Drobne uszkodzenia samochodu, z którymi nie możesz jeździć
Niektóre z pozoru drobne uszkodzenia auta mogą mieć ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Z tego względu poruszanie się samochodem wyposażonym w pewne niesprawne elementy nie jest dozwolone. Jakie usterki dyskwalifikują Twój pojazd i co – oprócz potencjalnego wypadku – grozi za jazdę z pozornie błahymi uszkodzeniami samochodu?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego niektóre uszkodzenia sprawiają, że samochód nie nadaje się do eksploatacji?
- W jakim stanie powinno być podwozie auta?
- Jakie usterki oświetlenia dyskwalifikują pojazd?
- Które opony nie nadają się do użytku?
- Kiedy nie można jeździć z zarysowaną szybą?
- Czy stan wycieraczek jest aż tak istotny?
- Jak ważny jest poziom hałasu?
- Co ze spalinami?
- Jak duże znaczenie ma filtr DPF?
- Jak muszą działać hamulce?
- Jakie płyny nie mogą wyciekać z pojazdu?
- Co, jeśli nie posiadasz nowej butli LPG?
- Czy stan klaksonu jest ważny?
Za jakie usterki grozi zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?
Niedotrzymanie powyższych warunków może skutkować mandatem, odholowaniem pojazdu na parking policyjny lub tymczasową utratą dowodu rejestracyjnego. Po zatrzymaniu tego dokumentu w wyniku kontroli drogowej można go odzyskać, ale tylko pod warunkiem wykonania badania technicznego. Właściciel uszkodzonego pojazdu ma 7 dni na przeprowadzenie tego badania. Elektronicznego zwrotu zatrzymanego dokumentu może dokonać jednostka upoważniona do wykonywania przeglądów rejestracyjnych, czyli po prostu jedna ze stacji kontroli pojazdów. Zgodnie z art. 132 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany, gdy:
- samochód będzie miał uszkodzone elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy,
- pojazd będzie zagrażał porządkowi ruchu,
- auto naruszy wymagania ochrony środowiska.
Poza tym art. 66 tej ustawy zawiera informację o tym, że każdy pojazd powinien:
- być bezpieczny dla swoich użytkowników i innych uczestników ruchu,
- nie naruszać porządku na drodze,
- nie narażać nikogo na szkodę,
- nie przekraczać wyznaczonej normy emisji hałasu i szkodliwych substancji,
- nie powodować niszczenia drogi,
- zapewniać kierowcy odpowiednie pole widzenia oraz być widocznym dla innych kierujących i pieszych,
- umożliwiać kierowcy łatwe i pewne posługiwanie się urządzeniami służącymi do kierowania, hamowania, oświetlania i sygnalizacji, nie powodując przy tym problemów z jednoczesnym obserwowaniem drogi,
- nie powodować zakłóceń radioelektrycznych (wartości określone są w szczegółowych przepisach).
Niedotrzymanie powyższych warunków może skutkować mandatem, odholowaniem pojazdu na parking policyjny lub tymczasową utrata dowodu rejestracyjnego. Po zatrzymaniu tego dokumentu w wyniku kontroli drogowej można go odzyskać, ale tylko pod warunkiem wykonania badania technicznego. Właściciel uszkodzonego pojazdu ma 7 dni na przeprowadzenie tego badania. Elektronicznego zwrotu zatrzymanego dokumentu może dokonać jednostka upoważniona do wykonywania przeglądów rejestracyjnych, czyli po prostu jedna ze stacji kontroli pojazdów.
Wiemy już, jakie konsekwencje grożą za poruszanie się poważnie uszkodzonym samochodem, ale jakie konkretnie uszkodzenia dyskwalifikują samochód? Czy wśród nich znajdują się też takie, przez które nie stracimy dowodu rejestracyjnego, ale za to zapłacimy wysoki mandat?
Uszkodzenia podwozia
Zarówno uszkodzenia wynikające z silnej korozji podwozia, jak i zużycie niektórych elementów zawieszenia, są wyjątkowo niebezpieczne dla kierowcy i pasażerów pojazdu, a przy tym łatwo mogą umknąć właścicielowi pojazdu. Korozja dotyczy niestety wszystkich samochodów, nawet jeśli są parkowane w garażu i rzadko korzysta się z nich zimą. Z kolei luzy w układzie zawieszenia to zjawisko, na które zwraca się dużo uwagi w czasie przeglądu rejestracyjnego. Można nie przejść go pozytywnie, jeśli w stacji kontroli pojazdów wykryje się właśnie nadmierne luzy w układzie zawieszenia.
Rozbity reflektor i inne problemy z oświetleniem pojazdu
Każdy problem z jednym ze świateł może przyczynić się do pogorszenia jakości oświetlenia samochodu, a więc i do zmniejszenia bezpieczeństwa jazdy. Pojazd z niesprawnym reflektorem nie tylko gorzej oświetla drogę, ale i jest mniej widoczny dla innych kierowców. Niebezpieczna jest też jazda bez sprawnego kierunkowskazu.
O ile lekkie zarysowania i nieznaczne zmatowienie plastikowych kloszy nie sprawiają, że te elementy muszą zostać wymienione, o tyle jazda bez wymaganych świateł może zostać ukarana mandatem w wysokości 300 zł w przypadku jazdy od zmierzchu do świtu oraz 100 zł podczas jazdy od świtu do zmierzchu (dzień).
Zniszczenia opon, z którymi nie można jeździć
Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Infrastruktury należy wymienić opony, jeśli ich bieżnik jest płytszy niż 1,6 mm. Bezwzględnie dotyczy to zarówno opon letnich, jak i zimowych. Mimo w ten sposób sformułowanych przepisów eksperci i tak zalecają używanie ogumienia o głębszym, nawet 4-milimetrowym bieżniku. Niebezpieczne jest też poruszanie się samochodem, którego opony są starte w nierównomierny sposób.
Kiedy nie można jeździć z zarysowaną szybą?
Za uszkodzenie szyby można otrzymać mandat w wysokości 500 zł, a nawet stracić dowód rejestracyjny, jeśli uszkodzenie znajduje się w polu widzenia kierowcy albo ze względu na swoje rozmiary i kształty może tak odbijać światło, że powoduje oślepienie kierującego. Szyby, które mają zarysowania przekraczające 22 milimetry lub znajdujące się bliżej niż 10 cm od krawędzi, nadają się tylko do wymiany. Szyby z innymi rodzajami uszkodzeń można naprawić.
Uszkodzone wycieraczki – kiedy obowiązkowo trzeba je wymienić?
Rozerwane pióra wycieraczek nie sprzyjają dokładnemu czyszczeniu szyb, co wpływa na pole widzenia kierowcy. Należy wymienić całe wycieraczki, jeśli przestają one spełniać swoją funkcję. Gdy poruszają się powoli lub zatrzymują się w połowie szyby, wystarczy rozkręcić je i nasmarować samodzielnie lub w warsztacie. Kiedy jednak wycieraczki wcale się nie poruszają, należy wymienić ich silniczki.
Dopuszczalny poziom hałasu emitowanego przez samochód
Według rozporządzenia Ministra Infrastruktury samochód osobowy o zapłonie iskrowym nie może emitować hałasu większego niż 93 db, a ten o zapłonie samoczynnym – większego niż 96 db. Za emitowanie zbyt dużego hałasu w obszarze zabudowanym można zapłacić mandat w wysokości do 300 zł.
Przekroczenie normy spalin
Taki sam mandat, co za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu, możemy dostać za przekroczenie normy spalin. Zarówno ich nieprawidłowy skład, jak i ich wydostawanie się przez nieszczelny układ wydechowy sprawią, że samochód dotknięty tymi defektami nie otrzyma pozytywnego wyniku badania technicznego. Jak wcześniej wspomniałam, jego właściciel może też stracić dowód rejestracyjny do czasu naprawienia usterki.
Brak filtra DPF
Z normami dotyczącymi spalin dużo wspólnego ma obecność lub brak filtra cząstek stałych. To urządzenie odpowiada za odsiewanie części szkodliwych substancji ze spalin silników Diesla. Mimo tego wielu kierowców próbuje poruszać się po drogach pojazdami pozbawionymi filtra. Jego brak może zostać ukarany mandatem w wysokości nawet do 5000 zł i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Problemy z hamulcami
Nieprawidłowe działanie hamulca ręcznego lub rażąca nierównomierność hamowania w dwóch kołach (powyżej 30%) właściwie trudno nazwać drobnymi uszkodzeniami, lecz wciąż zdarza się, że kierujący je bagatelizują. Takie usterki narażają kierowcę pojazdu i innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo. Dlatego samochody o uszkodzonych hamulcach wcale nie powinny poruszać się po drogach.
Wyciek oleju, płynu chłodniczego, płynu do spryskiwaczy…
Z tych trzech najmniej niebezpieczny jest wyciek oczywiście tego ostatniego, niemniej należy naprawiać wszystkie usterki związane z wyciekiem płynów eksploatacyjnych samochodu. Brak tych płynów zawsze negatywnie wpływa na działanie pojazdu, a ich wyciek szkodzi środowisku. Uszkodzenia z tym związane sprawiają, że pojazd może stracić sprawność i spowodować zagrożenie dla swoich pasażerów i innych osób znajdujących się na drodze.
Brak nowej butli LPG lub świadectwa jej legalizacji
W samochodach wyposażonych w instalację LPG co dziesięć lat należy zalegalizować starą butlę gazową albo zamontować nową. Po maksymalnie 20 latach trzeba wymienić butlę. Niedopełnienie tego obowiązku grozi brakiem przejścia badania technicznego albo mandatem i odholowaniem pojazdu na koszt jego właściciela.
Jak ważny jest klakson?
Nawet niedziałający klakson, mimo że nie jest najczęściej używanym elementem pojazdu, może przyczynić się do niezaliczenia okresowego przeglądu. Za brak tego elementu lub jazdę z uszkodzonym klaksonem można zapłacić 200 zł mandatu.
- Niektóre pozornie drobne uszkodzenia sprawiają, że samochód nie może poruszać się po drogach.
- Za uszkodzenia podwozia, nadwozia lub ramy pojazdu, a także za zagrażanie porządkowi ruchu lub naruszenie wymagań ochrony środowiska można stracić dowód rejestracyjny pojazdu i odzyskać go dopiero po ustaniu przyczyny jego odebrania.
- Współcześnie pojazdy nie mogą przekraczać określonych poziomów emisji spalin i hałasu.
- Wymagania wobec pojazdów różnią się w zależności od tego, czym samochody są zasilane. Auta z silnikiem Diesla muszą spełniać inne normy niż te, w których zamontowana jest instalacja LPG.
- Rozbite reflektory, starte opony, zarysowane szyby czy wycieki płynów eksploatacyjnych zmniejszają bezpieczeństwo jazdy i skutkują wystawieniem mandatu osobie poruszającej się uszkodzonym pojazdem. Dodatkowo niektóre z tych uszkodzeń mogą sprawić, że właściciel pojazdu straci dowód rejestracyjny.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o drobne uszkodzenia samochodu
Rozbity reflektor to jeden z poważnych defektów, który może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Nieprawidłowe oświetlenie jezdni i zmniejszona widoczność dla innych kierowców to tylko dwa z licznych problemów, które powoduje taka usterka. Za poruszanie się pojazdem bez sprawnych świateł można otrzymać mandat, a nawet stracić dowód rejestracyjny.
To, czy jazda z uszkodzonym zderzakiem jest dozwolona, zależy od tego, na czym dokładnie polega usterka. Jeżeli nadwozie pojazdu jest tak uszkodzone, że wystają z niego ostre elementy, które mogą zranić pieszego, nie należy używać takiego pojazdu w ruchu drogowym.
Istnieją zarówno domowe, jak i specjalistyczne sposoby usuwania rys z pojazdu. We własnym garażu można zastosować pastę polerską, a w warsztacie da się wyszlifować i wypolerować rysę. Niektóre uszkodzenia szyby nie nadają się do naprawy. Jeśli znajdują się bardzo blisko jej brzegu albo mają więcej niż 22 mm, z ich powodu należy wymienić całą szybę.
- https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
- http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20030320262/O/D20030262.pdf
Dołącz do dyskusji