Wydatki związane z zakupem nowego samochodu nie kończą się po wyjściu z salonu. Od razu trzeba kupić również ubezpieczenie OC – bez niego nie wyjedziemy na drogę. Oprócz tego warto rozważyć też inne rodzaje ubezpieczeń.
W tym artykule przeczytasz:
Ubezpieczenie nowego samochodu z salonu 2022 – kiedy należy to zrobić?
Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych mówi jasno: nowe auto należy ubezpieczyć najpóźniej w dniu jego rejestracji. Bez polisy OC nie odbierzemy też samochodu z salonu.
Lista obowiązków po zakupie nowego samochodu przedstawia się więc następująco:
- wykupienie ubezpieczenia OC,
- rejestracja samochodu w wydziale komunikacji (tutaj przeczytasz więcej o formalnościach przy rejestracji),
- uzupełnienie wyposażenia samochodu o obowiązkowe elementy (gaśnica i trójkąt ostrzegawczy).
Oznacza to, że o ubezpieczeniu nowego samochodu najlepiej jest pomyśleć jeszcze przed finalizacją zakupu. Żeby zorientować się w cenach, w kalkulatorze OC wystarczy podać parametry techniczne auta i własne dane. Mając wcześniej wybrane towarzystwo ubezpieczeniowe i znając cenę polisy, jej zakup powinien zająć tylko chwilę, zwłaszcza że można go dokonać przez internet.
Ile kosztuje ubezpieczenie nowego samochodu?
Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, nowe samochody są zwykle bezpieczniejsze i mniej narażone na awarie. To sprawia, że ich ubezpieczenie jest tańsze niż w przypadku kilkunastoletnich pojazdów.
Żeby to potwierdzić, sprawdziliśmy średnie ceny OC najpopularniejszych samochodów z aktualnego rocznika oraz aut 20-letnich.
Według informacji Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w całym 2021 roku zarejestrowano w Polsce 520 575 samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Jest to wzrost o prawie 7% w porównaniu z rokiem 2020. Sytuacja na rynku motoryzacyjnym, który przeżywa kryzys w związku z trwającą pandemią koronawirusa, w Polsce wydaje się zatem w miarę stabilna. Warto jednak podkreślić, że tylko w grudniu 2021 zarejestrowano w Polsce 36 166 samochodów osobowych, podczas gdy w poprzednim roku w tym samym miesiącu rejestracji było niemal 30% więcej.
Sprawdźmy, jakie marki były najczęściej rejestrowane w Polsce w 2021 roku! W pierwszej 5 znalazły się:
- Toyota (74 513 sztuk),
- Škoda (45 070 sztuk),
- Volkswagen (34 421 sztuk),
- Kia (32 323 sztuki),
- Hyundai (26 840 sztuk).
Przyjrzyjmy się także poszczególnym modelom. Które z nich okazały się najbardziej popularne w 2021 roku wśród polskich kierowców?
- Toyota Corolla (22 096 sztuk),
- Toyota Yaris (14 482 sztuki),
- Škoda Octavia (13 116 sztuk),
- Dacia Duster (12 706 sztuk),
- Toyota RAV4 (10 993 sztuki).
Koszt ubezpieczenia nowego samochodu – 2022
Marka i model samochodu | Średnia cena OC w styczniu 2022 |
---|---|
Dacia Duster | 495 zł |
Toyota Yaris | 578 zł |
Škoda Octavia | 616 zł |
Toyota Corolla | 628 zł |
Toyota RAV4 | 657 zł |
W kolejnym porównaniu zestawiliśmy średnie ceny OC modeli z powyższej listy, które produkowane są obecnie i były 20 lat temu – w roku 2001.
Średnie ceny OC nowego i starego samochodu tej samej marki
Marka i model samochodu | Średnia cena OC dla rocznika 2021 | Średnia cena OC dla rocznika 2001 |
---|---|---|
Dacia Duster | 468 zł | brak danych |
Toyota Corolla | 525 zł | 720 zł |
Škoda Octavia | 603 zł | 684 zł |
Toyota Yaris | 623 zł | 600 zł |
Toyota RAV4 | 645 zł | 422 zł |
Największą różnicę można zauważyć w przypadku Toyoty Corolli – między ceną OC dla samochodów wyprodukowanych w zeszłym roku a OC dla niespełna 20-letnich egzemplarzy tego modelu jest prawie 200 zł różnicy na korzyść młodszych aut. Bardziej miarodajne będzie tu jednak zestawienie pozostałych modeli, których różnice w cenach OC w zależności od rocznika nie są wielkie.
Jak widać, ubezpieczenie nowego auta w wielu przypadkach nie kosztuje zbyt dużo.
Ubezpieczenie AC nowego samochodu
W odróżnieniu od OC, które chroni przed szkodami, jakie możesz wyrządzić innym uczestnikom ruchu drogowego, AC zapewnia ochronę Twojego samochodu. Jeśli rozbijesz go z własnej winy albo zostanie on skradziony – odzyskasz pieniądze.
Ile więc w styczniu 2022 roku średnio kosztował pakiet OC + AC na 5 najpopularniejszych modeli samochodów kupowanych w Polsce?
Marka i model 2021 | Średnia cena OC + AC (rocznik 2021) | Średnia cena OC + AC (rocznik 2001) |
---|---|---|
Dacia Duster | 1438 zł | brak danych |
Toyota Yaris | 1968 zł | 1242 zł |
Škoda Octavia | 2080 zł | 1337 zł |
Toyota Corolla | 2137 zł | 1374 zł |
Toyota RAV4 | 2528 zł | 987 zł |
Najtańszy pakiet OC + AC znajdowali kierowcy na nową Dacię Duster – średnio za 1438 zł. Ten model, podobnie jak Toyota Yaris, jest dużo tańszy niż nowa Toyota Corolla lub Škoda Octavia, a przy wyliczaniu składki AC wartość pojazdu ma duże znaczenie!
Na koniec sprawdźmy jeszcze jedną rzecz. Ile za pakiet ubezpieczeń OC + AC zapłaciłaby przykładowa właścicielka 5 najpopularniejszych modeli. Niech będzie nią 39-letnia Bogumiła z Żyrardowa. Matka dwóch nastoletnich synów (11 i 14 lat), żona, kierowca od 2008 roku. Ubezpiecza samochód od 10 lat i nigdy nie spowodowała szkody. W 2021 roku na nowe auto postanowiła także wykupić pierwszy raz pełne AC. Wszystkie modele aut w przykładowym wyliczeniu są z 2022 roku i za wyjątkiem Toyoty RAV4 (pojemność silnika 2,0 l) mają silniki o pojemności ok 1,0 l.
Marka i model 2022 | Ubezpieczyciel | Najniższa cena OC + AC |
---|---|---|
Dacia Duster | Uniqa | 1085 zł |
Toyota Yaris | Uniqa | 1126 zł |
Škoda Octavia | Uniqa | 1276 zł |
Toyota Corolla | Uniqa | 1288 zł |
Toyota RAV4 | Uniqa | 2195 zł |
Najtańszy pakiet OC + AC Pani Bogumiła znalazła na Dacię Duster, bo za jedyne 1085 zł. Niewiele droższe okazało się ubezpieczenie Toyoty Yaris, Škody Octavii i Toyoty Corolii, czyli samochodów z silnikami o podobnej pojemności. Znacznie więcej za OC i AC musiałaby zapłacić dopiero właścicielka Toyoty RAV4. Oczywiście ubezpieczyciele biorą pod uwagę także inne zmienne, które wpłynęły na wycenę ubezpieczenia poszczególnych modeli – statystyki szkód.
Czy AC jest obowiązkowe w nowym aucie?
Nie, AC jest ubezpieczeniem dobrowolnym, ale biorąc pod uwagę wartość nowych samochodów, wielu kierowców się na nie decyduje. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy auto jest kupowane na kredyt lub finansowane za pomocą leasingu. Zdarza się, że bank narzuca wtedy potrzebę ubezpieczenia, a nawet wskazuje towarzystwo, w którym ma być ono wykupione.
Nabywca nowej Toyoty Yaris zastanawiał się nad wyborem najlepszego ubezpieczenia. Wahał się pomiędzy kupnem samego OC i assistance a wybraniem pełnego pakietu ubezpieczeń. W podjęciu decyzji pomógł mu kalkulator Mubi. Właściciel nowego auta miał wybór między pakietem składającym się z OC i assistance za 1057 zł i ofertą tego samego towarzystwa, obejmującą OC, chroniące od kradzieży AC mini, assistance i NNW za 1253 zł. Postanowił dopłacić niecałe 200 zł, żeby lepiej chronić swój nowy pojazd.
Co wybrać: pakiet dealerski czy samodzielny zakup?
Ubezpieczenie autocasco można wykupić samodzielnie albo zdecydować się na pakiet dealerski. Ta druga opcja to nic innego, jak ubezpieczenie nowego samochodu w salonie, zwykle pełnym pakietem ubezpieczeniowym: OC, AC i NNW. Minusem tego rozwiązania jest brak wpływu na wybór firmy ubezpieczeniowej czy zakres ochrony.
Jeśli chcesz mieć szerszy wybór, poszukaj AC sam. Wbrew pozorom nie zajmuje to wiele czasu – jeśli użyjesz kalkulatora OC/AC, szybko porównasz ceny poszczególnych ubezpieczeń i ich pakietów. Zwróć przy tym uwagę na szczegółowe warunki ofert i sprawdź, czy AC obejmuje gwarancję utrzymania wartości fakturowej samochodu (w niektórych firmach możliwe jest to nawet przez trzy lata od zakupu) oraz gdzie mają być realizowane naprawy.
Ekspert Mubi radzi:
- Ubezpieczenie nowego auta należy wykupić najpóźniej w dniu jego rejestracji.
- Ceny OC nowych samochodów są nawet kilkaset złotych tańsze niż aut kilkunastoletnich.
- Ubezpieczenie AC dla nowego samochodu jest z reguły dobrowolne, ale warto w nie zainwestować ze względu na wysoką wartość aut z salonu.
- AC można wykupić samodzielnie lub zdecydować się na pakiet dealerski w salonie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o koszt ubezpieczenia nowego samochodu
Im samochód jest starszy, tym prawdopodobnie będzie mniej sprawny. Częściej dochodzi wówczas do awarii, a jeśli powstaną one podczas jazdy, może dojść do zdarzenia, którego wynikiem będą szkody na innych pojazdach lub – co gorsza – osobach. Za likwidację tych szkód będzie musiał zapłacić ubezpieczyciel. Ubezpieczanie starszych pojazdów niesie więc większe ryzyko wydatków niż obejmowanie ochroną nowych – w pełni sprawnych aut.
Chociaż większy wpływ na zakres swojego ubezpieczenia mają osoby, które samodzielnie wyszukują potrzebnej im polisy, to może się okazać, że dla niektórych bardziej korzystny będzie zakup pakietu dealerskiego, którego koszt zależy od wartości auta, a nie od historii ubezpieczeniowej właściciela. Cenę i zakres ochrony oferowanej w salonie powinni porównać z samodzielnie wyszukaną polisą zwłaszcza kierowcy, którzy nie mają zniżek za bezszkodową jazdę.
Po pierwsze, polisa będzie potrzebna jeszcze zanim wyjedziesz swoim nowym nabytkiem z salonu. Po drugie, powinieneś sprawdzić, ile będzie Cię kosztowało rocznie ubezpieczenie auta, o którym marzysz. Po wydaniu dużej sumy na nowy pojazd Twój budżet z pewnością będzie nadszarpnięty, dlatego dobrze jest zaplanować również wydatek związany z polisą.
Źródła:
- https://www.samar.pl/__/3/3.a/113708/3.sc/11/Rejestracje-samochod%C3%B3w-osobowych-i-dostawczych-w-grudniu-2021-roku.html?locale=pl_PL
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji