PZU – zgłoszenie szkody. Terminy, metody, formalności
Masz autocasco w PZU i chcesz zgłosić, że Twój samochód został uszkodzony? A może jesteś ofiarą wypadku, którego sprawca ma OC w PZU? Sprawdź, jak zgłosić zdarzenie komunikacyjne w tej firmie – jakich terminów przestrzegać, jakie są dostępne metody kontaktu i jakie dokumenty będą Ci potrzebne.
W tym artykule przeczytasz:
- Jak zgłosić szkodę w PZU po wypadku lub kolizji?
- Jak zgłosić szkodę po kradzieży lub włamaniu do auta?
- Jakie są możliwe metody zgłoszenia szkody w PZU?
- Jak zgłosić szkodę w PZU przez telefon lub czat?
- Jak zgłosić szkodę przez stronę internetową?
- Jak zgłosić szkodę w oddziale lub u agenta?
- Jak wykonać zdjęcia szkody do PZU?
- Ile jest czasu na zgłoszenie szkody komunikacyjnej w PZU?
- Jak sprawdzić status zgłoszenia w PZU?
- Ile czasu na likwidację szkody ma PZU?
- Co zrobić, żeby uzyskać wysoką kwotę odszkodowania od PZU?
- Czy da się anulować zgłoszenie szkody w PZU?
- Jakie pytania o zgłoszenie szkody w PZU padają najczęściej?
Co robić po kolizji lub wypadku – zgłoszenie szkody w PZU
Jeśli uczestnicy zdarzenia potrzebują pomocy medycznej, w pierwszej kolejności trzeba wezwać pogotowie oraz policję. W przypadku kolizji należy ustawić samochód na poboczu, tak żeby nie utrudniał ruchu, ale jeśli doszło do wypadku, nie powinno się przemieszczać samochodu.
Następnie należy zgłosić szkodę, korzystając z jednej z dostępnych metod kontaktu (patrz niżej). Obrażenia ciała i uszkodzenie auta traktuje się jako osobne zdarzenia. Po zgłoszeniu konsultant poprosi o przesłanie kompletu dokumentów: skanu lub zdjęcia dowodu rejestracyjnego, oświadczenia sprawcy lub notatki policyjnej oraz numeru konta do wypłaty odszkodowania. Warto też mieć zdjęcia obrazujące uszkodzenia samochodu – mogą okazać się przydatne w toku sprawy.
Co zrobić po kradzieży auta lub włamaniu do auta – zgłoszenie szkody w PZU
Masz autocasco w PZU i właśnie zorientowałeś się, że skradziono Twój samochód albo ktoś się do niego włamał i ukradł wyposażenie? Powinieneś niezwłocznie powiadomić o tym policję, a następnie zgłosić zdarzenie w PZU. Skompletuj też dokumenty, o których przesłanie na pewno poprosi Cię ubezpieczyciel. W przypadku kradzieży będą to:
- dokument potwierdzający zakup auta,
- potwierdzenie zgłoszenia zdarzenia na policji,
- oryginał dowodu wyrejestrowania samochodu,
- komplet kluczyków i sterowników do urządzeń przeciwkradzieżowych.
W przypadku włamania do samochodu należy przygotować:
- skan lub zdjęcie dowodu rejestracyjnego,
- potwierdzenie zgłoszenia zdarzenia na policji,
- numer konta bankowego, na które zostanie wypłacone odszkodowanie.
Jak zgłosić szkodę w PZU? Dostępne metody
Klienci PZU mają do wyboru szereg metod zgłoszenia szkody:
- formularz internetowy,
- telefon,
- czat,
- wiadomość SMS,
- wiadomość e-mail,
- osobiście w oddziale,
- podczas spotkania z agentem,
- zgłoszenie do osoby, która zajmuje się ubezpieczeniami grupowymi w firmie.
Zgłoszenie szkody PZU – przez telefon lub czat
Ze zgłoszenia szkody przez telefon najczęściej korzystają osoby, które informują o zdarzeniu tuż po jego istnieniu, czyli np. nadal znajdują się w samochodzie, na autostradzie. Podczas rozmowy konsultant PZU prosi o podanie:
- danych osobowych i kontaktowych właściciela pojazdu i kierowcy,
- danych pojazdu, takich jak marka i model, numer rejestracyjny,
- opisu zdarzenia – jak do niego doszło, kiedy dokładnie miało miejsce,
- danych sprawcy, jeśli szkoda powstała w wyniku działania innej osoby,
- adresu jednostki policji, jeśli została wezwana na miejsce.
Jeśli ktoś chce uniknąć kosztów połączenia, może skorzystać z powiadomienia o szkodzie przez SMS. Wystarczy wysłać wiadomość o treści SZKODA pod numer 4102, by konsultant sam oddzwonił i przyjął zgłoszenie.
Wygodną formą rozmowy może być również czat. Na stronie internetowej PZU są dostępne trzy jego formy: tradycyjny czat polegający na wymianie wiadomości tekstowych w czasie rzeczywistym, rozmowa wideo, podczas której można zobaczyć konsultanta oraz rozmowa audio, czyli samo połączenie głosowe, bez obrazu.
Zgłoszenia telefonicznego można dokonać pod numerami:
- 801 102 102,
- 22 566 55 55.
Opłata rozmowy zgłoszeniowej jest zgodna z taryfą operatora.
Zgłoszenie szkody PZU – przez stronę internetową
PZU udostępnia specjalną stronę do zgłaszania szkód i spraw związanych z ubezpieczeniem. Klient najpierw musi wskazać, z czyjego ubezpieczenia zgłasza sprawę: czy z własnego AC, czy z OC sprawcy.
W pierwszym przypadku należy wskazać datę i godzinę zdarzenia oraz numer rejestracyjny pojazdu, w drugim – datę zdarzenia i dane sprawcy, czyli numer rejestracyjny pojazdu i numer polisy. Dalej należy wybrać rodzaj zdarzenia. Właściciele AC mogą wybierać pomiędzy następującymi kategoriami:
- zderzenie z pojazdem w ruchu,
- zderzenie z przedmiotem,
- zderzenie ze zwierzęciem,
- kradzież części,
- kradzież wyposażenia,
- kradzież pojazdu,
- uszkodzenie pojazdu podczas parkowania,
- kolizja z pieszym/rowerzystą,
- wjechanie w dziurę w drodze,
- nieumyślne uszkodzenie pojazdu,
- wandalizm,
- grad,
- pożar,
- huragan,
- ogólna kategoria „inne”.
Z kolei osoby, które zgłaszają szkodę z OC sprawcy, mają do wyboru takie zdarzenia jak:
- zderzenie z pojazdem w ruchu,
- zderzenie z przedmiotem,
- uszkodzenie pojazdu podczas parkowania,
- uszkodzenie lub zniszczenie pojazdu,
- przemieszczenie się ładunku,
- uszkodzenie na myjni,
- uszkodzenie w warsztacie naprawczym,
- inne zdarzenia.
W kolejnych krokach należy podać własne dane oraz informacje o sprawcy i okolicznościach zdarzenia.
Zgłoszenie szkody PZU – w oddziale lub u agenta
PZU ma bardzo rozwiniętą sieć oddziałów i wielu agentów, w związku z tym osoby, które wolą załatwiać takie sprawy podczas osobistego spotkania, mogą odwiedzić jedną z placówek firmy lub umówić się na spotkanie z przedstawicielem firmy. Na stronie PZU znajduje się wygodna wyszukiwarka oddziałów i agentów. Wystarczy wpisać nazwę swojej miejscowości lub skorzystać z mapy, a następnie wypełnić krótki formularz w celu umówienia spotkania w wybranym miejscu.
Jak wykonać zdjęcia szkody do PZU?
Jeśli chcesz zgłosić do PZU szkodę w swoim pojeździe, musisz wykonać zdjęcia samochodu zgodnie z instrukcją podaną przez towarzystwo. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.
Fotografie szkody powinny przedstawiać:
- pojazd po przekątnej (lewy przód, prawy tył),
- uszkodzenia (z perspektywy ogólnej i szczegółowej),
- stan licznika samochodu,
- dowód rejestracyjny (z każdej strony).
Jeśli uszkodzeniu uległa szyba, fotografie powinny przedstawiać dodatkowo:
- szkodę (z perspektywy ogólnej i szczegółowej),
- informacje na temat producenta szyby (zazwyczaj w dolnym rogu),
- czujnik deszczu (jeśli jest),
- włącznik ogrzewania szyby (jeśli jest).
Ile jest czasu na zgłoszenie szkody komunikacyjnej w PZU?
Jeśli sprawa dotyczy ubezpieczenia OC, szkodę należy zgłosić jak najszybciej. W przypadku spraw związanych z ubezpieczeniem AC, szkodę należy zgłosić nie później niż 7 dni od daty powstania szkody albo 1 dzień roboczy, jeśli przyczyną jest kradzież lub wandalizm. Warto też pamiętać, że należy niezwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu policję.
Ile czasu na likwidację szkody ma PZU?
Zgłoszoną przez Ciebie szkodę PZU powinno naprawić w terminie 30 dni. W nadzwyczajnych i w pełni uzasadnionych sytuacjach towarzystwo może przedłużyć ten termin o kolejne 60 dni. W przeciągu maksymalnie 90 dni PZU powinno przedstawić swoją decyzję.
Pamiętaj, że w każdej chwili możesz sprawdzić status swojej szkody za pomocą serwisu mojePZU, czatu lub wysyłając SMS-a pod numer 4102 o treści SZKODA.
Co zrobić, żeby uzyskać wysoką kwotę odszkodowania od PZU?
Aby uzyskać wysoką kwotę odszkodowania od PZU lub innej firmy ubezpieczeniowej, powinieneś postępować zgodnie z określonymi krokami, aby maksymalnie zwiększyć swoje szanse na odpowiednie rozliczenie szkody.
Po wypadku lub wystąpieniu szkody jak najszybciej zgłoś zdarzenie do PZU. Przygotuj wszystkie niezbędne dokumenty i sfotografuj wszystkie uszkodzenia zgodnie z instrukcją towarzystwa.
Jeśli nie zgadzasz się z wyceną PZU, możesz wynająć niezależnego rzeczoznawcę, który dokona wyceny szkód. Pomoże Ci on uzyskać wyższe odszkodowanie. W trudniejszych przypadkach możesz także skonsultować się z prawnikiem, który specjalizuje się w odszkodowaniach. Pomoże on ocenić, jakie są Twoje prawa i możliwości zwiększenia kwoty odszkodowania.
Czy da się anulować zgłoszenie szkody w PZU?
PZU umożliwia rezygnację z obsługi szkody w dowolnym momencie, np. jeśli zniszczenia są na tyle małe, że zdecydujesz się jednak naprawić je na własną rękę. W takiej sytuacji anulacji zgłoszenia dokonasz przez serwis mojePZU lub mailowo, wysyłając wiadomość na adres [email protected] z numerem szkody lub sprawy.
Jak sprawdzić, na jakim etapie jest sprawa?
PZU udostępnia swoim klientom serwis mojePZU, dzięki któremu po zalogowaniu otrzymuje się dostęp do informacji o swoich polisach i podgląd statusu zgłoszeń. Osoby, które nie chcą zakładać konta w tym serwisie, mogą sprawdzić stan zgłoszenia na głównej stronie PZU, podając numer sprawy i swój PESEL. Inną opcją jest skorzystanie z czatu lub wysłanie SMS, po którym oddzwoni przedstawiciel firmy z aktualnymi informacjami. W taki sam sposób można uzyskać również informacje o wycenie szkody.
W PZU można ubezpieczyć nawet jachty śródlądowe. Możliwe jest ubezpieczenie jachtów motorowych i żaglowych oraz rowerów wodnych, kajaków i desek windsurfingowych. Ubezpieczenie działa na wodach śródlądowych w Polsce i innych europejskich państwach, w czasie eksploatacji pojazdów lub w okresie zimowania. Możliwe jest wykupienie ubezpieczenia jacht-casco, OC dla załogi jachtu, która wyrządzi szkodę osobie trzeciej, NNW dla kapitana i członków załogi lub ubezpieczenia rzeczy osobistych należących do załogi jachtu.
- Najwygodniejszym sposobem na zgłoszenie szkody w PZU jest wypełnienie formularza online na stronie ubezpieczyciela.
- Zgłoszenia szkody w PZU można dokonać również m.in. osobiście w placówce ubezpieczyciela, telefonicznie, wysyłając SMS-a lub kontaktując się z przedstawicielem towarzystwa za pomocą czatu.
- Zgłoszenia szkody w PZU należy dokonać niezwłocznie w przypadku szkód z OC sprawcy i maksymalnie do 7 dni od szkody w przypadku szkód z AC (1 dzień, jeżeli chodzi o kradzież lub wandalizm).
- Stan sprawy zgłoszonej w PZU można sprawdzić m.in. za pomocą serwisu mojePZU.
- Standardowy czas na wypłatę odszkodowania przez PZU wynosi do 30 dni.
Najczęstsze pytania o zgłoszenie szkody PZU
Nie, może to zrobić dowolna osoba, która ma wszystkie dane potrzebne do zgłoszenia.
Tak. Wtedy to PZU zajmie się formalnościami z towarzystwem ubezpieczeniowym sprawcy.
PZU przyjmuje zdjęcia w formacie JPG, które wykonane są przy dobrym oświetleniu. Należy zrobić zdjęcia uszkodzonych elementów i części, pola numerowego VIN, a także dwa zdjęcia pojazdu po przekątnej – jedno przedstawiające przód i bok, drugie – tył i drugi bok samochodu, tak żeby była widoczna tablica rejestracyjna.
W PZU maksymalny czas na wydanie decyzji wynosi 30 dni od daty zgłoszenia, choć w większości przypadków informacja i pieniądze z odszkodowania pojawiają się wcześniej.
Po otrzymaniu zgłoszenia o uszkodzenie auta przedstawiciel firmy może chcieć dokonać jego oględzin. Oględziny mogą odbyć się w miejscu wskazanym przez klienta (np. na jego podwórku), w warsztacie współpracującym z PZU lub w innym umówionym miejscu, jeśli możliwe jest bezpieczne poruszanie się tym samochodem. Właściciel pojazdu nie musi być przy tym obecny, wystarczy, że na miejscu będzie dostępny ktoś, kto udostępni pojazd do oględzin.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji