Niezawodne i tanie samochody używane – przegląd awaryjności, cen i kosztów OC!
Szukasz samochodu używanego do 10 lat? Martwisz się, że trafisz na model, który będzie bardzo awaryjny? Przygotowaliśmy dla Ciebie listę aut z segmentów A, B i niższej klasy średniej, które otrzymały dobre lub bardzo dobre wyniki w raporcie ADAC 2024. Sprawdziliśmy także ich średnie ceny na rynku wtórnym oraz koszty ubezpieczenia OC. Ruszamy!
Z tego artykułu dowiesz się:
Kryteria wyboru – dlaczego tak?
Na rynku wtórnym możemy znaleźć samochody bardzo tanie, które mają po 20 czy 30 lat, ale także te ze średniej półki oraz bardzo drogie auta należące do klasy premium. W naszym zestawieniu skupimy się na pojazdach z lat 2014-2021, czyli takich, które zostały ujęte w raporcie ADAC 2024.
Raport ADAC – co to jest?
ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, to niemiecki automobilklub, którego zadaniem jest wspieranie szeroko pojętej mobilności, m.in. przez publikowanie raportów dotyczących awaryjności samochodów. Więcej na temat ADAC przeczytasz tutaj.
Jak zbierane są informacje do raportu ADAC? Opierają się one na faktycznie zgłoszonych przez kierowców awariach samochodów w Niemczech – takich, które wymagały przyjazdu pomocy drogowej z firmy ADAC. W corocznym raporcie pod uwagę brane są pojazdy używane w wieku od 3 do 10 lat.
Dane awaryjności w raporcie ADAC podane są w średniej liczbie awarii na 1000 zarejestrowanych pojazdów. Modele samochodów podzielone są ze względu na rok pierwszej rejestracji.
W autach starszych częściej dochodzi do usterek, więc jest to uwzględnione w raporcie. Na przykład dla Seata Leona z 2014 roku 11 awarii na 1000 przypadków to bardzo dobry wynik, ale już 4 awarie na 1000 dla rocznika 2020 – zaledwie dobry.
Raport ADAC wyróżnia zarówno konkretny model samochodu, jak i rocznik – pod uwagę bierze się datę pierwszej rejestracji. W naszym wyborze kierowaliśmy się także ciągłością niskiej awaryjności. Odrzucaliśmy zatem modele, które miały dobre wyniki w jednym czy dwóch rocznikach, a w pozostałych wypadały słabo lub bardzo źle. Jeśli jednak dany model miał dobre wyniki w kilku rocznikach pod rząd, to braliśmy go pod uwagę, uwzględniając jednak tylko roczniki z tego dobrego okresu.
Cena samochodu
Uznaliśmy, że do zestawienia szukamy samochodów niedrogich, które wyróżniły się niezawodnością w zestawieniu ADAC 2024. Oczywiście pojęcia “drogi” i “tani” są relatywne i zależą od segmentu, do którego należy samochód, ale także od indywidualnych odczuć kierowcy, co do kwoty, którą chce wydać na pojazd.
Dlatego właśnie, by uprościć sprawę, pominęliśmy większość modeli tych marek, które uważane są za marki premium, mimo że ich przedstawiciele wypadli w raporcie ADAC 2024 znakomicie. Należą do nich: BMW, Mercedes, Audi, Mini, Porsche, Lexus, Volvo czy Land Rover.
W ostatnim czasie ceny samochodów używanych mocno wzrosły!
Przejdźmy więc do rzeczy. Pod uwagę weźmiemy segmenty A i B oraz niższą klasę średnią. Sprawdzimy także średnie koszty ubezpieczenia OC dla najlepszych modeli (na podstawie statystyk porównywarki Mubi) oraz ich średnią rynkową cenę (na podstawie stron autocentrum.pl i auto.pl).
Segment A – Toyota Aygo i Suzuki Ignis na czele!
To segment najmniejszych samochodów przeznaczonych do sprawnego poruszania się po zatłoczonym mieście, gdzie zawsze brakuje miejsc parkingowych. W tej kategorii zdecydowanie wyróżniają się dwa modele – Suzuki Ignis (bardzo dobre wyniki roczników 2017-2021) i Toyota Aygo (dobre lub bardzo dobre wyniki roczników 2014-2021). W większości przypadków powyżej przeciętnej oceniano też Volkswagena up!, Škodę Citigo czy Fiata Pandę.
Marka i model | Najmniej awaryjne roczniki (pierwsza rejestracja) | Średnie ceny dla skrajnych roczników | Średnia cena OC* |
---|---|---|---|
Suzuki Ignis | 2017-2021 | 43 999 – 68 900 zł | 766 zł |
Toyota Aygo | 2014-2021 | 24 999 – 46 900 zł | 608 zł |
Volkswagen up! | 2016-2021 | 29 900 – 43 423 zł | 685 zł |
Škoda Citigo | 2016-2019 | 26 400 – 33 900 zł | 694 zł |
Fiat Panda | 2014-2015, 2018-2020 | 13 776 – 42 900 zł | 582 zł |
Zwracają uwagę niskie ceny ubezpieczenia. Wszystkie modele samochodów z segmentu A, które okazały się mało awaryjne, można ubezpieczyć poniżej średniej ceny OC dla wszystkich aut (852 zł we wrześniu 2024 roku). Zdecydowanie najtańsze polisy OC znajdowali kierowcy dla Fiata Pandy – średnio poniżej 600 zł.
O samochodach z tej kategorii powinny pomyśleć osoby, które poruszają się wyłącznie po mieście i nie chcą wydawać dużo pieniędzy na zakup pojazdu, jego utrzymanie i naprawy. Nie powinni jednak oni liczyć na dobre osiągi i wysoki komfort.
Segment B – duży wybór w dobrych cenach!
W kategorii tej znajdują się nieco większe auta, które z założenia nadają się do poruszania się po mieście, choć sprawdzą się także na drogach krajowych. W segmencie B bardzo dobre albo dobre wyniki we wszystkich badanych rocznikach miały Suzuki Vitara (od 2016), a także Renault Captur (za wyjątkiem roczników 2020-2021). Trzeba jednak podkreślić, że w zestawieniu nie uwzględniliśmy droższych aut marek premium, takich jak Audi A1 czy Mini Mini, które miały zdecydowanie najlepsze wyniki.
Do aut z dobrymi wynikami poza modelami uwzględnionymi poniżej, można zaliczyć ponadto m.in. Peugeota 2008 (2014-2021) i Peugeota 208 (2017-2021), Škodę Yeti (2014-2017) czy Renault Zoe (2018-2021).
Marka i model | Najmniej awaryjne roczniki | Średnie ceny dla skrajnych roczników | Średnia cena OC* |
---|---|---|---|
Dacia Sandero | 2014-2021 | 23 900 – 52 900 zł | 650 zł |
Mazda 2 | 2014-2019 | 23 900 – 51 445 zł | 847 zł |
Mazda CX-3 | 2015-2019 | 63 900 – 72 200 zł | 706 zł |
Volkswagen Polo | 2014-2021 | 27 800 – 53 999 zł | 772 zł |
Suzuki Vitara | 2016-2021 | 55 999 – 79 999 zł | 592 zł |
Renault Captur | 2014-2019 | 46 450 – 57 999 zł | 606 zł |
Škoda Fabia | 2015-2021 | 31 999 – 44 999 zł | 757 zł |
Suzuki Swift | 2017-2019 | 46 999 – 52 900 zł | 633 zł |
Seat Ibiza | 2016-2021 | 35 495 – 42 950 zł | 795 zł |
Ford Ka | 2014-2015 | 19 999 – 21 999 zł | 537 zł |
Średnie ceny samochodów używanych z segmentu B są wyraźnie wyższe niż tych z segmentu A. Do ok. 30 tys. zł można kupić kilkuletnią Dacię Sandero, Mazdę 2, Forda Ka czy Volkswagena Polo. W przypadku pozostałych lub nowszych modeli wchodzimy już na wyższą półkę cenową sięgającą nawet 80 tys. zł.
Za to bez wyjątku wszystkie wyróżnione modele z segmentu B można było ubezpieczyć w bardzo dobrej cenie. Najniższe ceny OC we wrześniu 2024 roku za mniej niż 600 zł znajdowali właściciele Forda Ka i Suzuki Vitary.
Niższa klasa średnia – większe, nieco droższe, równie niezawodne!
W raporcie ADAC w tej klasie znalazło się bardzo dużo samochodów, które okazały się świetnymi modelami, jednak sporą część pominęliśmy ze względu na wysokie ceny modeli (m.in. Mercedes-Benz GLA, Audi Q3, BMW X1, Volvo XC40 czy Volkswagen T-Roc). Uwzględniliśmy jednak niektóre auta dotychczas pomijanych marek premium, bo jak się okazuje, w przypadku starszych roczników można znaleźć ich egzemplarze w dość przystępnych cenach.
Jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny, to znakomicie wypadła zwłaszcza Škoda Rapid, której 5-letnie modele można kupić za ok. 40 tys. zł. W porównywalnej cenie można znaleźć również starsze, 9- i 10-letnie egzemplarze Mitsubishi ASX, które mają jednak bardzo małą awaryjność – do 10 awarii na 1000 przypadków.
Marka i model | Najmniej awaryjne roczniki | Średnie ceny dla skrajnych roczników | Średnia cena OC* |
---|---|---|---|
Audi A3 | 2014-2021 | 49 350 – 105 657 zł | 920 zł |
BMW Seria 1 | 2014-2021 | 45 999 – 92 450 zł | 929 zł |
Mitsubishi ASX | 2014-2020 | 39 999 – 87 999 zł | 717 zł |
Hyundai Tucson | 2016-2021 | 71 999 – 109 999 zł | 627 zł |
Seat Leon | 2014-2021 | 35 999 – 76 999 zł | 738 zł |
Škoda Rapid | 2014-2019 | 29 999 – 40 500 zł | 733 zł |
Volkswagen Golf | 2014-2021 | 37 999 – 74 999 zł | 764 zł |
Mercedes-Benz B Klasa | 2014-2021 | 57 150 – 148 953 zł | 823 zł |
Wyższe ceny i osiągi samochodów z niższej klasy średniej odbijają się również w kosztach ubezpieczenia OC, które są nieco wyższe niż dla aut z segmentu A i B. Mimo to na większość modeli można znaleźć polisę poniżej średniej.
Znamy najlepsze, a jakie auta wypadły najgorzej w zestawieniu ADAC 2024?
Wśród modeli z klasy A najbardziej awaryjne okazały się Hyundai i10 z rocznika 2018 (ponad 25 awarii na 1000 przypadków) i Smart Forfour z roczników 2017-2018 (ok. 30 awarii na 1000 przypadków).
W segmencie B najgorzej zaprezentowały się Renault Clio z lat 2014-2016 (od 30 do nawet 40 awarii na 1000 przypadków) i Opel Meriva z roczników 2016-2017 (ponad 30 awarii na 1000 przypadków).
Z kolei wśród aut z niższej klasy średniej największą awaryjność wykazała Toyota C-HR z roczników 2017-2021 (nawet do 50 awarii na 1000 przypadków), a kiepsko lub przeciętnie we wszystkich uwzględnionych rocznikach wypadły m.in. Renault Scenic czy Ford Kuga.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o najmniej awaryjne samochody
Używane samochody z klasy średniej i wyższej są droższe. Nie tylko niezawodność, ale także cena miały dla nas znaczenie. Z tego powodu pominęliśmy też samochody marek premium, mimo że miały one bardzo dobre wyniki w raporcie.
Raport ADAC tworzony jest z danych zebranych od kierowców, którzy zgłosili awarię samochodu. Natomiast raport TÜV tworzony jest z informacji uzyskanych podczas przeglądów technicznych pojazdów. Oznacza to, że wyniki obu mogą się różnić od siebie.
- W zestawieniu wzięliśmy pod uwagę samochody z segmentu A i B oraz z niższej klasy średniej.
- W segmencie A najlepsze okazały się Suzuki Ignis i Toyota Aygo, które miała bardzo niską liczbę awarii na 1000 pojazdów we wszystkich uwzględnianych rocznikach.
- W Segmencie B wiele aut okazało się niezawodnych, jednak najlepsze wyniki osiągnęły Mazda 2 i Dacia Sandero.
- W niższej klasie średniej najlepsze wyniki poza markami premium miały m.in. Hyundai Tucson, Mitsubishi ASX i Škoda Rapid.
- https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/
- https://www.autocentrum.pl/ceny-aut-uzywanych/
- http://www.auto.pl/gielda/ceny_aut_uzywanych.php
Dołącz do dyskusji