Zmiany konstrukcyjne pojazdu a ubezpieczenie
Czasami bywa tak, że potrzebujemy pojazdu o innych właściwościach niż ten, którym poruszaliśmy się do tej pory. Jednocześnie obecne auto dobrze sprawdza się na drodze i nie ma powodu, żeby się go pozbywać. Ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzenie zmian konstrukcyjnych w uprawnionym do tego warsztacie. Sprawdź, jak wyglądają związane z tym formalności i jak takie zmiany wpływają na wysokość ubezpieczenia.
W tym artykule przeczytasz:
- Jakich zmian konstrukcyjnych w pojeździe możesz dokonać?
- Jakich zmian konstrukcyjnych w pojeździe nie możesz wykonywać?
- Jakie są najpopularniejsze rodzaje zmian konstrukcyjnych?
- Gdzie można dokonać zmian konstrukcyjnych?
- Jak wygląda badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów?
- Ile zapłacisz za przegląd techniczny po dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe?
- Wizyta w wydziale komunikacji i przerejestrowanie samochodu po zmianie konstrukcyjnej – na czym polega?
- Jakie dokumenty są potrzebne do przerejestrowania auta po zmianach konstrukcyjnych?
- Zmiany konstrukcyjne a odszkodowanie z OC sprawcy – jak modyfikacje w pojeździe wpływają na wysokość świadczenia?
- Zmiany konstrukcyjne auta a ubezpieczenie AC – jak modyfikacje w pojeździe wpływają na ochronę?
- Zmiany konstrukcyjne pojazdu a ubezpieczenie – czy cena OC po zmianach konstrukcyjnych rośnie?
- Ile kosztuje ubezpieczenie po zmianach konstrukcyjnych pojazdu?
Jakich zmian konstrukcyjnych w pojeździe możesz dokonać?
Zmiany konstrukcyjne w pojeździe, o ile są zgodne z przepisami i normami technicznymi, są jak najbardziej dozwolone. Przykładowe zmiany konstrukcyjne, które możesz dokonać w pojeździe, to:
- zmiana liczby miejsc,
- montaż instalacji gazowej,
- zmiana pojemności silnika,
- demontaż kratki oddzielającej bagażnik od części pasażerskiej samochodu,
- przerobienie auta osobowego na ciężarowe i odwrotnie.
Jakich zmian konstrukcyjnych w pojeździe nie możesz wykonywać?
W Polsce, jak i w wielu innych krajach, istnieją przepisy, które regulują modyfikacje i zmiany konstrukcyjne w pojazdach. Zmiany te są poddawane restrykcjom, aby zapewnić bezpieczeństwo na drogach oraz zgodność z przepisami homologacyjnymi.
Zabronione zmiany konstrukcyjne w samochodzie to modyfikacje, które mogą wpływać na bezpieczeństwo, emisję spalin, hałas, homologację pojazdu oraz jego zgodność z obowiązującymi przepisami. W przypadku planowania jakichkolwiek zmian konstrukcyjnych w samochodzie warto upewnić się, że są one zgodne z obowiązującym prawem, a ewentualne zmiany są zgłoszone i zatwierdzone przez odpowiednie instytucje.
Dokonanie zmian konstrukcyjnych, które są zabronione, grozi mandatem i utratą dowodu rejestracyjnego.
Zabronione zmiany konstrukcyjne w pojeździe to między innymi:
- usunięcie tłumika,
- montaż świateł ksenonowych w kloszach tradycyjnych lamp,
- montaż felg, które wystają poza auto,
- wymiana lusterek bocznych na takie, które ograniczają widoczność,
- montaż orurowania bez homologacji,
- wymiana kierownicy bez homologacji,
- wymiana kierownicy na taką, która nie jest wyposażona w sygnał dźwiękowy,
- montaż oświetlenia podwozia,
- montaż oświetlenia felg.
Najpopularniejsze rodzaje zmian konstrukcyjnych
Do warsztatów najczęściej zgłaszają się kierowcy, którzy chcą dokonać następujących zmian konstrukcyjnych:
- demontażu przegrody, kraty lub kratki, co często wiąże się z koniecznością montażu pasów i zagłówków na siedzeniach,
- zmiany liczby miejsc, czyli na przykład wprowadzeniu nowego rzędu siedzeń w miejscu, które było przeznaczone do przewożenia towaru,
- zmiana rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy, czyli zmiana przeznaczenia pojazdu, który odtąd będzie służył wyłącznie do przewozu osób.
Zygmunt kupił używany samochód z kratką, który zarejestrowany był jako pojazd ciężarowy. W dodatku mogły w nim podróżować tylko dwie osoby, ponieważ tylna część auta nie miała siedzeń – przeznaczona była do przewozu towarów. Zygmunt zdecydował się wymontowanie kratki, zamontowanie pasów i foteli z tyłu samochodu. Takie zmiany konstrukcyjne wymagały przeprowadzenia badań technicznych i wizyty w wydziale komunikacji w celu przerejestrowania auta na pojazd osobowy.
Gdzie można dokonać zmian konstrukcyjnych?
Osoby zainteresowane wprowadzeniem zmian konstrukcyjnych w swoim pojeździe powinny pamiętać, że takich przeróbek może dokonać tylko uprawniony warsztat. Jaki dokładnie? Art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że warsztat ten musi prowadzić działalność w zakresie obsługi i naprawy pojazdów oznaczoną kodem PKD 45.20.Z: konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych.
Po wykonaniu prac w warsztacie klient powinien otrzymać:
- oświadczenie o zmianie konstrukcyjnej na zgodnym z rozporządzeniem druku,
- zaświadczenie, że warsztat jest wpisany do ewidencji działalności gospodarczej pod numerem, który upoważnia go do wprowadzania takich zmian,
- rachunek (paragon lub fakturę) za usługę.
Badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów
Po przeprowadzeniu zmian konstrukcyjnych w warsztacie, kierowca musi udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, żeby potwierdzić, że zmiany te są zgodne z zapisami Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Warto przy tym pilnować treści wystawianego dokumentu, ponieważ nawet drobna pomyłka może zdecydować o tym, że zmiana nie zostanie uznana w urzędzie.
Ile zapłacisz za przegląd techniczny po dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe?
Koszt przeglądu po zmianie konstrukcyjnej wynosi 82 zł, jeśli pojazd ma aktualne badanie techniczne, lub 180 zł, jeśli nie posiada takich badań (na cenę składa się wówczas 98 zł za okresowe badanie techniczne i 82 zł za dodatkowe badanie zmian konstrukcyjnych).
Wizyta w wydziale komunikacji i przerejestrowanie samochodu po zmianie konstrukcyjnej
Po uzyskaniu dokumentu ze stacji kontroli pojazdów należy odwiedzić wydział komunikacji właściwy dla miejsca zarejestrowania pojazdu. Mamy na to 30 dni od momentu wykonania badania.
Koszt przerejestrowania samochodu po zmianach konstrukcyjnych to: 54 zł za wydanie dowodu rejestracyjnego i ewentualnie 17 zł za ustanowienie pełnomocnictwa (z tej opłaty jest zwolnione pełnomocnictwo udzielane wstępnym, zstępnym, małżonkom lub rodzeństwu).
Czas oczekiwania na załatwienie sprawy to 30 dni od złożenia wniosku z wszystkimi wymaganymi dokumentami i uiszczenia opłat. W wielu urzędach informacje o załatwieniu sprawy można uzyskać przez internet lub SMS. Jeśli decyzja urzędu okaże się niepomyślna, można się od niej odwołać w terminie 14 dni od jej doręczenia.
Zasadniczo nabywca staje się nowym właścicielem zakupionego samochodu w chwili podpisania umowy ze zbywcą i wniesienia opłaty za auto.
Czytaj dalejJakie dokumenty są potrzebne do przerejestrowania auta po zmianach konstrukcyjnych?
W urzędzie składamy następujące dokumenty:
- dowód rejestracyjny (urząd odbiera go do zmiany i wydaje na ten okres pozwolenie czasowe),
- potwierdzenie, że zmiany konstrukcyjne były przeprowadzone przez uprawnionego przedsiębiorcę (może nim być oświadczenie lub faktura, na której znajduje się odpowiedni kod działalności warsztatu),
- zaświadczenie o wyniku badania technicznego z opisem wprowadzonych zmian,
- w przypadku zmian dotyczących zmiany mas i nacisków osi – oświadczenie producenta lub jego przedstawiciela, które potwierdza, że pojazd był homologowany zgodnie z podanymi danymi,
- w przypadku podmiotów prawnych – wypis z aktualnego wyciągu KRS i REGON,
- pełnomocnictwo, jeśli sprawę załatwia w naszym imieniu inna osoba,
- dowód uiszczenia opłaty.
Zmiany konstrukcyjne a odszkodowanie z OC sprawcy – jak modyfikacje w pojeździe wpływają na wysokość świadczenia?
Zmiany konstrukcyjne w pojeździe mogą mieć wpływ na wysokość odszkodowania z OC sprawcy, ale zależy to od rodzaju modyfikacji. Zmiany mogą zwiększać lub zmniejszać wartość pojazdu. Np. tuning mechaniczny czy wizualny może wpłynąć na wzrost wartości samochodu. Z kolei nielegalne lub niewłaściwe modyfikacje mogą obniżyć wartość rynkową pojazdu. Ubezpieczyciele przy wyliczaniu odszkodowania z OC sprawcy biorą pod uwagę wartość rynkową pojazdu przed wypadkiem. Jeśli zmiany konstrukcyjne zwiększyły wartość pojazdu, odszkodowanie może być wyższe, ale tylko wtedy, gdy zmiany te zostały odpowiednio zarejestrowane i są legalne.
Aby zmiany konstrukcyjne były brane pod uwagę przez ubezpieczyciela, muszą być zgodne z przepisami i zarejestrowane w urzędzie. Jeśli modyfikacje nie zostały zgłoszone i zalegalizowane, ubezpieczyciel może uznać je za nieistniejące przy wycenie odszkodowania. Chyba że zmiany te nie wymagały przerejestrowania. Wówczas warto zachować faktury i paragony za wykonanie tuningu.
Zmiany konstrukcyjne auta a ubezpieczenie AC – jak modyfikacje w pojeździe wpływają na ochronę?
Zmiany konstrukcyjne auta mają istotny wpływ na ubezpieczenie autocasco. Ubezpieczyciele patrzą na modyfikacje z uwagi na to, że mogą one zmieniać wartość pojazdu oraz wpływać na bezpieczeństwo jego użytkowania.
Nieważne w jakim towarzystwie posiadasz AC, Twoim obowiązkiem po wprowadzeniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe jest powiadomienie o tym ubezpieczyciela. Może to wpłynąć na składkę oraz sumę ubezpieczenia. Jeśli nie poinformujesz towarzystwa o dokonanych zmianach, w razie wystąpienia szkody możesz liczyć się z odmową wypłaty świadczenia.
Niektóre modyfikacje mogą zmniejszyć wartość pojazdu, co będzie wpływało na niższą wypłatę odszkodowania w przypadku szkody. Ubezpieczyciele mogą też uznać niektóre zmiany za zwiększające ryzyko wypadku, co będzie skutkowało wyższą składką.
Po zgłoszeniu modyfikacji ubezpieczyciel może zaktualizować warunki ubezpieczenia, w tym podnieść składkę AC, aby dostosować ją do nowych parametrów pojazdu. Jest to tak zwana rekalkulacja składki.
Niektóre polisy AC mogą zawierać wyłączenia ochrony dla pojazdów, które przeszły określone modyfikacje. Przed dokonaniem zmian sprawdź zatem ogólne warunki ubezpieczenia, aby upewnić się, czy ubezpieczyciel obejmie ochroną zmodyfikowany pojazd.
Zmiany konstrukcyjne pojazdu a ubezpieczenie
W większości dokumentów określających warunki ubezpieczeń komunikacyjnych znajdziemy zapis, który zobowiązuje właściciela pojazdu do zawiadomienia ubezpieczyciela o wszelkich zmianach dotyczących samochodu, które wymagają zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym. Do takich zmian należą z pewnością zmiany konstrukcyjne.
Czy ich wprowadzenie ma jakiś wpływ na zmianę ceny polisy? Może, ponieważ firmy ubezpieczeniowe przy obliczaniu składki dla kierowcy biorą pod uwagę wiele parametrów technicznych pojazdu, m.in. jego przeznaczenie. Niektóre w swoich formularzach pytają również o ilość miejsc czy masę pojazdu. Wszelkie zmiany w tym zakresie mogą skutkować rekalkulacją stawki, czyli zmniejszeniem lub zwiększeniem ceny OC lub AC.
Zdarza się, że kierowcy w obawie przed koniecznością dopłaty do ubezpieczeń, ukrywają takie fakty, jak zmiany wprowadzone w samochodzie. Jest to jednak błędem – przeczytaj, czym grozi podanie fałszywych danych w OC i AC.
Ile kosztuje ubezpieczenie po zmianach konstrukcyjnych pojazdu?
Ceny za ubezpieczenie OC w związku ze zmianami konstrukcyjnymi pojazdu sprawdzimy na przykładzie 32-letniego Bartka, który posiada auto marki Audi A3 z 2010 roku. To diesel o pojemności 1,6 l. Bartek jest mieszkańcem Wadowic. Kawaler posiada prawo jazdy od 14 lat i pełne zniżki. Ile zapłaci za ubezpieczenie 5-drzwiowego auta i ile wyniesie go składka, jeśli zmniejszy liczbę drzwi na 2?
Towarzystwo ubezpieczeniowe i zakres polisy | Cena ubezpieczenia dla 5-drzwiowego auta | Cena ubezpieczenia dla 2-drzwiowego auta |
---|---|---|
Trasti (OC + assistance) | 493 zł | 496 zł |
mtu24.pl (OC) | 605 zł | 605 zł |
UNIQA (OC + assistance) | 774 zł | 573 zł |
Wiener (OC + assistance) | 852 zł | 843 zł |
Beesafe (OC) | 933,41 zł | 936,31 zł |
LINK4 (OC + assistance) | 978,90 zł | 821,01 zł |
Prawie każde towarzystwo spośród wyżej wymienionych zaproponowało Bartkowi inną składką dla auta 5-drzwiowego i inną dla 2-drzwiowego. Jedynie towarzystwo mtu24.pl nie zmieniło ceny. Trasti i Beesafe zaproponowało wyższą składkę dla auta 2-drzwiowego, a pozostałe firmy zaoferowały droższe ubezpieczenie dla auta 5-drzwiowego.
- Najpopularniejsze rodzaje zmian konstrukcyjnych to m.in. zmiana rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy, usunięcie kraty czy zmiana ilości miejsc siedzących.
- Zmian konstrukcyjnych w samochodzie można dokonać tylko w uprawnionych do tego warsztatach.
- Po przeprowadzeniu zmian w warsztacie, konieczne jest badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów.
- Kolejnym krokiem kierowcy, który wprowadził zmiany konstrukcyjne w samochodzie, jest wizyta w wydziale komunikacji i przerejestrowanie pojazdu.
- Zmiany konstrukcyjne pojazdu a ubezpieczenie: każdy kierowca ma obowiązek poinformowania zakładu ubezpieczeń o wprowadzeniu zmian, które skutkują zmianami w dowodzie rejestracyjnym. W odpowiedzi, ubezpieczyciel może dokonać rekalkulacji stawki, czyli zwiększyć cenę OC lub AC.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zmiany konstrukcyjne pojazdu a ubezpieczenie
Zmiany konstrukcyjne w pojeździe może dokonać tylko uprawniony do takiej działalności warsztat. Miejsce to musi oferować usługi w zakresie obsługi i naprawy pojazdów, które jest oznaczone kodem PKD 45.20.Z. Po wykonaniu zmian właściciel samochodu otrzymuje oświadczenie o przebiegu prac oraz zaświadczenie, że warsztat był do tego uprawniony.
Najpierw trzeba udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, by sprawdzić, czy zmiany techniczne są zgodne z prawem. Następnie właściciela czeka przerejestrowanie samochodu w wydziale komunikacji. W ciągu 30 dni powinien on otrzymać nowy dowód rejestracyjny.
W warunkach ubezpieczeń komunikacyjnych znajdują się zapisy, które zobowiązują właściciela pojazdu do zgłaszania ubezpieczycielowi zmian konstrukcyjnych. Dokonanie przeróbek może skutkować rekalkulacją składki, czyli jej zmniejszeniem lub zwiększeniem.
Dołącz do dyskusji