Przebieg samochodu a jego wiek – czy duża liczba na liczniku musi oznaczać, że pojazd jest stary?
Wydawać by się mogło, że tylko leciwe samochody mają duże, a nawet wielkie przebiegi. Zdarzają się jednak kilkuletnie pojazdy, których liczniki pokazują setki tysięcy kilometrów. Z drugiej strony po drogach jeżdżą stare zadbane auta, których stan sprawia, że de facto ich realny wiek jest niższy, niż ten wpisany w dowodzie rejestracyjnym.
Z tego artykułu dowiesz się:
Młodsze a starsze auto – wiek to nie wszystko!
Intuicyjnie wydaje się, że auto z młodszego rocznika będzie zawsze w lepszym stanie niż to ze starszego. Oczywiście w wielu przypadkach tak właśnie będzie. Jednak w tej kwestii dobrze sprawdzi się popularne powiedzenie, że wiek to tylko liczba i może wprowadzić w błąd.
Wprawdzie na podstawie rocznika samochodu można z jakimś prawdopodobieństwem określić jego stan, ale będzie to tylko przypuszczenie – w końcu nawet kilkuletni samochód może być mocno wyeksploatowany, a stare auto być zadbane i w doskonałej kondycji.
Średni roczny przebieg samochodów w Unii Europejskiej to 11 313 km, a w Polsce 8 607 km.
Prosta zależność, że im młodszy wiek samochodu, tym mniejszy przebieg, może okazać się błędna. Wystarczy, że auto było firmowe czy jeździł nim przedstawiciel handlowy – w końcu pojazdy takie są maksymalnie eksploatowane. Podobnie jak auta używane w korporacjach transportowych, którymi rotacyjnie jeździe kilku kierowców przez całą lub prawie całą dobę.
Z drugiej strony można trafić na ofertę sprzedaży leciwego samochodu, który ma bardzo mały przebieg, był od nowości w posiadaniu jednej osoby, która dbała o niego i prawidłowo go użytkowała. Z pewnością taki pojazd będzie młodszy, niż wskazuje na to jego rocznik, a jego zakup może okazać się strzałem w dziesiątkę!
Żywotność samochodu – od czego zależy?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, to, jaki jest rzeczywisty wiek pojazdu, zależy nie tylko od jego roku produkcji, ale także od jego przebiegu. Sama liczba nabitych kilometrów to dalej nie wszystko. Ważny są także sposób użytkowania i prawidłowa eksploatacja auta. O czym więc należy pamiętać w kontekście korzystania z samochodu, by jego rzeczywisty wiek był młodszy od tego wpisanego w roku produkcji? Ważne jest, by:
- przeprowadzać coroczny przegląd stanu technicznego auta;
- regularnie kontrolować stan płynów eksploatacyjnych, w tym oleju;
- sprawdzać stan ciśnienie i stan opon;
- wymieniać filtry;
- kontrolować stan karoserii i lakieru;
- mieć prawidłową technikę jazdy (np. nie piłować silnika).
Prawidłowa eksploatacja samochodu pozwala na przejechanie nim setek tysięcy kilometrów. Oczywiście przy takich przebiegach poszczególne elementy pojazdu będą się zużywać i trzeba będzie je regularnie wymieniać. Producenci określają, po jakim przebiegu należy wymienić konkretną część auta – np. rozrząd co 90-120 tys. km.
Mieszkaniec Nowego Jorku Irv Gordon przejechał swoim Volvo P1800 z 1966 roku aż 4 800 000 km, a licznik pojazdu zatrzymał się na 5 100 000 km!
W naszym poradniku Które części samochodu są najbardziej awaryjne znajdziesz zestawiania z raportów TÜV i ADAC dotyczące awarii pojazdów w Niemczech.
Wiek samochodów a przebieg – im starszy, tym więcej na liczniku
Nie będzie żadną tajemnicą, że starsze samochody mają większy przebieg. Potwierdzają to także statystyki z naszej porównywarki Mubi. Na podstawie kalkulacji ze stycznia przygotowaliśmy zestawienie wieku samochodów i ich średniego przebiegu. Oto wyniki:
Wiek samochodów | Średni przebieg |
---|---|
do 5 lat | 54 tys. km |
6-10 lat | 143 tys. km |
11-15 lat | 209 tys. km |
16-20 lat | 247 tys. km |
powyżej 20 lat | 270 tys. km |
Zdecydowanie średnio najmniej przejechanych kilometrów mają samochody do 5 lat. Natomiast średni przebieg aut najstarszych powyżej 20 lat nie jest dużo wyższy od tych nieco młodszych z przedziału 15-20 lat.
Przebieg samochodu – ile mają na liczniku rekordziści?
Wiemy już, ile średnio na liczniku mają samochody z różnych przedziałów wiekowych. A teraz sprawdźmy, ile lat mają pojazdy, których kierowcy wykręcili największą liczbę przejechanych kilometrów.
Top 10 samochodów z największym przebiegiem
Marka i model | Rocznik | Przebieg | Cena OC |
---|---|---|---|
Skoda Fabia | 2008 | 999 tys. km | 998 zł |
Fiat 500 | 2014 | 999 tys. km | 406 zł |
Renault Master | 2014 | 999 tys. km | 878 zł |
Mercedes-Benz Sprinter | 1997 | 999 tys. km | 559,55 zł |
Nissan GT-R | 2008 | 999 tys. km | 2521 zł |
Audi A3 | 2010 | 999 tys. km | 1274 zł |
Renault Master | 2006 | 999 tys. km | 893 zł |
Honda Jazz | 2011 | 999 tys. km | 411 zł |
Opel Senator | 1985 | 999 tys. km | 313 zł |
Skoda Fabia | 2016 | 999 tys. km | 511 zł |
W zestawieniu najstarszym autem jest Opel Senator z 1985 roku, który ma przejechane 999 tys. km. Z kolei najmłodszy pojazd to Renault Master i Fiat 500 z 2014 roku również z 999 tys. km na liczniku. Natomiast średni wiek wszystkich aut to około 17 lat. Warto więc sprawdzić, czy przejechanie, zaokrąglijmy 1 000 000 kilometrów, przez 17 lat to duże osiągnięcie?
Wydaje się, że nie! Aby osiągnąć taki wynik, trzeba średnio pokonywać rocznie ok. 58 823 km. Oczywiście jest to dużo więcej, niż 8 607 km, które statystycznie pokonuje samochód w Polsce, ale to tylko około 152 km dziennie! Dla osoby dojeżdżającej autem do pracy, nie mówiąc już o firmowych pojazdach, nie jest to wygórowany wynik.
Różnice w cenach ubezpieczenia OC samochodów o różnym przebiegu wynikają z innych czynników dotyczących kierowców i ich pojazdów. Więcej o zależności między przebiegiem a ceną ubezpieczenia OC przeczytasz w artykule “Przebieg samochodu a OC – czy stan licznika wpływa na cenę ubezpieczenia?”.
Z ciekawości sprawdziliśmy także, czy wśród samochodów z najmłodszych roczników znalazły się pojazdy, które przejechały bardzo dużo kilometrów. Okazało się, że tak! Na przykład jeden z kierowców szukał ubezpieczenia Skody Kodiaq z 2018 roku, która miała na liczniku aż 990 tys. km, a inny dla Mazdy CX-5 z 2019 roku z przebiegiem 980 tys. km.
Top 5 najmłodszych samochodów z największym przebiegiem
Marka i model | Rocznik | Przebieg | Cena OC |
---|---|---|---|
Ferrari 458 | 2019 | 999 tys. km | 1249 zł |
Audi Q5 | 2020 | 971 tys. km | 570 zł |
Skoda Octavia | 2019 | 970 tys. km | 594,41 zł |
Mercedes-Benz GLC | 2019 | 970 tys. km | 526 zł |
Opel Astra | 2019 | 960 tys. km | 350 zł |
FAQ – najczęściej zadawane pytania o przebieg samochodu, jego wiek i stan
Na pewno jest to przebieg. Eksploatacja samochodu zużywa jego części. Producenci podają, po jakim przebiegu zaleca się wymianę danego elementu auta. Dlatego należy regularnie kontrolować stan pojazdu i prawidłowo go eksploatować.
Tak. Bardzo duże przebiegi osiągają samochody wykorzystywane w działalności gospodarczej i firmowe. Również prywatne osoby, które na przykład dojeżdżają po 80 czy 100 km w jedną stronę do pracy, w kilkanaście lat mogą nabić taki przebieg.
Tak. W końcu większość właścicieli kupuje samochód, by nim jeździć. Jednak zdarzają się wyjątki i można trafić na starsze modele z małym przebiegiem oraz na kilkuletnie pojazdy z bardzo.
- Zazwyczaj im starsze jest auto, tym ma większy przebieg.
- Jednak już kilkuletnie auta firmowe i wykorzystywane zawodowo mogą mieć bardzo dużo przejechanych kilometrów.
- Na stan samochodu wpływa nie tylko jego przebieg, ale także sposób eksploatacji.
- Aby auto mimo dużego przebiegu było w dobrym stanie, należy wykonywać regularne jego przeglądy, kontrolować i wymieniać płyny eksploatacyjne, części i filtry.
- Samochody osobowe o rekordowych przebiegach mają miliony kilometrów na licznikach.
- https://en.wikipedia.org/wiki/Car_longevity
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji