Niezawodne i tanie samochody używane – przegląd awaryjności, cen i kosztów OC!

Szukasz samochodu używanego do 10 lat? Martwisz się, że trafisz na model, który będzie bardzo awaryjny? Przygotowaliśmy dla Ciebie listę aut z segmentów A, B i niższej klasy średniej, które otrzymały dobre lub bardzo dobre wyniki w raporcie ADAC 2024. Sprawdziliśmy także ich średnie ceny na rynku wtórnym oraz koszty ubezpieczenia OC. Ruszamy!

niezawodne samochody

Kryteria wyboru – dlaczego tak?

Na rynku wtórnym możemy znaleźć samochody bardzo tanie, które mają po 20 czy 30 lat, ale także te ze średniej półki oraz bardzo drogie auta należące do klasy premium. W naszym zestawieniu skupimy się na pojazdach z lat 2014-2021, czyli takich, które zostały ujęte w raporcie ADAC 2024

Raport ADAC – co to jest?

ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, to niemiecki automobilklub, którego zadaniem jest wspieranie szeroko pojętej mobilności, m.in. przez publikowanie raportów dotyczących awaryjności samochodów. Więcej na temat ADAC przeczytasz tutaj.

Jak zbierane są informacje do raportu ADAC? Opierają się one na faktycznie zgłoszonych przez kierowców awariach samochodów w Niemczech – takich, które wymagały przyjazdu pomocy drogowej z firmy ADAC. W corocznym raporcie pod uwagę brane są pojazdy używane w wieku od 3 do 10 lat.

Dane awaryjności w raporcie ADAC podane są w średniej liczbie awarii na 1000 zarejestrowanych pojazdów. Modele samochodów podzielone są ze względu na rok pierwszej rejestracji.

CZY WIESZ, ŻE …

W autach starszych częściej dochodzi do usterek, więc jest to uwzględnione w raporcie. Na przykład dla Seata Leona z 2014 roku 11 awarii na 1000 przypadków to bardzo dobry wynik, ale już 4 awarie na 1000 dla rocznika 2020 – zaledwie dobry.

Raport ADAC wyróżnia zarówno konkretny model samochodu, jak i rocznik – pod uwagę bierze się datę pierwszej rejestracji. W naszym wyborze kierowaliśmy się także ciągłością niskiej awaryjności. Odrzucaliśmy zatem modele, które miały dobre wyniki w jednym czy dwóch rocznikach, a w pozostałych wypadały słabo lub bardzo źle. Jeśli jednak dany model miał dobre wyniki w kilku rocznikach pod rząd, to braliśmy go pod uwagę, uwzględniając jednak tylko roczniki z tego dobrego okresu.

Cena samochodu

Uznaliśmy, że do zestawienia szukamy samochodów niedrogich, które wyróżniły się niezawodnością w zestawieniu ADAC 2024. Oczywiście pojęcia “drogi” i “tani” są relatywne i zależą od segmentu, do którego należy samochód, ale także od indywidualnych odczuć kierowcy, co do kwoty, którą chce wydać na pojazd.

Dlatego właśnie, by uprościć sprawę, pominęliśmy większość modeli tych marek, które uważane są za marki premium, mimo że ich przedstawiciele wypadli w raporcie ADAC 2024 znakomicie. Należą do nich: BMW, Mercedes, Audi, Mini, Porsche, Lexus, Volvo czy Land Rover.

UWAGA!

W ostatnim czasie ceny samochodów używanych mocno wzrosły!

Przejdźmy więc do rzeczy. Pod uwagę weźmiemy segmenty A i B oraz niższą klasę średnią. Sprawdzimy także średnie koszty ubezpieczenia OC dla najlepszych modeli (na podstawie statystyk porównywarki Mubi) oraz ich średnią rynkową cenę (na podstawie stron autocentrum.pl i auto.pl).

Segment A – Toyota Aygo i Suzuki Ignis na czele!

To segment najmniejszych samochodów przeznaczonych do sprawnego poruszania się po zatłoczonym mieście, gdzie zawsze brakuje miejsc parkingowych. W tej kategorii zdecydowanie wyróżniają się dwa modele – Suzuki Ignis (bardzo dobre wyniki roczników 2017-2021) i Toyota Aygo (dobre lub bardzo dobre wyniki roczników 2014-2021). W większości przypadków powyżej przeciętnej oceniano też Volkswagena up!, Škodę Citigo czy Fiata Pandę.

Marka i modelNajmniej awaryjne roczniki (pierwsza rejestracja)Średnie ceny dla skrajnych rocznikówŚrednia cena OC*
Suzuki Ignis2017-202143 999 – 68 900 zł766 zł
Toyota Aygo2014-202124 999 – 46 900 zł608 zł
Volkswagen up!2016-202129 900 – 43 423 zł685 zł
Škoda Citigo2016-201926 400 – 33 900 zł694 zł
Fiat Panda2014-2015, 2018-202013 776 – 42 900 zł582 zł
Źródła: awaryjność z raportu ADAC 2024, ceny aut ze strony autocentrum.pl i auto.pl, ceny OC z danych porównywarki Mubi
*uwzględniono wszystkie modele z lat 2014-2021

Zwracają uwagę niskie ceny ubezpieczenia. Wszystkie modele samochodów z segmentu A, które okazały się mało awaryjne, można ubezpieczyć poniżej średniej ceny OC dla wszystkich aut (852 zł we wrześniu 2024 roku). Zdecydowanie najtańsze polisy OC znajdowali kierowcy dla Fiata Pandy – średnio poniżej 600 zł.

O samochodach z tej kategorii powinny pomyśleć osoby, które poruszają się wyłącznie po mieście i nie chcą wydawać dużo pieniędzy na zakup pojazdu, jego utrzymanie i naprawy. Nie powinni jednak oni liczyć na dobre osiągi i wysoki komfort.

Segment B – duży wybór w dobrych cenach!

W kategorii tej znajdują się nieco większe auta, które z założenia nadają się do poruszania się po mieście, choć sprawdzą się także na drogach krajowych. W segmencie B bardzo dobre albo dobre wyniki we wszystkich badanych rocznikach miały Suzuki Vitara (od 2016), a także Renault Captur (za wyjątkiem roczników 2020-2021). Trzeba jednak podkreślić, że w zestawieniu nie uwzględniliśmy droższych aut marek premium, takich jak Audi A1 czy Mini Mini, które miały zdecydowanie najlepsze wyniki.

Do aut z dobrymi wynikami poza modelami uwzględnionymi poniżej, można zaliczyć ponadto m.in. Peugeota 2008 (2014-2021) i Peugeota 208 (2017-2021), Škodę Yeti (2014-2017) czy Renault Zoe (2018-2021).

Marka i modelNajmniej awaryjne rocznikiŚrednie ceny dla skrajnych rocznikówŚrednia cena OC*
Dacia Sandero2014-202123 900 – 52 900 zł650 zł
Mazda 22014-201923 900 – 51 445 zł847 zł
Mazda CX-32015-201963 900 – 72 200 zł706 zł
Volkswagen Polo2014-202127 800 – 53 999 zł772 zł
Suzuki Vitara2016-202155 999 – 79 999 zł592 zł
Renault Captur2014-201946 450 – 57 999 zł606 zł
Škoda Fabia2015-202131 999 – 44 999 zł757 zł
Suzuki Swift2017-201946 999 – 52 900 zł633 zł
Seat Ibiza2016-202135 495 – 42 950 zł795 zł
Ford Ka2014-201519 999 – 21 999 zł537 zł
Źródła: awaryjność z raportu ADAC 2024, ceny aut ze strony autocentrum.pl i auto.pl, ceny OC z danych porównywarki Mubi
*uwzględniono wszystkie modele z lat 2014-2021

Średnie ceny samochodów używanych z segmentu B są wyraźnie wyższe niż tych z segmentu A. Do ok. 30 tys. zł można kupić kilkuletnią Dacię Sandero, Mazdę 2, Forda Ka czy Volkswagena Polo. W przypadku pozostałych lub nowszych modeli wchodzimy już na wyższą półkę cenową sięgającą nawet 80 tys. zł.

Za to bez wyjątku wszystkie wyróżnione modele z segmentu B można było ubezpieczyć w bardzo dobrej cenie. Najniższe ceny OC we wrześniu 2024 roku za mniej niż 600 zł znajdowali właściciele Forda Ka i Suzuki Vitary.

