-9531
  • https://granica.gov.pl/j/index.php/24-glowna/539-zabytkowe-samochody
  • https://www.samar.pl/__/3/3.a/119736/3.sc/11/Import-w-grudniu-2023-roku—podsumowanie-roku-.html?locale=pl_EN
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

2 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Artykuł przydatny. Ale tak czy inaczej jest zawsze jakiś problem. W naszym przypadku nr VIN. Diagnosta nie chce wydać pozytywnej opinii o dopuszczeniu samochodu bo VIN nie jest nabity na podwoziu a znajduje się na tabliczce na podszyciu. Co można zrobić? Jakieś konkretne ustawy z ministerstwa?
W Obwieszczeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu uch niezbędnego wyposażenia zapisano: 11. 1. Pojazd samochodowy wyposaża się: "1) w numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) albo w numer nadwozia, podwozia lub ramy, umieszczony w sposób trwały na nadwoziu, ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym, oraz tabliczkę znamionową określoną w załączniku nr 4 do rozporządzenia; numeru identyfikacyjnego VIN nie wymaga się dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1995 r. oraz dla motocykla zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2003 r., ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego, przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami oraz pojazdu z nadanym i wybitym numerem nadwozia/podwozia zgodnie z odrębnymi przepisami" Wiele osób pisało o podobnym problemie. Oprócz powyższego przepisu cytowane jest pismo z Ministerstwa Infrastruktury z 2007 roku, które mówi, że "W pojazdach w wersji amerykańskiej oraz innej, w której numer identyfikacyjny VIN naniesiony jest na metalowej tabliczce przynitowanej do pasa podszybia przedniego, należy uznać za umieszczony w sposób trwały". Trudno mi jest więc zrozumieć działania diagnosty.

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC