Otrzymałeś niewielkie odszkodowanie? Sprawdź, jak ustrzec się przed zaniżonym odszkodowaniem z AC!

Nie jesteś zadowolony z wysokości odszkodowania z AC? Uważasz, że jest zaniżone? Sprawdź, co można zrobić, aby rekompensata była satysfakcjonująca!

Jakie są przyczyny niskiego odszkodowania?

Wyłączenia odpowiedzialności

Podstawą otrzymania odszkodowania jest zdarzenie ubezpieczeniowe wchodzące w zakres umowy autocasco. Jednakże zdarzają się sytuacje, w których właściciel samochodu nie otrzyma odszkodowania, pomimo ważnej ochrony AC. Dzieje się tak nie z powodu złej woli towarzystwa ubezpieczeniowego, które wymiguje się od spełnienia swych obowiązków, lecz w wyniku wyłączeń od odpowiedzialności. W jakich przypadkach nie przysługuje nam odszkodowanie z AC? To między innymi szkody wyrządzone umyślnie lub przez niedbalstwo czy szkody pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Wysokość odszkodowania może zostać pomniejszona, gdy doszło do złamania przepisów kodeksu drogowego.

Zaniżone odszkodowanie? Wpływ amortyzacji części

Przyczyną wielu rozczarowań wysokością odszkodowania z AC jest amortyzacja części. Z upływem lat samochody zużywają się i tracą na wartości. Proces starzenia się oraz eksploatacji auta został uwzględniony przez ubezpieczycieli, którzy potrącają procent od wartość części. Wysokość potrącenia zwiększa się z wiekiem pojazdu.

Jak amortyzacja wpływa na wysokość odszkodowania? Kwota rekompensaty jest obniżona o procentowe potrącenie ze względu na zużycie części. Aby wymienić części na nowe, właściciel musi za nie dopłacić lub kupić z własnych środków. Nieświadomy kierowca może być rozczarowany kwotą odszkodowania, gdy zobaczy, że ubezpieczyciel potrącił kilkadziesiąt procent wartości uszkodzonej części zamiast potraktować ją jak nową.

Dlatego należy dokładnie zapoznać się z OWU AC, gdzie znajdziemy informacje na temat wysokości potrąceń amortyzacyjnych. Sposobem na uniknięcie zaniżenia odszkodowania ze względu na wiek pojazdu jest wykupienie zniesienia amortyzacji części.

Zaniżenie odszkodowania – zaniedbania w procesie likwidacji szkody

Zaniżenie odszkodowania może wynikać również z zaniedbań, zarówno ze strony poszkodowanego, jak i ubezpieczyciela. Warto zapoznać się z procesem likwidacji szkody. Proces ten wygląda podobnie we wszystkich towarzystwach ubezpieczeniowych, lecz terminy zgłoszenia szkody różnią się w zależności od ubezpieczyciela. Informacje na temat terminów znajdują się w OWU.

Umowa reguluje również termin wypłaty odszkodowania. Na jej podstawie możemy pilnować, czy ubezpieczyciel wywiązuje się ze swoich obowiązków. Należy pamiętać, że na każdym etapie likwidacji szkody przysługuje nam prawo wglądu do dokumentacji.

W interesie poszkodowanego jest przygotowanie odpowiednich dokumentów. Od właściciela pojazdu zazwyczaj wymaga się kopii dowodu tożsamości, dowodu rejestracyjnego, prawa jazdy oraz oświadczenie sprawcy spisane na miejscu zdarzenia, zaś w przypadku kradzieży zaświadczenie Policji o przyjęciu zgłoszenia kradzieży. Dokumentacja musi być zgodna z wymaganiami ubezpieczyciela. Przykładowo od dostarczenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej – oczywiście jeśli jest wymagane – może zależeć wysokość odszkodowania (kwota netto lub brutto).

Jak ustrzec się przed zaniżeniem odszkodowania z AC?

Dotąd pisaliśmy głównie o zaniedbaniach ze strony poszkodowanych. Tymczasem wiele się słyszy o zaniedbaniach, których dopuściły się firmy ubezpieczeniowe. Mało tego! Klienci zarzucają ubezpieczycielom nie tylko niedbalstwo, ale wręcz nieuczciwe praktyki działające na niekorzyść poszkodowanych. Zdaniem niektórych, towarzystwa ubezpieczeniowe celowo zaniżają odszkodowania z autocasco.

Podstawowym zarzutem wobec ubezpieczycieli jest zaniżanie odszkodowania poprzez niewłaściwą wycenę naprawy pojazdu. Można spotkać się z opinią, że pierwotna wycena naprawy stanowi tylko propozycję. Natomiast szybka wypłata nawet zaniżonego odszkodowania ma przekonać klienta, że sprawa dobiegła końca. Wiele osób jest zdania, że to psychologiczna sztuczka, w wyniku której klienci zaniechają dalszych roszczeń. Jednak przyjęcie proponowanej rekompensaty nie oznacza, że nie możemy nadal upominać się o wyższe odszkodowanie.

Zdaniem krytyków branży ubezpieczeniowej, proceder zaniżania odszkodowania opiera się na kilku sztuczkach: zaniżaniu wartości samochodu, uwzględnieniu w kosztorysie naprawy najtańszych zamiennikach części, liczeniu niskiej stawki za prace naprawcze czy zastosowaniu nieuprawnionych potrąceń amortyzacyjnych.

Jeśli podejrzewamy, że doszło do zaniżenia odszkodowania, mamy prawo odwołać się od decyzji ubezpieczyciela. W takiej sytuacji warto zlecić wycenę szkody osobiście. Należy zwrócić uwagę na przykład na to, czy w uwzględniona w kalkulacji lista napraw oraz części zamiennych odpowiada stanowi pojazdu po stłuczce.

PODSUMOWANIE
  • Umowa AC zawiera wyłączenia odpowiedzialności. Są to sytuacje, w których nie otrzymamy odszkodowania lub zostanie ono pomniejszone.
  • Kwota odszkodowania może być mniejsza w wyniku amortyzacji części. Sposobem na ominięcie potrącenie od wartości części ze względu na eksploatację jest wykupienie zniesienia amortyzacji.
  • Przyczyną rozczarowań związanych z wypłatą odszkodowania mogą być zaniedbania w procesie likwidacji szkody, na przykład niedopełnienie terminów czy brak wymaganych dokumentów.
  • Ubezpieczyciele są oskarżani o celowe zaniżanie odszkodowań.
  • Jeśli mamy podejrzenia, że nasze odszkodowanie zostało zaniżone, mamy prawo napisać odwołanie.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Piotr Wojciechowski

Z branżą ubezpieczeniową związany od kilku lat. Wcześniej sprzedawał ubezpieczenia oraz obsługiwał je posprzedażowo. Dziś dzieli się swoją wiedzą, pisząc artykuły na temat produktów ubezpieczeniowych.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!