Niezawodne i tanie samochody używane – przegląd awaryjności, cen i kosztów OC!

Szukasz samochodu używanego do 10 lat? Martwisz się, że trafisz na model, który będzie bardzo awaryjny? Przygotowaliśmy dla Ciebie listę aut z segmentów A, B i niższej klasy średniej, które otrzymały dobre lub bardzo dobre wyniki w raporcie ADAC 2025. Sprawdziliśmy także ich średnie ceny na rynku wtórnym oraz koszty ubezpieczenia OC. Ruszamy!

niezawodne samochody

Kryteria wyboru – dlaczego tak?

Na rynku wtórnym możemy znaleźć samochody bardzo tanie, które mają po 20 czy 30 lat, ale także te ze średniej półki oraz bardzo drogie auta należące do klasy premium. W naszym zestawieniu skupimy się na pojazdach z lat 2015-2022, które zostały ujęte w raporcie ADAC 2025

Raport ADAC – co to jest?

ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, to niemiecki automobilklub, którego zadaniem jest wspieranie szeroko pojętej mobilności, m.in. przez publikowanie raportów dotyczących awaryjności samochodów.

Jak zbierane są informacje do raportu ADAC? Opierają się one na faktycznie zgłoszonych przez kierowców awariach samochodów w Niemczech – takich, które wymagały przyjazdu pomocy drogowej z firmy ADAC. W corocznym raporcie pod uwagę brane są pojazdy używane w wieku od 3 do 10 lat.

Dane awaryjności w raporcie ADAC podane są w średniej liczbie awarii na 1000 zarejestrowanych pojazdów. Modele samochodów podzielone są ze względu na rok pierwszej rejestracji.

CZY WIESZ, ŻE …

W autach starszych częściej dochodzi do usterek, więc jest to uwzględnione w raporcie. Na przykład dla BMW X3 z 2015 roku 4 awarie na 1000 przypadków to bardzo dobry wynik, ale już 1 awaria na 1000 dla rocznika 2022 – zaledwie dobry.

Raport ADAC wyróżnia zarówno konkretny model samochodu, jak i rocznik – pod uwagę bierze się datę pierwszej rejestracji. W naszym wyborze kierowaliśmy się także ciągłością niskiej awaryjności. Odrzucaliśmy zatem modele, które miały dobre wyniki w jednym czy dwóch rocznikach, a w pozostałych wypadały słabo lub bardzo źle. Jeśli jednak dany model miał dobre wyniki w kilku rocznikach pod rząd, to braliśmy go pod uwagę, uwzględniając jednak tylko roczniki z tego dobrego okresu.

Cena samochodu

Uznaliśmy, że do zestawienia szukamy samochodów niedrogich, które wyróżniły się niezawodnością w zestawieniu ADAC 2025. Oczywiście pojęcia “drogi” i “tani” są relatywne i zależą od segmentu, do którego należy samochód, ale także od indywidualnych odczuć kierowcy, co do kwoty, którą chce wydać na pojazd.

Dlatego właśnie, by uprościć sprawę, pominęliśmy większość modeli tych marek, które uważane są za marki premium, mimo że ich przedstawiciele wypadli w raporcie ADAC 2025 znakomicie. Należą do nich: BMW, Mercedes, Audi, Mini, czy Volvo.

UWAGA!

W ostatnim czasie ceny samochodów używanych mocno wzrosły!

Przejdźmy więc do rzeczy. Pod uwagę weźmiemy segmenty A i B oraz niższą klasę średnią. Sprawdzimy także średnie koszty ubezpieczenia OC dla najlepszych modeli (na podstawie statystyk porównywarki OC Mubi) oraz ich średnią rynkową cenę (na podstawie stron autocentrum.pl i auto.pl).

Segment A – Seat Mii i Suzuki Ignis na czele!

To segment najmniejszych samochodów przeznaczonych do sprawnego poruszania się po zatłoczonym mieście, gdzie zawsze brakuje miejsc parkingowych. W tej kategorii zdecydowanie wyróżniają się dwa modele – Seat Mii (z 2019 roku) i Suzuki Ignis (bardzo dobre wyniki roczników 2018-2020).

Marka i modelNajmniej awaryjne roczniki (pierwsza rejestracja)Średnie ceny dla skrajnych rocznikówŚrednia cena OC*
Seat Mii201922 800 – 30 999 zł825 zł
Suzuki Ignis2018-202048 600 – 53 990 zł790 zł
Źródła: awaryjność z raportu ADAC 2025, ceny aut ze strony autocentrum.pl, ceny OC z danych porównywarki Mubi
*uwzględniono wszystkie modele z lat 2015-2022

Zwracają uwagę niskie ceny ubezpieczenia. Oba modele samochodów z segmentu A, które okazały się mało awaryjne, można ubezpieczyć poniżej średniej ceny OC dla wszystkich aut (851 zł w marcu 2025 roku).

O samochodach z tej kategorii powinny pomyśleć osoby, które poruszają się wyłącznie po mieście i nie chcą wydawać dużo pieniędzy na zakup pojazdu, jego utrzymanie i naprawy. Nie powinni jednak oni liczyć na dobre osiągi i wysoki komfort.

Segment B – duży wybór w dobrych cenach!

W kategorii tej znajdują się nieco większe auta, które z założenia nadają się do poruszania się po mieście, choć sprawdzą się także na drogach krajowych. W segmencie B bardzo dobre albo dobre wyniki we wszystkich badanych rocznikach miały Mazda CX-3 (2015-2019), a także Mazda 2 (2015-2019 i 2021). Trzeba jednak podkreślić, że w zestawieniu nie uwzględniliśmy droższych aut marek premium, takich jak Audi A1 czy Mini Mini, które miały zdecydowanie najlepsze wyniki.

W poniższej tabeli królują Fordy, ale do aut z dobrymi wynikami poza modelami uwzględnionymi poniżej, można zaliczyć ponadto m.in. DS3 (2015-2020), Dacię Sandero (2015-2022) czy Opla Crosslanda (2017-2022).

Marka i modelNajmniej awaryjne roczniki (kolory zielone)Średnie ceny dla skrajnych rocznikówŚrednia cena OC*
Mazda CX-32015-201954 999 – 69 900 zł729 zł
Mazda 22015-2019 i 202133 450 – 51 450 zł827 zł
Hyundai Kona2018-202262 850 – 82 450 zł610 zł
Hyundai ix202017 i 201943 800 – 51 100 zł693 zł
Hyundai i202019-202044 499 – 53 499 zł790 zł
Ford Tourneo201935 900 zł788 zł
Ford Puma202263 900 – 79 999 zł661 zł
Ford Fiesta2018-202038 400 – 54 395 zł802 zł
Ford EcoSport2018-2019 i 2021-202251 999 – 70 850 zł580 zł
Renault Zoe2018-202246 850 – 63 400 zł548 zł
Źródła: awaryjność z raportu ADAC 2025, ceny aut ze strony autocentrum.pl, ceny OC z danych porównywarki Mubi
*uwzględniono wszystkie modele z lat 2015-2022

Średnie ceny samochodów używanych z segmentu B są nieco wyższe od tych z segmentu A. Do ok. 30 tys. zł można kupić kilkuletnią Mazdę 2 czy Forda Tourneo. W przypadku pozostałych lub nowszych modeli wchodzimy już na wyższą półkę cenową sięgającą nawet 80 tys. zł.

Za to bez wyjątku wszystkie wyróżnione modele z segmentu B można było ubezpieczyć w bardzo dobrej cenie. Najniższe ceny OC w marcu 2025 roku za mniej niż 600 zł znajdowali właściciele aut marki Ford EcoSport i Renault Zoe.

Segment C i D – większe, nieco droższe, równie niezawodne!

W raporcie ADAC w tej klasie znalazło się bardzo dużo samochodów, które okazały się świetnymi modelami, jednak sporą część pominęliśmy ze względu na wysokie ceny modeli (m.in. Mercedes-Benz GLA, Audi Q3, BMW X1 czy Volkswagen T-Roc). Uwzględniliśmy jednak niektóre auta dotychczas pomijanych marek premium, bo jak się okazuje, w przypadku starszych roczników można znaleźć ich egzemplarze w dość przystępnych cenach.

Jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny, to znakomicie wypadły zwłaszcza Dacie, których kilkuletnie modele można kupić za ok. 40 tys. zł. W porównywalnej cenie można znaleźć również egzemplarze Fiata Tipo, które mają jednak bardzo małą awaryjność – do 9 awarii na 1000 przypadków.

Marka i modelNajmniej awaryjne roczniki (kolory zielone)Średnie ceny dla skrajnych rocznikówŚrednia cena OC*
Dacia Dokker2015-202024 700 – 47 900 zł913 zł
Dacia Duster2017 i 2019-202240 999 – 66 900 zł659 zł
Skoda Octavia2015-2020 i 202239 900 – 87 900 zł792 zł
Seat Alhambra2019-202094 900– 105 500 zł724 zł
Fiat Tipo2019-202039 900 – 47 999 zł695 zł
Mitsubishi Outlander2017 i 2019-202167 999– 85 000 zł842 zł
Volkswagen Passat2015-202247 999 – 93 950 zł830 zł
Cupra Formentor2021-2022113 900 – 117 500 zł633 zł
Źródła: awaryjność z raportu ADAC 2025, ceny aut ze strony autocentrum.pl, ceny OC z danych porównywarki Mubi
*uwzględniono wszystkie modele z lat 2015-2022

Wyższe ceny i osiągi samochodów z niższej klasy średniej odbijają się również w kosztach ubezpieczenia OC, które są nieco wyższe niż dla aut z segmentu A i B. Mimo to na większość modeli można znaleźć polisę poniżej średniej.

CIEKAWOSTKA

Znamy najlepsze, a jakie auta wypadły najgorzej w zestawieniu ADAC 2025?
W segmencie B najgorzej zaprezentowały się Opel Meriva z lat 2016 i 2017 (od 30 do 34 awarii na 1000 przypadków) i Toyota Yaris z roczników 2021 i 2022 (ponad 48 i 29 awarii na 1000 przypadków).
Najbardziej awaryjne wśród aut z segmentu C i D okazały się Ford Kuga z rocznika 2021 (prawie 36 awarii na 1000 przypadków) i Mazda 3 z rocznika 2019 (ponad 34 awarie na 1000 przypadków). Najgorzej jednak wypadła Toyota C-HR w rocznikach 2018-2022 (od ponad 35 do 63 awarii na 1000 przypadków).

FAQ – najczęściej zadawane pytania o najmniej awaryjne samochody

PODSUMOWANIE
  • W zestawieniu wzięliśmy pod uwagę samochody z segmentu A, B, C i D.
  • W segmencie A najlepsze okazały się Seat Mii i Suzuki Ignis, które miały bardzo niską liczbę awarii na 1000 pojazdów.
  • W segmencie B wiele aut okazało się niezawodnych, jednak najlepsze wyniki osiągnęły Mazda CX-3 i Mazda 2.
  • W segmencie C i D najlepsze wyniki poza markami premium miały m.in. Skoda Octavia, Mitsubishi Outlander i Cupra Formentor.
Źródła:
  • https://elektrowoz.pl/porady/ranking-adac-2025-najbardziej-bezawaryjne-dwuletnie-samochody-1-mini-2-audi-a4-3-tesla-model-3-a-starsze/#google_vignette
  • https://www.autocentrum.pl/ceny-aut-uzywanych/
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC