Pakiet dealerski – co to jest?

Każdy samochód musi mieć ubezpieczenie. Oprócz obowiązkowego OC, na rynku są dostępne dobrowolne produkty ubezpieczeniowe, które poszerzają naszą ochronę. Można je kupić samodzielnie lub u dealera. Sprawdź, czy pakiet dealerski się opłaca!

Produkty ubezpieczeniowe dla samochodu

Jest kilka spraw, które należy załatwić po zakupie pojazdu. Jeśli auto kupiliśmy w salonie, nie ma konieczności uiszczenia osobnego podatku. Nowy samochód należy natomiast zarejestrować oraz ubezpieczyć.

Podstawowym i obowiązkowym ubezpieczeniem komunikacyjnym jest ubezpieczenie OC. Jego zakres obejmuje wyłącznie pokrycie szkód, które kierowca ubezpieczonego auta wyrządzi innym uczestnikom ruchu drogowego. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej nie uwzględnia więc szkód, które poniósł właściciel pojazdu.

Dlatego też wielu kierowców decyduje się na dobrowolne poszerzenie ochrony ubezpieczeniowej, aby obejmowała ona również między innymi uszkodzenia własnego pojazdu, jego awarie czy kradzież. Na rynku dostępne są liczne produkty ubezpieczeniowe dla właścicieli samochodów:

  • autocasco (AC) – w razie uszkodzenia własnego pojazdu oraz kradzieży;
  • assistance – w razie wielu nieprzewidzianych sytuacji, jak na przykład awaria, zabraknięcie paliwa, rozładowanie akumulatora, zgubienie kluczyków itp.;
  • NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków) – w razie uszczerbku na zdrowiu kierowcy lub pasażerów;
  • ubezpieczenie szyb – w razie uszkodzenie szyb w samochodzie (odprysku, pęknięcia lub całkowitego wybicia szyby);
  • ubezpieczenie opon – w razie konieczności wymiany opon;
  • Zielona Karta – która zastępuje polisę OC oraz ubezpieczenie graniczne przy wjeździe do niektórych krajów (na przykład Albanii, Czarnogóry, Macedonii, Białorusi, Rosji, Ukrainy czy Bośni i Hercegowiny).

Dodatkowe ubezpieczenia komunikacyjne można kupić wraz z ubezpieczeniem OC w pakiecie.

Czym jest pakiet dealerski?

Dodatkowe ubezpieczenie samochodu można wykupić samodzielnie lub skorzystać z tak zwanego pakietu dealerskiego. Pakietem dealerskim nazywamy ubezpieczenie samochodu kupionego w salonie. Zazwyczaj w skład takiego pakietu wchodzą ubezpieczenia OC, AC, NNW i assistance (na przykład w salonach Toyoty czy Fiata), niekiedy również Zielona Karta (na przykład w salonach Renault).

Pakiet dealerski zapewnia zniesienie udziału w szkodach, bezgotówkowe naprawy z użyciem oryginalnych części oraz możliwość skorzystania z auta zastępczego na czas naprawy pojazdu.

Przyjrzyjmy się przykładowemu pakietowi dealerskiemu. Na pakiet dealerski od towarzystwa ubezpieczeniowego Allianz składa się:

  • OC;
  • AC;
  • NNW;
  • Informacja Prawna.

Istnieje możliwość rozszerzenia zakresu ochrony o ubezpieczenie Zielonej Karty oraz Ochrony Prawnej. W ramach pakietu dealerskiego ubezpieczyciel gwarantuje:

  • świadczenie w przypadku szkody częściowej (gdy naprawa uszkodzeń samochodu nie przekracza 70% jego wartości);
  • świadczenie w przypadku szkody całkowitej (gdy naprawa uszkodzeń samochodu przekracza 70% jego wartości);
  • świadczenie w przypadku kradzieży pojazdu;
  • brak udziału własnego (klient nie pokrywa części kosztów naprawy);
  • brak konieczności doubezpieczania samochodu po szkodzie komunikacyjnej (suma ubezpieczenie nie zostaje pomniejszona w wyniku wypłaty odszkodowania);
  • stałą sumę ubezpieczenia (suma ubezpieczenia nie zmienia się, pomimo spadku wartości pojazdu).

Marki samochodów, które mogą być objęte pakietem dealerskim od towarzystwa ubezpieczeniowego Allianz:

  • Audi;
  • BMW;
  • Fiat;
  • Ford;
  • Honda;
  • Hyundai;
  • Jaguar;
  • Land Rover;
  • Jeep;
  • Kia;
  • Mazda;
  • Mercedes-Benz;
  • Mitsubishi;
  • Nissan;
  • Opel;
  • Peugeot;
  • Citroen;
  • Renault;
  • Dacia;
  • Škoda;
  • Seat;
  • Suzuki;
  • Subaru;
  • Toyota;
  • Lexus;
  • Volvo;
  • Volkswagen.

Pakiet dealerski – wady i zalety

Wady

Największą wadą pakietu dealerskiego jest brak możliwości wyboru towarzystwa ubezpieczeniowego czy zakresu ochrony. Parametry oferowanego ubezpieczenia zostają ustalone z góry.

Zalety

Fakt, że skład pakietu dealerskiego został już ustalony, można potraktować jako zaletę. Ponadto, zdarza się, że pakiet dealerski oferowany jest w dość atrakcyjnej cenie. Wynika to z faktu, że dla ubezpieczyciela to dealer jest klientem. Tymczasem wieloletnia współpraca między towarzystwem ubezpieczeniowym a dealerem przekłada się na korzystne warunki i niższe ceny.

Pakiet dealerski może okazać się szczególnie atrakcyjny w przypadku młodego kierowcy, który nie wyrobił sobie jeszcze zniżek za bezpieczną jazdę, lub też osoby, która w przeciągu kilku ostatnich lat spowodowała stłuczkę. W trakcie zawierania umowy ubezpieczeniowej wiek właściciela pojazdu ani jego doświadczenie za kółkiem nie ma właściwie znaczenia. Dzieje się tak ponieważ w przypadku pakietu dealerskiego stosuje się ryczałtową wycenę ubezpieczenia, która liczona jest od wartości auta (np. 3-4%).

Pakiet dealerski wydaje się szczególnie korzystny, gdy kierowca często używa samochodu czy też parkuje w mało bezpiecznym miejscu (na przykład na ulicy, niestrzeżonym parkingu). Są to zachowania, które wpływają na wzrost ryzyka wystąpienia szkody.
Pakiet dealerski może natomiast okazać się mniej atrakcyjny dla osób, które już mają bogatą historię ubezpieczenia i wypadają korzystnie w oczach ubezpieczyciela ze względu na niewysokie ryzyko ubezpieczeniowe.

Zastanawiając się nad wyborem pomiędzy pakietem dealerskim a samodzielnym kupnem ubezpieczenia, warto sprawdzić, ile kosztuje pakiet OC wraz z innym produktami ubezpieczeniowymi. W tym celu można sprawdzić ofertę poszczególnych towarzystw ubezpieczeniowych, zarówno bezpośrednio u ubezpieczycieli, jak i w kalkulatorze OC i AC Mubi.

PODSUMOWANIE
  • Oprócz OC na rynku dostępne są dodatkowe ubezpieczenia, które poszerzają zakres naszej ochrony ubezpieczeniowej.
  • Pakiet dealerski to ubezpieczenie nowego samochodu oferowane w salonie.
  • Zazwyczaj w skład pakietu dealerskiego wchodzą ubezpieczenia OC, AC, NNW i assistance.
  • Wadą pakietu dealerskiego jest brak możliwości wyboru towarzystwa ubezpieczeniowego czy zakresu ochrony.
  • Zaletą pakietu dealerskiego może być często atrakcyjna cena.
Oceń artykuł:
15,00
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Piotr Wojciechowski

Z branżą ubezpieczeniową związany od kilku lat. Wcześniej sprzedawał ubezpieczenia oraz obsługiwał je posprzedażowo. Dziś dzieli się swoją wiedzą, pisząc artykuły na temat produktów ubezpieczeniowych.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!