Niezawodne i tanie samochody używane – przegląd awaryjności, cen i kosztów OC!
Szukasz samochodu używanego do 10 lat? Martwisz się, że trafisz na model, który będzie bardzo awaryjny? Przygotowaliśmy dla Ciebie listę aut z segmentów A, B i niższej klasy średniej, które otrzymały dobre lub bardzo dobre wyniki w raporcie ADAC 2025. Sprawdziliśmy także ich średnie ceny na rynku wtórnym oraz koszty ubezpieczenia OC. Ruszamy!
Z tego artykułu dowiesz się:
Kryteria wyboru – dlaczego tak?
Na rynku wtórnym możemy znaleźć samochody bardzo tanie, które mają po 20 czy 30 lat, ale także te ze średniej półki oraz bardzo drogie auta należące do klasy premium. W naszym zestawieniu skupimy się na pojazdach z lat 2015-2022, które zostały ujęte w raporcie ADAC 2025.
Raport ADAC – co to jest?
ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, to niemiecki automobilklub, którego zadaniem jest wspieranie szeroko pojętej mobilności, m.in. przez publikowanie raportów dotyczących awaryjności samochodów.
Jak zbierane są informacje do raportu ADAC? Opierają się one na faktycznie zgłoszonych przez kierowców awariach samochodów w Niemczech – takich, które wymagały przyjazdu pomocy drogowej z firmy ADAC. W corocznym raporcie pod uwagę brane są pojazdy używane w wieku od 3 do 10 lat.
Dane awaryjności w raporcie ADAC podane są w średniej liczbie awarii na 1000 zarejestrowanych pojazdów. Modele samochodów podzielone są ze względu na rok pierwszej rejestracji.
W autach starszych częściej dochodzi do usterek, więc jest to uwzględnione w raporcie. Na przykład dla BMW X3 z 2015 roku 4 awarie na 1000 przypadków to bardzo dobry wynik, ale już 1 awaria na 1000 dla rocznika 2022 – zaledwie dobry.
Raport ADAC wyróżnia zarówno konkretny model samochodu, jak i rocznik – pod uwagę bierze się datę pierwszej rejestracji. W naszym wyborze kierowaliśmy się także ciągłością niskiej awaryjności. Odrzucaliśmy zatem modele, które miały dobre wyniki w jednym czy dwóch rocznikach, a w pozostałych wypadały słabo lub bardzo źle. Jeśli jednak dany model miał dobre wyniki w kilku rocznikach pod rząd, to braliśmy go pod uwagę, uwzględniając jednak tylko roczniki z tego dobrego okresu.
Cena samochodu
Uznaliśmy, że do zestawienia szukamy samochodów niedrogich, które wyróżniły się niezawodnością w zestawieniu ADAC 2025. Oczywiście pojęcia “drogi” i “tani” są relatywne i zależą od segmentu, do którego należy samochód, ale także od indywidualnych odczuć kierowcy, co do kwoty, którą chce wydać na pojazd.
Dlatego właśnie, by uprościć sprawę, pominęliśmy większość modeli tych marek, które uważane są za marki premium, mimo że ich przedstawiciele wypadli w raporcie ADAC 2025 znakomicie. Należą do nich: BMW, Mercedes, Audi, Mini, czy Volvo.
W ostatnim czasie ceny samochodów używanych mocno wzrosły!
Przejdźmy więc do rzeczy. Pod uwagę weźmiemy segmenty A i B oraz niższą klasę średnią. Sprawdzimy także średnie koszty ubezpieczenia OC dla najlepszych modeli (na podstawie statystyk porównywarki OC Mubi) oraz ich średnią rynkową cenę (na podstawie stron autocentrum.pl i auto.pl).
Segment A – Seat Mii i Suzuki Ignis na czele!
To segment najmniejszych samochodów przeznaczonych do sprawnego poruszania się po zatłoczonym mieście, gdzie zawsze brakuje miejsc parkingowych. W tej kategorii zdecydowanie wyróżniają się dwa modele – Seat Mii (z 2019 roku) i Suzuki Ignis (bardzo dobre wyniki roczników 2018-2020).
Marka i model | Najmniej awaryjne roczniki (pierwsza rejestracja) | Średnie ceny dla skrajnych roczników | Średnia cena OC* |
---|---|---|---|
Seat Mii | 2019 | 22 800 – 30 999 zł | 825 zł |
Suzuki Ignis | 2018-2020 | 48 600 – 53 990 zł | 790 zł |
Zwracają uwagę niskie ceny ubezpieczenia. Oba modele samochodów z segmentu A, które okazały się mało awaryjne, można ubezpieczyć poniżej średniej ceny OC dla wszystkich aut (851 zł w marcu 2025 roku).
O samochodach z tej kategorii powinny pomyśleć osoby, które poruszają się wyłącznie po mieście i nie chcą wydawać dużo pieniędzy na zakup pojazdu, jego utrzymanie i naprawy. Nie powinni jednak oni liczyć na dobre osiągi i wysoki komfort.
Segment B – duży wybór w dobrych cenach!
W kategorii tej znajdują się nieco większe auta, które z założenia nadają się do poruszania się po mieście, choć sprawdzą się także na drogach krajowych. W segmencie B bardzo dobre albo dobre wyniki we wszystkich badanych rocznikach miały Mazda CX-3 (2015-2019), a także Mazda 2 (2015-2019 i 2021). Trzeba jednak podkreślić, że w zestawieniu nie uwzględniliśmy droższych aut marek premium, takich jak Audi A1 czy Mini Mini, które miały zdecydowanie najlepsze wyniki.
W poniższej tabeli królują Fordy, ale do aut z dobrymi wynikami poza modelami uwzględnionymi poniżej, można zaliczyć ponadto m.in. DS3 (2015-2020), Dacię Sandero (2015-2022) czy Opla Crosslanda (2017-2022).
Marka i model | Najmniej awaryjne roczniki (kolory zielone) | Średnie ceny dla skrajnych roczników | Średnia cena OC* |
---|---|---|---|
Mazda CX-3 | 2015-2019 | 54 999 – 69 900 zł | 729 zł |
Mazda 2 | 2015-2019 i 2021 | 33 450 – 51 450 zł | 827 zł |
Hyundai Kona | 2018-2022 | 62 850 – 82 450 zł | 610 zł |
Hyundai ix20 | 2017 i 2019 | 43 800 – 51 100 zł | 693 zł |
Hyundai i20 | 2019-2020 | 44 499 – 53 499 zł | 790 zł |
Ford Tourneo | 2019 | 35 900 zł | 788 zł |
Ford Puma | 2022 | 63 900 – 79 999 zł | 661 zł |
Ford Fiesta | 2018-2020 | 38 400 – 54 395 zł | 802 zł |
Ford EcoSport | 2018-2019 i 2021-2022 | 51 999 – 70 850 zł | 580 zł |
Renault Zoe | 2018-2022 | 46 850 – 63 400 zł | 548 zł |
Średnie ceny samochodów używanych z segmentu B są nieco wyższe od tych z segmentu A. Do ok. 30 tys. zł można kupić kilkuletnią Mazdę 2 czy Forda Tourneo. W przypadku pozostałych lub nowszych modeli wchodzimy już na wyższą półkę cenową sięgającą nawet 80 tys. zł.
Za to bez wyjątku wszystkie wyróżnione modele z segmentu B można było ubezpieczyć w bardzo dobrej cenie. Najniższe ceny OC w marcu 2025 roku za mniej niż 600 zł znajdowali właściciele aut marki Ford EcoSport i Renault Zoe.
Segment C i D – większe, nieco droższe, równie niezawodne!
W raporcie ADAC w tej klasie znalazło się bardzo dużo samochodów, które okazały się świetnymi modelami, jednak sporą część pominęliśmy ze względu na wysokie ceny modeli (m.in. Mercedes-Benz GLA, Audi Q3, BMW X1 czy Volkswagen T-Roc). Uwzględniliśmy jednak niektóre auta dotychczas pomijanych marek premium, bo jak się okazuje, w przypadku starszych roczników można znaleźć ich egzemplarze w dość przystępnych cenach.
Jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny, to znakomicie wypadły zwłaszcza Dacie, których kilkuletnie modele można kupić za ok. 40 tys. zł. W porównywalnej cenie można znaleźć również egzemplarze Fiata Tipo, które mają jednak bardzo małą awaryjność – do 9 awarii na 1000 przypadków.
Marka i model | Najmniej awaryjne roczniki (kolory zielone) | Średnie ceny dla skrajnych roczników | Średnia cena OC* |
---|---|---|---|
Dacia Dokker | 2015-2020 | 24 700 – 47 900 zł | 913 zł |
Dacia Duster | 2017 i 2019-2022 | 40 999 – 66 900 zł | 659 zł |
Skoda Octavia | 2015-2020 i 2022 | 39 900 – 87 900 zł | 792 zł |
Seat Alhambra | 2019-2020 | 94 900– 105 500 zł | 724 zł |
Fiat Tipo | 2019-2020 | 39 900 – 47 999 zł | 695 zł |
Mitsubishi Outlander | 2017 i 2019-2021 | 67 999– 85 000 zł | 842 zł |
Volkswagen Passat | 2015-2022 | 47 999 – 93 950 zł | 830 zł |
Cupra Formentor | 2021-2022 | 113 900 – 117 500 zł | 633 zł |
Wyższe ceny i osiągi samochodów z niższej klasy średniej odbijają się również w kosztach ubezpieczenia OC, które są nieco wyższe niż dla aut z segmentu A i B. Mimo to na większość modeli można znaleźć polisę poniżej średniej.
Znamy najlepsze, a jakie auta wypadły najgorzej w zestawieniu ADAC 2025?
W segmencie B najgorzej zaprezentowały się Opel Meriva z lat 2016 i 2017 (od 30 do 34 awarii na 1000 przypadków) i Toyota Yaris z roczników 2021 i 2022 (ponad 48 i 29 awarii na 1000 przypadków).
Najbardziej awaryjne wśród aut z segmentu C i D okazały się Ford Kuga z rocznika 2021 (prawie 36 awarii na 1000 przypadków) i Mazda 3 z rocznika 2019 (ponad 34 awarie na 1000 przypadków). Najgorzej jednak wypadła Toyota C-HR w rocznikach 2018-2022 (od ponad 35 do 63 awarii na 1000 przypadków).
FAQ – najczęściej zadawane pytania o najmniej awaryjne samochody
Jeśli chcesz zminimalizować ryzyko awarii, regularnie wykonuj przeglądy techniczne, wymieniaj olej silnikowy i sprawdzaj stan hamulców, opon oraz zawieszenia. Kontroluj poziom płynów i stan akumulatora. Dbaj o czystość wnętrza, aby chronić układy elektroniczne. Regularne mycie i konserwacja nadwozia zapobiegną korozji. Jeśli zauważysz niepokojące objawy, nie zwlekaj z naprawą.
Raport ADAC tworzony jest z danych zebranych od kierowców, którzy zgłosili awarię samochodu. Natomiast raport TÜV tworzony jest z informacji uzyskanych podczas przeglądów technicznych pojazdów. Oznacza to, że wyniki obu mogą się różnić od siebie.
- W zestawieniu wzięliśmy pod uwagę samochody z segmentu A, B, C i D.
- W segmencie A najlepsze okazały się Seat Mii i Suzuki Ignis, które miały bardzo niską liczbę awarii na 1000 pojazdów.
- W segmencie B wiele aut okazało się niezawodnych, jednak najlepsze wyniki osiągnęły Mazda CX-3 i Mazda 2.
- W segmencie C i D najlepsze wyniki poza markami premium miały m.in. Skoda Octavia, Mitsubishi Outlander i Cupra Formentor.
- https://elektrowoz.pl/porady/ranking-adac-2025-najbardziej-bezawaryjne-dwuletnie-samochody-1-mini-2-audi-a4-3-tesla-model-3-a-starsze/#google_vignette
- https://www.autocentrum.pl/ceny-aut-uzywanych/
Dołącz do dyskusji