Utrata zniżek z AC – co zrobić, gdy składka wzrośnie?
Cena ubezpieczenia pojazdu, również autocasco, nie jest stała. Zmienia się w zależności od wielu czynników. Nie zawsze jest to zmiana na korzyść ubezpieczonego, a wzrostowi składki często winien jest właśnie kierowca. Dlaczego składka ubezpieczenia AC wzrasta? Co zrobić, aby znów mieć tanie autocasco?
W tym artykule przeczytasz:
- Jakie szkody są objęte ochroną AC?
- Kiedy cena AC wrasta?
- Jak bardzo wzrasta cena autocasco po szkodzie lub przerwie w ubezpieczeniu?
- Ile kosztują pakiety OC AC po zgłoszeniu szkody i bez szkody?
- Czy po kolizji traci się zniżkę na AC innych pojazdów?
- Co zrobić, żeby odzyskać zniżki po szkodzie?
- W jaki sposób działa ochrona zniżek?
- Które ubezpieczenie daje możliwość zachowania zniżki z AC?
- Czy przerwa w ubezpieczeniu powoduje utratę zniżek?
- Jakich szkód nie zgłaszać z AC?
Jakie szkody są objęte ochroną AC?
Ubezpieczenie AC jest dobrowolne. Jego zakres ochrony zależy od wybranego wariantu. Ubezpieczyciele oferują AC Mini o ograniczonym wsparciu do konkretnych zdarzeń, a także pełne autocasco All Risk. Przyjmuje się, że pełne AC chroni w przypadku:
- szkody całkowitej,
- szkody częściowej,
- kradzieży.
Z kolei ochrona AC Mini może obejmować na przykład tylko kradzież, szkodę całkowitą bądź uszkodzenia spowodowane przez siły przyrody (żywioły) – zależy to od oferty konkretnego ubezpieczyciela.
Kiedy można spodziewać się wzrostu ceny autocasco?
Najczęściej składka ubezpieczenia AC wzrasta po szkodzie. Tzn., że jeśli ubezpieczony skorzysta z pomocy ubezpieczyciela po uszkodzeniu pojazdu, przy zakupie autocasco na kolejny rok powinien liczyć się z tym, że oferta, jaką otrzyma od ubezpieczyciela, nie będzie już tak atrakcyjna. Towarzystwo ubezpieczeniowe podniesie cenę AC, bo sytuacja może się powtórzyć, a kierowca zgłosi się do ubezpieczyciela w sprawie ponownej likwidacji szkody.
Niestety zniżki wypracowane na AC traci się nie tylko w sytuacji, gdy ubezpieczony sam jest winien wyrządzonym szkodom. Nawet, jeśli samochód został uszkodzony przez inną osobę (innego kierowcę, rowerzystę, wandala), a właściciel zdecyduje o naprawie za pośrednictwem swojego towarzystwa ubezpieczeniowego w ramach autocasco, cena kolejnego AC prawdopodobnie wzrośnie.
Zniżki, na które kierowca pracował latami, jeżdżąc bezszkodowo, można stracić także z zupełnie innego powodu. Niektórzy ubezpieczyciele ostrożnie podchodzą do ubezpieczania kierowców, którzy przez pewien czas nie ubezpieczali auta.
Pan Arkadiusz przez wiele lat jeździł Fiatem Punto. Był to jego pierwszy samochód. Przyszedł jednak czas, że postanowił go sprzedać. Zmusiły go do tego kłopoty finansowe. Po zbyciu auta jeszcze przez kilka lat nie zdecydował się na zakup nowego pojazdu. Kiedy już wyszedł na finansową prostą, zaczął przeglądać ogłoszenia i oferty w salonach. Gdy udał się do jednego z towarzystw, aby wykupić OC i AC na nowe auto, okazało się, że ubezpieczyciel nie uwzględnił zniżek, które kierowca wypracował jeszcze wtedy, gdy jeździł poprzednim samochodem. Pan Arkadiusz otrzymał droższą ofertę.
Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe podnoszą cenę ubezpieczenia AC, gdy kierowca przez kilka miesięcy czy lat nie zawierał umowy ubezpieczenia samochodu. Gdy jedna z firm odmówi obniżenia składki autocasco o zniżki, które kierowca kiedyś posiadał, warto poszukać ofert u pozostałych ubezpieczycieli.
Jak bardzo wzrasta cena AC po szkodzie lub przerwie w ubezpieczeniu?
Niestety nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. W znacznej mierze ubezpieczyciele nadal posługują się zniżkami, które każde towarzystwo nalicza w nieco inny sposób. Obecnie widać odchodzenie od tego systemu procentowego określania ulg dla kierowców, a ubezpieczyciele nagradzają po prostu tych jeżdżących bezszkodowo oraz w zgodzie z przepisami drogowymi, oferując im po prostu niższe stawki ubezpieczeniowe.
Ekspert Mubi radzi:
Jak zmieni się cena pakietu OC AC po szkodzie?
Sprawdźmy na podstawie obliczeń w kalkulatorze OC AC na mubi.pl, jak bardzo zmieniłaby się składka ubezpieczeniowa dla tego samego kierowcy, gdybyśmy założyli dwa przypadki:
- jeździ bezszkodowo,
- zgłosił szkodę z AC w ostatnim roku ubezpieczeniowym.
Naszym kierowcą będzie 44-letni, żonaty mężczyzna z Radomia, który ma 9-letniego syna, a prawo jazdy wyrobił w 1996 roku i od tego czasu ubezpiecza samochody. Jest on właścicielem Citroena C5 z 2016 roku (przebieg: 112 tys. km), którego parkuje w przydomowym garażu.
Firma ubezpieczeniowa | Cena pakietu OC + AC dla bezszkodowego kierowcy | Cena pakietu OC + AC dla kierowcy z 1 szkodą w ostatnim roku |
---|---|---|
Trasti | 1 191 zł | 2 311 zł |
UNIQA | 1 325 zł | 1 838 zł |
Beesafe | 1 651 zł | 1 651 zł |
LINK4 | 1 917 zł | 2 541 zł |
Wiener | 1 966 zł | 2 749 zł |
mtu24.pl | 2 373 zł | 3 322 zł |
Benefia | 3 753 zł | 3 753 zł |
Jak widać, różni ubezpieczyciele mają różną politykę w zakresie utraty zniżek, najczęściej jednak doliczane są zwyżki. Największy wzrost ceny po zgłoszeniu szkody z AC nasz kierowca odczułby, gdyby był ubezpieczony w Trasti (składka wyższa aż o 1191 zł).W pozostałych przypadkach to dopłata kilkuset złotych. Z kolei Beesafe i Benefii zaproponowało dokładnie takie same ceny pakietów OC + AC dla kierowcy bezszkodowego i z jedną szkodą na koncie.
Czy po kolizji traci się zniżki na wszystkie pojazdy?
Tak. Konsekwencją likwidacji szkody z polisy autocasco może być znaczny wzrost ceny ubezpieczenia w kolejnym roku. Składka OC AC może skoczyć nawet o połowę! Czy kolizja kasuje dotychczasowe zniżki kierowcy? Okazuje się, że tak jest.
Dodatkowo zniżki mogą zniknąć nie tylko na jednym pojeździe, którego dotyczyło zdarzenie, ale także na innych środkach transportu właściciela. Co ciekawe nawet szkoda spowodowana za kółkiem auta firmowego, może może wyeliminować wypracowane zniżki na samochody prywatne, jeśli figurujesz w umowie AC pojazdu z pracy.
Co zrobić, żeby cena AC po szkodzie znów była niska?
Utracone zniżki nie są zabierane na zawsze, a niską cenę AC można na nowo odpracować. Istnieje kilka sposobów na szybkie odzyskanie dawnej składki, a nawet całkowite uniknięcie jej podniesienia po szkodzie. Jak to zrobić?
Ubezpieczyć się w towarzystwie, które potrąca mniejszy procent
Zmiany ubezpieczycieli, gdy polisa straci ważność (przypomnijmy, że AC nie odnawia się automatycznie), są na porządku dziennym. Jest to również dobry sposób, aby możliwie jak najmniej stracić i szybko wrócić do dawnych cen autocasco. Jeśli towarzystwo, które ostatnio miało pod opieką kierowcę likwidującego szkodę z AC za jego pośrednictwem, proponuje wzrost kolejnej składki np. o 20%, warto poszukać ubezpieczyciela, który nie potrąci za szkodę aż tak dużo.
Jednocześnie można zorientować się w tym, jak szybko dane towarzystwo ubezpieczeniowe obniża cenę AC w uznaniu za bezszkodową jazdę. Dzięki tym dwóm informacjom łatwiej będzie wybrać nowy zakład ubezpieczeń i odzyskać utracone ulgi.
Niewielkie szkody likwidować na własną rękę
Posiadanie ubezpieczenia autocasco nie zobowiązuje ubezpieczonego do likwidowania wszystkich szkód z tytułu wykupionej polisy. Jeśli uszkodzenie pojazdu jest drobne i nie będzie kosztowało wiele, warto rozważyć naprawę bez angażowania w to ubezpieczyciela. Jeśli firma ubezpieczeniowa nie będzie musiała wypłacać odszkodowania, nie uwzględni szkody w wyliczeniu oferty na kolejny rok. Ubezpieczony uniknie zarówno podniesienia ceny kolejnego ubezpieczenia, jak i raportowania zdarzenia do UFG.
Podobny skutek niesie franszyza integralna, której zastosowanie wręcz zwalnia ubezpieczyciela z obowiązku wypłaty odszkodowania za uszkodzenia, których wartość nie osiągnęła minimalnego progu określonego w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU).
Żeby dowiedzieć się, jak franszyza integralna działa w praktyce, warto zapoznać się z przykładowymi sytuacjami opisanymi w artykule: “Franszyza redukcyjna i franszyza integralna na przykładach”.
Domagać się odszkodowania z OC sprawcy
Jeśli szkodę wyrządził inny uczestnik ruchu, np. wyjeżdżając z miejsca parkingowego lub powodując stłuczkę na drodze, warto domagać się odszkodowania z jego OC. Poszkodowany przez kierowcę ma prawo do pokrycia kosztów naprawy szkód, korzystając z ubezpieczenia sprawcy.
Najlepiej rozwiązać tę sprawę polubownie, tj. spisując oświadczenie, które będzie podstawą uzyskania odszkodowania w towarzystwie ubezpieczeniowym. Jeśli jednak sprawca nie poczuwa się do winy i nie chce podpisać takiego oświadczenia, należy wezwać policję. Funkcjonariusz sporządzi wtedy notatkę i to na jej podstawie zostanie wypłacone zadośćuczynienie pokrzywdzonemu.
Zdarza się jednak tak, że pokrzywdzony nie ma możliwości skorzystania z odszkodowania z OC winowajcy, bo ten uciekł z miejsca zdarzenia. Wówczas konieczna jest likwidacja szkody z własnego autocasco.
Posiadać dodatkowe ubezpieczenia
Chociaż w ramach autocasco można naprawić lub wymienić niemal każdy element pojazdu, warto pomyśleć o osobnym ubezpieczeniu szyb lub opon. Te części samochodu są bowiem najbardziej narażone na uszkodzenia, a ich likwidacja wcale nie jest taka tania. Czasami bardziej opłaca się usunąć szkodę w ramach ochrony poszczególnych elementów auta, niż domagać się odszkodowania z tytułu AC. W ten sposób ubezpieczony nie ryzykuje zwyżką ceny autocasco w kolejnym roku.
Ochrona zniżek – czy warto wykupić takie ubezpieczenie?
Jeszcze jednym sposobem na uniknięcie zwyżki jest zakup dodatkowego ubezpieczenia – ochrony zniżek. Ubezpieczyciele jednak stopniowo rezygnują z tego sposoby gratyfikacji kierowców, gdyż stosowanie zniżek nie przynosi wymiernych korzyści w dłuższej perspektywie. Zamiast nich towarzystwa ubezpieczeniowe zazwyczaj obniżają składkę za bezszkodową jazdę i zwyczajowo podnoszą ją, gdy konto kierowcy zasila kolizja.
Ochrona zniżek chroni przed ich zmniejszeniem tylko w przypadku przedłużenia umowy z ubezpieczycielem, u którego kupiono ten dodatek. Inne firmy ubezpieczeniowe nie uwzględnią tego typu zabezpieczenia.
W jaki sposób działa ochrona zniżek?
Dzięki ochronie zniżek przy kalkulacji składki ubezpieczenia na kolejny rok ubezpieczyciel nie weźmie pod uwagę faktu, że w poprzednim okresie ochrony była likwidowana szkoda. Taka opcja jest płatna. Czy warto się więc na nią zdecydować?
Przede wszystkim należy pamiętać, że coraz rzadziej w ofercie ubezpieczycieli pojawia się ochrona zniżek. Dodatkowo jest ona związana z pewnymi ograniczeniami – na przykład dotyczy tylko pierwszej szkody lub wymaga posiadania już wypracowanych odpowiednich zniżek.
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że ochrona zniżek działa tylko u ubezpieczyciela, u którego została wykupiona. Co ważniejsze, szkoda i tak będzie zgłoszona do UFG, więc inni ubezpieczyciele będą o niej wiedzieć, więc w razie zmiany ubezpieczyciela wezmą ją pod uwagę przy kalkulacji składki.
Które ubezpieczenie daje możliwość zachowania zniżki z AC?
Ubezpieczyciele oferują dodatkową ochronę w przypadku uszkodzenia wybranych elementów pojazdu. Chodzi o ubezpieczenie szyb i opon, które chroni niezależnie od autocasco, mimo że AC również zapewnia wsparcie w przypadku uszkodzenia tych części samochodu.
Gdy dojdzie do zbicia szyby lub uszkodzenia opony, to taką szkodę lepiej zgłosić z dedykowanego ubezpieczenia niż z autocasco. Dzięki temu likwidacja szkody nie będzie miała wpływu na zniżki z AC. Należy jednak zapoznać się z warunkami ochrony ubezpieczenia szyk i opon, które można znaleźć w OWU.
Czy przerwa w ubezpieczeniu powoduje utratę zniżek?
Zniżki przyznawane są za bezszkodową jazdę i nie zgłaszanie szkód z AC. Co jednak w sytuacji, gdy szkody nie były zgłaszane, ale kierowca przestał ubezpieczać pojazd na jakiś czas, na przykład ze względu na jego sprzedaż i brak zakupu nowego. Czy oznacza to automatyczną utratę wypracowanych zniżek?
Okazuje się, że większość ubezpieczycieli uwzględnia przerwę w ubezpieczaniu pojazdu. Oznacza to, że po powrocie do kupowania ubezpieczenia samochodu można znowu korzystać z wcześniej wypracowanych zniżek. Należy jednak pamiętać, że ubezpieczyciele zazwyczaj wskazują okres, w którym analizują historię ubezpieczenia i określają maksymalną długość takiej przerwy.
Więcej na ten temat można dowiedzieć się z artykułu: Twoja składka wzrosła po szkodzie? Co zrobić, żeby cena OC i AC znowu była przystępna?
Jakich szkód nie zgłaszać z AC?
Wydawać się to może dziwną radą, by nie zgłaszać szkody z ubezpieczenia, za które się zapłaciło. Jednak w przypadku AC warto rozważyć takie rozwiązanie. Dlaczego? Zgłoszenie drobnej szkody, na przykład niewielkiego zatarcia drzwi na parkingu przed marketem, może być niedrogie w naprawie. W przypadku zgłoszenie szkody informacja o niej trafia do UFG, a dodatkowo traci się część lub całość zniżki z autocasco. Dlatego lepiej we własnym zakresie naprawić takie uszkodzenie.
Warto dodać, że ubezpieczyciele w części ofert wprowadzają minimalną wartość szkody. Może to być na przykład 500 zł. Sam proces likwidacji uszkodzeń do tak niewielkiej kwoty będzie droższy niż ta szkoda. Dobrym pomysłem jest wstępne przekalkulowanie sobie, czy likwidacja szkody i utrata zniżki z AC bardziej się opłaca niż usunięcie uszkodzeń samemu.
- Pełne AC chroni w przypadku szkody całkowitej, szkody częściowej i kradzieży ubezpieczonego pojazdu lub jego wyposażenia.
- Składki ubezpieczania AC najczęściej rosną po szkodzie, nawet tej spowodowanej przez inną osobę.
- Zwyżki można spodziewać się w niektórych towarzystwach, gdy kierowca miał przerwę w ubezpieczaniu samochodu.
- Towarzystwa ubezpieczeniowe stopniowo rezygnują z przyznawania procentowo zniżek bezszkodowym kierowcom i odejmowania ich za spowodowane szkody. Zamiast tego ubezpieczyciele będą po prostu proponowali niższą lub wyższą składkę.
- Żeby nie narazić się na zwyżkę, warto m.in. domagać się likwidacji szkody przez ubezpieczyciela sprawcy, naprawiać drobne uszkodzenia we własnym zakresie lub wykupić dodatkowe ubezpieczenia.
- Przerwa w ubezpieczeniu u wielu ubezpieczycieli nie oznacza automatycznej utraty zniżek.
- Najmniejsze szkody z AC bardziej opłaca się usunąć we własnym zakresie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o utratę zniżek z AC
Nie. Jeśli Twój samochód ucierpiał w kolizji lub został delikatnie uszkodzony przez wandala czy siły przyrody, możesz go naprawić, korzystając z AC, ale nie musisz. Jeśli koszty reperacji nie są duże lub jesteś w stanie wykonać naprawę samodzielnie, nie jesteś skazany na skorzystanie z autocasco. Jeśli szkoda nie zostanie zlikwidowana z Twojego AC, nie stracisz wypracowanych dotąd zniżek.
Franszyzę integralną określają ubezpieczyciele, aby uniknąć likwidowania szkód o niewielkiej wartości (wówczas koszt obsługi może okazać się wyższy niż samo usunięcie szkody klienta). Informacji o tym, ile wynosi franszyza integralna, trzeba szukać w dokumencie OWU. Przykład: jeśli ubezpieczyciel zastosował franszyzę integralną w wysokości 500 zł, każda szkoda, której wartość jest niższa niż 500 zł, nie zostanie usunięta na koszt ubezpieczyciela.
Jeśli nie masz wykupionego autocasco, a w wypadku ucierpiał ktoś z Twoich pasażerów lub Ty sam, UFG rozpatrzy sprawę i wypłaci odszkodowanie niejako w imieniu sprawcy, który uciekł z miejsca zdarzenia. Jeśli jednak jesteś posiadaczem ubezpieczenia AC, szkoda majątkowa powinna zostać zlikwidowana w jego ramach.
Dołącz do dyskusji