Niższa klasa średnia – większe, nieco droższe, równie niezawodne!

W raporcie ADAC w tej klasie znalazło się bardzo dużo samochodów, które okazały się świetnymi modelami, jednak sporą część pominęliśmy ze względu na wysokie ceny modeli (m.in. Mercedes-Benz GLA, Audi Q3, BMW X1, Volvo XC40 czy Volkswagen T-Roc). Uwzględniliśmy jednak niektóre auta dotychczas pomijanych marek premium, bo jak się okazuje, w przypadku starszych roczników można znaleźć ich egzemplarze w dość przystępnych cenach.

Jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny, to znakomicie wypadła zwłaszcza Škoda Rapid, której 5-letnie modele można kupić za ok. 40 tys. zł. W porównywalnej cenie można znaleźć również starsze, 9- i 10-letnie egzemplarze Mitsubishi ASX, które mają jednak bardzo małą awaryjność – do 10 awarii na 1000 przypadków.

Marka i modelNajmniej awaryjne rocznikiŚrednie ceny dla skrajnych rocznikówŚrednia cena OC*
Audi A32014-202149 350 – 105 657 zł920 zł
BMW Seria 12014-202145 999 – 92 450 zł929 zł
Mitsubishi ASX2014-202039 999 – 87 999 zł717 zł
Hyundai Tucson2016-202171 999 – 109 999 zł627 zł
Seat Leon2014-202135 999 – 76 999 zł738 zł
Škoda Rapid2014-201929 999 – 40 500 zł733 zł
Volkswagen Golf2014-202137 999 – 74 999 zł764 zł
Mercedes-Benz B Klasa2014-202157 150 – 148 953 zł823 zł
Źródła: awaryjność z raportu ADAC 2024, ceny aut ze strony autocentrum.pl i auto.pl, ceny OC z danych porównywarki Mubi
*uwzględniono wszystkie modele z lat 2014-2021

Wyższe ceny i osiągi samochodów z niższej klasy średniej odbijają się również w kosztach ubezpieczenia OC, które są nieco wyższe niż dla aut z segmentu A i B. Mimo to na większość modeli można znaleźć polisę poniżej średniej.

CIEKAWOSTKA

Znamy najlepsze, a jakie auta wypadły najgorzej w zestawieniu ADAC 2024?

Wśród modeli z klasy A najbardziej awaryjne okazały się Hyundai i10 z rocznika 2018 (ponad 25 awarii na 1000 przypadków) i Smart Forfour z roczników 2017-2018 (ok. 30 awarii na 1000 przypadków).

W segmencie B najgorzej zaprezentowały się Renault Clio z lat 2014-2016 (od 30 do nawet 40 awarii na 1000 przypadków) i Opel Meriva z roczników 2016-2017 (ponad 30 awarii na 1000 przypadków).

Z kolei wśród aut z niższej klasy średniej największą awaryjność wykazała Toyota C-HR z roczników 2017-2021 (nawet do 50 awarii na 1000 przypadków), a kiepsko lub przeciętnie we wszystkich uwzględnionych rocznikach wypadły m.in. Renault Scenic czy Ford Kuga.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o najmniej awaryjne samochody

Dlaczego w zestawieniu nie zostały ujęte samochody z klasy średniej i wyższej?
Czym różni się raport ADAC od raportu TÜV?
PODSUMOWANIE
  • W zestawieniu wzięliśmy pod uwagę samochody z segmentu A i B oraz z niższej klasy średniej.
  • W segmencie A najlepsze okazały się Suzuki Ignis i Toyota Aygo, które miała bardzo niską liczbę awarii na 1000 pojazdów we wszystkich uwzględnianych rocznikach.
  • W Segmencie B wiele aut okazało się niezawodnych, jednak najlepsze wyniki osiągnęły Mazda 2 i Dacia Sandero.
  • W niższej klasie średniej najlepsze wyniki poza markami premium miały m.in. Hyundai Tucson, Mitsubishi ASX i Škoda Rapid.
Źródła:
  • https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/
  • https://www.autocentrum.pl/ceny-aut-uzywanych/
  • http://www.auto.pl/gielda/ceny_aut_uzywanych.php
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC