Czasami bywa tak, że potrzebujemy pojazdu o innych właściwościach niż ten, którym poruszaliśmy się do tej pory. Jednocześnie obecne auto dobrze sprawdza się na drodze i nie ma powodu, żeby się go pozbywać. Ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzenie zmian konstrukcyjnych w uprawnionym do tego warsztacie. Sprawdź, jak wyglądają związane z tym formalności i jak takie zmiany wpływają na wysokość ubezpieczenia.
W tym artykule przeczytasz:
- Jakie są najpopularniejsze rodzaje zmian konstrukcyjnych?
- Gdzie można dokonać zmian konstrukcyjnych?
- Jak wygląda badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów?
- Wizyta w Wydziale Komunikacyjnym i przerejestrowanie samochodu po zmianie konstrukcyjnej – jakie dokumenty trzeba mieć ze sobą?
- Zmiany konstrukcyjne pojazdu a ubezpieczenie – czy cena OC po zmianach konstrukcyjnych rośnie?
Najpopularniejsze rodzaje zmian konstrukcyjnych
Do warsztatów najczęściej zgłaszają się kierowcy, którzy chcą dokonać następujących zmian konstrukcyjnych:
- demontażu przegrody, kraty lub kratki, co często wiąże się z koniecznością montażu pasów i zagłówków na siedzeniach;
- zmiany liczby miejsc, czyli na przykład wprowadzeniu nowego rzędu siedzeń w miejscu, które było przeznaczone do przewożenia towaru;
- zmiana rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy, czyli zmiana przeznaczenia pojazdu, który odtąd będzie służył wyłącznie do przewozu osób.
Zygmunt kupił używany samochód z kratką, który zarejestrowany był jako pojazd ciężarowy. W dodatku mogły w nim podróżować tylko dwie osoby, ponieważ tylna część auta nie miała siedzeń – przeznaczona była do przewozu towarów. Zygmunt zdecydował się wymontowanie kratki, zamontowanie pasów i foteli z tyłu samochodu. Takie zmiany konstrukcyjne wymagały przeprowadzenia badań technicznych i wizyty w wydziale komunikacji w celu przerejestrowania auta na pojazd osobowy.
Gdzie można dokonać zmian konstrukcyjnych?
Osoby zainteresowane wprowadzeniem zmian konstrukcyjnych w swoim pojeździe powinny pamiętać, że takich przeróbek może dokonać tylko uprawniony warsztat. Jaki dokładnie? Art. 66 wskazuje, że warsztat ten musi prowadzić działalność w zakresie obsługi i naprawy pojazdów oznaczoną kodem PKD 45.20.Z: konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych.
Po wykonaniu prac w warsztacie klient powinien otrzymać:
- oświadczenie o zmianie konstrukcyjnej na zgodnym z rozporządzeniem druku;
- zaświadczenie, że warsztat jest wpisany do ewidencji działalności gospodarczej pod numerem, który upoważnia go do wprowadzania takich zmian;
- rachunek (paragon lub fakturę) za usługę.
Badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów
Po przeprowadzeniu zmian konstrukcyjnych w warsztacie, kierowca musi udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, żeby potwierdzić, że zmiany te są zgodne z zapisami Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Warto przy tym pilnować treści wystawianego dokumentu, ponieważ nawet drobna pomyłka może zdecydować o tym, że zmiana nie zostanie uznana w urzędzie.
Koszt przeglądu po zmianie konstrukcyjnej wynosi 82 zł, jeśli pojazd ma aktualne badanie techniczne, lub 180 zł, jeśli nie posiada takich badań (na cenę składa się wówczas 98 zł za okresowe badanie techniczne i 82 zł za dodatkowe badanie zmian konstrukcyjnych).
Wizyta w Wydziale Komunikacyjnym i przerejestrowanie samochodu po zmianie konstrukcyjnej
Po uzyskaniu dokumentu ze stacji kontroli pojazdów należy odwiedzić Wydział Komunikacji, właściwy dla miejsca zarejestrowania pojazdu. Mamy na to 30 dni od momentu wykonania badania.
Wydłużony w 2020 roku z powodu pandemii COVID-19 termin rejestracji ponownie został ograniczony do 30 dni od chwili nabycia auta.
W urzędzie składamy następujące dokumenty:
- dowód rejestracyjny (urząd odbiera go do zmiany i wydaje na ten okres pozwolenie czasowe);
- potwierdzenie, że zmiany konstrukcyjne były przeprowadzone przez uprawnionego przedsiębiorcę (może nim być oświadczenie lub faktura, na której znajduje się odpowiedni kod działalności warsztatu);
- zaświadczenie o wyniku badania technicznego z opisem wprowadzonych zmian;
- w przypadku zmian dotyczących zmiany mas i nacisków osi – oświadczenie producenta lub jego przedstawiciela, które potwierdza, że pojazd był homologowany zgodnie z podanymi danymi;
- w przypadku podmiotów prawnych – wypis z aktualnego wyciągu KRS i REGON;
- pełnomocnictwo, jeśli sprawę załatwia w naszym imieniu inna osoba;
- dowód uiszczenia opłaty: 54 zł za wydanie dowodu rejestracyjnego, 0,50 zł opłaty ewidencyjnej, ewentualnie 17 zł za ustanowienie pełnomocnictwa (z tej opłaty jest zwolnione pełnomocnictwo udzielane wstępnym, zstępnym, małżonkom lub rodzeństwu).
Czas oczekiwania na załatwienie sprawy to 30 dni od złożenia wniosku z wszystkimi wymaganymi dokumentami i uiszczenia opłat. W wielu urzędach informacje o załatwieniu sprawy można uzyskać przez internet lub SMS. Jeśli decyzja urzędu okaże się niepomyślna, można się od niej odwołać w terminie 14 dni od jej doręczenia.
Zasadniczo nabywca staje się nowym właścicielem zakupionego samochodu w chwili podpisania umowy ze zbywcą i wniesienia opłaty za auto.
Czytaj dalejZmiany konstrukcyjne pojazdu a ubezpieczenie
W większości dokumentów określających warunki ubezpieczeń komunikacyjnych znajdziemy zapis, który zobowiązuje właściciela pojazdu do zawiadomienia ubezpieczyciela o wszelkich zmianach dotyczących samochodu, które wymagają zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym. Do takich zmian należą z pewnością zmiany konstrukcyjne.
Czy ich wprowadzenie ma jakiś wpływ na zmianę ceny polisy? Może, ponieważ firmy ubezpieczeniowe przy obliczaniu składki dla kierowcy biorą pod uwagę wiele parametrów technicznych pojazdu, m.in. jego przeznaczenie. Niektóre w swoich formularzach pytają również o ilość miejsc czy masę pojazdu. Wszelkie zmiany w tym zakresie mogą skutkować rekalkulacją stawki, czyli zmniejszeniem lub zwiększeniem ceny OC lub AC.
Zdarza się, że kierowcy w obawie przed koniecznością dopłaty do ubezpieczeń, ukrywają takie fakty, jak zmiany wprowadzone w samochodzie. Jest to jednak błędem – przeczytaj, czym grozi podanie fałszywych danych w OC i AC.
- Najpopularniejsze rodzaje zmian konstrukcyjnych to m.in. zmiana rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy, usunięcie kraty czy zmiana ilości miejsc siedzących.
- Zmian konstrukcyjnych w samochodzie można dokonać tylko w uprawnionych do tego warsztatach.
- Po przeprowadzeniu zmian w warsztacie, konieczne jest badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów.
- Kolejnym krokiem kierowcy, który wprowadził zmiany konstrukcyjne w samochodzie, jest wizyta w Wydziale Komunikacyjnym i przerejestrowanie pojazdu.
- Zmiany konstrukcyjne pojazdu a ubezpieczenie: każdy kierowca ma obowiązek poinformowania zakładu ubezpieczeń o wprowadzeniu zmian, które skutkują zmianami w dowodzie rejestracyjnym. W odpowiedzi, ubezpieczyciel może dokonać rekalkulacji stawki, czyli zwiększyć cenę OC lub AC.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zmiany konstrukcyjne pojazdu a ubezpieczenie
Zmiany konstrukcyjne w pojeździe może dokonać tylko uprawniony do takiej działalności warsztat. Miejsce to musi oferować usługi w zakresie obsługi i naprawy pojazdów, które jest oznaczone kodem PKD 45.20.Z. Po wykonaniu zmian właściciel samochodu otrzymuje oświadczenie o przebiegu prac oraz zaświadczenie, że warsztat był do tego uprawniony.
Najpierw trzeba udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, by sprawdzić, czy zmiany techniczne są zgodne z prawem. Następnie właściciela czeka przerejestrowanie samochodu w wydziale komunikacji. W ciągu 30 dni powinien on otrzymać nowy dowód rejestracyjny.
W warunkach ubezpieczeń komunikacyjnych znajdują się zapisy, które zobowiązują właściciela pojazdu do zgłaszania ubezpieczycielowi zmian konstrukcyjnych. Dokonanie przeróbek może skutkować rekalkulacją składki, czyli jej zmniejszeniem lub zwiększeniem.
Dołącz do dyskusji