Samochód elektryczny czy spalinowy – porównanie kosztów zakupu, użytkowania i ubezpieczenia
Liczba samochodów w pełni elektrycznych w Polsce w 2023 wzrosła o 52% w porównaniu do poprzedniego roku. Czy zakup takiego auta jest bardziej opłacalny niż spalinowego? Co kosztuje więcej – tankowanie czy ładowanie? I jak przedstawiają się ceny ubezpieczenia OC na samochody spalinowe i elektryczne? Przyjrzeliśmy się tym zagadnieniom, policzyliśmy i mamy kilka wniosków!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Ile jest samochodów elektrycznych w Polsce?
- Kupno którego auta wypada taniej – popularnego elektryka czy samochodu spalinowego?
- Kto zapłaci więcej za jazdę samochodem – właściciel auta spalinowego czy elektrycznego?
- Ile kosztuje ubezpieczenie auta elektrycznego, a ile spalinowego?
- Co więc się bardziej opłaca – elektryk czy samochód spalinowy?
Samochody elektryczne w Polsce – czy jest o czym mówić?
Pod koniec 2022 roku w Polsce zarejestrowanych było około 26,5 miliona samochodów. Na 1 000 mieszkańców przypada 700 aut. Wśród nich zdecydowaną, można powiedzieć przytłaczającą większość, stanowią pojazdy tradycyjne napędzane silnikami spalinowymi. Jednak od niedawna rośnie popularność aut elektrycznych – promowane są poprzez ulgi w akcyzie przy sprowadzaniu i rządowe dopłaty podczas zakupu, czyli program Mój elektryk. A ile ich obecnie jeździ po polskich drogach?
Licznik Elektromobilności – inicjatywa prowadzona przez PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) i PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych) – wskazuje, że pod koniec stycznia 2024 roku było zarejestrowanych w naszym kraju 100 737 samochodów osobowych, które posiadały napęd elektryczny. Wzrost ich liczby w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku sięgnął aż ponad 50%!
W tym artykule skupimy się na porównaniu samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym z autami w pełni elektrycznymi, czyli typu BEV (battery electric vehicle). Dane wskazują, że jeździ ich po Polsce 58 341 egzemplarzy. Czy już dzisiaj ma sens porównywanie aut elektrycznych ze spalinowymi?
Zdecydowanie tak! Po pierwsze liczba aut typu BEV gwałtownie rośnie w Polsce (także w Europie). Po drugie kolejne miasta zamierzają wprowadzić strefy czystego transportu, co uniemożliwi wjazd do centrów starym samochodom. A po trzecie, pojawia się coraz więcej modeli elektryków, a producenci ewidentnie stawiają na tego typu pojazdy.
Popularne samochody spalinowe i elektryczne – ceny nowych modeli
Nasze porównanie aut spalinowych i w pełni elektrycznych zaczniemy od przyjrzenia się cenom nowych modeli. Nie będziemy w tym artykule zajmować się używanymi pojazdami sprowadzanymi z zagranicy, choć wiemy, że to takie auta najczęściej wybierają Polacy.
Jakie więc modele powinniśmy porównać? Zdamy się w tej kwestii na oficjalne dane PZPM dotyczące rejestracji nowych samochodów w 2023 roku oraz wskazaniom PSPA na temat najpopularniejszych aktualnie zarejestrowanych modeli aut typu BEV.
Najczęściej kupowane samochody spalinowe w 2023 roku
W 2023 roku indywidualni klienci zarejestrowali ponad 475 tys. nowych samochodów osobowych (dotyczy wszystkich egzemplarzy bez względu na rodzaj napędu). Najpopularniejszymi markami były: Toyota, Skoda, Kia, Volkswagen i Hyundai.
Top 5 najczęściej rejestrowanych modeli samochodów osobowych w 2023 roku:
Model samochodu | Liczba rejestracji | Cena katalogowa nowego egzemplarza |
---|---|---|
Toyota Corolla | 26 858 | od 106 900 zł |
Skoda Octavia | 15 800 | od 100 200 zł |
Toyota Yaris | 13 456 | od 81 900 zł |
Toyota Yaris Cross | 13 405 | od 96 900 zł |
Kia Sportage | 12 453 | od 134 900 zł |
W powyższym zestawieniu znalazły się auta spalinowe i hybrydowe. Na przykład Kia Sportage oferowana jest także w wersji HEV i PHEV. Jednocześnie podane ceny dotyczą egzemplarzy wyprodukowanych już w 2023 roku.
Najpopularniejsze auta elektryczne w Polsce w 2023 roku
W przypadku samochodów elektrycznych korzystaliśmy z danych przedstawionych przez PSPA. Wskazują one, że pod koniec 2023 roku najwięcej zarejestrowanych aut BEV było marek: Nissan, Tesla, BMW, Renault, Kia.
Top 5 najpopularniejszych modeli samochodów elektrycznych w 2023 roku:
Model samochodu | Cena katalogowa nowego egzemplarza |
---|---|
Tesla Model 3 | od 205 990 zł |
Nissan LEAF | od 155 900 zł |
Volkswagen ID.3 | od 180 290 zł |
Hyundai Kona Electric | od 184 900 zł |
Renault ZOE | od 180 500 zł |
Kupujący samochód elektryczny mogą liczyć na dopłatę w wysokości 18 750 zł, a osoby z Kartą Dużej Rodziny na wsparcie kwotą 27 000 zł. Firmy i przedsiębiorcy mogą uzyskać nawet do 70 000 zł wsparcia na zakup elektryka.
Porównanie cen samochodów elektrycznych i spalinowych
Bez wątpienia zakup nowego samochodu elektrycznego jest droższy niż spalinowego. Elektryk z tego samego segmentu co auto spalinowe może kosztować nawet dwukrotnie drożej. Na przykład najtańszy Nissan LEAF jest o ponad 55 000 zł droższy od podstawowej wersji Skody Octavii.
Również Renault ZOE kosztuje dużo więcej nie tylko od Toyoty Yaris, ale także od odpowiednika swojej marki, czyli Renault Clio (cena katalogowa od 74 200 zł). Dlaczego tak się dzieje? Na wysoką cenę samochodów elektrycznych mają wpływ koszty produkcji, a przede wszystkim wytwarzanie baterii, w których znajdują się drogie i rzadkie pierwiastki. Pamiętajmy także, że to nowa technologia, więc wymaga dodatkowych kosztownych badań i testów.
Szacuje się jednak, że już w 2027 roku wyprodukowanie samochodu elektrycznego może stać się tańsze niż tego tradycyjnego o napędzie spalinowym. Będzie to możliwe wraz z rozwojem technologii oraz budową kolejnych zakładów produkujących baterie.
Koszt tankowania a ładowania samochodu – co wychodzi taniej?
Kolejnym aspektem, który nas interesuje, jest koszt użytkowania pojazdu. W ostatnim czasie ceny ropy naftowej oraz energii elektrycznej gwałtownie się zmieniają, co utrudnia przeprowadzenie porównania kosztów poruszania się pojazdami. Dodatkowo przy tego typu wyliczeniach znaczenie ma sposób użytkowania auta, a więc to, gdzie nim jeździmy i w jaki sposób – postawiliśmy więc na proste wyliczenie kosztów przejechania 9 tys. km (średnia roczna dla Polski).
Kolejny raz przytoczymy dane PSPA. Wskazują one, że w największych polskich miastach (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz i Lublin) zarejestrowanych było 46% wszystkich samochodów elektrycznych w naszym kraju. Nie powinno nas to dziwić, bo właśnie w jeździe po mieście elektryki są najbardziej efektywne i przydatne. Dlatego w naszym zestawieniu znalazły się dwa popularne auta z klasy B.
Do porównania wybraliśmy 4 modele, które należały do najpopularniejszych wśród samochodów spalinowych i elektrycznych. Przeciętnie kierowca w Polsce pokonuje niecałe 9 000 km rocznie – więcej na ten temat w naszym artykule o średnim rocznym przebiegu. Ile kosztowałoby go paliwo lub prąd, by przejechać tyle kilometrów w jednym roku?
Do wyliczenia kosztów przyjęliśmy średnie ceny Pb 95 i ON z portalu e-petrol oraz zaokrąglone ceny prądu. Wzięliśmy pod uwagę obniżone ceny prądu do 2000 kWh i wyższe ceny po przekroczeniu tego limitu (założyliśmy zużycie 4000 kWh miesięcznie i wyciągnęliśmy średnią). Na dzień 05.03.2024 roku przyjęliśmy następujące ceny:
- Pb 95 – 6,47 zł/l,
- ON – 6,72 zł/l,
- Prąd – 1,16 zł/kWh.
Koszt paliwa (benzyny, oleju, prądu) potrzebne do przejechania 9 000 km:
Model samochodu | Bateria/bak | Orientacyjny koszt przejechania 9 tys. km. |
---|---|---|
Renault ZOE (elektryk) | Bateria 52 kWh – zasięg 386 km | 1 406 zł |
Toyota Yaris (benzyna) | Bak 40 l – spalanie 5,6 l/100 km | 3 260 zł |
Kia Niro EV (elektryk) | Bateria 64,8 kWh – zasięg 460 km | 1 471 zł |
Kia Sportage (diesel) | Bak 54 l – spalanie 5,5 l/100 km | 3 326 zł |
Pamiętajmy, że do powyższych wyliczenie nie braliśmy pod uwagę stylu jazdy czy pory roku. Założyliśmy także, że samochody elektryczne będą ładowane wyłącznie z gniazda, a nie na stacjach ładowania, gdzie 1 kWh jest droższy. Dlatego wyliczenia należy traktować jako orientacyjne i służące do przybliżonego porównania.
Widać jednak, że koszt paliwa jest prawie 3-krotnie wyższy niż prądu dla elektryków. Zwróćmy jeszcze uwagę, że wyliczenia kosztów benzyny i oleju zrobiliśmy dla średniego spalania podanego przez producenta – w rzeczywistości może być ono wyższe choćby ze względu na styl jazdy.
Dodatkowo koszt użytkowania samochodu elektrycznego będzie niższy dla osób, które mają dom jednorodzinny z panelami słonecznymi. W takim przypadku ładowania będzie jeszcze bardziej opłacalne. W tym kontekście zachęcamy do zapoznania się z naszym poradnikiem: Auta elektryczne jako wsparcie dla sieci elektrycznej – technologia V2G.
Ubezpieczenie OC auta elektrycznego a spalinowego – które jest tańsze?
Ostatnią kwestią, której nie możemy pominąć, jest koszt obowiązkowego OC. Sprawdźmy, co pokazują statystyki na temat średnich cen tego ubezpieczenia. Oto jak przedstawiały się średnie ceny OC w zależności od rodzaju napędu samochodu osobowego:
Rodzaj napędu | Średnia cena OC |
---|---|
Elektryczny | 537 zł |
Benzyna | 718 zł |
Diesel | 737 zł |
W przypadku aut spalinowych ceny ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej są zbliżone. Natomiast dla samochodów BEV są one o blisko 200 zł niższe.
Postawmy więc sobie następujące pytanie – jakie byłyby różnice w cenie OC, gdyby ta sama osoba szukała ubezpieczenia na auta z tego samego rocznika o podobnej wartości, a różniłby je marka, model i rodzaj napędu?
Załóżmy, że naszym kierowcą byłby 42-latek z Warszawy z prawem jazdy od 20 lat. Ubezpiecza on samochody od co najmniej 10 lat i miał w tym czasie jedną szkodę (4 lata temu). Do porównania wybraliśmy dwa modele z 2020 roku: Teslę Model 3 (Standard Range Plus) oraz BMW Seria 3 (pojemność silnika: 1998 cm3). Auta mają przejechane 22 tys. km i parkowane są w indywidualnym garażu.
Ubezpieczyciel | Pakiet | Cena ubezpieczenia Tesli Model 3 |
---|---|---|
ERGO Hestia | OC | 567 zł |
mtu24.pl | OC | 576 zł |
Beesafe | OC | 653 zł |
LINK4 | OC + Assistance | 690 zł |
UNIQA | OC + Assistance | 778 zł |
Trasti | OC | 875 zł |
Benefia | OC | 925 zł |
Wiener | OC + Assistance | 1 958 zł |
TUZ Ubezpieczenia | OC + NNW + Assistance | 4 846 zł |
Najtańsze OC Tesli Model 3 zaoferowała ERGO Hestia. Kosztował on jedyne 567 zł i zawierał samo OC. A jak przedstawiały się oferty dla BMW Serii 3?
Ubezpieczyciel | Pakiet | Cena ubezpieczenia BMW Seria 3 |
---|---|---|
UNIQA | OC + Assistance | 628 zł |
Trasti | OC | 679 zł |
LINK4 | OC + Assistance | 685 zł |
Beesafe | OC | 961 zł |
ERGO Hestia | OC | 1 020 zł |
Benefia | OC | 1 054 zł |
mtu24.pl | OC | 1 308 zł |
Wiener | OC + Assistance | 1 444 zł |
TUZ Ubezpieczenia | OC + NNW + Assistance | 6 834 zł |
W przypadku połowy firm oferty na samochód spalinowy okazały się droższe od tych na auto elektryczne. Tańsze polisy dla samochodów na benzynę zaproponowały UNIQA, Trasti, LINK4 i Wiener.
Gdyby kierowca chciał kupić także AC, to musiałby zapłacić wielokrotnie więcej, ponieważ koszt ubezpieczenia autocasco zależy w dużej mierze od wartości pojazdu, a Tesla Model 3 i BMW Seria 3 to drogie samochody.
Samochód elektryczny czy spalinowy – wnioski
Popularność aut elektrycznych rośnie i z pewnością ten trend utrzyma się w najbliższych latach. W mediach pojawiają się informacje o zmianie przepisów w UE, które mają zakazać sprzedaży aut spalinowych do 2035 roku. Więcej na ten temat znajdziesz w naszym poradniku: Zakaz sprzedaży aut spalinowych – czy i kiedy będzie obowiązywać w Europie?. Czy jednak kupno samochodu elektrycznego już teraz jest bardziej opłacalne niż samochodu spalinowego?
Dla większości osób nie. Przede wszystkim nowe auta elektryczne są dużo droższe niż spalinowe. Wynika to z kosztów produkcji baterii. Jednak prognozy wskazują, że już za parę lat to się zmieni i ceny akumulatorów do elektryków będą tańszę, a same baterie wydajniejsze.
Drugą kwestią jest infrastruktura. Obecnie w Polsce są 3 362 stacje ładowania, w których znajduje się 6 086 punktów poboru prądu. Natomiast stacji benzynowych jest 7 902. Zwróćmy także uwagę na rosnące ceny prądu na takich stacjach, które są wyższe niż te z domowych gniazd.
Koszt ładowania auta elektryczne prądem domowym jest dużo tańszy niż tankowanie paliwem. Niestety osoby mieszkające w blokach nie mają jak ładować aut elektrycznych z domowych gniazdek. Komu więc auto elektryczne obecnie może się opłacać?
Zdecydowanie osobom, które mają domek jednorodzinny z panelami fotowoltaicznymi. Dodatkowo będą używać auta elektryczne do podróży w pobliżu miejsca zamieszkania. W takiej sytuacja koszt jego utrzymania będzie niższy i jego zakup nabiera sensu.
A co z kosztami naprawy? Samochody spalinowe są bardziej złożone technicznie i więcej ich elementów może ulec awarii. Oczywiście koszty naprawy zależą od marki i modelu pojazdu. W przypadku elektryków wiele osób obawia się uszkodzenia i zużywania baterii. Oczywiście bateria z czasem traci swoją pojemność, ale można ją zregenerować, o czym piszemy w poradniku: Naprawa baterii w samochodzie elektrycznym – czy jest możliwa?.
Pamiętajmy, że koszt baterii będzie najprawdopodobniej spadał. W Europie planowanych jest wybudowanie fabryk baterii. Wszystko wskazuje, że auta elektryczne są przyszłością motoryzacji. Przekonamy się już niedługo, choć technologia ogniw wodorowych może wszystko znowu zmienić!
Więcej na ten temat znajdziesz w artykule: Jak działa samochód napędzany na wodór?.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód elektryczny a spalinowy
Tak. Przy zakupie samochodu z tego samego segmentu, więcej trzeba zapłacić za auto w pełni elektryczne (BEV). Wynika to przede wszystkim z kosztów wytworzenia baterii. Prognozuje się jednak, że ceny zrównają się w najbliższych latach, a nawet auta elektryczne staną się tańsze w produkcji.
Taniej wychodzi ładowania samochodu elektrycznego. Oczywiście najkorzystniej jest ładować taki pojazd z domowego gniazda. Na stacjach ładowania prąd jest droższy. W najlepszej sytuacji są osoby, które mogą ładować pojazd z domowej sieci zasilane panelami słonecznymi.
Nie. Średnie ceny OC wskazują, że ubezpieczenie samochodu elektrycznego (BEV) jest o blisko 200 zł tańsze niż samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym.
- Liczba samochodów elektrycznych w Polsce systematycznie rośnie.
- Blisko połowa aut elektrycznych to pojazdy typu BEV, czyli napędzane wyłącznie prądem z baterii.
- Koszt zakupu auta w pełni elektrycznego jest dużo wyższy niż spalinowego z tego samego segmentu.
- Użytkowanie samochodu elektrycznego przy ładowaniu z gniazdka domowego jest o wiele tańsze niż tankowanie samochodu spalinowego na stacjach paliw.
- Ubezpieczenie OC samochodów elektrycznych jest tańsze niż tych na benzynę i olej napędowy.
- Obecnie samochód elektryczny najbardziej opłaca się osobom, które mieszkają w domu jednorodzinnym i mają zamontowane panele słoneczne.
- https://pspa.com.pl/2024/informacja/licznik-elektromobilnosci-poczatek-roku-na-plusie-w-segmencie-zeroemisyjnego-transportu/
- https://pspa.com.pl/2023/informacja/licznik-elektromobilnosci-po-polskich-drogach-jezdzi-juz-prawie-50-tys-samochodow-calkowicie-elektrycznych/
- https://pspa.com.pl/research/licznik-elektromobilnosci/
- https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/10718,Ile-zaplacimy-za-energie-elektryczna-od-stycznia-2023-roku.html
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji