Wypadki ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2024 roku
Najgorszy rodzaj wypadku drogowego to wypadek ze skutkiem śmiertelnym. W takiej sytuacji nawet najwyższe ubezpieczenie nie zwróci ofiarom życia. Na szczęście liczba zgonów na naszych drogach z roku na rok maleje, choć nie w takim tempie, w jakim byśmy chcieli. Według raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji “Wypadki drogowe w Polsce w 2024 roku” w całym tym okresie było ich prawie tyle samo co we wcześniejszych 12 miesiącach i w 2022 roku. Przyglądamy się, jak, kiedy i gdzie dochodziło do najgroźniejszych incydentów.
W naszym artykule przeczytasz:
Liczba wypadków śmiertelnych na polskich drogach w 2024 roku
W 2024 roku w Polsce doszło do 21 519 wypadków drogowych, spośród których 1729 były wypadkami ze skutkiem śmiertelnym. Zginęły w nich 1896 osoby. Jak wypadają te liczby w porównaniu z poprzednim rokiem?
- Liczba wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym w 2024 roku zmalała w porównaniu do roku 2023 o 0,2% (3 wypadków).
- Liczba ofiar wypadków drogowych w 2024 roku wzrosła w porównaniu do roku 2023 o 0,2% (3 osoby).
Różnice są tak niewielkie, że można powiedzieć, iż liczba wypadków śmiertelnych i ich ofiar na drogach w Polsce utrzymuje się na stałym poziomie. Bardziej pozytywne wnioski będą płynąć, jeśli spojrzymy na szerszą perspektywę. Dla porównania, w 2019 roku, czyli 5 lat temu, na polskich drogach doszło do aż 2672 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, w których śmierć poniosło 2909 osób. W dłuższym okresie spadek jest zatem widoczny i świadczy o zachodzeniu pozytywnych zmian.
W 2024 roku w co dwunastym wypadku drogowym w Polsce zginął co najmniej jeden człowiek.
Wypadki śmiertelne – gdzie do nich dochodzi?
Policyjny raport wyszczególnia, w których województwach doszło do największej liczby śmiertelnych wypadków. Na niechlubnym pierwszym miejscu plasuje się województwo wielkopolskie – w 2024 roku doszło tam do 193 wypadków z ofiarami śmiertelnymi.
Warto jednak zauważyć, że ta statystyka nie uwzględnia danych z Komendy Stołecznej Policji, czyli wypadków ze skutkiem śmiertelnym, do których doszło na terenie samej Warszawy (84 wypadków). Po uwzględnieniu stolicy, województwo mazowieckie miałoby aż 268 wypadków w skali roku, co przekłada się na 15,5% wszystkich krajowych wypadków z kategorii śmiertelnych.
Na dalszych miejscach w tym nieszczęsnym zestawieniu ulokowały się województwa łódzkie i dolnośląskie, w których doszło odpowiednio do 130 i 129 wypadków śmiertelnych. Najmniej osób zginęło natomiast na drogach w województwie opolskim, w którym w 2024 roku zarejestrowano 45 zgonów w wypadkach komunikacyjnych.
Wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelnym w poszczególnych województwach
Województwo | Liczba zabitych | Odsetek zabitych |
---|---|---|
Wielkopolskie | 213 | 11,2% |
Mazowieckie (bez KSP) | 200 | 10,5% |
Dolnośląskie | 145 | 7,6% |
Łódzkie | 140 | 7,4% |
Śląskie | 124 | 6,5% |
Kujawsko-pomorskie | 124 | 6,5% |
Lubelskie | 117 | 6,2% |
Małopolskie | 115 | 6,1% |
Pomorskie | 115 | 6,1% |
Podkarpackie | 104 | 5,5% |
Zachodniopomorskie | 97 | 5,1% |
Komenda Stołeczna Policji (KSP) | 88 | 4,6% |
Warmińsko-mazurskie | 81 | 4,3% |
Świętokrzyskie | 66 | 3,5% |
Lubuskie | 64 | 3,4% |
Podlaskie | 58 | 3,1% |
Opolskie | 45 | 2,4% |
Ogółem | 1896 | 100% |
Czy liczba wypadków w danym województwie wpływa na cenę OC samochodu? Tak! Miejsce zamieszkania kierowcy jest jednym z czynników, które biorą pod uwagę firmy ubezpieczeniowe przy obliczaniu ryzyka ubezpieczeniowego, a istotne znaczenie mają przy tym właśnie policyjne statystyki. Widać to po średnich cenach OC obliczonych za pomocą porównywarki na mubi.pl – zgodnie z nimi, najwięcej za ubezpieczenie płacą kierowcy m.in. z Gdańska, Wrocławia, Łodzi czy Warszawy, a więc miast z województw z największą liczbą wypadków śmiertelnych w kraju.
Wypadki śmiertelne w Polsce w 2024 roku w terenie zabudowanym i niezabudowanym
Z policyjnych statystyk wynika również bardzo jasno, że do większej liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym dochodzi w terenie niezabudowanym. Co jednak ciekawe, ogólnie większość wypadków ma miejsce na obszarze zabudowanym – w 2024 roku stanowiły one ponad 70% wszystkich tego rodzaju zdarzeń. Wniosek z tego taki, że wypadki na terenie niezabudowanym mają zwykle znacznie poważniejsze konsekwencje.
Obszar | Wypadki ze skutkiem śmiertelnym | Zabici |
---|---|---|
Teren zabudowany | 662 (38,3%) | 695 (36,7%) |
Teren niezabudowany | 1 067 (61,7%) | 1 201 (63,3%) |
Ogółem | 1 729 | 1 896 |
Wypadki śmiertelne – kiedy najczęściej do nich dochodzi?
Przy analizie liczby wypadków śmiertelnych z podziałem na poszczególne miesiące, uwagę zwraca wysoka liczba zarówno śmiertelnych wypadków, jak i zabitych w okresie wakacyjnym. Lipiec i październik okazały się pod tym względem najtragiczniejszymi miesiącami w 2024 roku. Tylko w tym czasie śmierć na drogach poniosło 345 osób, czyli aż 19,9% wszystkich ofiar wypadków w zeszłym roku.
Liczba wypadków śmiertelnych w Polsce w 2024 roku z podziałem na poszczególne miesiące
Miesiąc | Liczba wypadków | Liczba ofiar |
---|---|---|
Styczeń | 127 | 139 |
Luty | 103 | 113 |
Marzec | 130 | 137 |
Kwiecień | 144 | 148 |
Maj | 166 | 177 |
Czerwiec | 149 | 165 |
Lipiec | 170 | 185 |
Sierpień | 146 | 166 |
Wrzesień | 162 | 177 |
Październik | 175 | 196 |
Listopad | 120 | 136 |
Grudzień | 137 | 147 |
Ogółem | 1 729 | 1 896 |
Ponad 67% ofiar wypadków ze skutkiem śmiertelnym na polskich drogach w 2024 roku zginęło na miejscu zdarzenia. Do pozostałych zgonów doszło w ciągu 30 dni od daty zaistnienia wypadku.
Jeżeli chodzi o dni tygodnia, to wypadki śmiertelne na polskich drogach w 2024 roku rozkładały się dość równomiernie. Najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym miało miejsce w piątki, nieco mniej w soboty i poniedziałki.
Warto tu zauważyć, że weekend to okres w tygodniu, w którym dochodzi do największej liczby wypadków po alkoholu – w 2024 roku Policja zarejestrowała wówczas ponad 40% wszystkich tego rodzaju zdarzeń. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule o statystykach wypadków po alkoholu w Polsce.
Liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2024 roku z uwzględnieniem dni tygodnia
Dzień | Liczba wypadków | Liczba ofiar |
---|---|---|
Poniedziałek | 267 | 294 |
Wtorek | 216 | 232 |
Środa | 241 | 259 |
Czwartek | 227 | 251 |
Piątek | 272 | 294 |
Sobota | 269 | 297 |
Niedziela | 237 | 269 |
Ogółem | 1 729 | 1 896 |
Jeśli zaś weźmiemy pod uwagę wypadki śmiertelne w poszczególnych godzinach, zauważalna będzie – co nie powinno nikogo zaskakiwać – wyższa liczba wypadków w porze popołudniowej, charakteryzującej się wzmożonym ruchem na drogach.
W przedziale godzinowym 15.00 – 19.00 doszło w 2024 roku do 26,5% wszystkich wypadków śmiertelnych, w których zginęło 497 osób (26,2% wszystkich ofiar). Można zaryzykować stwierdzenie, że istotnymi czynnikami, oprócz większej liczby samochodów na ulicach, były także zmęczenie, obniżony poziom koncentracji czy pośpiech.
Rodzaje wypadków śmiertelnych
Zdecydowanie najczęściej notowanym rodzajem wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2024 roku były zderzenia pojazdów w ruchu. Na przestrzeni 12 miesięcy doszło do 783 takich wypadków (45,3% ogółu wypadków śmiertelnych), w których śmierć poniosło 893 osób (46,5% wszystkich zabitych). Skutki śmiertelne miało:
- 325 zderzenia boczne (349 ofiary),
- 308 zderzeń czołowych (369 ofiar),
- 150 zderzeń tylnych (164 ofiar).
Bardzo tragiczne w skutkach były także najechania na pieszych (23,7%). W 2024 roku w wyniku 409 takich zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym zginęło 421 osób (22,2%). Śmierć w wyniku zderzenia z drzewem poniosło z kolei 294 osób (15,5%) w 262 wypadkach (15,2%).
