Zagraniczne tablice rejestracyjne – czy można na nich jeździć?

Tablice rejestracyjne są obok dowodu rejestracyjnego i nalepki kontrolnej najważniejszym świadectwem dopuszczenia pojazdu do ruchu. Kierowcy, którzy sprowadzili pojazdy z zagranicy, często zastanawiają się, czy i jak długo mogą używać zagranicznych tablic rejestracyjnych. W poniższym tekście wyczerpująco odpowiemy na to pytanie.

czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych

Jakie warunki muszą spełnić zagraniczne tablice rejestracyjne w Polsce?

Zagraniczne tablice rejestracyjne mogą być używane na terenie Polski tylko wtedy, gdy spełnią określone wymagania. Te warunki są wymienione w art. 71 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Zarejestrowany za granicą samochód osobowy dopuszcza się w Polsce do ruchu, jeśli ma ważne tablice rejestracyjne i dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe. Tablice muszą zawierać symbol kraju, w którym zarejestrowano samochód oraz kod składający się z cyfr arabskich i liter alfabetu łacińskiego. Z kolei w dowodzie rejestracyjnym powinno znajdować się potwierdzenie, że kierujący ma prawo poruszać się tym pojazdem. Jeśli nie można znaleźć takiej informacji w dowodzie rejestracyjnym, kierujący ma obowiązek posiadać przy sobie dokument będący dowodem na jego prawo do używania pojazdu. Musi też okazać taki dokument na prośbę pracownika organu kontroli ruchu.

Jak rozszyfrować skróty państw na tablicach rejestracyjnych?

Skróty znajdujące się na tablicach rejestracyjnych, które wskazują, z jakiego kraju pochodzi dany pojazd, nie są szczególnie trudne do rozszyfrowania. Najczęściej te jedno-, dwu- lub trzyliterowe kody w oczywisty sposób nawiązują do nazwy państwa, choć zdarzają się w tym względzie wyjątki.

Problemów nie nastręczają zwłaszcza kody dotyczące państw europejskich. Umieszczone na tzw. eurobandzie (europasku), czyli niebieskim fragmencie lewego brzegu tablicy rejestracyjnej, są powszechne w krajach członkowskich UE, ale nie tylko. Sprawdź, czy znasz każdy z tych skrótów.

Co oznaczają kody tablic rejestracyjnych krajów członkowskich Unii Europejskiej?

KodKraj
AAustria
BBelgia
BGBułgaria
CYCypr
CZCzechy
DNiemcy
DKDania
EHiszpania
ESTEstonia
FFrancja
FINFinlandia
GRGrecja
HWęgry
HRChorwacja
IWłochy
IRLIrlandia
LLuksemburg
LTLitwa
LVŁotwa
MMalta
NLHolandia
PPortugalia
PLPolska
RORumunia
SSzwecja
SKSłowacja
SLOSłowenia
Opracowanie własne

W przypadku oznaczeń krajów spoza Unii lub z innych kontynentów odczytanie kodu może sprawiać już nieco więcej problemów. Poniżej rozszyfrowujemy oznaczenia samochodów z różnych części świata.

Co oznaczają kody tablic rejestracyjnych z różnych krajów świata?

