Średni roczny przebieg samochodów w Polsce i Europie – gdzie jeździ się najwięcej?
Sprowadzając auto z zagranicy, wielu uznaje, że sam kraj pochodzenia samochodu to wystarczająca gwarancja jakości, więc historia pojazdu ma drugorzędne znaczenie. Rzut oka na statystyki każe jednak zakwestionować to podejście. Okazuje się bowiem, że samochody z Europy Zachodniej mają często na licznikach znacznie więcej, niż wynosi średni przebieg w Polsce.
W tym artykule przeczytasz:
Nie ulega wątpliwości, że Polacy lubią sprowadzać samochody z zagranicy. Co więcej, po 2020 roku, w którym rynek motoryzacyjny mocno odczuł ograniczenia wprowadzone z uwagi na pandemię koronawirusa, w kolejnych latach sytuacja zaczęła wracać do normy. Widać to po liczbie importowanych do Polski samochodów i dostawczych do 3,5 t, która tylko w okresie od stycznia do września 2024 wyniosła prawie 730 tys. sztuk (według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar).
Czemu o tym piszemy? Ponieważ w ślad za informacją o importowanych do Polski samochodach powinna iść wiedza na temat ich pochodzenia i parametrów technicznych, w tym również przebiegu. Zwłaszcza, że mówimy o pojazdach, których średni wiek wynosi ponad 12 lat. Tymczasem wielu polskich kierowców to ignoruje, nie zdając sobie sprawy, że sprowadzane przez nich m.in. auta z Niemiec, Francji czy Holandii mają zwykle sporo na liczniku, bo tamtejsi kierowcy jeżdżą znacznie więcej niż Polacy. W tym artykule przyglądamy się często pomijanym statystykom nieco bliżej.
Liczba samochodów osobowych w Europie
Zbieraniem statystyk dotyczących m.in. liczby i wieku samochodów w Europie, a także ich średniego przebiegu zajmuje się m.in. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Dane na temat dystansu pokonywanego rocznie przez kierowców zebrali także eksperci serwisu carVertical. Bazując na tych dwóch źródłach, można wyciągnąć ciekawe wnioski na temat pojazdów, które poruszają się po europejskich drogach.
Najnowszy raport ACEA (z lutego 2024 roku) dotyczy roku 2022. Zgodnie z nim, w krajach UE były w tym czasie zarejestrowane ponad 252 mln samochodów osobowych, czyli o 1% więcej niż w roku 2021. Warto odnotować, że stały trend wzrostowy w tym względzie utrzymuje się w Europie już od kilku lat. Jeśli zaś chodzi o liczbę aut na 1000 mieszkańców, w całej UE wyniosła ona 574 samochody. W tabeli można zobaczyć, jak wypadają poszczególne państwa, w tym również Polska.
Kraj | Ogólna liczba samochodów osobowych | Liczba samochodów na 1000 mieszkańców |
---|---|---|
Niemcy | 48,8 mln | 586 |
Włochy | 40,2 mln | 681 |
Francja | 38,9 mln | 572 |
Wielka Brytania | 37 mln | 549 |
Polska | 26,5 mln | 703 |
Hiszpania | 25,6 mln | 541 |
Holandia | 9,2 mln | 525 |
Rumunia | 7,9 mln | 413 |
Czechy | 6,4 mln | 611 |
Belgia | 5,9 mln | 506 |
Jak widać, Polska znajduje się w europejskiej czołówce krajów pod względem liczby użytkowanych samochodów osobowych. Wyraźnie ustępujemy Niemcom, Włochom, Francuzom i Brytyjczykom, ale już wyprzedziliśmy Hiszpanów. To przez tempo, w jakim wzrasta liczba pojazdów (w Polsce w 2022 roku zanotowano 2,3% wzrostu względem poprzedniego roku, w Hiszpanii – 1,2%).
Choć ogólna liczba samochodów w Europie regularnie wzrasta, po 2020 roku widać, że tempo wzrostu wyraźnie wyhamowało ze względu na pandemię. Na całym kontynencie zanotowano w tym czasie ponad 20% spadek w liczbie nowych rejestracji – z 18 mln w roku 2019 do 14 mln w roku 2020.
Wyraźnie rzuca się też w oczy fakt, że z całej czołowej dziesiątki zestawienia europejskich krajów to właśnie w Polsce przypada zdecydowanie najwięcej samochodów na 1000 mieszkańców. Na ten wynik trzeba jednak wziąć pewną poprawkę – szacuje się bowiem, że przynajmniej kilka milionów z figurujących w polskich bazach danych pojazdów to tzw. “martwe dusze”, czyli samochody zarejestrowane, ale fizycznie nieistniejące lub będące nieużywanymi wrakami. W rzeczywistości liczba samochodów osobowych w naszym kraju może więc być niższa, zbliżona do ok. 20 mln. Co oczywiście nadal jest jednym z najwyższych wyników na kontynencie.
Jak jednak za chwilę zobaczycie, o ile wyróżniamy się pod względem liczebności samochodów, to już niekoniecznie ma to bezpośrednie przełożenie na liczbę pokonywanych przez nas kilometrów.
Według raportu ACEA, w 2022 roku w ok. 73% polskich gospodarstw domowych znajdowało się przynajmniej jedno auto.
Roczny przebieg samochodu – Polska w tyle za Europą Zachodnią
Skoro w całym kraju jest wyjątkowo dużo samochodów, to pewnie również ich przebieg jest wysoki, prawda? Taki wniosek wydaje się wprawdzie naturalny, ale wbrew pozorom nie jest on wcale prawdziwy. Statystyki mówią bowiem, że pod względem średniego rocznego przebiegu polscy kierowcy wyraźnie ustępują nie tylko tym z krajów Europy Zachodniej, ale także innych części kontynentu.
Kraj | Średni roczny przebieg samochodu |
---|---|
Holandia | 29 851 km |
Hiszpania | 29 017 km |
Dania | 27 346 km |
Belgia | 24 308 km |
Francja | 23 775 km |
Luksemburg | 23 094 km |
Niemcy | 22 542 km |
Słowenia | 22 509 km |
Szwecja | 22 432 km |
Austria | 21 653 km |
Norwegia | 21 457 km |
Słowacja | 21 230 km |
Bułgaria | 20 999 km |
Włochy | 20 916 km |
Finlandia | 20 594 km |
Portugalia | 20 568 km |
Rumunia | 20 338 km |
Serbia | 20 028 km |
Ukraina | 19 807 km |
Chorwacja | 19 587 km |
Węgry | 19 357 km |
Czechy | 19 155 km |
Szwajcaria | 19 151 km |
Litwa | 17 980 km |
Polska | 17 925 km |
Pierwszy z brzegu wniosek, jaki nasuwa się po zobaczeniu tych statystyk, dotyczy wspomnianego na początku importu samochodów. Ponieważ sprowadzane do Polski z zagranicy auta są zazwyczaj pojazdami dość wiekowymi, można w ciemno zakładać, że mają one na liczniku więcej, niż nazbierałyby w analogicznym okresie na polskich drogach. Warto mieć to na uwadze, decydując się na zakup samochodu za granicą.
A skąd biorą się aż tak duże dysproporcje między liczbą kilometrów przejechanych przez kierowców w Polsce i za granicą? Przyczyn na pewno można się dopatrywać w stanie infrastruktury drogowej, a także liczbie dróg szybkiego ruchu i autostrad. Niewielki roczny przebieg można też powiązać z krótszymi dystansami, jakie polscy kierowcy pokonują na co dzień, czy częstszym poruszaniem się po mieście zamiast na długich trasach.
Przebieg samochodu a cena ubezpieczenia OC
Jak czytamy w artykule “Przebieg samochodu a OC”, stan licznika to jeden z czynników, o które pytają firmy ubezpieczeniowe przy obliczaniu składki, przez co ma on bezpośredni wpływ na jej wysokość. Jaki? Spójrzmy na dane porównywarki Mubi z września 2024 roku uwzględniające średnie ceny OC z uwagi na stan licznika.
Średnie ceny OC ze względu na przebieg samochodu
- 0-50 tys. km – 692 zł,
- 51-100 tys. km – 729 zł,
- 101-150 tys. km – 797 zł,
- 151-200 tys. km – 859 zł,
- 201-250 tys. km – 875 zł,
- powyżej 250 tys. km – 901 zł.
Widać wyraźnie, że cena OC rośnie wraz z liczbą kilometrów na liczniku. Średnia cena ubezpieczenia dla wszystkich kierowców wyniosła we wrześniu 852 zł, zatem właściciele aut mających powyżej 150 tys. km przebiegu płacili za OC więcej od reszty kierowców. Dobrze jest o tym pamiętać, kupując wiekowe auta używane.
Ubezpieczyciele pytają również o drugą kwestię związaną ze stanem licznika, czyli deklarowany roczny przebieg. Im więcej jeździ kierowca, tym bardziej wzrasta ryzyko związane z objęciem go ochroną, dlatego towarzystwa proszą o oszacowanie tej wartości, biorąc pod uwagę zadeklarowane wartości przy obliczaniu składki. Jak zmieniają się średnie ceny OC z uwagi na planowany roczny przebieg?
Średnie ceny OC ze względu na deklarowany przebieg samochodu
- Poniżej 5 tys. km – 805 zł,
- do 10 tys. km – 858 zł,
- do 15 tys. km – 880 zł,
- powyżej 15 tys . km – 947 zł.
Wzrost cen przy zwiększaniu się deklarowanego rocznego przebiegu jest spory, zwłaszcza przy dużych wartościach. Należy jednak pamiętać, że ustalając wysokość składki, nie każda firma ubezpieczeniowa bierze ten czynnik pod uwagę w równym stopniu. Sprawdź cenę swojego ubezpieczenia za pomocą kalkulatora OC AC, a przekonasz się, w jakim stopniu deklarowany przebieg wpłynie na Twoją składkę.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o średni przebieg samochodów w Polsce i Europie
Liderem wśród europejskich krajów pod względem liczby zarejestrowanych tam samochodów są Niemcy, gdzie w 2022 roku było ich prawie 49 mln. Dla porównania, w Polsce ta liczba wyniosła 26,5 mln, z kolei w całej UE – 252 mln samochodów.
Statystyki tego wcale nie potwierdzają, a wręcz przeciwnie, bo zgodnie z nimi średni roczny przebieg samochodu w Polsce wynosi niespełna 18 tys. km, czyli jest sporo mniejszy od liderujących pod tym względem aut z Holandii (prawie 30 tys. km).
Obliczając wysokość składki OC, ubezpieczyciele biorą pod uwagę szereg czynników dotyczących samochodu i jego parametrów. Jednym z nich są właśnie dane odnoszące się do przebiegu, zarówno dotychczasowego, jak i przewidywanego. Statystyki pokazują, że im jest on większy, tym bardziej wzrasta średnia cena ubezpieczenia.
- Polska zajmuje 5. miejsce w Europie pod względem liczby zarejestrowanych samochodów osobowych. W 2022 roku było ich 26,5 mln, co daje 703 auta na 1000 mieszkańców.
- Średni przebieg samochodów w Polsce wynosi 17 925 km i jest znacznie mniejszy niż w większości krajów Europy Zachodniej.
- Zarówno aktualny stan licznika, jak i deklarowany roczny przebieg mają wpływ na cenę ubezpieczenia OC.
- https://www.acea.auto/publication/report-vehicles-on-european-roads/
- https://tvnturbo.pl/aktualnosci/polscy-kierowcy-jezdza-niemal-najmniej-w-europie-st8004883
- https://www.samar.pl/__/3/3.a/121663/3.sc/11/Import-we-wrze%C5%9Bniu-2024-roku—pi%C4%99tnasty-miesi%C4%85c-wzrostu.html?locale=pl_PL
Dołącz do dyskusji