Wypadki ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2024 roku z uwzględnieniem rodzaju wypadku
Rodzaj wypadków | Liczba wypadków | Liczba zabitych |
---|---|---|
Zderzenie się pojazdów w ruchu | 783 | 882 |
Najechanie na pieszego | 409 | 421 |
Najechanie na drzewo | 262 | 294 |
Najechanie na słup, znak, barierę ochronną, zwierzę lub pojazd unieruchomiony | 58 | 72 |
Wywrócenie się pojazdu | 130 | 136 |
Zdarzenie z pasażerem | 4 | 4 |
Inne rodzaje | 45 | 48 |
Kto jest najczęściej winny śmierci na drodze?
Przypomnijmy, że w skali całego roku 2024 doszło w Polsce do 21 519 wypadków, z czego 19 636 wypadków spowodowali kierujący pojazdami, co stanowi aż 91% całości. Nie inaczej jest w przypadku wypadków ze skutkiem śmiertelnym, ponieważ kierujący pojazdami odpowiadają za 1464 z 1732 wypadków, czyli blisko 85% wszystkich wypadków śmiertelnych.
Jakie były ich przyczyny? Wśród najczęściej występujących zachowań kierujących, w efekcie których doszło do wypadku ze skutkiem śmiertelnym, wymienić należy:
- niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (38,6% wypadków),
- nierespektowanie pierwszeństwa przejazdu (14,3% wypadków)
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych (7,6% wypadków),
- nieprawidłowe wyprzedzanie (7,3% wypadków).
Kierujący będący pod wpływem alkoholu spowodowali w 2024 roku 157 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, co stanowi 10,7% wszystkich wypadków, w których wina spoczywała na kierujących pojazdami. Oznacza to, że co 10 wypadek spowodowany przez kierowcę nie wydarzyłby się, gdyby nie wcześniejsze spożycie alkoholu.
Piesi również nie są bez winy, lecz z oczywistych względów są oni sprawcami zdecydowanie mniejszej liczby wypadków śmiertelnych. W 2024 roku z winy pieszych doszło do 186 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, a ich najczęstszymi przyczynami były:
- nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem,
- stanie lub leżenie na jezdni,
- przekraczania jezdni w miejscu niedozwolonym,
- poruszanie się nieprawidłową stroną drogi.
Piesi będący pod działaniem alkoholu spowodowali w 2024 roku 27 wypadków ze skutkiem śmiertelnym. W prawie połowie przypadków przyczyną tragicznego zdarzenia było nieostrożne wejście na jezdnię.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wypadki ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2024 roku
Zgodnie z raportem Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji “Wypadki drogowe w Polsce w 2024 roku”, najwyższy wskaźnik liczby wypadków na 10 000 mieszkańców występuje wśród kierowców w wieku 18-24 lata. W 2024 roku byli oni odpowiedzialni za 2945 wypadków, co stanowi 15% wszystkich zdarzeń spowodowanych przez kierujących. W wyniku tych wypadków życie straciło 271 osób, a 3745 zostały ranne.
Najwięcej wypadków miało miejsce w godzinach od 14:00 do 19:00, gdzie doszło do 8129 zdarzeń. Stanowi to 44,2% wszystkich wypadków spowodowanych przez kierowców. Z kolei najmniej wypadków odnotowano w porze nocnej, pomiędzy północą a 5:00 rano.
W 2024 roku najczęstszym powodem wypadków z winy pieszych było wejście na jezdnię bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Takie sytuacje doprowadziły aż do 449 wypadków, co stanowiło aż 46,2% wszystkich zdarzeń. Kolejną przyczyną było przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym, co przyczyniło się do 136 wypadków (14,0%). Dodatkowo 109 wypadków (11,2%) miało miejsce w wyniku wejścia na jezdnię zza pojazdu lub innej przeszkody, a 122 wypadków (12,6%) – przy czerwonym świetle.
Aby uniknąć wypadków drogowych, pamiętaj, żeby zawsze przestrzegać przepisów ruchu drogowego i skupić się na jeździe. Dopasuj prędkość do warunków na drodze i zachowaj odpowiednią odległość od innych pojazdów. Regularnie sprawdzaj stan techniczny swojego samochodu i nigdy nie wsiadaj za kierownicę po alkoholu. Pamiętaj także, by unikać jazdy, gdy jesteś zmęczony, oraz zawsze zapinać pasy bezpieczeństwa.
- W 2024 roku na polskich drogach doszło do 1729 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, w których śmierć poniosły 1896 osoby.
- Najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2024 roku miało miejsce w województwie wielkopolskim.
- Ponad 60% wypadków śmiertelnych w 2024 roku miało miejsce na obszarze niezabudowanym.
- Najtragiczniejszymi miesiącami pod względem liczby ofiar wypadków drogowych w 2024 roku były lipiec i październik.
- Do śmierci w wyniku wypadku drogowego najczęściej dochodziło w 2024 roku po zderzeniu się pojazdów i najechaniu na pieszego.
- Za prawie 85% wypadków śmiertelnych na polskich drogach w 2024 roku odpowiadają kierujący pojazdami.
Dołącz do dyskusji