Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z zagranicy?

Niemal milion samochodów osobowych trafiło do Polski w 2019 roku. Importowane przede wszystkim z Niemiec, ale również z Francji, Belgii czy Holandii, a nawet zza oceanu pojazdy cieszą się niesłabnącą popularnością wśród kierowców znad Wisły, co każe zapytać: czy taki zakup rzeczywiście się opłaca? Ile właściwie trzeba zapłacić za import auta do kraju?

Nie tylko Niemcy, czyli skąd Polacy importują auta?

Według wrześniowego raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR od początku 2020 roku do Polski sprowadzono już ponad 630 tys. samochodów z zagranicy. To nieco mniej niż o tej samej porze w roku ubiegłym, lecz prognozy przewidują, że w najbliższych miesiącach poziom importu może się jeszcze zwiększyć. Można zatem przypuszczać, że całościowy wynik będzie podobny do tego z 2019 roku, gdy na polskich drogach pojawił się prawie milion importowanych aut.

Tak gigantyczne liczby nie tylko mocno działają na wyobraźnię, ale też pokazują, z jak ogromnym rynkiem mamy do czynienia. Import samochodów to nie marginalna sprawa, lecz biznes wart kilkanaście miliardów złotych, który napędza niesłabnące zainteresowanie konsumentów. A polscy kierowcy bynajmniej nie wyglądają na nasyconych dotychczasowymi wynikami, sprowadzając do kraju auta z całej Europy i nie tylko.

Skąd najczęściej? Jak pokazuje zestawienie 10 państw, z których w 2020 roku ściągnięto do Polski najwięcej pojazdów, zdecydowanym liderem są nasi zachodni sąsiedzi, ale konkurencja wcale nie prezentuje się najgorzej.

  1. Niemcy – 327 tys. samochodów;
  2. Francja – 62 tys. samochodów;
  3. Belgia – 48 tys. samochodów;
  4. Holandia – 32 tys. samochodów;
  5. Stany Zjednoczone – 27,5 tys. samochodów;
  6. Włochy – 23,5 tys. samochodów;
  7. Szwecja – 20 tys. samochodów;
  8. Szwajcaria – 19,5 tys. samochodów;
  9. Austria – 18 tys. samochodów;
  10. Dania – 17,5 tys. samochodów.

Dlaczego Polacy wybierają auta z importu?

Co przyciąga uwagę polskich kierowców? Wbrew pozorom wcale nie są to ceny sprowadzanych z zagranicy aut – nie różnią się one bowiem znacząco od tych oferowanych w krajowych komisach. Decydującym czynnikiem jest dobry stan techniczny samochodów, dzięki któremu nawet wśród kilkunastoletnich samochodów można znaleźć prawdziwe perełki, choć bynajmniej nie jest banalna sztuka.

Szukający aut za granicą próbują jednak szczęścia, stawiając na pojazdy, które swoje już przeszły – średni wiek importowanych aut to niecałe 12 lat. Jeśli zaś chodzi o marki, najpopularniejsze od dłuższego czasu są niezmiennie Volkswageny, Ople i Fordy, które łącznie stanowią aż 30% całego tegorocznego importu.

CIEKAWOSTKA

Choć samochody marki Audi uplasowały się dopiero na 4. miejscu wśród najczęściej importowanych do Polski aut, liderem wśród konkretnych modeli jest Audi A4 – do tej pory w 2020 roku do naszego kraju ściągnięto ponad 20 tys. sztuk tych pojazdów.

Sprowadzenie samochodu do Polski – jak to zrobić?

Przedstawione powyżej zestawienie kierunków, z jakich ściąga się do Polski auta, pokazuje, że polscy kierowcy zdecydowanie stawiają zdecydowanie na import wewnątrzkontynentalny. Poza rodzynkiem w postaci USA, na liście znalazły się głównie kraje Europy Zachodniej, na co wpływ ma zarówno funkcjonujący tam rozbudowany rynek, jak i sprawa bardziej prozaiczna, czyli odległość.

Od niej zależy wszak w głównej mierze koszt sprowadzenia auta z zagranicy, który dodany do ceny za samochód, może w znaczący sposób wpłynąć na całościowy wydatek kierowcy. W pewnym stopniu zdecyduje on więc, czy cała operacja będzie opłacalna. A skoro tak, to nic dziwnego, że kupujący szukają sposobów, by jak najbardziej zaoszczędzić na transporcie.

Jeśli też do nich należysz, w pierwszej kolejności powinieneś się zastanowić, w jaki sposób chcesz sprowadzić zakupione auto do kraju. Masz do wyboru dwie podstawowe opcje:

  • samodzielne przewiezienie auta,
  • powierzenie transportu pośrednikowi.

W pierwszym przypadku możesz zarówno sam usiąść za kierownicą, jak i skorzystać z usług lawety. Pamiętaj jednak, że prowadzić możesz tylko i wyłącznie wtedy, gdy auto jest zarejestrowane i ma ważne OC. Ponieważ do rzadkości należą sytuacje, gdy samochód w momencie zakupu nie jest jeszcze wyrejestrowany, to na Tobie będzie spoczywał obowiązek załatwienia wszystkich formalności – jazda bez nich grozi otrzymaniem mandatu.Jeśli nie masz czasu lub nie wiesz, jak zabrać się za tymczasową rejestrację i krótkoterminowe ubezpieczenie auta za granicą, pozostaje Ci tylko laweta. Skorzystanie z tej opcji to niewątpliwa wygoda, bo odpada przy niej konieczność biegania po urzędach. Tak przewożony samochód nie potrzebuje ani tablic wywozowych, ani tymczasowego OC. Jest jednak jeszcze kwestia ceny i tu zaczynają się schody.

Ile zapłacisz za sprowadzenie auta z różnych krajów w Europie?

Nie ma wątpliwości, że samodzielne przewiezienie kupionego auta do Polski to najtańsza opcja. Nawet gdy weźmiemy pod uwagę koszt załatwienia różnego rodzaju spraw urzędowych, opłaty za autostrady czy ewentualny nocleg, jeśli podróż się wydłuży, i tak wyjdzie taniej, niż w innym przypadku.

Jednakże nie każdy kierowca decyduje się na takie rozwiązanie. Dla jednych problemem może być odległość, innych przerażą przeszkody natury formalnej. Niekiedy natomiast decydującym czynnikiem jest po prostu wygoda. Bo po co się męczyć, skoro można zorganizować transport i pozwolić przewoźnikowi wszystko załatwić?

Oczywiście taki luksus będzie trochę kosztował. Zgodnie z danymi z serwisu Clicktrans.pl, średni koszt transportu samochodu z zagranicy wynosi ok. 1-2 zł za kilometr przebytej trasy. Dokładna cena zależy od różnych czynników, do których zaliczamy m.in.:

  • kraj, z którego chcesz przetransportować auto;
  • długość i stopień skomplikowania trasy, jaką będzie miała do przebycia laweta;
  • rodzaj i stan transportowanego auta;
  • wybraną firmę transportową.
CZY WIESZ, ŻE …

Koszt można obniżyć, jeśli uda się znaleźć firmę transportową, która planuje przejazd interesującą nas trasą i ma wolne miejsce na lawecie.

Ile zatem wydamy, zamawiając sprowadzenie samochodu z wybranego kraju? Jak nietrudno się domyślić, najniższe koszty transportu poniesiemy przy imporcie auta z Niemiec. Średni koszt całej wyprawy to ok. 1200 zł, za kilometr zapłacimy z kolei ok. 1,38 zł. Wpływ na ceny mają w tym przypadku zarówno stosunkowo niewielkie dystanse do pokonania, jak i popularność transportu do Polski z tego kierunku.

Niewiele droższy jest również transport z takich krajów jak Austria (średnio 1231 zł, mimo wysokiej stawki za kilometr – 1,65 zł), Holandia (średnio 1391 zł i 1,23 zł/km) czy Belgia (średnio 1439 zł i 1,19 zł/km). Na większy wydatek trzeba się przygotować, sprowadzając auto z Francji (średnio ok. 2000 zł i 1,24 zł/km) lub Wielkiej Brytanii (średnio 1950 zł, ale za to najniższa stawka za kilometr – 1,11 zł). Najdrożej wyjdzie natomiast transport z Hiszpanii (średnio 3205 zł i 1,20 zł/km).

Transport to nie koniec. Jakie koszty poniesiesz po imporcie samochodu?

Na pewno zdajesz sobie sprawę, że zakup auta z zagranicy wiąże się z koniecznością dopełnienia różnego rodzaju formalności. Za wszystkie trzeba zapłacić, co jeszcze zwiększy całkowity koszt kupna pojazdu. Nie lekceważ jednak swoich obowiązków, bo możesz tylko narobić sobie niepotrzebnych kłopotów.

Akcyza

Groźnie brzmiąca nazwa to nic innego jak podatek, którym objęte są wszystkie nabyte za granicą samochody osobowe, które są po raz pierwszy rejestrowane w Polsce. Aktualne stawki akcyzy wynoszą:

  • dla samochodów z silnikami o pojemności do 2000 cm33,1%,
  • dla samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm318,6%.

Mniej zapłacisz za samochody hybrydowe i elektryczne, dla których stawki wynoszą 1,55% i 9,3%. Akcyzę trzeba zapłacić w terminie 30 dni od powstania obowiązku podatkowego. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: „Ile wynosi akcyza za samochód i kiedy trzeba ją zapłacić?”.

Rejestracja

Sprowadzony z zagranicy samochód trzeba zarejestrować. Łączny koszt, jaki poniesiesz w urzędzie m.in. na wydanie dowodu rejestracyjnego i tablic to 256 zł. Wcześniej dolicz też do niego wydatek na tłumacza przysięgłego, bo polskie prawo wymaga, by przedstawiane w urzędach dokumenty były w języku polskim.

Cło

Z dodatkowymi kosztami trzeba się liczyć przy sprowadzaniu auta spoza UE. Oprócz akcyzy czeka Cię wówczas jeszcze opłata 10% cła oraz podatku VAT. Jego stawka w Polsce wynosi aż 23% – aby nieco obniżyć ten koszt, można odprawić pojazd kupiony poza terenem UE w Niemczech, gdzie zapłacimy 19% VAT-u.

CZY WIESZ, ŻE …

W przypadku importu auta z kraju europejskiego, ale nienależącego do UE (np. Szwajcarii lub Norwegii) nie musisz płacić cła, wciąż jednak obowiązuje Cię podatek VAT.

Ubezpieczenie

Zostaje Ci jeszcze zakup obowiązkowego ubezpieczenia OC. Pamiętaj, aby zrobić to najpóźniej w dniu rejestracji samochodu! Wcześniej możesz skorzystać z krótkoterminowego OC, które da Ci miesiąc na załatwienie wszystkich formalności. Całoroczną polisę o interesującym Cię zakresie w najlepszej cenie znajdziesz za pomocą kalkulatora OC AC.

PODSUMOWANIE
  • Do Polski sprowadza się co roku bardzo dużo importowanych samochodów. Najwięcej z Niemiec, ale popularne kierunki to również Francja, Belgia czy Holandia.
  • Auto z zagranicy możesz sprowadzić samodzielnie lub korzystając z usług lawety.
  • Koszt transportu zależy m.in. od kraju, z którego sprowadzasz samochód czy wybranej firmy przewozowej. Najmniej, bo ok. 1200 zł zapłacisz za sprowadzenie auta z Niemiec.
  • Po zakupie auta za granicą trzeba jeszcze dopełnić formalności w Polsce. Musisz opłacić akcyzę, kupić ubezpieczenie i ponieść koszty rejestracji samochodu. W przypadku pojazdów sprowadzanych spoza UE dodatkowo zapłacisz jeszcze opłatę celną i VAT.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Studiował prawo i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, a od kilku lat doskonali swoje umiejętności w pracy redaktorskiej. Od dłuższego czasu związany z branżą kulturalną, chętnie nabywa jednak nowych doświadczeń, by dzielić się nimi z czytelnikami za pomocą jasnych i przystępnych tekstów.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!