Zgłoszenie szkody w You Can Drive – kiedy i jak to zrobić?
You Can Drive umożliwia zgłoszenie szkody na kilka sposobów, ale zdecydowanie najwygodniejszym jest załatwienie sprawy przez internet. Jak to zrobić? Czy proces likwidacji szkody i wypłaty odszkodowania w tym towarzystwie można przyspieszyć?
Z tego tekstu dowiesz się:
You Can Drive, czyli OC dla młodych kierowców i sprawna likwidacja szkody
You Can Drive to jedna z marek należących do giganta na polskim rynku ubezpieczeniowym, czyli Grupy ERGO Hestia (inną jest np. mtu24.pl). Specjalizująca się w sprzedaży swoich usług drogą internetową firma oferuje m.in. polisy mieszkaniowe i turystyczne, ale dedykowana jest przede wszystkim ubezpieczeniom komunikacyjnym przeznaczonym dla klientów poniżej 30. roku życia.
Ci z racji wieku znajdują się w grupie statystycznie największego ryzyka spowodowania wypadku, co wiąże się z wysokimi cenami ubezpieczenia – znacznie przewyższającymi stawki dla pozostałych kierowców. You Can Drive często oferuje młodym ludziom najtańsze OC na rynku nawet bez konieczności dopisywania do polisy współwłaściciela, co pozwala im cieszyć się własnym autem bez udziału innych.
Ponadto najmłodszych kierowców może przyciągać do You Can Drive również możliwość szybkiego załatwienia wszystkich formalności związanych z polisą za pomocą komputera lub smartfona. Dotyczy to nie tylko sprzedaży ubezpieczeń, bo firma szczyci się także bardzo sprawną obsługą systemu zgłaszania i likwidacji szkód online, za który została nawet wyróżniona Godłem Promocyjnym „Teraz Polska”.
Czy ubezpieczony może nie otrzymać odszkodowania?
Szkodę w You Can Drive mogą zgłosić zarówno klienci tej firmy, chcący uzyskać np. odszkodowanie z AC lub pomoc w ramach ubezpieczenia assistance, ale także kierowcy, którzy ucierpieli w wypadku spowodowanym przez osobę ubezpieczoną w tym towarzystwie. Zanim rozpocznie się proces likwidacji szkody, wszyscy muszą jednak pamiętać o swoich podstawowych obowiązkach w razie wypadku lub kolizji na drodze.
W każdym przypadku należy więc zabezpieczyć miejsce zdarzenia i spisać oświadczenie uczestników, zawierające ich dane osobowe, opis sytuacji i przyznanie się do winy. W razie gdyby w zdarzeniu ktoś ucierpiał, konieczne będzie wezwanie służb ratunkowych i policji, która zabezpieczy ślady oraz sporządzi protokół.
Jest to wszystko o tyle istotne, że niedopełnienie obowiązków przez ubezpieczonego w You Can Drive lub zgłaszającego szkodę z OC sprawcy może skutkować odmową wypłaty całości lub części odszkodowania. Co więcej, nie dotyczy to tylko zachowania na miejscu zdarzenia, ale także innych czynności przed zgłoszeniem szkody, o których wspomina OWU You Can Drive, np. zakazu dokonywania zmian w uszkodzonym pojeździe bez zgody ubezpieczyciela.
25-letni Adam, który od kilku miesięcy posiada prawo jazdy, właśnie zakupił swój pierwszy samochód – używanego Volkswagena Golfa. Wprawdzie samochód miał trochę na liczniku, ale że był w bardzo dobrym stanie, Adam postanowił nie oszczędzać na ubezpieczeniu, wykupując w You Can Drive ochronę w pełnym zakresie, łącznie z autocasco. Pech chciał, że już pierwszego dnia użytkowania samochodu niedoświadczony kierowca mocno wgniótł i zarysował jego bok przy wyjeździe z garażu.
Polisa z pewnością pokryłaby koszty naprawy, ale że Adam jest z natury niecierpliwy, od razu po szkodzie zawiózł auto do warsztatu, myśląc, że z ubezpieczycielem rozliczy się później. Bardzo się zdziwił, gdy przedstawiciel You Can Drive oznajmił mu, że nie zgłaszając niezwłocznie szkody i dokonując samodzielnej naprawy bez zgody ubezpieczyciela, Adam złamał warunki umowy, przez co odszkodowanie nie zostanie wypłacone.
Kiedy trzeba zgłosić szkodę w You Can Drive?
Absolutnie kluczowy przy likwidacji szkody w You Can Drive jest także termin jej zgłoszenia. Zgodnie z § 24 ust. 1 OWU ubezpieczony ma obowiązek powiadomić ubezpieczyciela o zdarzeniu niezwłocznie po jego zajściu lub po uzyskaniu o nim wiadomości.
Jeżeli więc brałeś udział w stłuczce lub sam uszkodziłeś auto, powinieneś zgłosić szkodę najszybciej, jak to możliwe. Jeżeli sam dowiedziałeś się o uszkodzeniu auta później, niż do niego doszło (np. gdy samochód został uszkodzony na parkingu, na którym stał nieużywany od dłuższego czasu), czas na zgłoszenie liczy się od momentu zauważenia szkody.
You Can Drive nie stosuje zatem sztywnych terminów na zgłoszenie szkody (poza zgłoszeniem szkody z OC, w przypadku którego obowiązują przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące przedawnienia roszczeń po 3 latach), co nie znaczy, że zgłaszający ma w tym względzie dowolność. Pamiętaj, że upływający czas działa na Twoją niekorzyść. Im szybciej poinformujesz ubezpieczyciela o szkodzie, tym bardziej zwiększasz swoje szanse na realną wycenę szkody i uzyskanie odszkodowania w odpowiedniej kwocie.
Jak zgłosić szkodę w You Can Drive?
Zgłoszenie szkody w You Can Drive nie jest trudne, zwłaszcza jeśli zdecydujesz się zrobić to przez internet. Ubezpieczyciel umożliwia to za pomocą systemu iHestia zarówno klientom You Can Drive, jak i osobom przez nie poszkodowanym. Ubezpieczeni w You Can Drive mogą także skorzystać z serwisu, logując się na własne konto na portalu Polisa Online.
A co jeśli nie chcesz zgłaszać szkody online? W You Can Drive możesz to zrobić także:
- telefonicznie pod numerem 58 555 65 00 – infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-18:00,
- pocztowo na adres ERGO Hestii – ul. Hestii 1, 81-731 Sopot,
- osobiście u przedstawiciela ERGO Hestii.
Bez względu na to, którą opcję wybierzesz, aby zgłoszenie przebiegało sprawnie, dobrze jest przygotować sobie wcześniej:
- numer polisy,
- dane uczestników zdarzenia oraz ich pojazdów,
- oświadczenie sprawcy szkody (jeżeli zostało sporządzone) lub protokół policyjny.
Po zgłoszeniu szkody będziesz miał możliwość sprawdzenia przebiegu sprawy online na stronie kontakt.ergohestia.pl. Pamiętaj, że oprócz swoich danych będziesz do tego potrzebował również numeru szkody, który został nadany przy przyjmowaniu zgłoszenia.
Kiedy spodziewać się wypłaty odszkodowania?
Po przyjęciu zgłoszenia szkody przypisany do Twojej sprawy likwidator rozpocznie proces polegający na ustaleniu stanu faktycznego, ocenie zasadności wystosowanych roszczeń i w końcu ustaleniu wysokości przyznanego odszkodowania. Ile to wszystko trwa?
ERGO Hestia wypłaca odszkodowanie lub świadczenie w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku
§ 25 ust. 1 Ogólnych Warunków Ubezpieczeń komunikacyjnych You Can Drive
W większości przypadków wypłaty świadczenia możesz spodziewać się w ciągu miesiąca od zgłoszenia szkody. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy wyjaśnienie okoliczności sprawy lub ustalenie wysokości odszkodowania z jakichś powodów się przedłuża. Co wtedy?
Jeżeli w terminie wskazanym w ust. 1 niemożliwe jest wyjaśnienie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności ERGO Hestii albo wysokości odszkodowania lub świadczenia, odszkodowanie lub świadczenie powinno być wypłacone w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności było możliwe wyjaśnienie tych okoliczności. Bezsporną część odszkodowania ERGO Hestia wypłaca jednak w ciągu 30 dni.
§ 25 ust. 2 Ogólnych Warunków Ubezpieczeń komunikacyjnych You Can Drive
Proces likwidacji szkody może się więc niekiedy przedłużyć ze względu na okoliczności niezależne ani od Ciebie, ani od ubezpieczyciela. Czy istnieje jakiś sposób, by go przyspieszyć? Jeżeli jesteś klientem You Can Drive i masz wykupioną polisę OC w tym towarzystwie, a ktoś inny uszkodzi Twój samochód, możesz skorzystać z tzw. systemu BLS – Bezpośredniej Likwidacji Szkody.
Zgłaszając z niego szkodę, nie musisz ubiegać się o odszkodowanie do ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Świadczenie wypłaca Ci You Can Drive, które potem samo kontaktuje się i rozlicza z inną firmą ubezpieczeniową. Znacznie skraca to oczekiwanie na rekompensatę, jednocześnie oszczędzając Ci kontaktu z nieznanym towarzystwem ubezpieczeniowym.
Z uproszczonej likwidacji szkody można skorzystać tylko wtedy, gdy zarówno poszkodowany, jak i sprawca są ubezpieczeni w firmach należących do systemu BLS. Ponadto towarzystwa ubezpieczeniowe określają też inne ograniczenia, np. górną granicę wysokości szkody (najczęściej 30 tys. zł) lub maksymalną liczbę pojazdów biorących udział w zdarzeniu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie szkody w You Can Drive
Szkodę jako ubezpieczony w You Can Drive możesz zgłosić poprzez portal Polisa Online. Natomiast jeśli jesteś poszkodowanym w kolizji lub wypadku, a sprawcą był klient You Can Drive, to najprościej powiadomić ubezpieczyciela o szkodzie poprzez formularz internetowy zamieszczony w serwisie iHestia.
Tak. Można to zrobić na trzy sposoby. Najłatwiej jest zadzwonić na infolinię między godziną 8.00 a 18.00 od poniedziałku do piątku. Zgłoszenie można wysłać także pocztą na adres Hestii w Sopocie lub skontaktować się osobiście z przedstawicielem ubezpieczyciela.
Marka You Can Drive należy do Grupy ERGO Hestia. Towarzystwo to kieruje swoją ofertę przede wszystkim do młodych kierowców, którzy nie skończyli 30 lat. To właśnie ta grupa właścicieli samochodów płaci najwięcej za ubezpieczenie OC. Dzięki You Can Drive mają oni szanse na znalezienie najtańszej polisy OC na rynku.
- You Can Drive to marka należąca do Grupy ERGO Hestia, która specjalizuje się w ubezpieczeniach dla młodych kierowców.
- Zgłoszenie szkody w You Can Drive powinno nastąpić niezwłocznie po zdarzeniu ubezpieczeniowym.
- Najwygodniejszym sposobem zawiadomienia You Can Drive o szkodzie jest zgłoszenie online. Można to jednak zrobić również telefonicznie, pocztowo lub osobiście.
- You Can Drive wypłaca odszkodowanie w ciągu 30 dni od terminu zgłoszenia szkody.
- Zgłoszenie szkody za pomocą systemu BLS skraca czas oczekiwania na wypłatę odszkodowania.
- Ogólne Warunki Ubezpieczeń komunikacyjnych You Can Drive: https://youcandrive.pl/wp-content/uploads/2023/01/Ogolne-Warunki-Ubezpieczen-komunikacyjnych-You-Can-Drive.pdf
Dołącz do dyskusji