Cena OC motocykla a pojemność silnika – większy znaczy tańszy!
Przyjmuje się, że im większa pojemność silnika, tym wyższa średnia składka OC. Zasada ta sprawdza się w przypadku samochodów, lecz nie działa dla motocykli. Dlaczego? Na podstawie statystyk z naszej porównywarki Mubi poszukamy odpowiedzi na to pytanie!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak kształtowały się ceny OC motocykli ze względu na pojemność silnika w ostatnich miesiącach?
- Dlaczego motocykle o największych pojemnościach silnika można średnio najtaniej ubezpieczyć?
- Które modele motocykli można było najtaniej ubezpieczyć w poszczególnych kategoriach pojemności silników?
- Jak zmiana pojemności silnika wpływa na zmianę ceny OC – na przykładzie jednego typu motocykla wybranej marki?
Pojemność silnika a cena OC – najtańsze ubezpieczenie dla największych!
W styczniu 2024 roku średnia cena ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej dla motocykli wyniosła 332 zł. Aby sprawdzić, jak zmieniały się koszty ubezpieczenia jednośladów o różnych pojemnościach silnika, stworzyliśmy 5 kategorii (do 250 cm³, 251-500 cm³, 501-750 cm³, 751-1000 cm³ i powyżej 1000 cm³) i porównaliśmy ich średnie ceny OC. Oto wyniki:
Pojemność silnika motocykla | Średnia cena OC w styczniu 2024 roku |
---|---|
do 250 cm³ | 416 zł |
251-500 cm³ | 303 zł |
501-750 cm³ | 302 zł |
751-1000 cm³ | 257 zł |
powyżej 1000 cm³ | 214 zł |
Najmniej za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej płacili kierowych maszyn o silnikach powyżej 1000 cm³ – jedynie 214 zł. Z kolei najwięcej średnio trzeba było zapłacić za ubezpieczenie motocykla lub motoroweru o pojemności od 0 cm³ do 250 cm³.
Pojemniejszy silnik motocykla a OC niższe – dlaczego?
Statystyki zaprezentowane powyżej mogą być zaskakujące dla części osób. W końcu pojemność silnika jest jednym z elementów, które wpływają na wysokość składki ubezpieczenia OC. O ile w przypadku samochodów to się sprawdza, o czym przeczytasz w naszym poradniku na temat pojemności silnika i cenach OC, to dla motocykli zasada ta nie ma zastosowania. Jakie są tego przyczyny?
Pojemność silnika jest tylko jedną ze zmiennych, która wpływa na kalkulację składki OC. Dla ubezpieczycieli ważne są także dane kierowcy, czyli jego miejsce zamieszkania, wiek, historia ubezpieczenia, lata posiadania prawa jazdy i powodowane w przeszłości szkody, które rzutują na przyznawane zniżki.
Teraz zastanówmy się, jakie samochody mają największe silniki powyżej 2,0 l. Zazwyczaj są to auta sportowe lub te o takiej charakterystyce, które wybierane są przez młodych kierowców – to wpływa na ich średnią cenę ubezpieczenia. Małe silniki montowane są w samochodach z segmentu A i B, czyli autach miejskich i kompaktowych.
Z kolei motocykle o największych silnikach to cruisery, choppery i motocykle turystyczne. Na przykład Triumph Thunderbird Storm ma silnik o pojemności 1699 cm³, Harley-Davidson Road King – 1584 cm³, a Yamaha XV1900 – 1854 cm³. Zadajmy sobie więc pytanie, kto kupuje takie motocykle? Przede wszystkim czterdziestolatkowie i starsi kierowcy, którzy mają wypracowane zniżki i bogatą historię ubezpieczania pojazdów.
Warto także wspomnieć, że wpływ na cenę OC mają także statystyki szkód i wypadków. Motocyklami typu cruiser/chopper i turystycznymi jeździ się spokojnie, niespiesznie i dla przyjemności. Dodatkowo są one bardzo drogie, ciężkie, co utrudnia prowadzenie, więc nie kupują ich początkujący motocykliści.
Oczywiście mamy świadomość, że silniki o pojemności powyżej 1000 cm³ montowane są także w motocyklach sportowych, które są najdroższe do ubezpieczenia. Jednak… tak duże silniki znajdują się w superbikach (hyperbike). Te sportowe, które najczęściej widzimy na polskich drogach to motocykle lekkie lub średnie, które mają silniki do 750 cm³, a przeważnie mniejsze. Nie trzeba dodawać, że wybierane są głównie przez młode osoby, co wpływa na średnie ceny OC.
Najtańsze OC dla motocykli o różnych pojemnościach silników
Czas przyjrzeć się najtańszym ubezpieczeniom OC znalezionym dzięki porównywarce OC/AC Mubi w styczniu 2024 roku. Dla każdej kategorii silników motocyklowych wybraliśmy 5 najtańszych ofert ubezpieczenia.
Top 5 najtańszych OC motocykli z silnikiem do 250 cm³
Na liście najtańszych jednośladów do ubezpieczenia znalazły się przede wszystkim te z niewielkimi silnikami – do 50 cm³ – to przeważnie skutery i motorowery.
Marka, model, rodzaj motocykla, pojemność silnika | Wiek, płeć i miejsce zamieszkania właściciela | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
Zipp QUANTUM, skuter, 49 cm³ | 37-letni mężczyzna z Międzyrzeca Podlaskiego | 100 zł |
MBK NITRO, skuter, 49 cm³ | 60-letnia kobieta z Wołomina | 100 zł |
Romet ARROW FLY 50, motorower, 49 cm³ | 42-letni mężczyzna z Kolna | 100 zł |
Honda VT 125 C SHADOW, chopper/cruiser, 125 cm³ | 47-letni mężczyzna ze Żmigrodu | 100 zł |
Baotian BT49 QT-12 TANCO, skuter, 49 cm³ | 47-letni mężczyzna z powiatu wielickiego | 100 zł |
Wszystkie oferty ubezpieczenia OC opiewały na kwotę 100 zł i dotyczyły przede wszystkim skuterów. Na liście znalazł się jeden chopper/cruiser oraz motorower. Wszyscy motocykliści mieli więcej niż 30 lat.
Top 5 najtańszych OC motocykli z silnikiem 251-500 cm³
W kategorii silników 251-500 cm³ najtańsze OC również kosztowało 100 zł. Warto zwrócić uwagę, że wszyscy szukający ubezpieczenia mieli więcej niż 40 lat!
Marka, model, rodzaj motocykla, pojemność silnika | Wiek, płeć i miejsce zamieszkania właściciela | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
Suzuki AN 400 BURGMAN, skuter, 385 cm³ | 71-letni mężczyzna ze Szczecina | 105 zł |
Suzuki 400 A BURGMAN K3, skuter, 400 cm³ | 40-letnia kobieta z powiatu tureckiego | 106 zł |
Yamaha YP 400 MAJESTY, skutery, 395 cm³ | 46-letni mężczyzna z Mikołowa | 106 zł |
Honda CRF 300 RALLY ABS, cross/enduro, 286 cm³ | 49-letni mężczyzna z powiatu poznańskiego | 107 zł |
Honda CB 500, szosowy, 499 cm³ | 55-letni mężczyzna z Tarnobrzegu | 107 zł |
W tej kategorii również królują skutery, choć jedno miejsce przypadło motocyklowi typu cross/enduro oraz szosowemu. Warto zwrócić uwagę, że wzrost pojemności przełożył się na nieznaczny wzrost najniższych cen OC – na liście nie ma ofert za 100 zł.
Top 5 najtańszych OC motocykli z silnikiem 501-750 cm³
Najtańsze OC dla maszyn z silnikiem 501-750 cm³ kosztowało w styczniu 106 zł. Kolejne ubezpieczenia w zestawieniu były niewiele droższe. Jaki typ motocykli ubezpieczali kierowcy za tak niskie ceny?
Marka, model, rodzaj motocykla, pojemność silnika | Wiek, płeć i miejsce zamieszkania właściciela | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
Suzuki GSF 600 S BANDIT, szosowy, 600 cm³ | 48-letnia kobieta z powiatu szamotulskiego | 106 zł |
Suzuki GSR 750’11, szosowy, 749 cm³ | 46-letni mężczyzna z powiatu hajnowskiego | 106 zł |
Suzuki SV 650A, szosowy, 645 cm³ | 46-letni mężczyzna z Żor | 106 zł |
Suzuki V-STROM 650, sport/szosowy, 650 cm³ | 49-letni mężczyzna z Konina | 106 zł |
Suzuki GSF 600 BANDIT, szosowy, 600 cm³ | 40-letni mężczyzna z Międzyrzecza | 106 zł |
Motocykliści, którzy otrzymali ofertę bardzo taniego OC, ubezpieczali motocykle szosowe, a co ciekawsze, były to modele Suzuki. Pochodzili oni z niewielkich miejscowości. Łączyło ich jedno – wszyscy byli osobami po czterdziestce.
Top 5 najtańszych OC motocykli z silnikiem 751-1000 cm³
To już przedostatnia kategoria. W Top 5 panuje duże zróżnicowanie maszyn, choć najwięcej było modeli sportowych. Jakie jeszcze motocykle znalazły się na liście?
Marka, model, rodzaj motocykla, pojemność silnika | Wiek, płeć i miejsce zamieszkania właściciela | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
Suzuki GSX-R 1000, sportowy, 999 cm³ | 32-letni mężczyzna z powiatu lęborskiego | 106 zł |
Suzuki VX 800, sportowy, 805 cm³ | 57-letni mężczyzna z Sędziszowa Małopolskiego | 106 zł |
SUZUKI GSX R 1000, szosowy/sportowy, 999 cm³ | 47-letni mężczyzna z Białej Podlaskiej | 107 zł |
Suzuki DL 1000 V-STROM, cross/enduro, 996 cm³ | 32-letni mężczyzna z powiatu cieszyńskiego | 107 zł |
Triumph BONNEVILLE T 100 EFI, chopper/cruiser, 865 cm³ | 49-letni mężczyzna z Wrześni | 107 zł |
Kolejny raz w Top 5 znalazły się osoby doświadczone z różnych regionów Polski. Wniosek? Chcesz tanio ubezpieczać motocykl, to poczekaj, aż wypracujesz sobie historię ubezpieczenia i otrzymasz zniżki.
Top 5 najtańszych OC motocykli z silnikiem powyżej 1000 cm³
Nie powinno dziwić, że w zestawieniu motocykli o największych silnikach dominują choppery/cruisery oraz maszyny turystyczne. Oto jak przedstawia się Top 5 ze stycznia 2024 roku:
Marka, model, rodzaj motocykla, pojemność silnika | Wiek, płeć i miejsce zamieszkania właściciela | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
Harley-Davidson FAT BOY, chopper/cruiser, 1584 cm³ | 70-letni mężczyzna z powiatu nowotomyskiego | 106 zł |
Suzuki GSX 1250FA, szosowy, 1255 cm³ | 45-letni mężczyzna z powiatu słupskiego | 106 zł |
Kawasaki NINJA 1000 SX, sportowy, 1043 cm³ | 46-letni mężczyzna z Nowego Sącza | 106 zł |
Yamaha GTS 1000 ABS, szosowy, 1003 cm³ | 52-letni mężczyzna z powiatu wrocławskiego | 107 zł |
Honda GOLD WINGS GL 1500 SE, turystyczny, 1520 cm³ | 73-letni mężczyzna z powiatu węgrowskiego | 107 zł |
Wszyscy motocykliści byli po 40-tce. To kolejne zestawienie, które potwierdza wcześniejsze analizy, które tłumaczyły, dlaczego motocykle o największych silnikach można średnio najtaniej ubezpieczyć.
Warto także zauważyć, że we wszystkich kategoriach najtańsze OC otrzymywały osoby, które nie należały do grupy najmłodszych kierowców 18-25 lat.
Koszt ubezpieczenia OC a zmiana pojemności silnika – na przykładzie motocykli szosowych BMW
Wiemy już, jak kształtują się ceny OC dla motocykli o różnych pojemnościach silnika, jakie są przyczyny tego zróżnicowania i które maszyny można było najtaniej ubezpieczyć. Pozostało nam sprawdzić, jak zmienia się wysokości składki OC, gdy dla takich samych danych kierowcy dokonamy kalkulacji dla jednego typu motocykla, a zmieniać się będzie jedynie pojemność silnika – w przypadku motocykli będzie to oznaczać także inne modele jednośladów.
Naszym przykładowym motocyklistą będzie 43-letni Tomasz z Wrocławia. To miłośnik motocykli BMW, a w szczególności tych szosowych. Ma on prawo jazdy kategorii A od 2005 roku, a ubezpieczenia komunikacyjne kupuje od ponad 10 lat. Dla jego danych sprawdzimy ceny ubezpieczenia OC motocykli szosowych z 2017 roku, które mają na liczniku 25 tys. km i nie przejadą w ciągu roku więcej niż 5 tys. km.
Pod uwagę wzięliśmy tylko najtańszą ofertę ubezpieczenia dla poszczególnych motocykli:
Motocykl | Ubezpieczyciel | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
BMW G 310 R, 313 cm³ | UNIQA | 128 zł |
BMW F 800 GT, 798 cm³ | UNIQA | 128 zł |
BMW S 1000 R, 999 cm³ | Beesafe | 372 zł |
BMW R NINE T, 1170 cm³ | UNIQA | 128 zł |
Wyniki są ciekawe. TU UNIQA zaoferowała ubezpieczenie dla 3 z 4 motocykli. W przypadku BMW S 1000 R najtańszą ofertę zaproponował Beesafe, ale była ona ponad 2 razy droższa od tych na inne modele.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o cenę OC motocykla a pojemność silnika
Statystyki średnich cen OC z porównywarki Mubi wskazują, że najtaniej można ubezpieczyć motocykle o największych silnikach powyżej 1000 cm³. Niewiele droższe, a tańsze od pozostałych, są te o pojemności od 751 do 1000 cm³.
Wynika to z faktu, że motocykle o największych silnikach to przeważnie cruisery, choppery i motocykle turystyczne, które wybierane są przez doświadczonych kierowców mających zniżki na ubezpieczenie. Dodatkowo styl jazdy takimi maszynami nie zwiększa ryzyka ubezpieczeniowego.
- Motocykle z silnikami o pojemności powyżej 1000 cm³ miały najniższą średnią cenę OC w styczniu 2024 roku.
- Niska średnia cena OC motocykli z największymi silnikami związana jest z typem maszyn (chopper/cruisery, turystyczne) oraz ich właścicielami.
- Najtańsze OC na motocykl można kupić od 100 zł.
Dołącz do dyskusji