Przegląd skutera 2024 – ile kosztuje i jak przebiega? [AKTUALNE PRZEPISY]

Skuter to dla wielu podstawowy środek transportu na dojazd do szkoły, pracy czy na zakupy, wykorzystywany przez mieszkańców miast na krótkich dystansach oraz na średnich dystansach na prowincji. Jednoślad jest niedrogi w zakupie, a jak wygląda jego użytkowanie na co dzień? Sprawdzamy koszt eksploatacji, przeglądu i ubezpieczenia. Czy posiadanie skutera nadal wychodzi korzystnie?

przegląd skutera

Chcesz wiedzieć, jak często trzeba robić przegląd skutera? Sprawdź, jakie są pozostałe obowiązki posiadacza jednośladu. Poznaj najważniejsze informacje na ten temat, a dowiesz się, czy posiadania skutera obecnie się opłaca!

Skuter – co to takiego? (definicja ustawowa)

Co to w ogóle jest skuter? – odpowiedzi na to podstawowe pytanie nie znajdziemy w Prawie o ruchu drogowym. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. definiuje jedynie, czym jest motorower i motocykl:

  • motorower – pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;
  • motocykl – pojazd samochodowy dwukołowy kat. L3e albo dwukołowy z bocznym wózkiem kat. L4e, albo trójkołowy kat. L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii: L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców.

Skuter – motorower czy motocykl?

Druga definicja ze względu na odniesienia do innych aktów prawnych zdaje się o wiele bardziej zawiła… W końcu skuter to motorower czy bardziej motocykl? Dobra wiadomość jest taka, że znakomita większość skuterów poruszających się po polskich drogach mieści się w pierwszej kategorii pojazdów. Oznacz to, że motorower i skuter to w gruncie rzeczy to samo, tyle że ustawodawca w tym względzie posługuje się odmienną terminologią.

Niektóre duże skutery turystyczne z większym i mocniejszym silnikiem (osiągające powyżej 45 km/h) zaliczają się już do grona motocykli. Tak też traktowany jest pojazd niespełniający wymogów obejmujących motorowery, czyli tak popularne w naszym kraju skutery.

UWAGA!

Niektórzy posiadacze modyfikują swoje skutery, zwiększając ich parametry silnikowe. Większa moc, pojemność i osiągi oznaczają, że pojazd może przestać być klasyfikowany jako skuter, a zacząć być traktowany jak motocykl. Właściciel musi liczyć się z tym, że wtedy dotyczą go wszystkie prawa i obowiązki, nakładane na posiadaczy motocykli.

W Polsce do prowadzenia standardowego skutera, który jest jednocześnie motorowerem, wystarczy posiadać prawo jazdy kategorii AM, uprawniające do kierowania motorowerem i czterokołowcem lekkim (quadem). Ten środek transportu wykorzystywany jest zwłaszcza przez początkujących użytkowników dróg oraz jako ekonomiczny sposób dostarczania towarów do klientów.

Skąd się wziął skuter?

Pochodzenie nazwy skuter w języku polskim jest dość proste do ustalenia. Polski skuter wziął się ze spolszczenia angielskiego słowa “scooter. Motor scooter to skuter motorowy, czyli pojazd normalnych rozmiarów, gdyż samo określenie scooter, stosowane wymiennie z “minibike” czy “small motorbike” oznacza motorynkę, czyli miniaturową odmianą jednośladu przystosowaną dla dzieci i niewysokich osób.

CIEKAWOSTKA

Anglicy mianem “scooter” określają także hulajnogę, która do złudzenia może przypominać motorower na małych kołach, pozbawiony siedziska.

Pierwsze skutery pojawiły się w latach 20. XX w. Jednym z protoplastów tego gatunku był DKW Lomos z 1922 r. Bazował na przeprojektowany modelu DKW Reichsfahrt z obszernym siedziskiem zamiast siodełka i nisko poprowadzoną ramą, która umożliwiała wygodne zajmowanie miejsca, czym zdobył serca kobiet. Powszechną popularność nowy środek transportu zyskał dopiero po zakończeniu II wojny światowej, głównie dzięki markom, takim jak: Vespa czy Lambretta. Skuterem, który zrobił prawdziwą furorę w powojennej Polsce, była kultowa Osa.

CIEKAWOSTKA

Największe produkowane aktualnie skutery osiągają 800 cm³ pojemności silnika i moc 75 KM, co pozwala na rozpędzenie do nawet 200 km/h. Taki duży skuter jest już motocyklem i wymaga motocyklowego prawa jazdy (kat. A).

Przegląd skutera – co mówią przepisy?

Kierujący skuterem musi stosować się do ogólnych przepisów drogowych oraz obowiązków nałożonych na posiadacza motoroweru przez ustawodawcę. Rozdział 3. ww. ustawy dotyczy badań technicznych pojazdów w obecnym brzmieniu wygląda tak:

Art. 81. 1. Właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego

Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602

W nowym brzmieniu powyższego punktu, do listy pojazdów mechanicznych, podlegających obowiązkowym badaniom stanu technicznego, dodany został “samochód osobowy przeznaczony do zawodów sportowych” (Dz. U. 2023 poz. 1720). Zmieniony przepis ma wejść w życie 1 czerwca 2024 r.

Na temat polisy na auto o sportowym zacięciu przeczytasz w poradniku: “Ubezpieczenie OC dla sportowego samochodu”.

Pozostałe badania techniczne – jakie występują?

Oprócz obowiązkowych, wymaganych prawem badań okresowych, występują również inne rodzaje sprawdzania stanu technicznego pojazdu w określonych okolicznościach. Są to:

  • dodatkowe badanie techniczne – jeśli zajdzie powód, po którym konieczne jest nadprogramowe zweryfikowanie sprawności podzespołów;
  • badanie zgodności z warunkami technicznymi – diagnosta sprawdza, czy pojazd jest zgodny ze swoim przeznaczeniem.

Jak przebiega przegląd okresowy skutera?

Stacja Kontroli Pojazdów (SKP) prowadzi badania techniczne pojazdów. Są wykonywane przez wykwalifikowanych diagnostów w podstawowych i okręgowych stacjach, gdyż masa całkowita skuterów nie przekracza 3,5 t.

Co jest sprawdzane w trakcie badania skutera?

Procedura całego przeglądu jest określona w specjalnym rozporządzeniu. Badane pod kątem poprawności działania i ewentualnych uszkodzeń są wszystkie układy pojazdu istotne dla jego prawidłowego i bezpiecznego poruszania. Są to m.in.:

  • układ hamulcowy – diagnosta sprawdza stanu zaworów, przewodów oraz ich działanie;
  • układ kierowniczy – fachowiec weryfikuje stan połączeń, a także stopień zużycia poszczególnych elementów;
  • ogumienie – diagnosta bada, czy opony są prawidłowo dobrane, a stopień ich zużycia pozwala na dalszą, bezpieczną jazdę;
  • oświetlenie – specjalista sprawdza reflektory pod kątem ich świecenia, a także, czy klosze lamp nie są popękane;
  • układ wydechowy – liczy się głównie szczelność, stan skorodowania, głośność i wartość spalin wylatujących z wydechu.

Jak diagnosta ocenia nieprawidłowości?

Pracownik stacji kontroli pojazdów do oceny stwierdzonych podczas badania odstępstw od normy ma 3-stopniową skalę oceny. Występują tam takie określenia nieprawidłowości, jak:

  • drobna,
  • istotna,
  • stwarzająca zagrożenie.

Jeśli diagnosta wykryje co najwyżej drobne usterki, to przekaże informację o nich właścicielowi, ale pojazd przejdzie badanie. Istotne lub stwarzające zagrożenie odchyły od normy, które wykluczają pojazd z uzyskania pozytywnego wyniku testu.

UWAGA!

Gdy skuter przejdzie badanie z wynikiem negatywnym, diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Może również wydać opinie, że maszyna nie powinna wyjechać na drogi aż do momentu likwidacji wskazanych nieprawidłowości. Jest na to czas 14 dni.

Jak często wykonuje się przegląd skutera?

Skuter trzeba poddać badaniu co roku, raz na 2 laty czy w ciągu 3 pierwszych lat? To zależy od wieku pojazdu. Już spieszymy z wyjaśnieniem.

Częstotliwość badań okresowych a wiek skutera

  • pierwsze badanie – trzeba przeprowadzić przed upływem 3 lat od momentu pierwszej rejestracji pojazdu;
  • drugie badanie – trzeba przeprowadzić przed upływem 2 kolejnych lat od pierwszego;
  • trzecie badanie (oraz kolejne) – trzeba przeprowadzić przed upływem 1 roku od drugiego (poprzedniego).

Oznacza to, że tylko 2 pierwsze badania mają miejsce w ciągu początkowych 5 lat użytkowania pojazdu, a każde kolejne musi być powtarzane co roku. 

Przegląd skutera w SKP – ile trzeba zapłacić?

Koszt obowiązkowego badania stanu technicznego skutera reguluje ustawa. Właściciel motoroweru zapłaci więc jednakową stawkę zarówno w wielkiej metropolii, jak i w maleńkiej miejscowości. Cena badania jednośladu od kilku lat jest na jednakowym poziomie. Wynosi obecnie 50 zł (motorower) i 62 zł (motocykl).

CZY WIESZ, ŻE …

Do niedawna do tej kwoty była doliczana jeszcze opłata ewidencyjna w wysokości 1 zł, ale na mocy zmiany ustawy o ruchu drogowym, przestała ona obowiązywać od 1 lipca 2023 r.

Ile kosztuje ubezpieczenie skutera?

Oprócz badań technicznych, skuter tak samo, jak inne pojazdy mechaniczne, podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu. Polisę komunikacyjną musi posiadać właściciel jednośladu od momentu pierwszej rejestracji, którą trzeba zawrzeć najpóźniej tego samego dnia do chwili wycofania go z ruchu, wyrejestrowania lub kasacji.

29-letnia Asia jest mieszkanką Częstochowy. Zamierza kupić skuter Vespa Primavera 50. Odwiedziła porównywarkę ubezpieczeń Mubi, aby sprawdzić, ile wyniesie ją polisa na jednoślad.

Ile wynosi składka OC na skuter?

Towarzystwo ubezpieczeniowe Zakres ubezpieczenia Cena polisy
BeesafeOC100 zł
Beesafe OC, NNW 130 zł (NNW – 30 zł)
Beesafe OC, NNW, Assistance 182 zł (assistance mini – 52 zł)
Beesafe OC, Assistance 209 zł (assistance – 109 zł)
WienerOC 351 zł
Beesafe OC, AC, Assistance 609 zł (AC – 400 zł)
Beesafe OC, AC, NNW, Assistance 972 zł
Źródło: kalkulator ubezpieczeń komunikacyjnych Mubi [kwiecień 2024].

Nasza Asia nie jest osamotnionym przypadkiem. W marcu 2024 ponad 100 posiadaczy skuterów uzyskało polisę w cenie 100 zł!

FAQ – najczęściej zadawane pytania o badanie techniczne skutera w 2024

Czy przegląd skutera jest obowiązkowy?
Co robi diagnosta w trakcie badania skutera?
Czy kask na skuterze jest konieczny?
PODSUMOWANIE
  • Skuter to w gruncie rzeczy motorower. Jeśli jego moc (ponad 4kW), osiągi (V max. ponad 45 km/h) czy pojemność silnika (ponad 50 cm3) wykracza poza określone przez ustawodawcę normy, to jest on definiowany jako motocykl (np. duży skuter turystyczny).
  • Skutery pojawiły się w 20-leciu międzywojennym, ale popularność zdobyły dopiero po zakończeniu działań zbrojnych. W Polsce ten środek transportu upowszechnił model Osa z czasów PRL.
  • Gdy już masz swój wymarzony skuter, pamiętaj o obowiązkowym badaniu technicznym. Pierwszy przegląd musi odbyć w ciągu 3 lat, drugi – 2 lat, a po upływie 5 lat od pierwszej rejestracji – co roku (odstępstwo od tej reguły stanowią tylko pojazdy zabytkowe).
  • Oprócz aktualnego przeglądu Twój skuter musi posiadać ważne OC. Najtańszą polisę obowiązkową z dodatkami w atrakcyjnej cenie znajdziesz w naszym kalkulatorze – już od 100 zł! Wystarczą 3 minuty i kilka kliknięć, a zaoszczędzisz nawet do kilkuset złotych na polisie.
Źródła:
  • isap.sejm.gov.pl
Rafał Gliński Mubi
Autor artykułu: Rafal Glinski

Redaktor z 5-letnim stażem pracy w mediach. Jest autorem kilkuset publikacji o charakterze informacyjnym i publicystycznym. W swoich tekstach na Mubi stara się wyjaśnić wszystkie zawiłości świata ubezpieczeń. Jako czynny użytkownik dróg opisuje realia drogowe kierowców. 

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC