Samochód typu SUV – czy warto go kupić?
Tak jak w każdym obszarze gospodarki, tak również w sprzedaży samochodów można obserwować różnego rodzaju trendy. W tym artykule interesuje nas moda na SUV-y, która trwa w najlepsze już od kilku lat i nie maleje – według danych ACEA w zeszłym roku niemal co drugi kupowany w Unii Europejskiej samochód posiadał właśnie ten rodzaj nadwozia. Co wyróżnia te pojazdy i skąd bierze się ich popularność?
Z tego artykułu dowiesz się:
Rodzaje nadwozia samochodu – czym się różnią?
Rodzaj nadwozia, choć już na pierwszy rzut oka pozwala odróżnić samochody od siebie, nie jest bynajmniej tylko kwestią wyglądu. Decydując się na jego konkretny typ, już w dużym stopniu określamy, jakie są nasze potrzeby i oczekiwania względem auta, dlatego przed wyborem warto zapoznać się z opcjami. A tych jest całkiem sporo – oto najpopularniejsze z nich w dużym skrócie.
- Sedan – klasyczne, trójbryłowe, zamknięte nadwozie z oddzielonymi przedziałami silnikowym, pasażerskim i bagażowym. Uważane za wzór samochodowej elegancji, co przekłada się na to, że często właśnie w tej wersji producenci oferują samochody klasy premium z najbogatszym wyposażeniem.
- Hatchback – nadwozie o dwubryłowej konstrukcji składającej się z przestrzeni silnikowej i kabiny pasażerskiej. Najczęściej występujące w samochodach miejskich i kompaktach, czyli autach niewielkich i zwrotnych.
- Kombi – dwubryłowe, lecz dłuższe względem sedana nadwozie wykorzystywane zwłaszcza w samochodach rodzinnych, bo oferujące więcej miejsca dla pasażerów i większą przestrzeń bagażową.
- SUV – dwubryłowe i podwyższone nadwozie, stanowiące kompromis między autem do jazdy miejskiej i terenowej. Więcej o nim w dalszej części artykułu.
- Coupé – dwubryłowe nadwozie o niskim zawieszeniu i linii dachu. Zazwyczaj dwudrzwiowe z opływowym kształtem i sportowym charakterem.
- Van – nadwozie jedno- lub dwubryłowe przeznaczone do przewozu towarów lub pasażerów, charakteryzujące się dużymi wymiarami, wysoką linią dachu i dużą przestrzenią bagażową.
SUV-y rządzą na polskich drogach
Wiedząc już, jakie są popularne rodzaje nadwozia samochodowego, można zadać pytanie: a które jest najpopularniejsze? Interesujących się najnowszymi trendami na rynku motoryzacyjnym z pewnością nie zaskoczy fakt, że w ostatnich latach to SUV-y odnotowały największy wzrost pod tym względem, choć jeszcze dwie dekady temu stanowiły rzadkość na drogach.
Dziś spotkać je można znacznie częściej, co potwierdzają liczby, zarówno na skalę europejską (wg ACEA SUV-y stanowiły 49% wszystkich sprzedanych w UE samochodów w 2023 roku), jak i krajową. Przyjrzyjmy się bliżej tym drugim.
Rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce w 2023 roku
Samochód | Rodzaj nadwozia | Liczba sprzedanych egzemplarzy |
---|---|---|
Toyota Corolla | Coupé Sedan Kombi | 26,9 tys. |
Skoda Octavia | Liftback Kombi | 15,8 tys. |
Toyota Yaris | Hatchback Sedan Coupé | 13,5 tys. |
Toyota Yaris Cross | Crossover | 13,4 tys. |
Kia Sportage | SUV | 12,4 tys. |
Hyundai Tucson | SUV | 10,7 tys. |
Toyota C-HR | Crossover | 10,7 tys. |
Dacia Duster | SUV | 9,1 tys. |
Toyota RAV4 | SUV | 8,4 tys. |
Volkswagen T-Roc | Crossover | 7,5 tys. |
Jak wynika ze statystyk Polskiego Związku Motoryzacyjnego, aż 7 z 10 najczęściej kupowanych samochodów osobowych w Polsce w zeszłym roku było SUV-ami lub pokrewnymi crossoverami. Gdyby wziąć pod uwagę jeszcze drugą dziesiątkę, liczba pojazdów z tym typem nadwozia wzrosłaby do 13 na 20 miejsc.
SUV-y, czyli uniwersalność i przestrzeń
Gdyby dosłownie przetłumaczyć skrót SUV (ang. sport utility vehicle), można by dojść do błędnego wniosku, że mamy do czynienia z samochodem łączącym cechy pojazdu sportowego z użytkowym. Nic z tych rzeczy. Pochodzenie nazwy jest inne i wiąże się z pomysłem marketingowców, którzy widzieli w tego typu pojazdach auta dla osób aktywnych i uprawiających sporty, często na łonie natury. Dziś to znaczenie już nie obowiązuje, ale nazwa została i ma się dobrze.
Za pierwszego SUV-a w rozumieniu samochodu terenowego o wyższym komforcie jazdy uznaje się Jeepa Wagoneera produkowanego w USA od 1962 roku. W Europie pionierem został w latach 70. Range Rover.
A nawet bardzo dobrze, biorąc pod uwagę popularność, jaką cieszą się SUV-y na rynku. Gdzie należy szukać jej przyczyn?
Przede wszystkim, mówiąc o współczesnych SUV-ach, trzeba odsunąć na bok pierwotne założenia dotyczące ich konstrukcji i przeznaczenia jako “luksusowych samochodów terenowych”. Dzisiaj auta te są w głównej mierze synonimem uniwersalności, porzucając właściwości pozwalające na terenową jazdę na rzecz komfortu użytkowania i bogatego wyposażenia. Innymi słowy, SUV ma sprawdzić się zarówno podczas codziennej jazdy w mieście, jak i na długim dystansie czy podczas wyjazdu na inne nawierzchnie (to ostatnie coraz rzadziej).
SUV-y są oczywiście dostępne w różnego rodzaju modelach należących do odmiennych segmentów samochodowych. Najmniejsze SUV-y miejskie paradoksalnie oferują właściwości samochodów terenowych (np. Suzuki Jimny), podobnie jak modele subkompaktowe (np. Jeep Renegade). Najpopularniejsze są SUV-y kompaktowe, często porównywane z crossoverami (np. Toyota RAV4, Kia Sportage), dla których bardziej przestronną alternatywą są SUV-y klasy średniej (np. BMW X3). Z kolei SUV-y klasy średnio-wyższej bywają zarówno luksusowe, jak i bardziej terenowe (np. Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser).
Do najważniejszych cech SUV-ów zaliczamy:
- dwubryłowość – wydzielona przestrzeń silnikowa z przodu i kabina pasażerska połączona z bagażnikiem z tyłu,
- podwyższone nadwozie – cecha zaczerpnięta z samochodów terenowych, ale zmodyfikowana o nadwozie samonośne zamiast sztywnej ramy, co przekłada się na większy komfort i łatwiejsze prowadzenie na prostych drogach,
- duża przestrzeń w środku – sporo miejsca nad głowami, a dzięki ustawieniu tylnych foteli wyżej od przednich, jest też więcej przestrzeni na nogi,
- pojemny bagażnik – rozmiarowo porównywalny z bagażnikiem w kombi,
- większa widoczność dla kierowcy – na skutek podwyższonego nadwozia,
- duży prześwit – przydatny w terenie, ale i w mieście (np. na wysokich krawężnikach i progach zwalniających),
- napęd na cztery koła – w SUV-ach występujący częściej niż w innych autach osobowych, ułatwia jazdę w terenie, ale też po mokrej czy ośnieżonej nawierzchni.
Crossover, czyli bliski i nieco mniejszy krewny SUV-a
Przy okazji podawania statystyk pisaliśmy już o crossoverach – co to takiego i co mają wspólnego z SUV-ami? Tego rodzaju samochody posiadają cechy różnych rodzajów nadwozia, przy czym stylistycznie przypominają SUV-y. Mając mniejszy prześwit, rzadko spotykany napęd na cztery koła i podwyższoną pozycję za kierownicą są kompromisem pomiędzy samochodami osobowymi, a masywniejszymi SUV-ami.
SUV | Crossover |
---|---|
Najczęściej klasy kompaktowej, średniej lub wyższej | Najczęściej miejskie lub kompaktowe |
Częściej spotyka się napęd na cztery koła | Napęd zazwyczaj tylko przedni |
Uniwersalne przeznaczenie | Przeznaczone głównie do jazdy miejskiej lub po autostradach |
Przestrzeń na poziomie vana lub dużych kombi | Przestrzeń większa niż w innych samochodach osobowych, ale nie na poziomie SUV-ów |
Crossovery także spotyka się w różnych rozmiarach klasyfikujących je do poszczególnych segmentów. Wyróżniamy małe i raczej niszowe crossovery miejskie (np. Suzuki Ignis), łączące cechy hatchbacków i SUV-ów crossovery subkompaktowe (np. Nissan Juke), większe crossovery kompaktowe w stylu podwyższonego hatchbacka (np. Nissan Qashqai), a wreszcie crossovery klasy średniej (np. Hyundai Ioniq 5) i średniej-wyższej (np. Renault Espace).
Samochód typu SUV – dla kogo?
W przypadku SUV-ów o tyle trudno jest wskazać konkretnych kierowców, do których mogłyby być one adresowane, że ich wiodącą cechą jest wszechstronność. Zwolennicy podkreślają w głównej mierze gwarantowaną przez nie przestrzeń i komfort jazdy, nie tylko dla kierowcy, ale również dla pasażerów, a także bezpieczeństwo i przystosowanie zarówno do jazdy w warunkach miejskich, jak i terenowych. Z kolei przeciwnicy uniwersalność uznają za wadę, będą wyciągać rozmiary SUV-ów jako ich wadę przekładającą się np. na koszty paliwa, a także podkreślać zwiększone zagrożenie, jakie przez swoją masę stanowią one dla innych uczestników ruchu.
Co z tego wynika? A to, że SUV nie ma konkretnego profilu kierowcy i może być w gruncie rzeczy samochodem dla każdego, sprawdzając się np. często w roli auta rodzinnego dobrego na dłuższe wyjazdy, ale też, zwłaszcza w przypadku crossoverów, do poruszania się po mieście. Oczywiście nie każdy SUV będzie dobry w każdych warunkach, dlatego wybierając samochód, powinniśmy przede wszystkim kierować się własnymi potrzebami. I to nie tymi próżnymi, choć nie ma co ukrywać – SUV-y to samochody mające robić wrażenie na innych i często nadające ich właścicielom prestiżu.
SUV-y i crossovery – ceny ubezpieczenia OC
Jak można przeczytać w artykule “Rodzaje nadwozi samochodowych – czy różnicują ceny ubezpieczenia?”, rodzaj nadwozia jest jednym z czynników, które mogą mieć wpływ na wysokość składki ubezpieczenia OC. Chociaż decydujące znaczenie mają inne zmienne, zwłaszcza te dotyczące doświadczenia kierowcy w prowadzeniu samochodów i jego historii ubezpieczeniowej, ubezpieczyciele patrzą także na parametry pojazdów i przykładowo, niewielkie samochody miejskie zwykle można ubezpieczyć taniej niż np. sportowe auta o potężnych silnikach. Jak na tym tle wypadają SUV-y? Sprawdziliśmy to na przykładzie dziesięciu najlepiej sprzedających się modeli w 2023 roku – w tabeli podajemy średnią oraz najniższą cenę obliczoną w grudniu za pomocą kalkulatora OC.
Samochód | Średnia cena OC | Najniższa cena OC |
---|---|---|
Volkswagen T-Roc | 582 zł | 284 zł |
Skoda Kamiq | 625 zł | 299 zł |
Toyota Yaris Cross | 638 zł | 299 zł |
Toyota Corolla Cross | 652 zł | 325 zł |
Kia Sportage | 668 zł | 204 zł |
Cupra Formentor | 669 zł | 302 zł |
Dacia Duster | 688 zł | 310 zł |
Hyundai Tucson | 668 zł | 299 zł |
Toyota C-HR | 698 zł | 303 zł |
Toyota RAV4 | 744 zł | 289 zł |
Okazuje się, że każdy samochód z listy 10 najpopularniejszych SUV-ów i crossoverów w Polsce w 2023 roku można było ubezpieczyć wyraźnie poniżej średniej, która dla wszystkich kierowców wyniosła we wrześniu 852 zł. To o ponad 100 zł mniej niż średnio płacili za OC właściciele najgorzej wypadającej w tym zestawieniu Toyoty RAV4 i o 270 zł mniej od średniego kosztu ubezpieczenia Volkswagena T-Roc.
Co więcej, każdy z wymienionych modeli można było ubezpieczyć jeszcze o kilkaset złotych taniej, co było możliwe m.in. ze względu na zniżki za bezszkodową jazdę zebrane przez ich właścicieli. Nawet bez nich ubezpieczenie SUV-a wypada jednak korzystnie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochody typu SUV
Składa się na to kilka czynników, wśród których najczęściej wymienia się wszechstronność. SUV-y są bowiem kompromisem między samochodem do jazdy po mieście a pojazdem terenowym, dzięki czemu mogą sprawdzić się w różnych warunkach. Podwyższone nadwozie i duża przestrzeń w środku sprawiają, że jazda nimi jest komfortowa zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, a także zapewnia większe bezpieczeństwo. Do tego wielu przekonuje terenowa stylistyka, nawet jeśli większość współczesnych SUV-ów nie ma już wiele wspólnego z takim przeznaczeniem.
Mimo swojej rosnącej popularności, SUV-y mają wielu przeciwników, którzy podkreślają, że uniwersalność tych samochodów to w gruncie rzeczy ich wada. Nie są bowiem ani autami terenowymi, a wręcz tylko upodabniają się do nich stylistycznie, ani dobrymi do jazdy w mieście, gdzie ich rozmiary i mała zwrotność są dużymi przeszkodami w codziennym użytkowaniu. Zwraca się uwagę także na wysokie ceny, duże koszty użytkowania i wysoko umieszczony środek ciężkości, co wpływa na mniejszą przyczepność.
W gruncie rzeczy granica między tymi dwoma rodzajami samochodów jest bardzo cienka, a jeśli chodzi o parametry techniczne wręcz już się zatarła. Dziś podczas wyboru zwraca się więc głównie uwagę na rozmiar auta i jego przeznaczenie – jeśli zamierzasz używać samochodu głównie w mieście, crossover jako pojazd mniejszy i zgrabniejszy będzie lepszym wyborem. Z kolei klasyczny SUV to wybór dla tych, którzy cenią sobie większy rozmiar, a co za tym idzie więcej miejsca w środku i pojemniejszy bagażnik.
- SUV oznacza rodzaj podwyższonego nadwozia samochodowego, które stanowi kompromis między samochodem miejskim i terenowym.
- Samochody typu SUV zaliczają się do najchętniej kupowanych przez kierowców w Polsce.
- Najpopularniejsze modele SUV-ów to m.in. Kia Sportage, Dacia Duster i Toyota RAV4.
- SUV-y charakteryzują się uniwersalnością – są przeznaczone zarówno do jazdy miejskiej, jak i po innych nawierzchniach.
- Ponadto SUV-y wyróżniają duża przestrzeń w środku i w bagażniku, większy prześwit oraz lepsza widoczność dla kierowcy.
- Crossover to mniejsza odmiana SUV-a łącząca jego stylistykę z cechami różnych rodzajów nadwozia.
- https://www.acea.auto/figure/new-passenger-cars-by-segment-in-eu/
- https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-Pojazdow/OSOBOWE-i-DOSTAWCZE/Rok-2023/Grudzien-2023r/Pierwsze-rejestracje-samochodow-osobowych-i-dostawczych-o-DMC-3-5t-12.2023r
Dołącz do dyskusji