Przez jakie usterki Twoje auto nie zaliczy przeglądu?
Badanie techniczne pojazdu to obowiązek każdego kierowcy. Wykonuje się je zwykle raz w roku. Polega ono na sprawdzeniu elementów konstrukcyjnych. Przegląd ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego. Przez jakie usterki auto nie przejdzie badania? Co w sytuacji, kiedy któryś element Twojego samochodu okaże się niesprawny?
W artykule przeczytasz:
- Co jest sprawdzane podczas badania technicznego?
- Przez jakie usterki Twoje auto nie przejdzie przeglądu rejestracyjnego?
- Jak zminimalizować ryzyko negatywnego wyniku przeglądu?
- Czy za przegląd z negatywnym wynikiem trzeba zapłacić?
- Jak często musisz przeprowadzić badanie techniczne samochodu?
- Ile kosztuje badanie techniczne?
Co jest sprawdzane podczas badania technicznego?
Podczas przeglądu rejestracyjnego diagnosta sprawdza działanie poszczególnych elementów pojazdu pod kątem bezpieczeństwa i przestrzegania norm ochrony środowiska. Identyfikuje auto i weryfikuje zgodność danych z dowodem rejestracyjnym.
Badanie techniczne polega na sprawdzeniu:
- hamulców,
- zawieszenia,
- układu kierowniczego,
- amortyzatorów,
- oświetlenia,
- ogumienia,
- nadwozia,
- układu wydechowego,
- pasów bezpieczeństwa,
- obowiązkowego wyposażenia, czyli gaśnicy, trójkąta ostrzegawczego,
- emisji zanieczyszczeń.
O ile auto jest w nie wyposażone, weryfikacji podlega także instalacja gazowa i eCall, czyli ogólnoeuropejski system automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku. Posiadają go wszystkie auta, które mają homologację od 1 kwietnia 2018 roku.
Przeczytaj też: Stacja kontroli pojazdów – wyposażenie, przebieg badania i działalność
Przez jakie usterki Twoje auto nie przejdzie przeglądu rejestracyjnego?
Zarówno auto, które stale użytkujesz, jak i samochód, którym jeździsz od czasu do czasu, narażony jest na powstanie awarii.
Według przepisów usterki dzielą się na:
- drobne,
- poważne,
- niebezpieczne.
Jeśli diagnosta wykryje drobne usterki, poinformuje Cię o tym, ale zaliczy przegląd. Do tego rodzaju awarii zalicza się np. spalona żarówka, brak pokrywy zbiornika płynu hamulcowego czy uszkodzony klosz światła.
W przypadku wykrycia poważnych i niebezpiecznych usterek Twoje auto nie przejdzie badania. Wówczas otrzymasz zaświadczenie z listą elementów, które wymagają naprawy. Jeśli diagnosta stwierdzi, że usterka powoduje zagrożenie dla uczestników ruchu, zatrzyma on także Twój dowód rejestracyjny, a do warsztatu będziesz musiał dostać się za pomocą lawety. Na usunięcie usterek masz 14 dni. Jeśli uda Ci się je zlikwidować, musisz ponownie zgłosić się na badanie techniczne. Jeśli je przejdziesz, możesz śmiało użytkować pojazd. W przypadku niebezpiecznych usterek musisz także zgłosić się po odbiór dowodu rejestracyjnego do wydziału komunikacji.
Do usterek poważnych i niebezpiecznych, przez które Twoje auto nie przejdzie przeglądu, należą między innymi:
- zużycie tarcz i klocków hamulcowych,
- wyciek z amortyzatorów,
- zużyte opony,
- pęknięta szyba,
- poważna korozja,
- nieprawidłowa emisja spalin,
- nieszczelny układ wydechowy.
Nie mając aktualnego przeglądu, narażasz się na karę w wysokości od 1500 do nawet 5000 zł.
Jak zminimalizować ryzyko negatywnego wyniku przeglądu?
Nieważne, jaki i iluletni samochód posiadasz, podczas każdego badania technicznego musisz liczyć się z tym, że istnieje ryzyko negatywnego wyniku przeglądu. Diagnosta może wykryć usterkę nawet w stosunkowo nowym, kilkuletnim aucie. Jak temu zapobiec?
Jeśli dbasz o swój pojazd, poddajesz go regularnym naprawom, kontrolujesz stan poszczególnych elementów oraz dbasz o jakość i cykliczną wymianę płynów eksploatacyjnych, wiesz, że diagnosta nie zaskoczy Cię negatywnym wynikiem badania technicznego. Stale użytkując swoje auto, sam wiesz najlepiej, kiedy i jakie elementy działają nie tak, jak powinny i wymagają naprawy.
Jeżeli masz wątpliwości co do tego, czy Twoje auto jest na tyle sprawne, aby przejść badanie techniczne, możesz poddać je kontroli jeszcze przed przeglądem. Zaprowadź samochód do mechanika. Sprawdzi on ważne elementy pojazdu i te, które mogą być według Ciebie niesprawne. Unikniesz wówczas negatywnego wyniku badania i dodatkowych kosztów związanych z ponowną weryfikacją auta. Będziesz mógł przygotować się finansowo na naprawę pojazdu i nie będziesz zmuszony do tego, aby dokonać jej w ciągu maksymalnie 14 dni.
Czy za przegląd z negatywnym wynikiem trzeba zapłacić?
Jeśli zgłosisz się na badanie techniczne, ale w wyniku wykrytej usterki Twoje auto go nie przejdzie, mimo wszystko musisz pokryć pełną kwotę za wykonanie przeglądu. Opłata ta nie podlega zwrotowi. Ponadto licz się także z kosztami naprawy elementów, przez które diagnosta nie zaliczył Ci badania technicznego. Jeśli mechanik zlikwiduje wykryte usterki, musisz ponownie zgłosić się na przegląd, który również wiąże się z dodatkowymi opłatami. Nie są to jednak kwoty tak wysokie jak przedtem.
Za ponowne badanie techniczne zapłacisz:
- 14 zł w przypadku sprawdzenia ustawienia oraz natężenia świateł drogowych i mijania,
- 14 zł w przypadku sprawdzenia działania amortyzatorów jednej osi,
- 14 zł w przypadku sprawdzenia toksyczności spalin,
- 20 zł w przypadku sprawdzenia poziomu hałasu,
- 20 zł w przypadku sprawdzenia skuteczności równomierności działania hamulców,
- 20 zł w przypadku sprawdzenia połączenia układu kierowniczego i jałowego ruchu koła kierownicy oraz luzów w zawieszeniu,
- 20 zł w przypadku sprawdzenia wszystkich innych usterek łącznie,
- 36 zł w przypadku sprawdzenia geometrii kół jednej osi.
Jak często musisz przeprowadzić badanie techniczne samochodu?
Na przegląd rejestracyjny samochodu musisz zgłosić się zwykle raz do roku. Istnieją jednak sytuacje wyjątkowe, w których badanie techniczne wykonuje się częściej lub rzadziej niż raz na rok.
Jakie pojazdy są zwolnione z corocznego przeglądu?
- Nowe samochody osobowe, ciężarowe o masie do 3,5 t, motocykle i przyczepy o masie do 3,5 t pierwsze badanie techniczne muszą przejść przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji, drugie przed końcem kolejnych 2 lat, a na kolejne należy zgłaszać się już co roku.
- Samochody zabytkowe i przyczepy lekkie, badanie techniczne przechodzą tylko raz (przed rejestracją). Wyjątek stanowią sytuacje, kiedy pojazd służy pracy zarobkowej lub zostanie skierowany na dodatkowy przegląd.
- Ciągniki rolnicze, przyczepy rolnicze i motorowery pierwsze badanie techniczne muszą przejść przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji, a wszystkie kolejne przed upływem następnych 2 lat.
Coroczne badanie techniczne muszą przejść:
- pojazdy uprzywilejowane,
- pojazdy używane do nauki jazdy i egzaminów na prawo jazdy,
- pojazdy przewożące towary niebezpieczne,
- pojazdy zbudowane samodzielnie, tak zwane SAM,
- taksówki osobowe,
- pojazdy wykorzystywane do zarobkowego przewożenia ludzi, przystosowane do przewozu 5–9 osób.
Autobusy należą do pojazdów, które muszą przejść przegląd rejestracyjny przed upływem roku od pierwszej rejestracji, a później co 6 miesięcy.
Motorowery posiadające adnotację w dowodzie rejestracyjnym dotyczącą tego, że pojazd ten nie podlega okresowym badaniom, zgodnie z aktualnymi przepisami muszą przechodzić regularne przeglądy.
Pojazd może zostać skierowany na dodatkowe badanie techniczne, jeśli zdecydują o tym odpowiednie organy. Takie zlecenie wydaje policja oraz inspekcja transportu drogowego.
Ile kosztuje badanie techniczne?
Cena badania technicznego jest taka sama w każdej stacji diagnostycznej. Regulują ją przepisy. Jej wysokość zależy od rodzaju pojazdu.
Za przegląd rejestracyjny:
- samochodu osobowego zapłacisz 98 zł,
- samochodu osobowego z instalacją gazową zapłacisz 161 zł,
- samochodu ciężarowego i specjalnego do 3,5 t zapłacisz 98 zł,
- motocykla zapłacisz 62 zł,
- motoroweru zapłacisz 50 zł,
- autobusu przeznaczonego do przewozu maksymalnie 15 osób z kierowcą zapłacisz 98 zł,
- ciągnika rolniczego zapłacisz 62 zł.
Jeśli z kolei odpowiednie organy skierują Twój pojazd na dodatkowe badanie techniczne, musisz pokryć następujące koszty:
Skierowanie od organów kontroli ruchu drogowego | Skierowanie od starosty | Pozostałe badania dodatkowe |
---|---|---|
badanie po wypadku lub kolizji – 94 zł | badanie po wypadku lub kolizji – 94 zł | badanie po montażu instalacji gazowej – 63 zł |
weryfikacja po wykryciu usterki (za każdą część osobno) – 20 zł | ustalenie danych pojazdu potrzebnych do jego rejestracji – 64 zł | badanie pojazdu przeznaczonego na taksówkę – 42 zł |
badanie w sytuacji, gdy dane techniczne są niezgodne ze stanem faktycznym – 51 zł | weryfikacja pojazdu, który prawdopodobnie nie spełnia określonych warunków technicznych – 20 zł | badanie po zmianach konstrukcyjnych, co skutkuje wyrobieniem nowego dowodu rejestracyjnego – 82 zł |
Przeczytaj też: Ile kosztuje przegląd samochodu? Przegląd samochodu 2024 – wszystko, co musisz wiedzieć
FAQ – najczęściej zadawane pytania o usterki, przez które auto nie przejdzie przeglądu
Podczas badania technicznego auta weryfikacji podlegają hamulce, zawieszenie, układ kierowniczy, amortyzatory, oświetlenie, ogumienie, nadwozie, układ wydechowy, pasy bezpieczeństwa i obowiązkowe wyposażenie. Diagnosta sprawdza także instalację gazową i system eCall, o ile auto jest wyposażone w te elementy. Badaniu podlega także emisja zanieczyszczeń. Auto jest identyfikowanie, a dane są weryfikowane z dowodem rejestracyjnym.
Usterki dzielą się na drobne, poważne i niebezpieczne. Te błahe nie mają wpływu na wynik badania technicznego pojazdu. Z kolei jeśli diagnosta wykryje groźną awarię, auto nie przejdzie przeglądu, dopóki element ten nie zostanie naprawiony. Mowa tu np. o poważnej korozji, pękniętej szybie czy zużytych oponach.
Przegląd rejestracyjny wykonuje się zwykle raz do roku. Pojazdy nowe bada się rzadziej. W przypadku samochodów osobowych, ciężarowych o masie do 3,5 t, motocykli i przyczep o masie do 3,5 t badanie techniczne wykonuje się przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji, drugie po następnych dwóch latach, a kolejne już co roku. Ciągniki, przyczepy rolnicze i motorowery bada się przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji. Później przegląd należy wykonywać co 2 lata. Z kolei samochody zabytkowe i przyczepy lekkie należy badać raz – przed rejestracją, chyba że są wykorzystywane do pracy zarobkowej. Częstszym przeglądom rejestracyjnym podlegają autobusy. Pierwsze badanie muszą przejść przed upływem roku od rejestracji, a później co 6 miesięcy.
- Usterki dzieli się na drobne, poważne i niebezpieczne.
- Twój pojazd nie przejdzie badania technicznego, jeśli diagnosta wykryje w nim poważne lub niebezpieczne usterki.
- Drobne usterki, takie jak np. spalona żarówka, nie mają wpływu na wynik badania technicznego Twojego pojazdu.
- Po wykryciu poważniejszych usterek diagnosta zatrzyma Twój dowód rejestracyjny. Będziesz miał 14 dni na dokonanie naprawy i ponowne zgłoszenie się na przegląd.
- Koszt badania technicznego zależy od rodzaju pojazdu. Jeśli w Twoim aucie wykryto usterki, za ich ponowne sprawdzenie musisz uiścić dodatkową opłatę.
Dołącz do dyskusji