KontynentKodKraj
AfrykaANAngola
AfrykaBFBurkina Faso
AfrykaBUBurundi
AfrykaBWBotswana
AfrykaCAMKamerun
AfrykaCGODemokratyczna Republika Konga
AfrykaCIWybrzeże Kości Słoniowej
AfrykaCOMKomory
AfrykaCVRepublika Zielonego Przylądka
AfrykaDJIDżibuti
AfrykaDYBenin
AfrykaDZAlgieria
AfrykaEAKKenia
AfrykaEAZTanzania
AfrykaEAUUganda
AfrykaERIErytrea
AfrykaETEgipt
AfrykaETHEtiopia
AfrykaGGabon
AfrykaGHGhana
AfrykaGUBGwinea Bisssau
AfrykaGUI, RGGwinea
AfrykaLARLibia
AfrykaLBLiberia
AfrykaLSLesotho
AfrykaMAMaroko
AfrykaMOZMozambik
AfrykaMSMauritius
AfrykaMWMalawi
AfrykaNAMNamibia
AfrykaRCARepublika Środkowoafrykańska
AfrykaRCBKongo
AfrykaRIMMauretania
AfrykaRMMadagaskar
AfrykaRMMMali
AfrykaRNNiger
AfrykaRTTogo
AfrykaRWARwanda
AfrykaSDEswatini
AfrykaSNSenegal
AfrykaSOSomalia
AfrykaSTPWyspy Świętego Tomasza i Książęca
AfrykaSYSeszele
AfrykaTNTunezja
AfrykaWAGGambia
AfrykaWALSierra Leone
AfrykaWANNigeria
AfrykaZZambia
AfrykaZARepublika Południowej Afryki
AfrykaZWZimbabwe
Ameryka PołudniowaBOLBoliwia
Ameryka PołudniowaBRBrazylia
Ameryka PołudniowaCOKolumbia
Ameryka PołudniowaECEkwador
Ameryka PołudniowaGUYGujana
Ameryka PołudniowaPEPeru
Ameryka PołudniowaPYParagwaj
Ameryka PołudniowaRAArgentyna
Ameryka PołudniowaRCHChile
Ameryka PołudniowaROUUrugwaj
Ameryka PołudniowaSMESurinam
Ameryka PołudniowaTTTrynidad i Tobago
Ameryka PołudniowaYVWenezuela
Ameryka PółnocnaAGAntigua i Barbuda
Ameryka PółnocnaBDSBarbados
Ameryka PółnocnaBHBelize
Ameryka PółnocnaBSBahamy
Ameryka PółnocnaC, CUKuba
Ameryka PółnocnaCDNKanada
Ameryka PółnocnaCRKostaryka
Ameryka PółnocnaDOMDominikana
Ameryka PółnocnaESSalwador
Ameryka PółnocnaGCAGwatemala
Ameryka PółnocnaHNHonduras
Ameryka PółnocnaJAJamajka
Ameryka PółnocnaMEXMeksyk
Ameryka PółnocnaNICNikaragua
Ameryka PółnocnaPAPanama
Ameryka PółnocnaRHHaiti
Ameryka PółnocnaSCNSaint Kitts i Nevis
Ameryka PółnocnaUSAStany Zjednoczone
Ameryka PółnocnaWDDominika
Ameryka PółnocnaWGGrenada
Ameryka PółnocnaWLSaint Lucia
Ameryka PółnocnaWVSaint Vincent i Grenadyny
Australia i OceaniaAUSAustralia
Australia i OceaniaFJIFidżi
Australia i OceaniaFSM, MNSMikronezja
Australia i OceaniaKIRKiribati
Australia i OceaniaNAUNauru
Australia i OceaniaNZNowa Zelandia
Australia i OceaniaSLB, SOLWyspy Salomona
Australia i OceaniaTUVTuvalu
Australia i OceaniaWSSamoa
AzjaAFGAfganistan
AzjaAMArmenia
AzjaAZAzerbejdżan
AzjaBDBangladesz
AzjaBHTBhutan
AzjaBRNBahrajn
AzjaBRUBrunei
AzjaCHNChiny
AzjaCLSri Lanka
AzjaGEGruzja
AzjaHKJJordania
AzjaILIzrael
AzjaINDIndie
AzjaIRIran
AzjaIRQIrak
AzjaJJaponia
AzjaKKambodża
AzjaKIG, KSKirgistan
AzjaKPKorea Północna
AzjaKSA, SAArabia Saudyjska
AzjaKWTKuwejt
AzjaKZKazachstan
AzjaLAOLaos
AzjaMALMalezja
AzjaMGLMongolia
AzjaMYAMjanma
AzjaOMOman
AzjaPKPakistan
AzjaQAKatar
AzjaRIIndonezja
AzjaRLLiban
AzjaROKKorea Południowa
AzjaRPFilipiny
AzjaSGPSingapur
AzjaSYRSyria
AzjaTTajlandia
AzjaTJTadżykistan
AzjaTLTimor Wschodni
AzjaTMTurkmenistan
AzjaUAEZjednoczone Emiraty Arabskie
AzjaUZUzbekistan
AzjaVNWietnam
AzjaYJemen
EuropaALAlbania
EuropaANDAndora
EuropaBIHBośnia i Hercegowina
EuropaBYBiałoruś
EuropaCHSzwajcaria
EuropaFLLiechtenstein
EuropaISIslandia
EuropaMCMonako
EuropaMDMołdawia
EuropaMNECzarnogóra
EuropaNNorwegia
EuropaNMKMacedonia Północna
EuropaRKSKosowo
EuropaRSMSan Marino
EuropaRUSRosja
EuropaSCV, VWatykan
EuropaSRBSerbia
EuropaTRTurcja
EuropaUAUkraina
EuropaUKWielka Brytania
Opracowanie własne

Przez jak długi czas można jeździć na zagranicznych tablicach?

Używane pojazdy, które pochodzą z jednego z krajów Unii Europejskiej, muszą zostać zarejestrowane w Polsce w ciągu 30 dni od daty sprowadzenia. To znaczy, że w tym czasie należy uzyskać dla nich nowe tablice rejestracyjne. Pojazdy sprowadzone spoza Unii są dopuszczane do ruchu na 30 dni.

Co grozi kierowcy pojazdu poruszającego się z nielegalnymi tablicami rejestracyjnymi?

Jazda samochodem z nieważnymi tablicami rejestracyjnymi grozi mandatem w wysokości do 1500 zł i odholowaniem pojazdu na parking policyjny, a więc i dodatkowymi kosztami w postaci zwrotu kosztów transportu i opłaty za postój na parkingu. Jeszcze poważniejsze konsekwencje poniosą kierowcy, którzy, poruszając się pojazdem z nieważnymi dokumentami rejestracyjnymi, doprowadzili do kolizji lub wypadku.

Co się stanie, gdy spowodujesz wypadek samochodem z nielegalnymi tablicami?

Do pokrycia kosztów odszkodowania za spowodowane uszkodzenia innych pojazdów i uszczerbki na zdrowiu ich pasażerów służy ubezpieczenie OC. Taką formę ochrony niestety da się wykupić również dla pojazdu ze sfałszowanymi tablicami, co może wprowadzić w błąd nabywców używanych samochodów.

Tak zwane komisowe OC, czyli krótkoterminowe ubezpieczenie wydawane przynajmniej na 30 dni, może zostać wykupione nie na numer rejestracyjny pojazdu, tylko na jego numer VIN. Bierze się to stąd, że OC komisowe może być nabyte przez przedsiębiorcę zajmującego się skupem i sprzedażą pojazdów nawet dla samochodów, które w danej chwili nie są zarejestrowane.

Kierowca, który otrzymał od pośrednika ubezpieczenie komisowe, ma prawo zakładać, że jego auto jest prawidłowo chronione. Jeśli jednak takie OC zostało zakupione dla pojazdu wyposażonego w nielegalne tablice rejestracyjne, nie ochroni posiadacza samochodu przed finansowymi konsekwencjami spowodowania zdarzenia drogowego.

Jeżeli posiadacz takiego auta spowoduje wypadek lub kolizję, ubezpieczyciel dowiedziawszy się o tym, że jego klient poruszał się tak naprawdę niezarejestrowanym (czyli niedopuszczonym do ruchu) pojazdem, odmówi wyświadczenia pomocy.

Po doprowadzeniu do stłuczki właściciel samochodu z fałszywymi tablicami będzie musiał nie tylko ponieść konsekwencje wymienione wyżej – a więc opłacenie mandatu i pokrycie kosztów odholowania auta i jego postoju na parkingu policyjnym – ale i uiścić karę za brak OC.

CZY WIESZ, ŻE …

Kary za brak OC zależą od wyznaczonej w danym roku pensji minimalnej. Od 1 stycznia 2024 roku wynosi ona 4 242 zł. Jest to jednocześnie połowa najwyższej kary za brak ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, która jest równa 8 480 zł.

Niemieckie tablice rejestracyjne – jak je sprawdzić?

Jednym z krajów, z których do Polski sprowadza się najwięcej samochodów, są Niemcy. Bywa, że samochody sprowadzane są z Niemiec na lawetach i nie potrzebują do tego legalnych tablic zjazdowych lub celnych, które byłyby wymagane tylko wtedy, gdyby pojazdy przybywały do Polski na kołach. Niestety może to zostać wykorzystane przez nieuczciwych sprzedawców używanych aut.

Zbywcy samochodów z Niemiec rzadko mają do czynienia z pojazdami wyposażonymi w prawdziwe tablice rejestracyjne. Jest to spowodowane tym, że przy sprzedaży auta za granicę jego właściciel ma obowiązek je wyrejestrować, a więc i pozbawić je legalnych tablic. Jeśli jednak przedsiębiorca pośredniczący w sprzedaży chce móc poruszać się sprzedawanym pojazdem, musi mieć dla niego jakieś tablice rejestracyjne. Wyrobienie tablic tymczasowych i eksportowych jest kosztowne. Dlatego zdarza się, że zbywcy aut posługują się fałszywymi dokumentami rejestracyjnymi pojazdu.

CIEKAWOSTKA

Według raportu SAMAR w 2023 roku sprowadzono z zagranicy w sumie prawie 806 tys. samochodów osobowych, z czego z Niemiec pochodziło aż 422 tys. z nich.

Często słyszy się o sprzedawaniu pojazdów opatrzonych fałszywymi niemieckimi tablicami. Takie tablice wyglądają podobnie jak prawdziwe, dlatego nie zawsze wzbudzają podejrzenia nabywców używanych aut. Jak powinny wyglądać legalne niemieckie tablice, a jak często wyglądają te podrobione?

  • Zwykłe tablice rejestracyjne mają po lewej stronie tzw. euroband, czyli niebieski pasek z oznaczeniem kraju (literą D) i symbolem Unii Europejskiej,
  • tablice tymczasowe (zjazdowe) mają żółty pasek po prawej stronie i są ważne przez 5 dni,
  • tablice eksportowe (celne) mają z prawej strony czerwony pasek. Są przeznaczone dla samochodów z ważnym badaniem technicznym i zachowują ważność od 9 dni do 12 miesięcy, w zależności od terminu wygaśnięcia polisy OC.

Niemieckie tablice posiadają czarne napisy na białym tle. Jest w nich użyta czcionka FE-Schrift. Numer pojazdu składa się kolejno z 1-3 cyfr, 1-2 liter oraz 1-4 cyfr.

Na kolorowych paskach legalnych blaszanych tablic rejestracyjnych można znaleźć ich datę ważności. Po jej upłynięciu nie można poruszać się po drogach zaopatrzonym w nie pojazdem.

Fałszywe tablice często są wykonane z plastiku – te bardzo łatwo rozpoznać. Trudniej jest z tymi wykonanymi z tłoczonego metalu – przypominają prawdziwe, z tym że można je kupić nawet przez internet. Dla niewprawionego oka przeciętnego polskiego kierowcy mogą wyglądać zupełnie jak oryginały. Sprawdzenie ich może wymagać konsultacji z ekspertem.

Wyraźnymi sygnałami, że tablice rejestracyjne samochodu z Niemiec nie są ważne, są uszkodzenia znajdujących się na nich hologramów. Nieaktualne tablice rejestracyjne można poznać też po tym, jak wygląda dowód rejestracyjny. Jeśli ma odcięty róg, to znaczy, że pojazd został wyrejestrowany.

Można też samodzielnie sprawdzić, czy na niemieckiej tablicy rejestracyjnej znajduje się nalepka zawierająca datę ostatniego badania technicznego. Bez ważnego przeglądu rejestracyjnego bowiem nie można zdobyć legalnych tymczasowych tablic rejestracyjnych. Jeśli badanie techniczne jest już nieaktualne, tablice nie mogą być prawdziwe.

Jak jeszcze można sprawdzić, czy samochód ma legalne tablice rejestracyjne?

Jednym ze sposobów sprawdzenia tablic rejestracyjnych, a dokładnie tego, czy pojazd jest dopuszczony do ruchu, jest wyszukanie go na jednej ze stron internetowych umożliwiających sprawdzenie historii samochodu. Auta z wielu państw można odnaleźć w bazach współpracujących z CEPiK przy tworzeniu usługi Historia Pojazdu.

Dzięki niej możliwe jest sprawdzenie samochodów pochodzących m.in. z:  

  • Kanady, 
  • Stanów Zjednoczonych, 
  • Niemiec, 
  • Francji, 
  • Belgii, 
  • Słowenii, 
  • Litwy, 
  • Łotwy,
  • Hiszpanii,
  • Belgii,
  • Holandii,
  • Szwecji,
  • Norwegii,
  • Szwajcarii, 
  • Austrii,
  • Danii,
  • Czech, 
  • Węgier, 
  • Rumunii.

Sprawdzenie samochodu na stronie historiapojazdu.gov.pl umożliwa też zdobycie wiedzy na temat badań technicznych, odczytów drogomierza, ubezpieczenia OC, szkód istotnych czy poprzednich właścicieli auta. Do uzyskania tych danych wystarczą: numer rejestracyjny, numer VIN znajdujący się na pojeździe i data pierwszej rejestracji samochodu, która jest umieszczona w dowodzie rejestracyjnym.

OC na samochód zarejestrowany za granicą

Wyobraźmy sobie sytuację, w której kupiłeś samochód za granicą. Poprzedni właściciel jeszcze go nie wyrejestrował, więc mogłeś bez przeszkód wrócić nim do Polski, a że kupiłeś krótkoterminowe OC, to możesz się nim poruszać po polskich drogach. Wiesz jednak, że aktualna polisa wkrótce wygaśnie, dlatego potrzebujesz ubezpieczenia na pełne 12 miesięcy. Czy możesz je bez przeszkód kupić u polskiego ubezpieczyciela?

W teorii wręcz powinieneś – w końcu wszystkie pojazdy muszą posiadać obowiązkowe OC. Problem w tym, że mówiące o nim przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych dotyczą pojazdów zarejestrowanych w Polsce. W przypadku aut zarejestrowanych w innym kraju, nie ma możliwości objęcia ich całorocznym ubezpieczeniem OC w Polsce. Co w takim razie może zrobić właściciel takiego pojazdu? Czy ubezpieczenie samochodu niezarejestrowanego w Polsce jest w jakikolwiek sposób możliwe?Okazuje się, że tak. Ustawodawca przewidział bowiem wyjątki w przepisach dotyczące m.in. takich sytuacji, jak opisana powyżej. Chcąc dać właścicielom pojazdów niezarejestrowanych w Polsce czas na ich rejestrację w kraju, umożliwił im on kupno ubezpieczenia krótkoterminowego obowiązującego przez 30 dni.

Umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych na czas krótszy niż 12 miesięcy, zwaną dalej “umową ubezpieczenia krótkoterminowego”, można zawrzeć, jeżeli pojazd mechaniczny jest (…) zarejestrowany za granicą, jeżeli zgodnie z  art. 3 ust. 1 pkt 28 lit. c ustawy o działalności ubezpieczeniowej  państwem członkowskim umiejscowienia ryzyka jest Polska.

Art. 27 ust. 1 pkt 3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

W tym czasie właściciel takiego pojazdu ma obowiązek dokonać jego rejestracji w Polsce, a także kupić ubezpieczenie OC na cały rok. Warto też wiedzieć, że prawo zakupu ubezpieczenia krótkoterminowego dotyczy tylko i wyłącznie aut sprowadzanych na własny użytek. Przepisy dopuszczają taką możliwość również dla komisów trudniących się sprzedażą samochodów.

Ekspert Mubi radzi:

Trzeba pamiętać, że OC krótkoterminowe można kupić tylko raz i w przeciwieństwie do polisy na cały rok nie ulega ono autmatycznemu przedłużeniu po zakończeniu umowy. Właściciel pojazdu ma zatem obowiązek zadbać o zakup całorocznego ubezpieczenia w odpowiednim terminie, żeby nie wystąpiła przerwa w ochronie ubezpieczeniowej, za którą może zostać nałożona kara.

Całoroczną polisę OC po rejestracji samochodu z zagranicy w Polsce można w łatwy sposób nabyć za pomocą porównywarki ubezpieczeń. Ile można ona kosztować? To zależy od cech kierowcy i jego auta – wysokość składki ubezpieczeniowej jest zawsze obliczana indywidualnie, dlatego nawet właściciele pojazdów tych samych marek i modeli mogą zapłacić zupełnie różne stawki. Tym bardziej warto porównywać ubezpieczenia i sprawdzać, które towarzystwo będzie miało dla nas najkorzystniejszą ofertę.

Dla przykładu posłużmy się 41-letnim kierowcą z Głogowa, który nabył w Niemczech używanego Mercedesa Klasy C (benzyna, 1796 cm3) z 2014 roku i sprowadził go do Polski, gdzie nabył OC krótkoterminowe, żeby w spokoju móc zarejestrować samochód na siebie. Gdy już to zrobił, postanowił poszukać ofert ubezpieczenia na cały rok za pomocą kalkulatora OC AC Mubi, zaznaczając w formularzu, że jest żonaty, ma 9-letniego syna, prawo jazdy od 22 lat i jedną szkodę w historii ubezpieczenia, którą zgłosił 4 lata temu.

Towarzystwo ubezpieczeniowePakiet ubezpieczeńCena polisy
TrastiOC + Assistance655 zł
LINK4OC + Assistance769 zł
mtu24.plOC927 zł
UNIQAOC + Assistance956 zł
ERGO HestiaOC1010 zł
BeesafeOC1090 zł
BenefiaOC + NNW1406 zł
WienerOC + Assistance1570 zł
Dane na podstawie obliczeń w kalkulatorze OC AC Mubi (29.03.2024).

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zagraniczne tablice rejestracyjne

Czy w Polsce można jeździć z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi?
Jak długo można używać zagranicznych tablic?
Czy trzeba oddać zagraniczne tablice rejestracyjne?
PODSUMOWANIE
  • Zagraniczne tablice rejestracyjne mogą być używane na terenie Polski.
  • Pojazdy z zagranicznymi tablicami są dopuszczone do ruchu, o ile spełniają określone warunki techniczne i są wyposażone w dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe oraz tablice z numerem składającym się z cyfr arabskich i liter alfabetu łacińskiego.
  • Nabywcy używanych aut z krajów Unii Europejskiej mają 30 dni na przerejestrowanie samochodów, a więc i na uzyskanie dla nich polskich tablic rejestracyjnych. Pojazdy spoza UE też są dopuszczane do ruchu tylko na 30 dni.
  • Zbywcy samochodów często fałszują zagraniczne tablice rejestracyjne. Aby uniknąć problemów związanych z korzystaniem z pojazdu wyposażonego w nielegalne tablice, należy sprawdzić ich ważność, a także dowiedzieć się jak najwięcej na temat historii wybranego samochodu.
  • Nabywając samochód zarejestrowany za granicą i sprowadzając go do Polski, możesz kupić ubezpieczenie OC krótkoterminowe na 30 dni. W tym czasie auto należy zarejestrować i wykupić polisę na cały rok.
  • należy zarejestrować i wykupić polisę na cały rok. Na samochody zarejestrowane za granicą nie można nabyć w Polsce ubezpieczenia OC na cały rok.
Zuzanna Sośnicka
Autor artykułu: Zuzanna Sośnicka

Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego i redaktorka. Nie ustaje w nauce, wciąż poznając branżę ubezpieczeniową i udostępniając swoją wiedzę czytelnikom poradników porównywarki Mubi. Wierzy, że nawet najtrudniejsze zagadnienia ze świata ubezpieczeń można wyjaśnić w przystępny sposób. Prywatnie uwielbia piec ciasta, czytać książki oraz opiekować się dziećmi i zwierzętami.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

12 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
cwaniaczki z komisów stale sprzedają pojazdy na lewych tablicach, które jeżdżą bez ubezpieczenia i przeglądu zagranicznego a polskiego na te numery nie zrobią. Policji nie chce się ścigać takich wykroczeń.
avatar autora komentarza
Czy po tymczasowym zarejestrowaniu samochodu i otrzymaniu tymczasowych tablic rejestracyjnych (czerwone numery na białym tle) wydawanych na 30 dni, wykonaniu Polskiego badania technicznego i opłacenia OC na ten czas 30 dni, mogę poruszać się na terenie Uni Europejskiej ?
avatar autora komentarza
Czy przy wykupieniu OC na 30 dnie i zrobieniu polskiego przeglądu mogę się poruszać na żółtych tablicach po terytorium Polski ?
avatar autora komentarza
A jak mam tylko upoważnienie na wywóz za granicę (do PL) auta spoza UE (bez przejscia własności), to ile mogę nim jeździć bez przekraczania granicy?
avatar autora komentarza
Ja mam pytanie czy poruszanie się samochodem na terenie Polski na tablicach servisowych w niemczech one są czerwone w Czechach zielone wypisujesz w dowod marke vin jest legalne w/w krajach .Przyjechal do mojego servisu na naprawę blacharska Niemiec na kołach czy ja mogę wykonac jazde probna na terenie Polski na takich tablicach
Tablice profesjonalne, o których Pan pisze, obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej. Jeśli zostały legalnie nabyte i są ważne, można więc na nich poruszać się również w Polsce.
avatar autora komentarza
Ja mam pytanie. Otóż przez wiele lat mieszkałam we Włoszech, mam tam zameldowanie i pracę zdalną . Wróciłam więc do Polski samochodem który tam opłacam . W Polsce posiadam również zameldowanie i pracę. Ale podatek od samochodu i OC opłacam we Włoszech. Czy muszę przerejestrować samochód ?
Jeśli powrót jest na dłużej lub na stałe, pojazd powinien zostać zarejestrowany na terenie Polski. Jest na to czas 30 dni. Po przerejestrowaniu trzeba wykupić polskie OC, a po wypowiedzeniu poprzedniej polisy powinna Pani otrzymać zwrot środków za niewykorzystany okres.
avatar autora komentarza
Pytanie kto i jak to sprawdza? Kto mi udowodni, że jeżdżę w PL dłużej niż 30 dni? Nie ma już przecież przejść granicznych wewnątrz Unii. I jak działa te 30 dni? Czy jeżeli wyjadę se na jeden dzień do Czech w góry, to po powrocie mi się od nowa nalicza 30 dni? Jak to w praktyce wygląda? Ja przez lata pracowałem w UK, teraz wróciłem do PL, chce kupić motor na wiosnę, ale w Polsce jest pod tym względem tragedia. W UK wybór o niego większy, ceny i przebiegi niższe. Nie chcę płacić żadnych ceł i VATów, motor będzie na brytyjskich blachach(mam angielskie prawko) i będzie ubezpieczony w UK. Co komu do tego w Polsce? Jak to działa w praktyce?
30 dni jest na zarejestrowanie auta w Polsce. Jeśli jednak nie ma Pan zamiaru osiedlać się na stałe w kraju, nie ma potrzeby zmiany rejestracji. Obowiązuje Porozumienie Wielostronne, na mocy którego można poruszać się swobodnie po Polsce pojazdem dopuszczonym do ruchu na zagranicznych tablicach i z brytyjskim OC do 6 miesięcy w ciągu roku. Unijne prawo nakazuje przerejestrowanie auta lub jednośladu, jeśli większość roku pojazd spędza na terenie innego kraju.
avatar autora komentarza
A co z autami z Wlk.Brytanii?
Po polskich drogach można poruszać się samochodami na brytyjskich tablicach rejestracyjnych przez okres 30 dni, czyli tak samo, jak w przypadku pozostałych państw europejskich. Auta sprowadzone z Wysp Brytyjskich po zarejestrowaniu w Polsce mogą być droższe w ubezpieczeniu ze względu na kierownicę po prawej stronie.

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC