Samochód elektryczny czy spalinowy – porównanie kosztów zakupu, użytkowania i ubezpieczenia

Liczba samochodów w pełni elektrycznych w Polsce w 2023 wzrosła o 52% w porównaniu do poprzedniego roku. Czy zakup takiego auta jest bardziej opłacalny niż spalinowego? Co kosztuje więcej – tankowanie czy ładowanie? I jak przedstawiają się ceny ubezpieczenia OC na samochody spalinowe i elektryczne? Przyjrzeliśmy się tym zagadnieniom, policzyliśmy i mamy kilka wniosków!

ładowanie samochodu na posesji

Samochody elektryczne w Polsce – czy jest o czym mówić?

Pod koniec 2024 roku w Polsce zarejestrowanych było blisko 23 mln samochodów osobowych. Wśród nich zdecydowaną, można powiedzieć przytłaczającą większość, stanowią pojazdy tradycyjne napędzane silnikami spalinowymi. Jednak od niedawna rośnie popularność aut elektrycznych – promowane są poprzez ulgi w akcyzie przy sprowadzaniu i rządowe dopłaty podczas zakupu, czyli zamknięty program Mój elektryk i obecny NaszEauto. A ile ich obecnie jeździ po polskich drogach?

Licznik Elektromobilności – inicjatywa prowadzona przez PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) i PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych) – wskazuje, że pod koniec marca 2025 roku było zarejestrowanych w naszym kraju 157 362 samochodów osobowych, które posiadały napęd elektryczny. Wzrost ich liczby w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku sięgnął blisko 50%!

W tym artykule skupimy się na porównaniu samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym z autami w pełni elektrycznymi, czyli typu BEV (battery electric vehicle). Dane wskazują, że jeździ ich po Polsce 78 853 egzemplarzy. Czy już dzisiaj ma sens porównywanie aut elektrycznych ze spalinowymi?

Zdecydowanie tak! Po pierwsze liczba aut typu BEV rośnie w Polsce (także w Europie). Po drugie kolejne miasta zamierzają wprowadzić strefy czystego transportu, co uniemożliwi wjazd do centrów starym samochodom. A po trzecie, pojawia się coraz więcej modeli elektryków, a producenci ewidentnie stawiają na tego typu pojazdy.

Popularne samochody spalinowe i elektryczne – ceny nowych modeli

Nasze porównanie aut spalinowych i w pełni elektrycznych zaczniemy od przyjrzenia się cenom nowych modeli. Nie będziemy w tym artykule zajmować się używanymi pojazdami sprowadzanymi z zagranicy, choć wiemy, że to takie auta najczęściej wybierają Polacy. 

Jakie więc modele powinniśmy porównać? Zdamy się w tej kwestii na oficjalne dane PZPM dotyczące rejestracji nowych samochodów w 2024 roku oraz wskazaniom PSPA na temat najpopularniejszych aktualnie zarejestrowanych modeli aut typu BEV.

Najczęściej kupowane samochody spalinowe w 2024 roku

W 2024 roku indywidualni klienci zarejestrowali ponad 551 tys. nowych samochodów osobowych (dotyczy wszystkich egzemplarzy bez względu na rodzaj napędu). Najpopularniejszymi markami były: Toyota, Skoda, Volkswagen, Kia i Hyundai.

Top 5 najczęściej rejestrowanych modeli samochodów osobowych w 2024 roku:

Model samochodu Liczba rejestracjiCena katalogowa nowego egzemplarza
Toyota Corolla 29 487 od 89 900 zł
Skoda Octavia 19 268 od 106 800 zł
Toyota Yaris Cross 15 608 od 104 300 zł
Toyota C-HR 14 516 od 120 000 zł
Toyota Yaris 14 185 od 87 900 zł
Źródła: Oficjalne strony poszczególnych marek.

W powyższym zestawieniu znalazły się auta spalinowe i hybrydowe (Toyota Yaris Cross). Pamiętajmy, że wiele modeli oferowanych jest również w droższych wersjach HEV i PHEV.

Najpopularniejsze auta elektryczne w Polsce w 2024 roku

W przypadku samochodów elektrycznych korzystaliśmy z danych przedstawionych przez PSPA. Wskazują one, że pod koniec 2024 roku najwięcej zarejestrowanych aut BEV było marek: Tesla, Mercedes-Benz, Volvo, BMW i Audi.

Top 5 najpopularniejszych modeli samochodów elektrycznych w 2024 roku:

Model samochoduCena katalogowa nowego egzemplarza
Tesla Model Y od 204 990 zł
Tesla Model 3od 184 990 zł
Volvo EX30 od 158 000 zł
Audi Q4 e-tron od 213 000 zł
Mercedes-Benz EQAod 198 200 zł
Źródła: Oficjalne strony poszczególnych marek.
CZY WIESZ, ŻE …

Kupujący samochód elektryczny mogą liczyć na dopłatę w wysokości do 40 000 zł z programu NaszEauto.

Porównanie cen samochodów elektrycznych i spalinowych

Bez wątpienia zakup nowego samochodu elektrycznego jest droższy niż spalinowego. Elektryk z tego samego segmentu co auto spalinowe może kosztować nawet dwukrotnie drożej. Na przykład najtańszy Volvo EX30 jest o blisko 50 000 zł droższy od podstawowej wersji Skody Octavii. Dlaczego tak się dzieje?

Na wysoką cenę samochodów elektrycznych mają wpływ koszty produkcji, a przede wszystkim wytwarzanie baterii, w których znajdują się drogie i rzadkie pierwiastki. Pamiętajmy także, że to nowa technologia, więc wymaga dodatkowych kosztownych badań i testów.

Szacuje się jednak, że już w 2027 roku wyprodukowanie samochodu elektrycznego może stać się tańsze niż tego tradycyjnego o napędzie spalinowym. Będzie to możliwe wraz z rozwojem technologii oraz budową kolejnych zakładów produkujących baterie.

Koszt tankowania a ładowania samochodu – co wychodzi taniej?

Kolejnym aspektem, który nas interesuje, jest koszt użytkowania pojazdu. W ostatnim czasie ceny ropy naftowej oraz energii elektrycznej gwałtownie się zmieniają, co utrudnia przeprowadzenie porównania kosztów poruszania się pojazdami. Dodatkowo przy tego typu wyliczeniach znaczenie ma sposób użytkowania auta, a więc to, gdzie nim jeździmy i w jaki sposób – postawiliśmy więc na proste wyliczenie kosztów przejechania 17 925 tys. km (średnia roczna dla Polski).

Kolejny raz przytoczymy dane PSPA. Wskazują one, że w największych polskich miastach (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz i Lublin) zarejestrowanych było 46% wszystkich samochodów elektrycznych w naszym kraju. Nie powinno nas to dziwić, bo właśnie w jeździe po mieście elektryki są najbardziej efektywne i przydatne. Dlatego w naszym zestawieniu znalazły się dwa popularne auta z klasy B.

Do porównania wybraliśmy 4 modele, które należały do najpopularniejszych wśród samochodów spalinowych i elektrycznych. Przeciętnie kierowca w Polsce pokonuje 17 925 km rocznie – więcej na ten temat w naszym artykule o średnim rocznym przebiegu. Ile kosztowałoby go paliwo lub prąd, by przejechać tyle kilometrów w jednym roku?

Do wyliczenia kosztów przyjęliśmy średnie ceny Pb 95 i ON z portalu e-petrol oraz zaokrąglone ceny prądu od największych dostawców. Na dzień 18.10.2024 roku przyjęliśmy następujące ceny:

  • Pb 95 – 5,73 zł/l,
  • ON – 5,73 zł/l,
  • Prąd – 1,11 zł/kWh.

Koszt paliwa (benzyny, oleju, prądu) potrzebne do przejechania 18 000 km (zaokrągliliśmy średnią kilometrów dla Polski):

Model samochoduBateria/bakOrientacyjny koszt przejechania 18 tys. km.
Nissan Leaf (elektryk)Bateria 62 kWh – zasięg 385 km3 217 zł
Toyota Yaris (benzyna)Bak 40 l – spalanie 5,6 l/100 km 5 776 zł
Kia Niro EV (elektryk)Bateria 64,8 kWh – zasięg 460 km 2 815 zł
Kia Sportage (diesel)Bak 54 l – spalanie 5,5 l/100 km 5 673 zł
Źródła: opracowanie własne Mubi.

Pamiętajmy, że do powyższych wyliczenie nie braliśmy pod uwagę stylu jazdy czy pory roku. Założyliśmy także, że samochody elektryczne będą ładowane wyłącznie z gniazda, a nie na stacjach ładowania, gdzie 1 kWh jest droższy. Dlatego wyliczenia należy traktować jako orientacyjne i służące do przybliżonego porównania.

Widać jednak, że koszt paliwa jest prawie 2-krotnie wyższy niż prądu dla elektryków. Zwróćmy jeszcze uwagę, że wyliczenia kosztów benzyny i oleju zrobiliśmy dla średniego spalania podanego przez producenta – w rzeczywistości może być ono wyższe choćby ze względu na styl jazdy.

Dodatkowo koszt użytkowania samochodu elektrycznego będzie niższy dla osób, które mają dom jednorodzinny z panelami słonecznymi. W takim przypadku ładowania będzie jeszcze bardziej opłacalne.

Ubezpieczenie OC auta elektrycznego a spalinowego – które jest tańsze?

Ostatnią kwestią, której nie możemy pominąć, jest koszt obowiązkowego OC. Sprawdźmy, co pokazują statystyki na temat średnich cen tego ubezpieczenia. Oto jak przedstawiały się średnie ceny OC w zależności od rodzaju napędu samochodu osobowego:

Rodzaj napęduŚrednia cena OC
Elektryczny 592 zł
Benzyna 844 zł
Diesel 854 zł
Źródło: Porównywarka ubezpieczeń Mubi.

W przypadku aut spalinowych ceny ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej są zbliżone. Natomiast dla samochodów BEV są one o blisko 250 zł niższe.

Postawmy więc sobie następujące pytanie – jakie byłyby różnice w cenie OC, gdyby ta sama osoba szukała ubezpieczenia na auta z tego samego rocznika o podobnej wartości, a różniłby je marka, model i rodzaj napędu?

Załóżmy, że naszym kierowcą byłby 42-latek z Warszawy z prawem jazdy od 20 lat. Ubezpiecza on samochody od co najmniej 10 lat i miał w tym czasie jedną szkodę (4 lata temu). Do porównania wybraliśmy dwa modele z 2020 roku: Teslę Model 3 (Standard Range Plus) oraz BMW Seria 3 (pojemność silnika: 1998 cm3). Auta mają przejechane 60 tys. km i parkowane są w indywidualnym garażu.

UbezpieczycielPakietCena ubezpieczenia Tesli Model 3
ERGO HestiaOC 574 zł
mtu24.pl OC 583 zł
LINK4 OC + Assistance 904 zł
Beesafe OC 950 zł
UNIQA OC + Assistance 991 zł
Trasti OC 1 027 zł
Wiener OC + Assistance 1 557 zł
Benefia OC + NNW 1 892 zł
Źródło: Porównywarka ubezpieczeń Mubi [16.05.2025].

Najtańsze OC Tesli Model 3 zaoferowała ERGO Hestia. Kosztował on jedyne 574 zł i zawierał samo OC. A jak przedstawiały się oferty dla BMW Serii 3?

UbezpieczycielPakietCena ubezpieczenia BMW Seria 3
TrastiOC + Assistance 797 zł
UNIQA OC + Assistance 834 zł
LINK4OC + Assistance 1 000 zł
ERGO Hestia OC 1 033 zł
mtu24.plOC 1 324 zł
BeesafeOC 1 399 zł
WienerOC + Assistance 1 572 zł
BenefiaOC + NNW 2 153 zł
Źródło: Porównywarka ubezpieczeń Mubi [16.05.2025].

W przypadku połowy firm oferty na samochód spalinowy okazały się droższe od tych na auto elektryczne. Tańsze polisy dla samochodów na benzynę zaproponowały UNIQA i Trasti.

Gdyby kierowca chciał kupić także AC, to musiałby zapłacić wielokrotnie więcej, ponieważ koszt ubezpieczenia autocasco zależy w dużej mierze od wartości pojazdu, a Tesla Model 3 i BMW Seria 3 to drogie samochody.

Samochód elektryczny czy spalinowy – wnioski

Popularność aut elektrycznych rośnie i z pewnością ten trend utrzyma się w najbliższych latach. W mediach pojawiają się informacje o zmianie przepisów w UE, które mają zakazać sprzedaży aut spalinowych do 2035 roku. Czy jednak kupno samochodu elektrycznego już teraz jest bardziej opłacalne niż samochodu spalinowego?

Dla większości osób nie. Przede wszystkim nowe auta elektryczne są dużo droższe niż spalinowe. Wynika to z kosztów produkcji baterii. Jednak prognozy wskazują, że już za parę lat to się zmieni i ceny akumulatorów do elektryków będą tańszę, a same baterie wydajniejsze.

Drugą kwestią jest infrastruktura. Obecnie w Polsce są 9342 punkty ładowania. Natomiast stacji benzynowych jest 7 915 (koniec 2023 roku). Zwróćmy także uwagę na ceny prądu na takich stacjach, które są wyższe niż te z domowych gniazd.

Koszt ładowania auta elektryczne prądem domowym jest dużo tańszy niż tankowanie paliwem. Niestety osoby mieszkające w blokach nie mają jak ładować aut elektrycznych z domowych gniazdek. Komu więc auto elektryczne obecnie może się opłacać?

Zdecydowanie osobom, które mają domek jednorodzinny z panelami fotowoltaicznymi. Dodatkowo będą używać auta elektryczne do podróży w pobliżu miejsca zamieszkania. W takiej sytuacja koszt jego utrzymania będzie niższy i jego zakup nabiera sensu.

A co z kosztami naprawy? Samochody spalinowe są bardziej złożone technicznie i więcej ich elementów może ulec awarii. Oczywiście koszty naprawy zależą od marki i modelu pojazdu. W przypadku elektryków wiele osób obawia się uszkodzenia i zużywania baterii. Oczywiście bateria z czasem traci swoją pojemność, ale można ją zregenerować.

Pamiętajmy, że koszt baterii będzie najprawdopodobniej spadał. W Europie planowanych jest wybudowanie fabryk baterii. Wszystko wskazuje, że auta elektryczne są przyszłością motoryzacji. Przekonamy się już niedługo, choć technologia ogniw wodorowych może wszystko znowu zmienić!

FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód elektryczny a spalinowy

Czy zakup samochodu elektrycznego jest dalej droższy niż spalinowego?
Co wychodzi taniej – tankowanie auta tradycyjnego czy ładowanie elektryka?
Czy za ubezpieczenie OC samochodu elektrycznego trzeba zapłacić więcej niż spalinowego?
PODSUMOWANIE
  • Liczba samochodów elektrycznych w Polsce systematycznie rośnie.
  • Blisko połowa aut elektrycznych to pojazdy typu BEV, czyli napędzane wyłącznie prądem z baterii.
  • Koszt zakupu auta w pełni elektrycznego jest dużo wyższy niż spalinowego z tego samego segmentu.
  • Użytkowanie samochodu elektrycznego przy ładowaniu z gniazdka domowego jest o wiele tańsze niż tankowanie samochodu spalinowego na stacjach paliw.
  • Ubezpieczenie OC samochodów elektrycznych jest tańsze niż tych na benzynę i olej napędowy.
  • Obecnie samochód elektryczny najbardziej opłaca się osobom, które mieszkają w domu jednorodzinnym i mają zamontowane panele słoneczne.
Źródła:
  • https://pspa.com.pl/research/licznik-elektromobilnosci/
  • https://www.e-petrol.pl/
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC