Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego największą popularnością w 2018 roku cieszyły się samochody z silnikami benzynowymi. Zarejestrowano ich wówczas niemal 370 tys.
Przejdź do artykułuInstalacja LPG to same oszczędności – mówią kierowcy, którzy szukają sposobów na zmniejszenie kosztów eksploatacji samochodu. I rzeczywiście, istnieją wyliczenia, według których właściciele aut na gaz wydają na paliwo nawet 20% mniej, niż kierowcy samochodów na benzynę czy diesel. Z drugiej strony, sporo mówi się o tym, że samochody z LPG mają znacznie droższe OC. Czy to na pewno prawda? Zobacz, co wyszło z naszej analizy.
Z naszego artykułu dowiesz się:
Ubezpieczenie OC a instalacja gazowa – skąd się biorą wyższe ceny OC dla aut na gaz?
Informacje o wyższych cenach OC dla samochodów z instalacją gazową nie biorą się znikąd. Niektórzy ubezpieczyciele przy ustalaniu składki OC rzeczywiście biorą pod uwagę rodzaj paliwa, z jakiego korzysta samochód. Tłumaczą to następującymi faktami:
- na instalację LPG decydują się przede wszystkim te osoby, które jeżdżą często i pokonują przy tym spore odległości. Tak intensywna eksploatacja samochodu zwiększa prawdopodobieństwo jego uszkodzenia;
- instalacja LPG to poważna ingerencja w konstrukcję samochodu. Jeśli zostanie wykonana niestarannie, może sprawić, że samochód będzie bardziej awaryjny. Zwiększone ryzyko wypadku musi przełożyć się na wyższą cenę polisy.
Na szczęście każda firma ubezpieczeniowa ma nieco inny algorytm obliczania cen OC dla kierowców i to, co dla jednego ubezpieczyciela ma spore znaczenie, dla drugiego może być kwestią drugorzędną.
Sprawdziliśmy różnice w cenach OC dla auta na benzynę i na gaz
Żeby sprawdzić, czy wszyscy ubezpieczyciele przykładają tak wielką wagę do rodzaju paliwa, posłużyliśmy się kalkulatorem OC. Dwa razy podaliśmy w nim dane tego samego kierowcy i samochodu. Różnił je tylko jeden szczegół: pierwsze auto korzystało z benzyny, drugie miało instalację LPG.
Naszym przykładowym kierowcą został 38-latek z Wrocławia, kawaler, który ma prawo jazdy od 20 lat, tak samo długo opłaca składki OC i nigdy nie spowodował żadnej szkody. Jego samochód to 5-drzwiowy Peugeot 207 z 2010 roku, o pojemności silnika 1360 cm3, parkowany na ulicy, z dotychczasowym przebiegiem 230 km i planowanym przebiegiem na najbliższy rok – 20 tys km. W kalkulatorze nie podawaliśmy szczegółowych danych osobowych, takich jak imię, nazwisko i PESEL, przez co liczba ofert jest mniejsza.
Porównanie cen OC dla auta na gaz i na benzynę
Firma ubezpieczeniowa | Cena OC dla auta na benzynę | Cena OC dla auta z instalacją gazową |
---|---|---|
AXA Direct | 496 zł | 614 zł |
Benefia | 740 zł | 740 zł |
LINK4 | 768 zł | 863 zł |
mtu24 | 772 zł | 853 zł |
Aviva | 774 zł | 828 zł |
Uniqa | 1026 zł | 1026 zł |
Oblicz najtańsze OC dla Twojego samochodu
W przypadku TU Aviva różnica jest nieznaczna – 54 zł, czyli 6,5% ceny. Podobnie jest w mtu24 – 81 zł, czyli prawie 9,5%. W LINK4 ta różnica jest nieco większa – 11%. Największa dysproporcja cen występuje w towarzystwie AXA – ubezpieczenie dla samochodu na gaz jest o 19% droższe niż dla samochodu zasilanego benzyną z instalacją gazową. W TU Uniqa i Benefia składki pozostały takie same.
Chcesz sprawdzić, ile kosztowałoby OC Twojego samochodu po zamontowaniu instalacji LPG? Skorzystaj z naszego kalkulatora OC AC.
Przerobienie auta na gaz: wady i zalety
Z przedstawionych tu wyliczeń wynika, że mając auto na gaz, nadal można liczyć na tanie OC, gdyż nie wszystkie firmy podnoszą z tego tytułu ceny polis. Nie znaczy to jednak, że instalacja LPG to same plusy. Właściciele takich samochód muszą liczyć się z kilkoma dodatkowymi kosztami:
- droższym przeglądem samochodowym – dla standardowych samochodów cena wynosi 99 zł, a dla aut z instalacją LPG – 213 zł,
- opłatami za legalizację zbiornika gazu – po montażu i po 10 latach użytkowania,
- kosztami wymiany filtrów gazu, wtryskiwaczy i reduktorów.
Samochody na gaz nie mogą też parkować w niektórych garażach podziemnych (co może zwiększać wydatki za parkowanie), przestrzeń ich bagażników jest ograniczona przez zbiornik gazu, a w wielu krajach Europy stacje z LPG są rzadkością.
Powyższe utrudnienia tracą jednak na znaczeniu, jeśli zestawimy je z kosztami paliwa dla samochodów na gaz. Żeby to zobrazować, obliczyliśmy koszt przejechania 20 tys km dla samochodu z wcześniejszych kalkulacji, według średnich cen w województwie dolnośląskim.
Porównanie kosztów paliwa – benzyna, diesel, gaz
Peugeot 207 z silnikiem 1.4, rocznik 2010:
Rodzaj paliwa | Średnie zużycie
paliwa (l/100 km) | Koszt paliwa na 100 km | Koszt paliwa na 20 tys km |
---|---|---|---|
Benzyna | 6.9 | 32,70 zł | 6540 zł |
Diesel | 5.1 | 21,87 zł | 4374 zł |
Gaz | 6.5 | 13,58 zł | 2716 zł |
Jak widać, pod względem kosztów eksploatacji samochód z instalacją LPG jest bezkonkurencyjny. Dla kogoś, kto intensywnie korzysta z auta, nieco droższy przegląd, dodatkowe opłaty w urzędzie czy nawet kilkaset złotych więcej za polisę OC będą niczym w porównaniu z oszczędnościami, jakie może mieć na paliwie.
Przeczytaj też: Ile kosztuje przegląd samochodu na gaz? Wszystko, co musisz o nim wiedzieć
- Niektóre firmy ubezpieczeniowe podnoszą ceny OC dla aut na gaz, bo są one intensywniej eksploatowane. Różnice cen mogą sięgać ok. 20%.
- Nie wszyscy ubezpieczyciele biorą pod uwagę rodzaj paliwa, z jakiego korzysta samochód – nawet po zamontowaniu instalacji LPG cena OC w tych towarzystwach się nie zmieni.
- Właściciele aut na gaz muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami, jak np. droższy przegląd, opłaty urzędowe, ale w zestawieniu z oszczędnościami, jakie mogą poczynić na paliwie, okazuje się, że instalacja LPG jest bardzo opłacalna – zwłaszcza dla osób, które jeżdżą dużo i daleko.
Dołącz do dyskusji