Samochód typu SUV – czy warto go kupić?
Tak jak w każdym obszarze gospodarki, tak również w sprzedaży samochodów można obserwować różnego rodzaju trendy. W tym artykule interesuje nas moda na SUV-y, która trwa w najlepsze już od kilku lat i nie maleje – według danych ACEA w zeszłym roku niemal co drugi kupowany w Unii Europejskiej samochód posiadał właśnie ten rodzaj nadwozia. Co wyróżnia te pojazdy i skąd bierze się ich popularność?
Z tego artykułu dowiesz się:
Rodzaje nadwozia samochodu – czym się różnią?
Rodzaj nadwozia, choć już na pierwszy rzut oka pozwala odróżnić samochody od siebie, nie jest bynajmniej tylko kwestią wyglądu. Decydując się na jego konkretny typ, już w dużym stopniu określamy, jakie są nasze potrzeby i oczekiwania względem auta, dlatego przed wyborem warto zapoznać się z opcjami. A tych jest całkiem sporo – oto najpopularniejsze z nich w dużym skrócie.
- Sedan – klasyczne, trójbryłowe, zamknięte nadwozie z oddzielonymi przedziałami silnikowym, pasażerskim i bagażowym. Uważane za wzór samochodowej elegancji, co przekłada się na to, że często właśnie w tej wersji producenci oferują samochody klasy premium z najbogatszym wyposażeniem.
- Hatchback – nadwozie o dwubryłowej konstrukcji składającej się z przestrzeni silnikowej i kabiny pasażerskiej. Najczęściej występujące w samochodach miejskich i kompaktach, czyli autach niewielkich i zwrotnych.
- Kombi – dwubryłowe, lecz dłuższe względem sedana nadwozie wykorzystywane zwłaszcza w samochodach rodzinnych, bo oferujące więcej miejsca dla pasażerów i większą przestrzeń bagażową.
- SUV – dwubryłowe i podwyższone nadwozie, stanowiące kompromis między autem do jazdy miejskiej i terenowej. Więcej o nim w dalszej części artykułu.
- Coupé – dwubryłowe nadwozie o niskim zawieszeniu i linii dachu. Zazwyczaj dwudrzwiowe z opływowym kształtem i sportowym charakterem.
- Van – nadwozie jedno- lub dwubryłowe przeznaczone do przewozu towarów lub pasażerów, charakteryzujące się dużymi wymiarami, wysoką linią dachu i dużą przestrzenią bagażową.
SUV-y rządzą na polskich drogach
Wiedząc już, jakie są popularne rodzaje nadwozia samochodowego, można zadać pytanie: a które jest najpopularniejsze? Interesujących się najnowszymi trendami na rynku motoryzacyjnym z pewnością nie zaskoczy fakt, że w ostatnich latach to SUV-y odnotowały największy wzrost pod tym względem, choć jeszcze dwie dekady temu stanowiły rzadkość na drogach.
Dziś spotkać je można znacznie częściej, co potwierdzają liczby, zarówno na skalę europejską (SUV-y stanowiły ponad 50% wszystkich sprzedanych w UE samochodów w 2024 roku), jak i krajową. Przyjrzyjmy się bliżej tym drugim.
Rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce w 2024 roku
Samochód | Rodzaj nadwozia | Liczba sprzedanych egzemplarzy |
---|---|---|
Toyota Corolla | Coupé Sedan Kombi | 29 487 |
Skoda Octavia | Liftback Kombi | 19 268 |
Toyota Yaris Cross | Crossover | 15 608 |
Toyota C-HR | Crossover | 14 516 |
Toyota Yaris | Hatchback Sedan Coupé | 14 185 |
Jak wynika ze statystyk Polskiego Związku Motoryzacyjnego, 2 z 5 najczęściej kupowanych samochodów osobowych w Polsce w zeszłym roku to były crossovery. Gdyby wziąć pod uwagę jeszcze drugą piątkę, liczba pojazdów z tym typem nadwozia byłaby większa.
SUV-y, czyli uniwersalność i przestrzeń
Gdyby dosłownie przetłumaczyć skrót SUV (ang. sport utility vehicle), można by dojść do błędnego wniosku, że mamy do czynienia z samochodem łączącym cechy pojazdu sportowego z użytkowym. Nic z tych rzeczy. Pochodzenie nazwy jest inne i wiąże się z pomysłem marketingowców, którzy widzieli w tego typu pojazdach auta dla osób aktywnych i uprawiających sporty, często na łonie natury. Dziś to znaczenie już nie obowiązuje, ale nazwa została i ma się dobrze.
Za pierwszego SUV-a w rozumieniu samochodu terenowego o wyższym komforcie jazdy uznaje się Jeepa Wagoneera produkowanego w USA od 1962 roku. W Europie pionierem został w latach 70. Range Rover.
A nawet bardzo dobrze, biorąc pod uwagę popularność, jaką cieszą się SUV-y na rynku. Gdzie należy szukać jej przyczyn?
Przede wszystkim, mówiąc o współczesnych SUV-ach, trzeba odsunąć na bok pierwotne założenia dotyczące ich konstrukcji i przeznaczenia jako “luksusowych samochodów terenowych”. Dzisiaj auta te są w głównej mierze synonimem uniwersalności, porzucając właściwości pozwalające na terenową jazdę na rzecz komfortu użytkowania i bogatego wyposażenia. Innymi słowy, SUV ma sprawdzić się zarówno podczas codziennej jazdy w mieście, jak i na długim dystansie czy podczas wyjazdu na inne nawierzchnie (to ostatnie coraz rzadziej).
SUV-y są oczywiście dostępne w różnego rodzaju modelach należących do odmiennych segmentów samochodowych. Najmniejsze SUV-y miejskie paradoksalnie oferują właściwości samochodów terenowych (np. Suzuki Jimny), podobnie jak modele subkompaktowe (np. Jeep Renegade). Najpopularniejsze są SUV-y kompaktowe, często porównywane z crossoverami (np. Toyota RAV4, Kia Sportage), dla których bardziej przestronną alternatywą są SUV-y klasy średniej (np. BMW X3). Z kolei SUV-y klasy średnio-wyższej bywają zarówno luksusowe, jak i bardziej terenowe (np. Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser).
Do najważniejszych cech SUV-ów zaliczamy:
- dwubryłowość – wydzielona przestrzeń silnikowa z przodu i kabina pasażerska połączona z bagażnikiem z tyłu,
- podwyższone nadwozie – cecha zaczerpnięta z samochodów terenowych, ale zmodyfikowana o nadwozie samonośne zamiast sztywnej ramy, co przekłada się na większy komfort i łatwiejsze prowadzenie na prostych drogach,
- duża przestrzeń w środku – sporo miejsca nad głowami, a dzięki ustawieniu tylnych foteli wyżej od przednich, jest też więcej przestrzeni na nogi,
- pojemny bagażnik – rozmiarowo porównywalny z bagażnikiem w kombi,
- większa widoczność dla kierowcy – na skutek podwyższonego nadwozia,
- duży prześwit – przydatny w terenie, ale i w mieście (np. na wysokich krawężnikach i progach zwalniających),
- napęd na cztery koła – w SUV-ach występujący częściej niż w innych autach osobowych, ułatwia jazdę w terenie, ale też po mokrej czy ośnieżonej nawierzchni.
Crossover, czyli bliski i nieco mniejszy krewny SUV-a
Przy okazji podawania statystyk pisaliśmy już o crossoverach – co to takiego i co mają wspólnego z SUV-ami? Tego rodzaju samochody posiadają cechy różnych rodzajów nadwozia, przy czym stylistycznie przypominają SUV-y. Mając mniejszy prześwit, rzadko spotykany napęd na cztery koła i podwyższoną pozycję za kierownicą są kompromisem pomiędzy samochodami osobowymi, a masywniejszymi SUV-ami.
SUV | Crossover |
---|---|
Najczęściej klasy kompaktowej, średniej lub wyższej | Najczęściej miejskie lub kompaktowe |
Częściej spotyka się napęd na cztery koła | Napęd zazwyczaj tylko przedni |
Uniwersalne przeznaczenie | Przeznaczone głównie do jazdy miejskiej lub po autostradach |
Przestrzeń na poziomie vana lub dużych kombi | Przestrzeń większa niż w innych samochodach osobowych, ale nie na poziomie SUV-ów |
Crossovery także spotyka się w różnych rozmiarach klasyfikujących je do poszczególnych segmentów. Wyróżniamy małe i raczej niszowe crossovery miejskie (np. Suzuki Ignis), łączące cechy hatchbacków i SUV-ów crossovery subkompaktowe (np. Nissan Juke), większe crossovery kompaktowe w stylu podwyższonego hatchbacka (np. Nissan Qashqai), a wreszcie crossovery klasy średniej (np. Hyundai Ioniq 5) i średniej-wyższej (np. Renault Espace).
Samochód typu SUV – dla kogo?
W przypadku SUV-ów o tyle trudno jest wskazać konkretnych kierowców, do których mogłyby być one adresowane, że ich wiodącą cechą jest wszechstronność. Zwolennicy podkreślają w głównej mierze gwarantowaną przez nie przestrzeń i komfort jazdy, nie tylko dla kierowcy, ale również dla pasażerów, a także bezpieczeństwo i przystosowanie zarówno do jazdy w warunkach miejskich, jak i terenowych. Z kolei przeciwnicy uniwersalność uznają za wadę, będą wyciągać rozmiary SUV-ów jako ich wadę przekładającą się np. na koszty paliwa, a także podkreślać zwiększone zagrożenie, jakie przez swoją masę stanowią one dla innych uczestników ruchu.
Co z tego wynika? A to, że SUV nie ma konkretnego profilu kierowcy i może być w gruncie rzeczy samochodem dla każdego, sprawdzając się np. często w roli auta rodzinnego dobrego na dłuższe wyjazdy, ale też, zwłaszcza w przypadku crossoverów, do poruszania się po mieście. Oczywiście nie każdy SUV będzie dobry w każdych warunkach, dlatego wybierając samochód, powinniśmy przede wszystkim kierować się własnymi potrzebami. I to nie tymi próżnymi, choć nie ma co ukrywać – SUV-y to samochody mające robić wrażenie na innych i często nadające ich właścicielom prestiżu.
SUV-y i crossovery – ceny ubezpieczenia OC
Jak można przeczytać w artykule “Rodzaje nadwozi samochodowych – czy różnicują ceny ubezpieczenia?”, rodzaj nadwozia jest jednym z czynników, które mogą mieć wpływ na wysokość składki ubezpieczenia OC. Chociaż decydujące znaczenie mają inne zmienne, zwłaszcza te dotyczące doświadczenia kierowcy w prowadzeniu samochodów i jego historii ubezpieczeniowej, ubezpieczyciele patrzą także na parametry pojazdów i przykładowo, niewielkie samochody miejskie zwykle można ubezpieczyć taniej niż np. sportowe auta o potężnych silnikach. Jak na tym tle wypadają SUV-y? Sprawdziliśmy to! W tabeli podajemy średnią oraz najniższą cenę obliczoną dla tego typu pojazdów w kwietniu 2025 roku za pomocą kalkulatora OC.
Samochód | Średnia cena OC | Najniższa cena OC |
---|---|---|
Skoda Kamiq | 568 zł | 278 zł |
Volkswagen T-Roc | 576 zł | 295 zł |
Hyundai Tucson | 647 zł | 174 zł |
Kia Sportage | 648 zł | 269 zł |
Dacia Duster | 671 zł | 232 zł |
Cupra Formentor | 673 zł | 232 zł |
Toyota Yaris Cross | 680 zł | 295 zł |
Toyota C-HR | 710 zł | 267 zł |
Toyota Corolla Cross | 733 zł | 308 zł |
Skoda Octavia | 810 zł | 168 zł |
Okazuje się, że każdy samochód wymieniony w powyższej tabeli można było ubezpieczyć wyraźnie poniżej średniej, która dla wszystkich kierowców wyniosła w kwietniu 2025 roku 844 zł. To o ponad 100 zł mniej niż średnio płacili za OC właściciele najpopularniejszych crossoverów w 2024 roku, czyli Toyoty RAV4 i Toyoty Yaris Cross. Koszt ubezpieczenia dla tych pojazdów wyniósł średnio 710 zł i 680 zł.
Co więcej, każdy z wymienionych modeli można było ubezpieczyć jeszcze o kilkaset złotych taniej, co było możliwe m.in. ze względu na zniżki za bezszkodową jazdę zebrane przez ich właścicieli. Nawet bez nich ubezpieczenie SUV-a wypada jednak korzystnie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochody typu SUV
Jeśli często pokonujesz dłuższe trasy lub lubisz jazdę terenową, SUV z silnikiem diesla będzie lepszym wyborem. Silnik ten jest oszczędny i trwały. Natomiast do jazdy głównie po mieście i na krótsze dystanse lepszy będzie napęd benzynowy, który cechuje się niższymi kosztami i cichszą pracą.
Mimo swojej rosnącej popularności, SUV-y mają wielu przeciwników, którzy podkreślają, że uniwersalność tych samochodów to w gruncie rzeczy ich wada. Nie są bowiem ani autami terenowymi, a wręcz tylko upodabniają się do nich stylistycznie, ani dobrymi do jazdy w mieście, gdzie ich rozmiary i mała zwrotność są dużymi przeszkodami w codziennym użytkowaniu. Zwraca się uwagę także na wysokie ceny, duże koszty użytkowania i wysoko umieszczony środek ciężkości, co wpływa na mniejszą przyczepność.
SUV-y są uważane za bezpieczniejsze dzięki wyższej pozycji za kierownicą, która zapewnia lepszą widoczność, oraz solidnej budowie karoserii, która lepiej chroni pasażerów podczas kolizji. Wiele modeli wyposażonych jest także w zaawansowane systemy wspomagające bezpieczeństwo.
- SUV oznacza rodzaj podwyższonego nadwozia samochodowego, które stanowi kompromis między samochodem miejskim i terenowym.
- Samochody typu SUV zaliczają się do najchętniej kupowanych przez kierowców w Polsce.
- Najpopularniejsze modele SUV-ów to m.in. Toyota Yaris Cross, Kia Sportage, Dacia Duster i Toyota RAV4.
- SUV-y charakteryzują się uniwersalnością – są przeznaczone zarówno do jazdy miejskiej, jak i po innych nawierzchniach.
- Ponadto SUV-y wyróżniają duża przestrzeń w środku i w bagażniku, większy prześwit oraz lepsza widoczność dla kierowcy.
- Crossover to mniejsza odmiana SUV-a łącząca jego stylistykę z cechami różnych rodzajów nadwozia.
- https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-Pojazdow/OSOBOWE-i-DOSTAWCZE/Rok-2024/Grudzien-2024r
Dołącz do dyskusji