Niezawodne i tanie samochody używane – przegląd awaryjności, cen i kosztów OC!

Szukasz samochodu używanego z lat 2013-2020? Martwisz się, że trafisz na model, który będzie bardzo awaryjny? Przygotowaliśmy dla Ciebie listę aut z segmentów A, B i niższej klasy średniej, które otrzymały dobre lub bardzo dobre wyniki w raporcie ADAC 2023. Sprawdziliśmy także ich średnie ceny na rynku wtórnym oraz koszty ubezpieczenia OC. Ruszamy!

niezawodne samochody

Kryteria wyboru – dlaczego tak?

Na rynku wtórnym możemy znaleźć samochody bardzo tanie, które mają po 20 czy 30 lat, ale także te ze średniej półki oraz bardzo drogie auta należące do klasy premium. W naszym zestawieniu skupimy się na pojazdach z lat 2013-2020, czyli takich, które zostały ujęte w raporcie ADAC 2023. 

Jak zbierane są informacje do raportu ADAC? Opierają się one na faktycznych zgłoszeniach kierowców awarii samochodu w Niemczech, które wymagały przyjazdu pomocy drogowej z firmy ADAC. Pod uwagę w raporcie brane są pojazdy używane od 3 do 10 lat. 

Uznaliśmy, że szukamy samochodów niedrogich, które wyróżniły się niezawodnością w zestawieniu ADAC 2023. Oczywiście pojęcia “drogi, tani” są relatywne i zależą od segmentu, do którego należy samochód, ale także od indywidualnych odczuć kierowcy, co do kwoty, którą chce wydać na pojazd. Dlatego, by sprawa była prostsza, pominęliśmy marki, które uważane są za premium – mimo że wypadały w raporcie ADAC 2023 znakomicie. Należą do nich BMW, Mercedes, Audi, Mini, Porsche, Lexus, Volvo czy Land Rover.

Raport ADAC wyróżnia zarówno konkretny model samochodu i rocznik – pod uwagę bierze się datę pierwszej rejestracji. W naszym wyborze kierowaliśmy się także ciągłością niskiej awaryjności. Nie interesowały nas modele, które miały dobre wyniki dla jednego czy dwóch lat, a w pozostałych wypadały słabo lub bardzo źle. 

Z drugiej strony, jeśli dany model miał dobre wyniki dla samochodów zarejestrowanych po raz pierwszy przez kilka lat, a potem rezultaty badań były gorsze, to braliśmy go pod uwagę tylko z tego dobrego okresu. Przykładowo liczba awarii Opla Adam dla samochodów z lat 2017-2019 była na niskim poziomie, natomiast dla roczników 2014-2016 okazała się przeciętna.

Dane awaryjności w raporcie ADAC podane są w średniej liczbie awarii na 1000 zarejestrowanych pojazdów. Modele samochodów podzielone są ze względu na rok pierwszej rejestracji. W autach starszych częściej dochodzi do usterek, więc jest to uwzględnione w raporcie. Na przykład dla Renault Twingo z 2013 roku 13,5 awarii na 1000 to dobry wynik, ale już 8,6 awarii na 1000 dla rocznika 2019 – zaledwie przeciętny. 

Przejdźmy więc do rzeczy. Pod uwagę weźmiemy segment A, B i niższą klasę średnią. Sprawdzimy także kosztu ubezpieczenia OC dla najlepszych modeli oraz ich średnią rynkową cenę.  

UWAGA!

W ostatnim czasie ceny samochodów używanych mocno wzrosły!

Średnie ceny samochodów używanych zaczerpnęliśmy ze statystyk stron autocentrum.pl i auto.pl. Natomiast średnie ceny ubezpieczenia OC z kalkulacji użytkowników porównywarki ubezpieczeń Mubi w grudniu 2023 roku.

CIEKAWOSTKA

Jakie auta wypadły najgorzej w zestawieniu ADAC 2023? Wśród modeli z klasy A najbardziej awaryjne okazały się Smarty ForTwo i Forfour z lat 2015-2018. W segmencie B kiepsko zaprezentowały się Hyundai i20 (2012-2014) oraz Renault Clio (2014-2015). Z kolei wśród aut z niższej klasy średniej dużą awaryjność wykazały m.in. Toyota C-HR (2017-2019) i Toyota Corolla (2019) czy Renault Scenic.

Segment A – Toyota Aygo jest bezkonkurencyjna!

To segment najmniejszych samochodów przeznaczonych do sprawnego poruszania się po zatłoczonym mieście, gdzie zawsze brakuje miejsc parkingowych. W tej kategorii zdecydowanie wygrała Toyota Aygo. Dobrze wypadły także m.in. Volkswagen up! i Škoda Citigo – egzemplarze rejestrowane w latach 2016-2019.

Warto zwrócić uwagę także na Suzuki Ignis, których roczniki 2017-2020 mają rewelacyjne wyniki w raporcie ADAS 2023. Na portalach z używanymi samochodami oferowane są zarówno modele z silnikami benzynowymi, jak i hybrydy.

Marka i modelNajmniej awaryjne roczniki (pierwsza rejestracja)Średnie ceny dla skrajnych rocznikówŚrednia cena OC
Volkswagen up!2012, 2017-201918 900 – 45 900 zł616 zł
Opel Adam2013, 2017-201924 900 – 45 900 zł739 zł
Toyota Aygo2013-202023 000 – 44 900 zł671 zł
Škoda Citigo2016 – 201921 900 – 45 900 zł553 zł
Suzuki Ignis2017-202029 900 – 67 900 zł517 zł
Źródła: awaryjność z raportu ADAC 2023, ceny aut ze strony autocentrum.pl i auto.pl, ceny OC z danych porównywarki Mubi (grudzień 2023).

Prawie wszystkie modele poza Oplem Adamem, które okazały się samochodami o niewielkiej awaryjności z segmentu A, można było w grudniu 2023 roku ubezpieczyć poniżej średniej ceny OC dla wszystkich aut. Zdecydowanie najtańsze polisy OC znajdowali kierowcy dla Suzuki Ignis – 517 zł.

O samochodach z tej kategorii powinny pomyśleć osoby, które poruszają się wyłącznie po mieście i nie chcą wydawać dużo pieniędzy na zakup pojazdu, jego utrzymanie i naprawy. Nie powinni jednak oni liczyć na dobre osiągi i wysoki komfort. 

Segment B – duży wybór w dobrych cenach!

W kategorii tej znajdują się nieco większe auta, które z założenia nadają się do poruszania się po mieście, choć sprawdzą się także na drogach krajowych. W segmencie B bardzo dobre albo dobre wyniki we wszystkich badanych rocznikach miało Renault Captur (do 2020) – nie uwzględniliśmy droższych aut marek premium, takich jak Audi A1 czy Mini Mini (rewelacyjne wyniki!).

Znakomite wyniki miały także takie modele jak Mazda CX-3 czy Suzuki Vitara. Bardzo dobrze pod względem niewielkiej awaryjności wypadały także VW Polo, Skoda Fabia, Seat Ibiza, Mitsubishi Space Star czy Peugeot 2008. 

Marka i modelNajmniej awaryjne rocznikiŚrednie ceny dla skrajnych rocznikówŚrednia cena OC
Suzuki Swift2013-2015, 2017-201924 900 – 63 900 zł606 zł
Suzuki Vitara2015-202053 900 – 86 900 zł537 zł
Renault Captur2013-201915 500 – 68 500 zł501 zł
Peugeot 20082014, 2016-202032 800 – 74 700 zł587 zł
Volkswagen Polo2013-202016 500 – 74 900 zł627 zł
Škoda Fabia2015-201926 400 – 46 900 zł624 zł
Mitsubishi Space Star2016-202028 900 – 51 999 zł668 zł
Dacia Sandero2013-202017 900 – 45 900 zł488 zł
Hyundai i202017-202019 900 – 60 999 zł482 zł
Mazda CX-32015-201957 900 – 84 900 zł579 zł
Škoda Yeti2013-201737 900 – 49 900 zł738 zł
Źródła: awaryjność z raportu ADAC 2023, ceny aut ze strony autocentrum.pl i auto.pl, ceny OC z danych porównywarki Mubi (grudzień 2023).

Średnie ceny samochodów używanych z segmentu B są wyższe niż tych z segmentu A. Do ok. 30 tys. zł można kupić kilkuletnie Suzuki Swift, Volkswagena Polo, Mitsubishi Space Star czy Dacię Sandero.

Wszystkie wyróżnione modele z segmentu B można było ubezpieczyć w bardzo dobrej cenie. Najniższe ceny OC w grudniu 2023 roku znajdowali właściciele Hyundaia i20 – 482 zł, Dacii Sandero – 488 zł oraz Renault Captur – 501 zł.

Niższa klasa średnia – większe, nieco droższe, równie niezawodne!

W raporcie ADAC w tej klasie znalazło się bardzo dużo samochodów, które okazały się świetnymi modelami, jednak część z nich została pominięta ze względu na markę premium (Audi Q3, BMW X1, Mercedes Klasa A) lub wysoką cenę rekomendowanych roczników (Seat Ateca, Mazda CX-5). Również Volkswagen Caddy i Hyundai Tucson nie należą do najtańszych aut, ale miały bardzo dobre wyniki w raporcie i jak na ich jakość i niezawodność, to starsze modele można znaleźć w przystępnej cenie. 

Jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny, to znakomicie wypadła Škoda Rapid oraz Volkswagen Beetle. Nieco droższe Mitsubishi ASX miało bardzo małą awaryjność szczególnie w rocznikach 2017-2019, zaledwie ok. 2,0 na 1000 aut.

Marka i modelNajmniej awaryjne rocznikiŚrednie ceny dla skrajnych rocznikówŚrednia cena OC
Volkswagen Beetle2013-201846 900 – 79 800 zł551 zł
Mitsubishi ASX2013-202043 300 – 79 900 zł551 zł
Hyundai Tucson2016-202066 900 – 98 100 zł530 zł
Škoda Rapid2013-201918 000 – 45 500 zł560 zł
Seat Leon2013-202016 500 – 95 900 zł631 zł
Volkswagen Golf2013-202030 500 – 91 800 zł632 zł
Volkswagen Caddy2014-202034 900 – 85 800 zł768 zł
Mazda 32013-201829 800 – 69 000 zł634 zł
Źródła: awaryjność z raportu ADAC 2023, ceny aut ze strony autocentrum.pl i auto.pl, ceny OC z danych porównywarki Mubi (grudzień 2023).

Ceny ubezpieczenia OC samochodów z niższej klasy średniej były w grudniu 2023 roku nieco wyższe niż dla aut z segmentu A i B. Mimo to na niemal wszystkie z nich można było znaleźć polisę za mniej niż 700 zł. Wyjątkiem był tylko Volkswagen Caddy (768 zł), z kolei najniższą średnią ceną OC mogli się cieszyć właściciele Hyundai Tucson (530 zł).

FAQ – najczęściej zadawane pytania o najmniej awaryjne samochody

Dlaczego w zestawieniu nie zostały ujęte samochody z klasy średniej i wyższej?
Czym różni się raport ADAC od raportu TÜV?
PODSUMOWANIE
  • W zestawieniu wzięliśmy pod uwagę samochody z segmentu A i B oraz z niższej klasy średniej.
  • W segmencie A najlepsza okazała się Toyota Aygo, która miała bardzo niską liczbę awarii na 1000 pojazdów w każdym roczniku.
  • W Segmencie B wiele aut okazało się niezawodnych, jednak najlepsze wyniki osiągnęło Renault Captur.
  • W niższej klasie średniej wiele modeli okazało się niezawodnych, więc trudno wskazać jednego wyraźnego zwycięzcę. Najlepsze wyniki miały Volkswagen Beetle i Seat Leon.
Źródła:
  • https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/
  • https://www.autocentrum.pl/ceny-aut-uzywanych/
  • http://www.auto.pl/gielda/ceny_aut_uzywanych.php
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC