Zgłoszenie sprzedaży samochodu 2024 – gdzie i jak to zgłosić?
Chcesz pozbyć się starego pojazdu i zastanawiasz się, gdzie oraz w jaki sposób należy zgłosić sprzedaż samochodu? Zarówno zbycie pojazdu, jak i jego nabycia, wiąże się z określonymi obowiązkami. Podpowiadamy, jakich formalności wymaga darowizna czy sprzedaż samochodu!
Z naszego artykułu dowiesz się:
- Co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży pojazdu?
- Jak zgłosić sprzedaż pojazdu przez internet?
- Jak wygląda zbycie pojazdu online krok po kroku?
- Co grozi za brak zgłoszenia zbycia pojazdu?
- Czy o sprzedaży samochodu należy poinformować Urząd Skarbowy?
- Jak zgłosić zbycie samochodu ubezpieczycielowi?
- Jakie dane należy podać ubezpieczycielowi przy zgłoszeniu sprzedaży samochodu?
- Jak uzyskać zwrot składki po sprzedaży auta?
- Co z OC na raty w przypadku sprzedaży samochodu?
- Co z ubezpieczeniem AC w przypadku sprzedaży auta?
- Kupuję samochód – czy muszę kupić również OC?
Co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży pojazdu?
Prawidłowa konstrukcja umowy kupna-sprzedaży samochodu jest bardzo istotna. W internecie znajdziesz wiele gotowych wzorów, które możesz pobrać w formie PDF i wydrukować. My również przygotowaliśmy dokument, który możesz wykorzystać. Pobierz wzór umowy. Dzięki temu sprzedaż samochodu będzie o wiele prostsza i mniej stresująca!
Umowa kupna-sprzedaży pojazdu powinna zawierać następujące informacje:
data i miejsce zawarcia umowy sprzedaży,
dane sprzedającego i kupującego, tzn.:
- imię i nazwisko,
- numer PESEL,
- numer i seria dowodu osobistego oraz przez kogo został on wydany,
- adres zamieszkania,
- numer telefonu.
danych pojazdu, tzn.:
- marka i model pojazdu,
- rok produkcji,
- numer rejestracyjny pojazdu,
- numer VIN,
- aktualny przebieg.
cenę, za jaką samochód został odstąpiony,
warunki sprzedaży auta,
podpisy sprzedającego i kupującego.
Oprócz tego w umowie kupna-sprzedaży pojazdu możesz zawrzeć także numer i pojemność silnika, kolor samochodu, formę przekazania opłaty za pojazd, a nawet dokładną godzinę sprzedaży. Dobrze będzie, jeśli wydrukujesz swój dokument. Wówczas będzie on bardziej czytelny niż ten wypisany ręcznie.
W umowie może pojawić się również oświadczenie kupującego, że jest świadomy stanu technicznego pojazdu, a sprzedający nie zataił żadnych informacji o wadach auta. W umowie może znaleźć się również wskazanie, która ze stron ponosi koszty związane z zawarciem umowy.
Wraz z zawarciem umowy poprzedni właściciel przekazuje nowemu nie tylko pojazd, ale także kluczyki, dowód rejestracyjny i potwiedzenie zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Wprawdzie karta pojazdu nie jest już używana, ale sprzedaż samochodu wiąże się z przekazaniem wszystkich dokumentów, które są z nim związane.
Jak zgłosić sprzedaż pojazdu przez internet?
Sprzedaż samochodu to jedna z czynności cywilnoprawnych, którą trzeba zgłosić osobiście w urzędzie lub poprzez internet. Aby skorzystać z tej drugiej opcji należy posiadać profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany – pozwalają one na potwierdzenie tożsamości. Zgłoszenie sprzedaży auta dotyczy osoby, która wpisana jest w dowodzie rejestracyjnym. Aby zgłosić zbycie pojazdu przez internet należy przygotować:
- dane nowego właściciela pojazdu (nabywcy),
- skan lub zdjęcie dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu (umowę kupna-sprzedaży pojazdu, umowę darowizny pojazdu).
Następnie należy wejść na stronę login.gov.pl i wybrać sposób logowania. Po wejściu na serwis należy skorzystać z usługi Mój Pojazd, gdzie można zgłosić zbycie auta czy motocykla. Czynność zbycia auta należy zgłosić do urzędu (wydziału komunikacji) właściwego dla miejsca zamieszkania – może to być starostwo powiatowe, urząd miasta lub urząd dzielnicy.
W przypadku samochodu, który zarejestrowany jest na kilka osób (współwłasność), wystarczy że tylko jeden dotychczasowy właściciel pojazdu wykona zgłoszenie sprzedaży samochodu!
Jak wygląda zbycie pojazdu online krok po kroku?
Jak wygląda zawiadomienie o zbyciu auta przez internet? Otóż, jak już przygotowałeś wszystkie przydatne dokumenty zawierające niezbędne informacje, możesz przystąpić do wypełnienia formularza. W tym celu skorzystaj z e-usługi pn. “Zgłoś zbycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę”. Poniżej przedstawiamy, jak zrobić to szybko i sprawnie. Cały proces zajmuje raptem kilka minut!
Zgłoszenie zbycia pojazdu przez internet w 8 krokach
- Wejdź na stronę gov.pl i zaloguj się profilem zaufanym (przycisk “Zaloguj” z ludzikiem w prawym górnym rogu ekranu) lub bezpośrednio do konta mObywatel.
- Po zalogowaniu z “Katalogu usług” po lewej stronie wejdź w kategorię “Kierowcy i pojazdy” (2. od góry), a potem przejdź w podkategorię “Pojazdy” i wybierz “Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu (…)” albo wybierz nazwę tej czynności z listy “Popularnych usług” po prawej stronie ekranu głównego.
- Odpowiedz na proste pytanie: “Co chcesz zgłosić – zbycie czy nabycie pojazdu?”. W zależności od odpowiedzi system automatycznie pokieruje Cię dalej. Jak zobaczysz kafelek “Wyślij zgłoszenie”, kliknij w niego.
- Wprowadź dane pojazdu na kolejnym ekranie i dołącz skan dokumentu potwierdzającego jego zbycie lub nabycie.
- Sprawdź lub popraw swoje dane osobowe.
- Uzupełnij dane zbywcy lub nabywcy.
- Poprawnie zaadresuj formularz. Zgłoszenie powinno trafić do właściwego wydziału komunikacji urzędu, w którym zarejestrowany jest pojazd (np. starostwo powiatowe, urząd miasta lub dzielnicy).
- Sprawdź formularz, podpisz profilem zaufanymi i wyślij. Na ekranie pojawi się komunikat, że Twoje zawiadomienie zostało wysłane. Na konto mObywatel otrzymasz elektroniczne potwierdzenie wysłania – znajdziesz je w sekcji “Moja skrzynka” (w menu po lewej stronie).
W tym wypadku urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) to jedyny dokument potwierdzający złożenie pisma. Zgłoszenie jest rejestrowane od razu, gdy tylko pismo wpłynie do urzędu.
Co grozi za brak zgłoszenia zbycia pojazdu?
Zgłoszenie sprzedaży pojazdu nic nie kosztuje. Jednak należy pamiętać, że w ciągu 30 dni należy zgłosić zbycie pojazdu. Dotychczasowy właściciel, który zapomni o tym obowiązku lub go zlekceważy naraża się na karę administracyjną w wysokości 250 zł. Wprost wskazuje na to art. 140 mb. pkt 6 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Natomiast nowy właściciel po nabyciu auta powinien pamiętać o rejestracji pojazdu również w ciągu 30 dni (kara wynosi 500 lub 1000 zł). Dodatkowo musi on zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) w wysokości 2% wartości pojazdu.
Czy sprzedaż samochodu należy zgłosić w Urzędzie Skarbowym?
Urząd Skarbowy traktuje sprzedaż auta, jak dodatkowe źródło dochodu. Oznacza to, że jako zbywca, musisz tę kwestię uwzględnić w rocznym zeznaniu podatkowym. Ale czy zawsze? Okazuje się, że nie. Jeśli rozliczasz się na podstawie PIT, podatek od sprzedaży samochodu zapłacisz jedynie wtedy, gdy pozbędziesz się go w ciągu 6 miesięcy od daty nabycia.
Jeśli sprzedałeś pojazd po maksymalnie 6 miesiącach od jego zakupu, nie musisz zgłaszać takiej informacji to Urzędu Skarbowego, ale uwzględnij to w rocznym rozliczeniu PIT. Jeśli tego nie zrobisz, narażasz się na surową karę. Informacje na ten temat znajdują się w Kodeksie Karnym Skarbowym. W związku z tym, kto uchyla się od płacenia podatków, naraża się na karę grzywny, pozbawienia wolności lub karom tym łącznie. Za niezapłacenie podatku grozi grzywna w kwocie do 720 stawek dziennych.
Jak zgłosić zbycie pojazdu ubezpieczycielowi?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, sprzedawca ma 14 dni, by zgłosić sprzedaż auta ubezpieczycielowi. Od momentu powiadomienia zakładu ubezpieczeń wszelkie prawa i obowiązki związane z ubezpieczeniem OC przechodzą na nabywcę. Jest to niezwykle ważne, bowiem do momentu zawiadomienia ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu sprzedawca odpowiada wraz z nabywcą solidarnie. Co to oznacza w praktyce?
Ubezpieczyciel może zażądać uregulowania składki zarówno od sprzedawcy, jak i od nabywcy. Zawiadomienie ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu leży więc w interesie sprzedającego. Dzięki temu nie będzie wzywany do opłacania kolejnych składek, ponadto uniknie dodatkowych problemów w sytuacji, gdy nowy nabywca spowoduje kolizję lub wypadek.
Jakie dane należy podać ubezpieczycielowi przy zgłoszeniu sprzedaży samochodu?
Dla dopełnienia formalności należy przekazać ubezpieczycielowi informację o sprzedaży samochodu, wskazując równocześnie następujące dane:
- datę sprzedaży samochodu,
- dane sprzedawcy (imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL),
- dane nabywcy (imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL),
- dane samochodu.
Możesz przedstawić również sam skan umowy kupna-sprzedaży pojazdu. Informację możesz przekazać zarówno drogą tradycyjną, jak i drogą mailową.
Jak uzyskać zwrot składki z polisy OC po sprzedaży auta?
Sprzedawca nie będzie musiał płacić kolejnych składek, jeśli w ciągu 14 dni od sprzedaży zawiadomi ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu. Co jednak zrobić, jeśli OC zostało opłacone z góry przy zawieraniu umowy? Możesz starać się o zwrot składki, ale tylko w momencie, gdy nowy właściciel wypowie umowę ubezpieczenia.
Wraz ze sprzedażą samochodu na nabywcę przechodzą prawa i obowiązki związane z ubezpieczeniem OC przypisanym do pojazdu. Nowy właściciel może korzystać z dotychczasowej ochrony, ale może również wypowiedzieć umowę, jeśli sam chce zadecydować o tym, gdzie samochód będzie ubezpieczony. Jeśli nowy właściciel wypowie opłaconą w całości polisę przed zakończeniem okresu, na który została zawarta, możesz się starać o zwrot nadpłaconej kwoty. Najlepiej tę kwestię ustalić z nowym nabywcą przed dokonaniem transakcji.
Pan Jan opłacił z góry OC za cały rok. W połowie roku postanowił sprzedać samochód swojej sąsiadce, pani Karolinie. Pan Jan zgłosił ubezpieczycielowi sprzedaż samochodu, wnosząc jednocześnie o zwrot nadpłaconej składki. Ubezpieczyciel odmówił zwrotu OC, informując, że nowa właścicielka nie wypowiedziała umowy ubezpieczenia.
W opisanej powyżej sytuacji ubezpieczyciel ma rację. Na nabywcę samochodu przechodzą wszelkie prawa i obowiązki związane z ubezpieczeniem OC. Nowy właściciel ma prawo zdecydować, czy chce korzystać z OC wykupionego przez poprzedniego właściciela, czy woli znaleźć ubezpieczyciela na własną rękę. Jeśli nowy właściciel postanowi skorzystać z dotychczasowego OC, ubezpieczyciel nie zwróci składki poprzedniemu właścicielowi. Dopiero w sytuacji gdy nabywca wypowie zawartą wcześniej umowę, poprzedni właściciel będzie mógł się zwrócić do ubezpieczyciela po zwrot swoich pieniędzy.
Ekspert Mubi radzi:
Co z OC na raty w przypadku sprzedaży samochodu?
Ubezpieczenie OC może być opłacone z góry na cały rok lub rozłożone na raty. Jeśli skorzystałeś z opcji ratalnej, to zawiadomienie ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu będzie dla Ciebie szczególnie istotne. Bez znaczenia, kiedy auto zostało sprzedane, dopóki ubezpieczyciel nie zostanie poinformowany o zmianie właściciela, będzie mógł on żądać od Ciebie zapłaty kolejnych rat. Do momentu poinformowania zakładu ubezpieczeń o zbyciu pojazdu sprzedawca oraz nowy właściciel odpowiadają wobec ubezpieczyciela solidarnie.
Pani Anna zapłaciła dwie z czterech rat za OC. W międzyczasie sprzedała auto i nie zawiadomiła o tym fakcie ubezpieczyciela. Pani Anna myślała, że wobec sprzedaży samochodu nie musi dalej płacić OC. Zdziwiła się więc, gdy otrzymała wezwanie do zapłaty. Pani Anna nie dotrzymała obowiązku zawiadomienia ubezpieczyciela, dlatego odpowiada wobec niego solidarnie, wspólnie z nowym właścicielem. Solidarna odpowiedzialność oznacza, że zakład ubezpieczeń może żądać zapłaty zarówno od pani Anny, jak i od nowego właściciela. Zakład ubezpieczeń skieruje jednak swoje roszczenia do znanego mu dłużnika, czyli do pani Anny.
Jak sprzedaż samochodu wpływa na ubezpieczenie autocasco?
Do ubezpieczenia AC nie mają zastosowania przepisy Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. AC, w przeciwieństwie do OC, nie przechodzi automatycznie na nowego nabywcę. Ubezpieczenie dobrowolne rozwiązuje się z chwilą sprzedaży samochodu.
Oczywiście należy powiadomić ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu. Zakład ubezpieczeń zwróci w takim wypadku nadpłaconą składkę za okres niewykorzystanej ochrony.
Czy po kupnie samochodu należy od razu kupić OC?
Jak już wspomniano wyżej – wraz ze sprzedażą samochodu na nabywcę przechodzą wszystkie prawa i obowiązki związane z ubezpieczeniem OC. Jeśli kupujesz auto z drugiej ręki, sprzedawca ma obowiązek przekazać Ci dokumenty związane z ubezpieczeniem. Ubezpieczenie OC przechodzi na Ciebie automatycznie. Możesz z niego korzystać do końca okresu, na który umowa została zawarta.
Co to jest rekalkulacja składki ubezpieczenia OC?
Jako nowy właściciel pojazdu masz prawo korzystać z dotychczasowej ochrony. Musisz jednak pamiętać, że ubezpieczyciel ma prawo dokonać rekalkulacji składki. Może więc okazać się, że pomimo opłacenia całorocznej składki przez poprzedniego właściciela, zakład ubezpieczeń i tak wezwie Cię do dokonania dodatkowej opłaty.
Pan Jan sprzedał samochód Karolowi, który jest świeżo upieczonym kierowcą. Pan Jan, z racji doświadczenia oraz długoletniej historii bezszkodowej jazdy, miał wypracowane wysokie zniżki. Ubezpieczyciel po otrzymaniu informacji o nowym właścicielu dokonał rekalkulacji składki i wezwał Karola do zapłaty. Z racji faktu, że nowy właściciel nie ma doświadczenia, a więc ryzyko wystąpienia szkody jest wyższe, ubezpieczyciel podwyższył dotychczasową składkę.
Czy trzeba korzystać z polisy OC poprzedniego właściciela auta?
Oczywiście nie musisz korzystać z ubezpieczenia wykupionego przez poprzedniego kierowcę. Możesz samodzielnie wybrać zakład ubezpieczeń. Zanim jednak wykupisz nowe OC, musisz wypowiedzieć umowę zawartą przez poprzedniego właściciela. W ten sposób unikniesz podwójnego OC (o którym pisaliśmy w artykule: Podwójne ubezpieczenie OC – jak się ustrzec zbędnych kosztów?).
Wypowiedzenie należy złożyć na piśmie. Pismo możesz złożyć w najbliższym oddziale ubezpieczyciela lub wysłać pocztą. W przypadku nadania przesyłki poprzez Pocztę Polską za datę wypowiedzenia należy uznać datę stempla. Możesz również skorzystać z opcji elektronicznej, jednak pamiętaj, aby do maila dołączyć skan wypowiedzenia z Twoim podpisem. W piśmie należy wskazać swoje dane, dane pojazdu, numer polisy oraz podstawę prawną wypowiedzenia. Ubezpieczyciele często na swoich stronach zamieszczają wzory wypowiedzenia.
Jeżeli właśnie kupiłeś samochód i jesteś po drugiej stronie umowy – sprawdź, czy nie powinieneś zapłacić podatku od kupna samochodu. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszym artykule: Podatek od kupna samochodu w 2024. Kiedy należy go zapłacić?
FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprzedaż samochodu
Tylko sprzedaż. Tę sprawę urzędową można załatwić osobiście albo na odległość za pośrednictwem poczty lub internetu. Elektroniczne zgłoszenie zbycia pojazdu online wymaga zalogowania się profilem zaufanym na rządowej witrynie gov.pl i podania odpowiednich danych na formularzu. W przypadku samodzielnego zgłoszenia w wydziale komunikacji lub pocztą potrzebny jest wniosek w formie pisemnej. Również ubezpieczycielowi fakt ten można zgłosić bez wychodzenia z domu. Nabywca ma obowiązek rejestracji pojazdu w ciągu 30 dni.
Tak, sprzedaż samochodu wiąże się z takim obowiązkiem. Były właściciel auta ma na to 14 dni. Co więcej, leży to w Twoim interesie, bo jeśli zapomnisz o swoim obowiązku, towarzystwo ubezpieczeniowe będzie miało pełne prawo wysuwać względem Ciebie roszczenia, mimo że nie będziesz już właścicielem auta. Możesz więc otrzymać wezwanie do zapłaty kolejnej raty składki lub mieć problemy, jeśli nabywca samochodu spowoduje nim wypadek.
Tak, ale tylko w przypadku, gdy nowy właściciel wypowie umowę OC. Jako nabywca auta będzie miał prawo zarówno związać się z nowym ubezpieczycielem, jak też zostać przy obecnym, korzystając tym samym z opłaconej przez Ciebie składki. Jeśli zdecyduje się na zmianę, będziesz mógł starać się o zwrot kosztów za niewykorzystany okres obowiązywania dotychczasowej polisy.
Nie. Autocasco jest ubezpieczeniem dobrowolnym, które wygaśnie z chwilą sprzedaży auta. Tak samo jak przy OC, powinieneś jednak powiadomić ubezpieczyciela o zmianie właściciela pojazdu, dzięki czemu będziesz mógł liczyć na zwrot pieniędzy za wcześniej opłacony okres ochrony, którego już nie wykorzystasz.
Może się tak zdarzyć, ale nie musi. Po kupnie używanego auta jego ubezpieczenie OC przechodzi na nowego właściciela, który może zdecydować, czy chce nadal korzystać z polisy. Jeśli pozostanie przy dotychczasowym ubezpieczycielu, ten ma prawo do rekalkulacji składki i wezwania nabywcy auta do dopłaty określonej kwoty.
- Umowa sprzedaży samochodu powinna zawierać datę i miejsce zawarcia umowy, dane stron umowy czy oświadczenie kupującego.
- Zgłoszenie zbycia pojazdu online to najwygodniejszy sposób na obowiązkowe powiadomienie o zbyciu pojazdu.
- Brak zgłoszenie sprzedaży samochodu w ciągu 30 dni zagrożony jest karą administracyjną w wysokości 250 zł.
- Sprzedawca powinien zawiadomić ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu w ciągu 14 dni od dokonania sprzedaży.
- Jeśli właściciel nie zawiadomi ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu, ubezpieczyciel ma prawo wezwać go do zapłaty kolejnych rat za OC.
- Dotychczasowe OC przechodzi na nowego właściciela, który może korzystać z tej ochrony (do końca trwania umowy) lub wypowiedzieć umowę w dowolnym momencie.
- W przypadku opłacenia OC z góry, poprzedni właściciel może domagać się zwrotu nadpłaty tylko w sytuacji, gdy nowy właściciel wypowie umowę.
- Sprzedaż samochodu rozwiązuje umowę AC. Masz prawo uzyskać zwrot nadpłaconych składek.
Dołącz do dyskusji