Zakładany roczny przebieg samochodu – jaką wartość najczęściej wskazują kierowcy?
Na podstawie odpowiedzi z formularza w porównywarce Mubi sprawdziliśmy, ile kilometrów w ciągu najbliższych 12 miesięcy planują przejechać kierowcy z miast wojewódzkich w Polsce. Jaką liczbę najczęściej wskazywali? W którym mieście samochody mają średni największy przebieg? Przekonaj się, jak odpowiadali użytkownicy porównywarki Mubi!
Z tego artykułu dowiesz się:
Stan licznika – gdzie samochody mają największy przebieg?
Ubezpieczyciele do wyceny wysokości składki OC potrzebują między innymi informacji o użytkowaniu pojazdu. Dlatego w formularzu ubezpieczeniowym pojawia się pytanie o stan licznika samochodu, na który kierowca chce znaleźć ubezpieczenie. To właśnie na podstawie deklaracji użytkowników porównywarki Mubi sprawdziliśmy, jaki jest średni stan licznika aut w największych polskich miastach. Pod uwagę wzięliśmy odpowiedzi mieszkańców miast wojewódzkich z lutego 2025 roku.
Średni całkowity przebieg w poszczególnych miastach wojewódzkich:
Miasto wojewódzkie | Stan licznika samochodu (tys. km) |
---|---|
Kraków | 181 |
Katowice | 188 |
Rzeszów | 188 |
Poznań | 192 |
Gdańsk | 194 |
Wrocław | 194 |
Łódź | 196 |
Szczecin | 198 |
Olsztyn | 208 |
Zielona Góra | 200 |
Bydgoszcz | 201 |
Toruń | 201 |
Opole | 203 |
Białystok | 204 |
Kielce | 204 |
Lublin | 206 |
Gorzów Wielkopolski | 218 |
Warszawa | 237 |
Najmniejszy średni całkowity przebieg deklarowali kierowcy z Krakowa – wyniósł on 181 tys. km. Podobny wynik osiągnęli kierowcy z Katowic i Rzeszowa – 188 tys. km. Nieco więcej na liczniku deklarowali kierowcy z Poznania, Gdańska i Wrocławia. Z kolei mieszkańcy niektórych miast informowali o przebiegu powyżej 200 tys. km! Najwięcej kilometrów na liczniku mieli kierowcy z Warszawy, Gorzowa Wielkopolskiego, Lublina, Kielc i Białegostoku – odpowiednio 237 tys. km, 218 tys. km, 206 tys. km, 204 tys. km oraz 204 tys. km.
Czy na takie różnice w średnim całkowitym przebiegu miał wpływ wiek samochodów z tych miast? W Krakowie i Warszawie wyniósł on 14 lat, natomiast w Gorzowie Wielkopolskim aż 16 lat. W ciągu 36 miesięcy bez problemów można przejechać 20 czy 30 tys. kilometrów. Sprawdźmy więc, jaka była odpowiedź na kolejne pytanie z formularza dotyczące planowanego rocznego przebiegu!
Zakładany roczny przebieg – ile kilometrów planują przejechać kierowcy?
W formularzu Mubi pojawia się także pytanie – “Ile kilometrów przejedzie samochód w ciągu najbliższych 12 miesięcy?”. Kierowcy nie wpisują tam konkretnej liczby, lecz zaznaczają wartość od 5 tys. km do ponad 15 tys. km. Zobaczmy, jaki był rozkład procentowy odpowiedzi w 5 wojewódzkich miastach, których mieszkańcy przeprowadzili najwięcej kalkulacji.
5 miast wojewódzkich z największą liczbą kalkulacji i rozkład procentowy odpowiedzi o zakładany przebieg samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy:
Miasto | do 5 tys. km | do 10 tys. km | do 15 tys. km | powyżej 15 tys. km |
---|---|---|---|---|
Warszawa | 32,67% | 40,30% | 19,59% | 7,44% |
Kraków | 34,26% | 40,40% | 18,67% | 6,68% |
Wrocław | 36,04% | 40,29% | 17,32% | 6,35% |
Łódź | 32,84% | 45,40% | 16,12% | 5,63% |
Poznań | 33,48% | 40,87% | 19,04% | 6,62% |
We wszystkich 5 miastach kierowcy najczęściej wskazywali, że planują przejechać w ciągu roku do 10 tys. km. Drugie miejsce zajęła odpowiedź do 5 tys. km, a trzecie do 15 tys. km. W formularzu można było wskazać także przebieg powyżej 15 tys. km, ale taki odpowiedzi było niewiele.
Czy przejechanie 10 tys. km rocznie to dużo? Jeśli podzielimy tę wartość przez 365 dni, to otrzymamy 27,4 km dziennie, czyli niewielki dystans. 13 kilometrów w jedną stronę to dojazd do pobliskiej pracy, sklepu czy do szkoły. Przykładowo przejazd z Ursusa na Targówek w Warszawie to odległość około 27 km. Natomiast we Wrocławiu dotarcie z Leśnicy na Księże Małe to ok. 20 km – w jedną stronę, a mówimy o poruszaniu się w obrębie miasta!
Deklarowany przebieg auta w ciągu najbliższych 12 miesięcy
We wszystkich miastach wojewódzkich kierowcy najczęściej wskazywali, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy ich samochód przejedzie do 10 tys. km. Jednak procent odpowiedzi różnił się w zależności od miejscowości. W których miejscowościach kierowcy deklarowali, że przejadą 5 tys. km, 10 tys. km, 15 tys. km i powyżej 15 tys. km?
Przebieg do 5 tys. km – Lublin na czele!
Przejechanie rocznie 5 tys. km oznacza, że w ciągu jednego dnia kierowca przejeżdża niecałe 14 km. Nawet jeśli założymy, że będzie on wyjeżdżał co drugi dzień, to da nam to niecałe 28 km. Śmiało można powiedzieć, że są to niewielkie dystanse. W którym mieście kierowcy najczęściej deklarowali taki roczny przebieg?
Miasto wojewódzkie | Deklarowany przebieg do 5 tys. km rocznie |
---|---|
Lublin | 41,18% |
Opole | 40,21% |
Gorzów Wielkopolski | 38,25% |
Kielce | 37,87% |
Rzeszów | 36,95% |
Olsztyn | 36,93% |
Wrocław | 36,51% |
Szczecin | 36,48% |
Łódź | 35,48% |
Białystok | 34,72% |
Warszawa | 34,51% |
Poznań | 34,16% |
Bydgoszcz | 32,40% |
Kraków | 33,42% |
Toruń | 31,78% |
Katowice | 31,62% |
Zielona Góra | 30,52% |
Gdańsk | 30,31% |
Na pierwszym miejscu znalazł się Lublin, na drugim Opole, a na trzecim Gorzów Wielkopolski. Ponad 41% kierowców z miasta w województwie lubelskim założyło, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy nie przejedzie więcej niż 5 tys. km. Na drugim biegunie znaleźli się mieszkańcy Gdańska, z których również ponad 30% wybrało taką odpowiedź.
Przebieg do 10 tys. km – Toruń na czele!
Jak już wcześniej wspominaliśmy, 10 tys. km to najczęściej wybierana odpowiedź przez kierowców. Jednak w niektórych miastach kierowcy decydowali się na nią rzadziej, a w innych wskazywała ją blisko połowa użytkowników. Przyjrzyjmy się temu!
Miasto wojewódzkie | Deklarowany przebieg do 10 tys. km rocznie |
---|---|
Toruń | 45,45% |
Gdańsk | 44,28% |
Łódź | 44,17% |
Bydgoszcz | 43,12% |
Poznań | 43,08% |
Białystok | 41,93% |
Katowice | 41,33% |
Kraków | 40,99% |
Rzeszów | 40,42% |
Opole | 40,37% |
Szczecin | 40,36% |
Wrocław | 40,22% |
Zielona Góra | 40,05% |
Gorzów Wielkopolski | 39,96% |
Olsztyn | 39,34% |
Kielce | 39,11% |
Lublin | 38,63% |
Warszawa | 38,58% |
To mieszkańcy Torunia najczęściej deklarowali, że planują przejechać do 10 tys. km. Taką odpowiedź wskazało ponad 45% z nich! Zupełnie inaczej było w Warszawie – różnica między tym miastem a stolicą to dokładnie 7 punktów procentowych.
Przebieg do 15 tys. km – Zielona Góra i Warszawa!
Stawka idzie w górę! 15 tys. km to około 41 km dziennie. Załóżmy, że samochodu używa się przede wszystkim, by dojechać do pracy. Jaki wynik wtedy otrzymamy? W 2025 roku przypada 249 dni pracujących, co daje niecałe 60 km na podróż do pracy i z powrotem. Czy to dużo? Niekoniecznie, ponieważ to dystans w obie strony. 30 km to przejechanie z jednego końca dużego polskiego miasta na drugi.
Miasto wojewódzkie | Deklarowany przebieg do 15 tys. km rocznie |
---|---|
Zielona Góra | 23,39% |
Warszawa | 20,11% |
Kraków | 19,31% |
Gdańsk | 18,91% |
Katowice | 18,82% |
Bydgoszcz | 17,52% |
Toruń | 17,45% |
Olsztyn | 17,37% |
Kielce | 17,23% |
Poznań | 17,14% |
Rzeszów | 17,12% |
Wrocław | 16,99% |
Szczecin | 16,96% |
Białystok | 16,88% |
Łódź | 15,99% |
Gorzów Wielkopolski | 15,57% |
Lublin | 15,16% |
Opole | 14,51% |
W tym zestawieniu pierwsze miejsce zajęła Zielona Góra, a zaraz za nią uplasowały się Warszawa i Kraków. Różnice procentowe między kolejnymi miastami są tutaj niewielkie i wynoszą około 1 punkt procentowy.
Przebieg powyżej 15 tys. km – Katowice przodują!
Pozostało nam ostatnie zestawienie. Dla osoby dojeżdżającej wyłącznie samochodem do pracy (wiemy, są jeszcze dzieci, zakupy i wypady za miasto) daje to dziennie blisko 80 km. Gdy założymy, że taki dystans będzie pokonywany wyłącznie po mieście w godzinach szczytu, to patrząc na natężenie ruchu i korki, zajmie on dużo więcej czasu niż 1,5 godziny!
Miasto wojewódzkie | Deklarowany przebieg powyżej 15 tys. km rocznie |
---|---|
Katowice | 8,24% |
Bydgoszcz | 6,95% |
Warszawa | 6,80% |
Gdańsk | 6,50% |
Białystok | 6,47% |
Olsztyn | 6,36% |
Kraków | 6,28% |
Wrocław | 6,28% |
Gorzów Wielkopolski | 6,22% |
Szczecin | 6,20% |
Zielona Góra | 6,03% |
Kielce | 5,79% |
Poznań | 5,62% |
Rzeszów | 5,51% |
Toruń | 5,31% |
Lublin | 5,04% |
Opole | 4,91% |
Łódź | 4,36% |
Ponad 8% mieszkańców Katowic i prawie 7% mieszkańców Bydgoszczy zadeklarowało, że zamierza przejechać w ciągu najbliższych 12 miesięcy powyżej 15 tys. km. Na przeciwnym biegunie znalazła się Łódź, gdzie taki dystans zadeklarowało ponad 4% kierowców.
- Największy przebieg mają samochody kierowców z Krakowa, najmniejszy tych z Warszawy.
- We wszystkich miastach kierowcy najczęściej wskazywali, że zamierzają w ciągu najbliższych 12 miesięcy przejechać do 10 tys. km.
- Mieszkańcy Lublina, Opola i Gorzowa Wielkopolskiego najczęściej deklarowali, że przejadą 5 tys. km.
- Odpowiedź do 10 tys. km najczęściej wybierali kierowcy z Torunia, Gdańska i Łodzi.
- Kierowcy z Zielonej Góry, Warszawy i Krakowa wybierali często odpowiedź do 15 tys. km.
- Katowice, Bydgoszcz i Warszawa znalazły się na czele zestawienia w deklarowanym przebiegu powyżej 15 tys. km.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zakładany roczny przebieg samochodu
Wysokość składki OC zależy od przebiegu pojazdu, ponieważ odzwierciedla on stopień jego eksploatacji. Samochody z większym przebiegiem są bardziej narażone na usterki, co może prowadzić do większego ryzyka wypadków i wyższych kosztów napraw. Ubezpieczyciele biorą te czynniki pod uwagę, uznając auta o większym przebiegu za bardziej ryzykowne.
Zazwyczaj tak. Zakładany roczny przebieg pojazdu wpływa na wysokość składki ubezpieczenia assistance, ponieważ auta o większym przebiegu są bardziej narażone na awarie i częściej wymagają interwencji pomocy drogowej. Towarzystwa biorą pod uwagę intensywność użytkowania pojazdu, dlatego pojazdy z wyższym rocznym przebiegiem mogą wiązać się z wyższymi kosztami tego ubezpieczenia.
Jeśli zorientujesz się, że samochód, który kupiłeś, ma cofnięty licznik, możesz zwrócić pojazd lub ubiegać się o obniżenie ceny. Na zgłoszenie takiego żądania masz rok od chwili odkrycia niezgodności z informacjami podanymi przez sprzedawcę.
Dołącz do dyskusji