Średni roczny przebieg samochodów w Polsce i Europie – gdzie jeździ się najwięcej?

Sprowadzając auto z zagranicy, wielu uznaje, że sam kraj pochodzenia samochodu to wystarczająca gwarancja jakości, więc historia pojazdu ma drugorzędne znaczenie. Rzut oka na statystyki każe jednak zakwestionować to podejście. Okazuje się bowiem, że samochody z Europy Zachodniej mają często na licznikach znacznie więcej, niż wynosi średni przebieg w Polsce.

średnie przebiegi w polsce i w europie

Nie ulega wątpliwości, że Polacy lubią sprowadzać samochody z zagranicy. Co więcej, po 2020 roku, w którym rynek motoryzacyjny mocno odczuł ograniczenia wprowadzone z uwagi na pandemię koronawirusa, w 2021 roku sytuacja zaczęła powoli wracać do normy. Widać to po liczbie importowanych do Polski samochodów i dostawczych do 3,5 t, która w zeszłym roku wyniosła 805 775 sztuk. Natomiast w 2022 roku import używanych aut mocno spadł do 772 tys. (według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar). 

Czemu o tym piszemy? Ponieważ w ślad za informacją o importowanych do Polski samochodach powinna iść wiedza na temat ich pochodzenia i parametrów technicznych, w tym również przebiegu. Zwłaszcza, że mówimy o pojazdach, których średni wiek wynosi 13,0 lat. Tymczasem wielu polskich kierowców to ignoruje, nie zdając sobie sprawy, że sprowadzane przez nich m.in. auta z Niemiec, Francji czy Holandii mają zwykle sporo na liczniku, bo tamtejsi kierowcy jeżdżą znacznie więcej niż Polacy. W tym artykule przyglądamy się często pomijanym statystykom nieco bliżej.

Liczba samochodów osobowych w Europie

Zbieraniem statystyk dotyczących m.in. liczby i wieku samochodów w Europie, a także ich średniego przebiegu zajmuje się m.in. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Dane na temat dystansu pokonywanego rocznie przez kierowców zbierane są także w ramach projektu Odyssee-Mure. Bazując na tych dwóch źródłach, można wyciągnąć ciekawe wnioski na temat pojazdów, które poruszają się po europejskich drogach.

Najnowszy raport ACEA (ze stycznia 2023 roku) dotyczy roku 2021. Zgodnie z nim, w krajach UE było w tym czasie zarejestrowanych blisko 249,6 mln samochodów osobowych, czyli o 1,2% więcej niż w roku 2019. Warto odnotować, że stały trend wzrostowy w tym względzie utrzymuje się w Europie już od kilku lat. Jeśli zaś chodzi o liczbę aut na 1000 mieszkańców, w całej UE wyniosła ona 567 samochodów. W tabeli można zobaczyć, jak wypadają poszczególne państwa, w tym również Polska.

KrajOgólna liczba samochodówLiczba samochodów na 1000 mieszkańców
Niemcy48,5 mln584
Włochy39,8 mln672
Francja38,7 mln573
Wielka Brytania36,7 mln546
Polska25,9 mln684
Hiszpania25,3 mln535
Holandia9,1 mln523
Rumunia7,6 mln396
Czechy6,3 mln588
Belgia5,9 mln506
Grecja5,4 mln506
Opracowanie własne na podstawie raportu ACEA (dane z 2023 roku)

Jak widać, Polska znajduje się w europejskiej czołówce krajów pod względem liczby użytkowanych samochodów osobowych. Wyraźnie ustępujemy Niemcom, Włochom, Francuzom i Brytyjczykom, ale już wyprzedziliśmy Hiszpanów. To przez tempo, w jakim wzrasta liczba pojazdów (w Polsce w 2021 roku zanotowano 3,0% wzrostu względem poprzedniego roku, w Hiszpanii – 0,9%).

UWAGA!

Choć ogólna liczba samochodów w Europie regularnie wzrasta, po 2020 roku widać, że tempo wzrostu wyraźnie wyhamowało ze względu na pandemię. Na całym kontynencie zanotowano w tym czasie ponad 20% spadek w liczbie nowych rejestracji – z 18 mln w roku 2019 do 14 mln w roku 2020.

Wyraźnie rzuca się też w oczy fakt, że z całej czołówki zestawienia europejskich krajów tylko we Włoszech przypada odrobinę mniej samochodów na 1000 mieszkańców niż w Polsce. Widać zatem, że rynek motoryzacyjny w naszym kraju ma się świetnie, a posiadaniem auta może się pochwalić coraz więcej Polaków. Jak jednak za chwilę zobaczycie, o ile wyróżniamy się pod względem liczebności samochodów, to już niekoniecznie ma to bezpośrednie przełożenie na liczbę pokonywanych przez nas kilometrów.

CZY WIESZ, ŻE …

Według raportu ACEA, w 2021 roku w 72,3% polskich gospodarstw domowych znajdowało się przynajmniej jedno auto.

Roczny przebieg samochodu – Polska w tyle za Europą Zachodnią

Skoro w całym kraju jest wyjątkowo dużo samochodów, to pewnie również ich przebieg jest wysoki, prawda? Taki wniosek wydaje się wprawdzie naturalny, ale wbrew pozorom nie jest on wcale prawdziwy. Statystyki mówią bowiem, że pod względem średniego rocznego przebiegu polscy kierowcy wyraźnie ustępują tym z krajów zachodnich, a także są znacznie poniżej średniej unijnej wynoszącej 11 313 km.

Kraj Średni roczny przebieg samochodu
Austria13 699 km
Niemcy13 602 km
Holandia12 849 km
Wielka Brytania12 630 km
Francja12 223 km
Grecja10 786 km
Hiszpania10 591 km
Portugalia9879 km
Polska8607 km
Włochy8464 km
Opracowanie własne na podstawie raportu Odyssee-Mure (dane z 2019 roku)

Pierwszy z brzegu wniosek, jaki nasuwa się po zobaczeniu tych statystyk, dotyczy wspomnianego na początku importu samochodów. Ponieważ sprowadzane do Polski z zagranicy auta są zazwyczaj pojazdami dość wiekowymi, można w ciemno zakładać, że mają one na liczniku więcej, niż nazbierałyby w analogicznym okresie na polskich drogach. Warto mieć to na uwadze, decydując się na zakup samochodu za granicą.

A skąd biorą się aż tak duże dysproporcje między liczbą kilometrów przejechanych przez kierowców w Polsce i za granicą? Przyczyn na pewno można się dopatrywać w stanie infrastruktury drogowej, a także liczbie dróg szybkiego ruchu i autostrad. Niewielki roczny przebieg można też powiązać z krótszymi dystansami, jakie polscy kierowcy pokonują na co dzień, czy częstszym poruszaniem się po mieście zamiast na długich trasach.

Roczny przebieg w Europie spada – Polska jest wyjątkiem

Co ciekawe, mimo że pod względem liczby przebywanych rocznie kilometrów polscy kierowcy wyraźnie odstają od europejskiej czołówki, to jednocześnie nasz kraj jest jednym z nielicznych w Europie, w którym na przestrzeni lat zanotowano wzrost średniego przebiegu.

W latach 2000-2019 w całej UE średni roczny przebieg zmniejszył się o prawie 13%, spadając z 12 997 km do 11 313 km. Spadki na poziomie nawet 20% zanotowano w tym czasie w Finlandii, Grecji, Portugalii i we Włoszech. Nieco mniejsze różnice, ale wciąż z wyraźną tendencją spadkową wystąpiły w Holandii, Francji, Hiszpanii czy Niemczech. Jedynie Polska i Chorwacja zanotowały na przestrzeni 19 lat wzrost średniego przebiegu – w Polsce o 14%.

CZY WIESZ, ŻE …

Średni roczny przebieg samochodów w Polsce wzrósł z 7577 km w 2000 roku do 8607 km w 2019 roku.

Skąd takie odwrócenie ogólnoeuropejskiego trendu? Różnego rodzaju przyczyn może być oczywiście wiele, ale warto zwrócić uwagę na jedną szczególnie interesującą i dotyczącą kwestii publicznego transportu. Otóż okazuje się, że Polska jest jednym z europejskich liderów, jeśli chodzi o zmniejszanie się udziału komunikacji publicznej w ogólnym transporcie osób.

Jeszcze w 2000 roku transport publiczny generował ponad 40% całego ruchu pasażerskiego w Polsce. W 2019 roku ten udział spadł do zaledwie 20,4%, a dodając do tego podobne tendencje m.in. w Bułgarii, Rumunii, Słowacji czy na Węgrzech, widać, że w krajach Europy Środkowej i Wschodniej zachodzą istotne przemiany w strukturze przewozu osób. Rola transportu publicznego spada, w jego miejsce pojawia się coraz więcej samochodów osobowych, a to prowadzi również do stopniowego wzrostu ich średniego rocznego przebiegu.

Przebieg samochodu a cena ubezpieczenia OC

Jak czytamy w artykule “Przebieg samochodu a OC”, stan licznika to jeden z czynników, o które pytają firmy ubezpieczeniowe przy obliczaniu składki, przez co ma on bezpośredni wpływ na jej wysokość. Jaki? Spójrzmy na dane porównywarki Mubi z grudnia 2023 roku uwzględniające średnie ceny OC z uwagi na stan licznika.

  • 0-50 tys. km – 591 zł,
  • 51-100 tys. km – 595 zł,
  • 101-150 tys. km – 658 zł,
  • 151-200 tys. km – 709 zł,
  • 201-250 tys. km – 731 zł,
  • powyżej 250 tys. km – 759 zł.

Widać wyraźnie, że cena OC rośnie wraz z liczbą kilometrów na liczniku. Średnia cena ubezpieczenia dla wszystkich kierowców wyniosła w grudniu 709 zł, zatem właściciele aut mających powyżej 200 tys. km przebiegu płacili za OC więcej od reszty kierowców. Dobrze jest o tym pamiętać, kupując wiekowe auta używane.

Ubezpieczyciele pytają również o drugą kwestię związaną ze stanem licznika, czyli deklarowany roczny przebieg. Im więcej jeździ kierowca, tym bardziej wzrasta ryzyko związane z objęciem go ochroną, dlatego towarzystwa proszą o oszacowanie tej wartości, biorąc pod uwagę zadeklarowane wartości przy obliczaniu składki. Jak zmieniają się średnie ceny OC z uwagi na planowany przebieg?

  • Do 5 tys. km – 657 zł,
  • do 10 tys. km – 715 zł,
  • do 15 tys. km – 744 zł,
  • powyżej 15 tys . km – 802 zł.

Wzrost cen przy zwiększaniu się deklarowanego rocznego przebiegu jest spory, zwłaszcza przy dużych wartościach. Należy jednak pamiętać, że ustalając wysokość składki, nie każda firma ubezpieczeniowa bierze ten czynnik pod uwagę w równym stopniu. Sprawdź cenę swojego ubezpieczenia za pomocą kalkulatora OC AC, a przekonasz się, w jakim stopniu deklarowany przebieg wpłynie na Twoją składkę.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o średni przebieg samochodów w Polsce i Europie

Gdzie w Europie jest najwięcej samochodów?
Czy polscy kierowcy jeżdżą samochodami więcej od pozostałych?
W jaki sposób stan licznika wpływa na cenę OC?
PODSUMOWANIE
  • Polska zajmuje 5. miejsce w Europie pod względem liczby zarejestrowanych samochodów osobowych. W 2021 roku było ich 25,9 mln, co daje 684 auta na 1000 mieszkańców.
  • Średni przebieg samochodów w krajach UE wynosi 11 313 km.
  • Średni przebieg samochodów w Polsce wynosi 8607 km i jest znacznie mniejszy niż w większości krajów Europy Zachodniej.
  • Mimo że w prawie całej Europie widać tendencję spadkową w rocznym przebiegu, w Polsce trend jest odwrotny. W latach 2000-2019 średni roczny przebieg w naszym kraju wzrósł o 14%.
  • Zarówno aktualny stan licznika, jak i deklarowany roczny przebieg mają wpływ na cenę ubezpieczenia OC.
Źródła:
  • https://www.acea.auto/files/ACEA-report-vehicles-in-use-europe-2023.pdf
  • https://www.odyssee-mure.eu/publications/efficiency-by-sector/transport/transport-eu.pdf
  • https://www.samar.pl/__/3/3.a/113712/3.sc/11/IMPORT—podsumowanie-2021-roku.html?locale=pl_PL
grafika
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Przebieg zależy od zarobków i ceny paliwa u prywatnych kierowców. Tańsze usługi taxi i rozwój autostrad. Mniej zawodne i młodsze auta na polskich drogach. Również powstały wspólne przejazdy osobowe.

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC