Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z zagranicy?
Ponad 800 tys. samochodów osobowych z zagranicy trafiło do Polski w 2023 roku. Importowane przede wszystkim z Niemiec, ale również z Francji, Belgii czy Holandii, a nawet zza oceanu pojazdy cieszą się niesłabnącą popularnością wśród kierowców znad Wisły, co każe zapytać: czy taki zakup rzeczywiście się opłaca? Ile właściwie trzeba zapłacić za import auta do kraju?
Z tego artykułu dowiesz się:
Nie tylko Niemcy, czyli skąd Polacy importują auta?
Według raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w 2023 roku do Polski sprowadzono 805 775 samochodów z zagranicy. Import spadł więc w stosunku do poprzedniego roku o ponad 4% – wciąż jednak mówimy o ogromnej gałęzi rynku motoryzacyjnego.
Tak gigantyczne liczby nie tylko mocno działają na wyobraźnię, ale też pokazują, z jak ogromnym rynkiem mamy do czynienia. Import samochodów to nie marginalna sprawa, lecz biznes wart kilkanaście miliardów złotych, który napędza niesłabnące zainteresowanie konsumentów. A polscy kierowcy bynajmniej nie wyglądają na nasyconych dotychczasowymi wynikami, sprowadzając do kraju auta z całej Europy i nie tylko.
Skąd najczęściej? Jak pokazuje zestawienie 10 państw, z których w 2023 roku ściągnięto do Polski najwięcej pojazdów, zdecydowanym liderem są nasi zachodni sąsiedzi, ale konkurencja wcale nie prezentuje się najgorzej.
Kraj | Liczba importowanych do Polski samochodów w 2023 roku | Procent całego importu |
---|---|---|
Niemcy | 422 293 | 52,40% |
Francja | 93 246 | 11,57% |
Belgia | 56 848 | 7,06% |
USA | 46 066 | 5,72% |
Holandia | 42 934 | 5,33% |
Szwecja | 25 004 | 3,10% |
Włochy | 22 656 | 2,81% |
Dania | 20 097 | 2,49% |
Austria | 20 045 | 2,49% |
Szwajcaria | 18 991 | 2,36% |
Dlaczego Polacy wybierają auta z importu?
Co przyciąga uwagę polskich kierowców? Wbrew pozorom wcale nie są to ceny sprowadzanych z zagranicy aut – nie różnią się one bowiem znacząco od tych oferowanych w krajowych komisach. Decydującym czynnikiem jest dobry stan techniczny samochodów, dzięki któremu nawet wśród kilkunastoletnich aut można znaleźć prawdziwe perełki, choć bynajmniej nie jest to banalna sztuka.
Szukający aut za granicą próbują jednak szczęścia, stawiając na pojazdy, które swoje już przeszły – średni wiek importowanych aut to ponad 12 lat. Jeśli zaś chodzi o marki, najpopularniejsze od dłuższego czasu są niezmiennie Volkswageny, Fordy, Ople i Audi, które łącznie stanowią prawie 35% całego zeszłorocznego importu.
Przeczytaj też: Niemcy, Francja, a może zupełnie inny kierunek? Skąd najtaniej sprowadzić samochód?
Liderami wśród konkretnych modeli samochodów importowanych do Polski w 2023 roku są: Audi A4 (21 057 sztuki), Opel Astra (V sztuk) i Volkswagen Golf (20 494 sztuki).
Sprowadzenie samochodu do Polski – jak to zrobić?
Przedstawione powyżej zestawienie kierunków, z jakich ściąga się do Polski auta, pokazuje, że polscy kierowcy zdecydowanie stawiają na import wewnątrzkontynentalny. Poza rodzynkiem w postaci USA, na liście znalazły się głównie kraje Europy Zachodniej, na co wpływ ma zarówno funkcjonujący tam rozbudowany rynek, jak i sprawa bardziej prozaiczna, czyli odległość.
Od niej zależy wszak w głównej mierze koszt sprowadzenia auta z zagranicy, który dodany do ceny za samochód, może w znaczący sposób wpłynąć na całościowy wydatek kierowcy. W pewnym stopniu zdecyduje on więc, czy cała operacja będzie opłacalna. A skoro tak, to nic dziwnego, że kupujący szukają sposobów, by jak najbardziej zaoszczędzić na transporcie.
Jeśli też do nich należysz, w pierwszej kolejności powinieneś się zastanowić, w jaki sposób chcesz sprowadzić zakupione auto do kraju. Masz do wyboru dwie podstawowe opcje:
- samodzielne przewiezienie auta,
- powierzenie transportu pośrednikowi.
W pierwszym przypadku możesz zarówno sam usiąść za kierownicą, jak i skorzystać z usług lawety. Pamiętaj jednak, że prowadzić możesz tylko i wyłącznie wtedy, gdy auto jest zarejestrowane i ma ważne OC. Ponieważ do rzadkości należą sytuacje, gdy samochód w momencie zakupu nie jest jeszcze wyrejestrowany, to na Tobie będzie spoczywał obowiązek załatwienia wszystkich formalności – jazda bez nich grozi otrzymaniem mandatu. Jeśli nie masz czasu lub nie wiesz, jak zabrać się za tymczasową rejestrację i krótkoterminowe ubezpieczenie auta za granicą, pozostaje Ci tylko laweta. Skorzystanie z tej opcji to niewątpliwa wygoda, bo odpada przy niej konieczność biegania po urzędach. Tak przewożony samochód nie potrzebuje ani tablic wywozowych, ani tymczasowego OC. Jest jednak jeszcze kwestia ceny i tu zaczynają się schody.
Jak sprawdzić samochód sprowadzony z zagranicy?
Zanim kupisz pojazd, nieważne czy w kraju, czy za granicą, zawsze zweryfikuj prawdomówność sprzedającego. To, co podaje w ogłoszeniu, nie zawsze może okazać się prawdą. Nie oznacza to oczywiście, że każdy zbywca będzie chciał Cię oszukać, niemniej jednak bądź czujny.
Jeśli kupujesz samochód sprowadzony z zagranicy, jego historię możesz sprawdzić za pomocą:
- serwisu historiapojazdu.gov.pl
Raport otrzymasz bezpłatnie. Znajdziesz w nim informacje na temat kradzieży, złomowania, uszkodzenia, szkody całkowitej, wypadku, niedopuszczenia pojazdu do ruchu czy przekręconego licznika. Wystarczy, że wpiszesz numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji samochodu (dla aut z Polski) lub skorzystasz z profilu zaufanego (w przypadku aut zagranicznych). W bazie znajdują się dane na temat samochodów krajowych i zagranicznych, które pochodzą np. z Niemiec, Holandii, Belgii, Austrii, Francji, Hiszpanii, Czech, USA czy Kanady.
- internetowych baz danych w poszczególnych krajach
Na ich podstawie, w zależności od kraju, zweryfikujesz np. stan licznika, dane techniczne pojazdu, termin ważności badania technicznego i dowiesz się o wykryciu ewentualnych awarii.
- serwisu ASO
Za pomocą autoryzowanego serwisu potwierdzisz np. przebieg samochodu.
- TÜV, czyli Związku Kontroli Technicznej
Dzięki danym w TÜV dowiesz się, jaki jest faktyczny przebieg samochodu i uzyskasz informacje na temat ewentualnych usterek wykrytych podczas dotychczasowych badań technicznych pojazdu.
Ile zapłacisz za sprowadzenie auta z różnych krajów w Europie?
Nie ma wątpliwości, że samodzielne przewiezienie kupionego auta do Polski to najtańsza opcja. Nawet gdy weźmiemy pod uwagę koszt załatwienia różnego rodzaju spraw urzędowych, opłaty za autostrady czy ewentualny nocleg, jeśli podróż się wydłuży, i tak wyjdzie taniej, niż w innym przypadku.
Jednakże nie każdy kierowca decyduje się na takie rozwiązanie. Dla jednych problemem może być odległość, innych przerażą przeszkody natury formalnej. Niekiedy natomiast decydującym czynnikiem jest po prostu wygoda. Bo po co się męczyć, skoro można zorganizować transport i pozwolić przewoźnikowi wszystko załatwić?
Oczywiście taki luksus będzie trochę kosztował. Zgodnie z danymi z serwisu Clicktrans, średni koszt transportu samochodu z zagranicy wynosi ok. 1,70–2,60 zł za kilometr przebytej trasy. Dokładna cena zależy od różnych czynników, do których zaliczamy m.in.:
- kraj, z którego chcesz przetransportować auto;
- długość i stopień skomplikowania trasy, jaką będzie miała do przebycia laweta;
- rodzaj i stan transportowanego auta;
- wybraną firmę transportową.
Koszt można obniżyć, jeśli uda się znaleźć firmę transportową, która planuje przejazd interesującą nas trasą i ma wolne miejsce na lawecie.
Franciszek miał zapłacić ponad 2000 zł za przewiezienie auta z zagranicy, ale dzięki usługom firmy transportowej znalazł lawetę, która i tak miała wracać wybraną przez niego trasą. Dzięki temu, że laweta podróżowała tą samą trasą i nie wracała pusta, lecz wiozła samochód Franciszka, mężczyzna mógł oszczędzić na transporcie prawie dwie trzecie jego pierwotnego kosztu.
Ile zatem wydamy, zamawiając sprowadzenie samochodu z wybranego kraju? Jak nietrudno się domyślić, najniższe koszty transportu poniesiemy przy imporcie auta z Niemiec. Średni koszt całej wyprawy to ok. 2000 zł. Wpływ na ceny mają w tym przypadku zarówno stosunkowo niewielkie dystanse do pokonania, jak i popularność transportu do Polski z tego kierunku.
Transport z Austrii wyniesie średnio 1500 zł, z Holandii około 2300 zł, z Belgii średnio 2500 zł, a z Francji około 3200 zł. Na większy wydatek trzeba się przygotować, sprowadzając auto z Wielkiej Brytanii (średnio 3500 zł). Najdrożej wyjdzie natomiast transport z Hiszpanii (średnio 5300 zł).
Transport to nie koniec. Jakie koszty poniesiesz po imporcie samochodu?
Na pewno zdajesz sobie sprawę, że zakup auta z zagranicy wiąże się z koniecznością dopełnienia różnego rodzaju formalności. Za wszystkie trzeba zapłacić, co jeszcze zwiększy całkowity koszt kupna pojazdu. Nie lekceważ jednak swoich obowiązków, bo możesz tylko narobić sobie niepotrzebnych kłopotów.
Akcyza
Groźnie brzmiąca nazwa to nic innego jak podatek, którym objęte są wszystkie nabyte za granicą samochody osobowe, które są po raz pierwszy rejestrowane w Polsce. Aktualne stawki akcyzy wynoszą:
- dla samochodów z silnikami o pojemności do 2000 cm3 – 3,1%,
- dla samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm3 – 18,6%.
Mniej zapłacisz za samochody hybrydowe i elektryczne. Dla pojazdów o pojemności silnika przekraczającej 2000 cm3 stawki wynoszą 9,3% podstawy opodatkowania. Akcyzę trzeba zapłacić w terminie 30 dni od powstania obowiązku podatkowego. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: „Ile wynosi akcyza za samochód i kiedy trzeba ją zapłacić?”.
Rejestracja
Sprowadzony z zagranicy samochód trzeba zarejestrować. Łączny koszt, jaki poniesiesz w urzędzie m.in. na wydanie dowodu rejestracyjnego i tablic to 160 zł. Wcześniej dolicz też do niego wydatek na tłumacza przysięgłego, bo polskie prawo wymaga, by przedstawiane w urzędach dokumenty były w języku polskim.
Cło
Z dodatkowymi kosztami trzeba się liczyć przy sprowadzaniu auta spoza UE. Oprócz akcyzy czeka Cię wówczas jeszcze opłata 10% cła oraz podatku VAT. Jego stawka w Polsce wynosi aż 23% – aby nieco obniżyć ten koszt, można odprawić pojazd kupiony poza terenem UE w Niemczech, gdzie zapłacimy 19% VAT-u.
W przypadku importu auta z kraju europejskiego, ale nienależącego do UE (np. Norwegii) w pewnych przypadkach możliwe jest obniżenie stawki cła do 0%.
Ubezpieczenie
Zostaje Ci jeszcze zakup obowiązkowego ubezpieczenia OC. Pamiętaj, aby zrobić to najpóźniej w dniu rejestracji samochodu! Wcześniej możesz skorzystać z krótkoterminowego OC, które da Ci miesiąc na załatwienie wszystkich formalności. Całoroczną polisę o interesującym Cię zakresie w najlepszej cenie znajdziesz za pomocą kalkulatora OC AC.
Przeczytaj też: Samochód z Belgii – jak go sprawdzić, sprowadzić i ubezpieczyć?
Przeczytaj też: Samochód z Francji – jak go sprawdzić, sprowadzić i ubezpieczyć?
Samochód sprowadzony z zagranicy a ubezpieczenie
Jeśli kupujesz samochód sprowadzony z zagranicy, pamiętaj o tym, że musisz go ubezpieczyć najpóźniej w dniu rejestracji w Polsce. W innym przypadku narażasz się na karę od UFG.
Oprócz obowiązkowego OC możesz objąć swój pojazd ubezpieczeniem:
- AC, które zagwarantuje Ci wypłatę odszkodowania lub naprawę pojazdu, jeśli spowodujesz wypadek, nieznany sprawca uszkodzi Twoje auto lub zostanie ono skradzione,
- NNW, które zapewni świadczenie Tobie i Twoim pasażerom, jeśli doznacie uszczerbku na zdrowiu,
- assistance, w ramach którego otrzymasz pomoc w nieprzewidzianych sytuacjach na drodze, takich jak wypadek, awaria lub kradzież.
Ile kosztują poszczególne formy ochrony? Sprawdzimy to na przykładzie 36-letniego Patryka, który kupił auto sprowadzone z zagranicy. To 6-letnia Honda HR-V z silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l. Samochód przejechał dotąd 80 tys. km. Patryk planuje pokonać nim do 10 tys. km w ciągu roku. Pojazd będzie parkowany nocą najczęściej w indywidualnym garażu. Mieszkaniec Myślenic jest żonaty, posiada prawo jazdy od ponad 10 lat oraz pełne zniżki OC i AC.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Zakres ochrony | Cena polisy |
---|---|---|
Trasti | OC + assistance | 529 zł |
Trasti | OC + NNW | 546 zł |
mtu24.pl | OC | 581 zł |
Trasti | OC + NNW + assistance | 600 zł |
mtu24.pl | OC + NNW + assistance | 664 zł |
mtu24.pl | OC + AC mini + NNW + assistance | 964 zł |
Wiener | OC + AC + NNW + assistance | 1231 zł |
Najtańszą ofertę składającą się z OC i assistance Patryk otrzymał w kwocie 529 zł od towarzystwa Trasti. To konkurencyjna cena, z uwagi na to, że mtu24.pl zaoferowało mu samo OC w cenie wyższej o 52 zł. Za pakiet OC, NNW i assistance Patryk musi zapłacić minimum 600 zł, a jeśli będzie chciał dodatkowo ochronę AC, składka wyniesie go już 1231 zł.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprowadzenie samochodu z zagranicy
Osoba sprowadzająca samochód z zagranicy ma do wyboru skorzystanie z usług transportowych lub samodzielne dojechanie używanym autem do Polski. Może więc wynająć lawetę lub czasowo ubezpieczyć pojazd i wykupić dla niego wyjazdowe tablice rejestracyjne. Będzie musiała wyrobić stałe tablice rejestracyjne i wykupić całoroczną polisę dopiero na terenie Polski.
Wysokość podatku akcyzowego zależy od wartości, rodzaju napędu pojazdu i pojemności jego silnika. Nabywcy samochodów hybrydowych i elektrycznych zapłacą niższą akcyzę (9,3 % wartości pojazdu), a w przypadku aut hybrydowych o pojemności silnika do 2000 cm3 wręcz unikną płacenia podatku. Akcyza za zakup samochodu z silnikiem spalinowym wynosi 3,1% wartości rynkowej w wypadku aut z silnikiem do 2000 cm3, a 18,6% w wypadku aut o większej pojemności silnika.
Koszt wykupienia polisy zależy od ryzyka ubezpieczeniowego danego pojazdu i jego kierowców. Dość kosztowne jest ubezpieczenie tzw. anglików, czyli aut z Wielkiej Brytanii mających kierownicę położoną po prawej stronie. Ceny OC innych zagranicznych aut mogą być bardzo zróżnicowane.
- Do Polski sprowadza się co roku bardzo dużo importowanych samochodów. Najwięcej z Niemiec, ale popularne kierunki to również Francja, Belgia czy Holandia.
- Auto z zagranicy możesz sprowadzić samodzielnie lub korzystając z usług lawety.
- Koszt transportu zależy m.in. od kraju, z którego sprowadzasz samochód czy wybranej firmy przewozowej. Najmniej, bo ok. 2500 zł zapłacisz za sprowadzenie auta z Niemiec, Austrii, Holandii, Belgii czy Francji.
- Po zakupie auta za granicą trzeba jeszcze dopełnić formalności w Polsce. Musisz opłacić akcyzę, kupić ubezpieczenie i ponieść koszty rejestracji samochodu. W przypadku pojazdów sprowadzanych spoza UE dodatkowo zapłacisz jeszcze opłatę celną i VAT.
- magazynauto.pl: https://magazynauto.pl/uzywane/import-aut-uzywanych-w-2023-roku-bylo-slabo-a-efektem-sa-rosnace-ceny-co-jeszcze-pokazuja-nam-dostepne-dane,aid,3897
- https://www.samar.pl/__/3/3.a/116481/3.sc/11/Import-w-grudniu-2022-roku—import-spada–wiek-%C5%9Brubuje-rekord–nowy-lider.html?locale=pl_PL
Dołącz do dyskusji