Cena OC motocykla a pojemność silnika – większy znaczy tańszy!
Przyjmuje się, że im większa pojemność silnika, tym wyższa średnia składka OC. Zasada ta sprawdza się w przypadku samochodów, lecz nie działa dla motocykli. Dlaczego? Na podstawie statystyk z naszej porównywarki Mubi poszukamy odpowiedzi na to pytanie!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak kształtowały się ceny OC motocykli ze względu na pojemność silnika w ostatnich miesiącach?
- Dlaczego motocykle o największych pojemnościach silnika można średnio najtaniej ubezpieczyć?
- Które modele motocykli można było najtaniej ubezpieczyć w poszczególnych kategoriach pojemności silników?
- Jak zmiana pojemności silnika wpływa na zmianę ceny OC – na przykładzie jednego typu motocykla wybranej marki?
Pojemność silnika a cena OC – najtańsze ubezpieczenie dla największych!
W lutym 2025 roku średnia cena ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej dla motocykli wyniosła 249 zł. Aby sprawdzić, jak zmieniały się koszty ubezpieczenia jednośladów o różnych pojemnościach silnika, stworzyliśmy 5 kategorii (do 250 cm³, 251-500 cm³, 501-750 cm³, 751-1000 cm³ i powyżej 1000 cm³) i porównaliśmy ich średnie ceny OC. Oto wyniki:
Pojemność silnika motocykla | Średnia cena OC w lutym 2025 roku |
---|---|
do 250 cm³ | 234 zł |
251-500 cm³ | 241 zł |
501-750 cm³ | 253 zł |
751-1000 cm³ | 281 zł |
powyżej 1000 cm³ | 257 zł |
Najmniej za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej płacili kierowych maszyn o silnikach do 250 cm³ – jedynie 234 zł. Z kolei najwięcej średnio trzeba było zapłacić za ubezpieczenie motocykla lub motoroweru o pojemności od 751 cm³ do 1000 cm³.
Pojemniejszy silnik motocykla a OC niższe – dlaczego?
Statystyki zaprezentowane powyżej mogą być zaskakujące dla części osób. W końcu pojemność silnika jest jednym z elementów, które wpływają na wysokość składki ubezpieczenia OC. O ile w przypadku samochodów to się sprawdza, o czym przeczytasz w naszym poradniku na temat pojemności silnika i cenach OC, to dla motocykli zasada ta nie ma zastosowania. Jakie są tego przyczyny?
Pojemność silnika jest tylko jedną ze zmiennych, która wpływa na kalkulację składki OC. Dla ubezpieczycieli ważne są także dane kierowcy, czyli jego miejsce zamieszkania, wiek, historia ubezpieczenia, lata posiadania prawa jazdy i powodowane w przeszłości szkody, które rzutują na przyznawane zniżki.
Teraz zastanówmy się, jakie samochody mają największe silniki powyżej 2,0 l. Zazwyczaj są to auta sportowe lub te o takiej charakterystyce, które wybierane są przez młodych kierowców – to wpływa na ich średnią cenę ubezpieczenia. Małe silniki montowane są w samochodach z segmentu A i B, czyli autach miejskich i kompaktowych.
Z kolei motocykle o największych silnikach to cruisery, choppery i motocykle turystyczne. Na przykład Triumph Thunderbird Storm ma silnik o pojemności 1699 cm³, Harley-Davidson Road King – 1584 cm³, a Yamaha XV1900 – 1854 cm³. Zadajmy sobie więc pytanie, kto kupuje takie motocykle? Przede wszystkim czterdziestolatkowie i starsi kierowcy, którzy mają wypracowane zniżki i bogatą historię ubezpieczania pojazdów.
Warto także wspomnieć, że wpływ na cenę OC mają także statystyki szkód i wypadków. Motocyklami typu cruiser/chopper i turystycznymi jeździ się spokojnie, niespiesznie i dla przyjemności. Dodatkowo są one bardzo drogie, ciężkie, co utrudnia prowadzenie, więc nie kupują ich początkujący motocykliści.
Oczywiście mamy świadomość, że silniki o pojemności powyżej 1000 cm³ montowane są także w motocyklach sportowych, które są najdroższe do ubezpieczenia. Jednak… tak duże silniki znajdują się w superbikach (hyperbike). Te sportowe, które najczęściej widzimy na polskich drogach to motocykle lekkie lub średnie, które mają silniki do 750 cm³, a przeważnie mniejsze. Nie trzeba dodawać, że wybierane są głównie przez młode osoby, co wpływa na średnie ceny OC.
Najtańsze OC dla motocykli o różnych pojemnościach silników
Czas przyjrzeć się najtańszym ubezpieczeniom OC znalezionym dzięki porównywarce OC/AC Mubi w lutym 2025 roku. Dla każdej kategorii silników motocyklowych wybraliśmy 5 najtańszych ofert ubezpieczenia.
Top 5 najtańszych OC motocykli z silnikiem do 250 cm³
Na liście najtańszych jednośladów do ubezpieczenia znalazły się przede wszystkim te z niewielkimi silnikami – do 50 cm³ – to przeważnie skutery i motorowery.
Marka, model, rodzaj motocykla, pojemność silnika | Wiek, płeć i miejsce zamieszkania właściciela | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
Zipp Quantum, skuter, 49 cm³ | 61-letni mężczyzna z Morąga | 100 zł |
Romet Zetka WS/50, motorower, 49 cm³ | 43-letnia kobieta z Brennej | 100 zł |
Junak 904, motorower, 49 cm³ | 51-letni mężczyzna z Żywca | 100 zł |
Baotian BT50T QT-9, skuter, 49 cm³ | 58-letnia kobieta z Tomaszowa Mazowieckiego | 100 zł |
Piaggio/Vespa LX 50, skuter, 49 cm³ | 53-letni mężczyzna z Janikowo | 100 zł |
Wszystkie oferty ubezpieczenia OC opiewały na kwotę 100 zł i dotyczyły przede wszystkim skuterów. Na liście znalazły się także dwa motorowery. Wszyscy motocykliści mieli 40 lub więcej lat.
Top 5 najtańszych OC motocykli z silnikiem 251-500 cm³
W kategorii silników 251-500 cm³ najtańsze OC również 101 zł. Warto zwrócić uwagę, że większość szukających ubezpieczenia miało ponad 30 i 40 lat. Jeden kierowca miał 26 lat.
Marka, model, rodzaj motocykla, pojemność silnika | Wiek, płeć i miejsce zamieszkania właściciela | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
Honda CRF 300 L ABS, cross/enduro, 286 cm³ | 44-letni mężczyzna z powiatu legionowskiego | 101 zł |
Honda CB 500, szosowy, 499 cm³ | 41-letnia kobieta ze Skwierzyny | 101 zł |
Kawasaki GPZ 500S, szosowy, 499 cm³ | 47-letni mężczyzna z Proszowic | 101 zł |
Husaberg FE 450E, cross/enduro, 449 cm³ | 33-letni mężczyzna z powiatu bialskiego | 101 zł |
Suzuki GS 500E, szosowy, 487 cm³ | 26-letni mężczyzna z Wrocławia | 101 zł |
W tej kategorii również królują motocykle szosowe, ale pozostałe miejsca przypadły jednośladom typu cross/enduro. Warto zwrócić uwagę, że wzrost pojemności przełożył się na nieznaczny wzrost najniższych cen OC – na liście nie ma ofert za 100 zł.
Top 5 najtańszych OC motocykli z silnikiem 501-750 cm³
Najtańsze OC dla maszyn z silnikiem 501-750 cm³ kosztowało w lutym 2025 roku 100 zł. Kolejne ubezpieczenia w zestawieniu były niewiele droższe. Jaki typ motocykli ubezpieczali kierowcy za tak niskie ceny?
Marka, model, rodzaj motocykla, pojemność silnika | Wiek, płeć i miejsce zamieszkania właściciela | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
BMW F 650 GS, cross/enduro, 652 cm³ | 71-letnia kobieta z Tarnowskich Gór | 100 zł |
Yamaha FZ6-N, szosowy, 600 cm³ | 28-letni mężczyzna z powiatu nowosolskiego | 100 zł |
Honda CB 600F Hornet, szosowy, 600 cm³ | 36-letni mężczyzna z Dąbrowy | 100 zł |
Kawasaki ER-6F, szosowy, 649 cm³ | 36-letnia kobieta ze Szczecina | 101 zł |
Yamaha MT-07, szosowy, 689 cm³ | 37-letni mężczyzna z Lublina | 101 zł |
Motocykliści, którzy otrzymali ofertę bardzo taniego OC, ubezpieczali zwykle motocykle szosowe. Łączyło ich jedno – większość to osoby w okolicach trzydziestki.
Top 5 najtańszych OC motocykli z silnikiem 751-1000 cm³
To już przedostatnia kategoria. W Top 5 panuje duże zróżnicowanie maszyn. Na liście znalazły się modele zarówno szosowe, jak i choppery/cruisery czy sportowe.
Marka, model, rodzaj motocykla, pojemność silnika | Wiek, płeć i miejsce zamieszkania właściciela | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
Benelli Leoncino 800 Trail, szosowy, 754 cm³ | 31-letni mężczyzna z Chrzanowa | 100 zł |
Yamaha FZ1-S, szosowy, 998 cm³ | 50-letni mężczyzna z Olsztyna | 100 zł |
Yamaha XVS950 A, chopper/cruiser, 942 cm³ | 47-letni mężczyzna z powiatu wieruszowskiego | 101 zł |
Yamaha XVS950 A Midnight Star, chopper/cruiser, 942 cm³ | 47-letni mężczyzna z Lututowa | 101 zł |
Honda CBR 1000F (Dual), sportowy, 998 cm³ | 49-letni mężczyzna z powiatu bydgoskiego | 101 zł |
Kolejny raz w Top 5 znalazły się osoby doświadczone z różnych regionów Polski. Wniosek? Chcesz tanio ubezpieczać motocykl, to poczekaj, aż wypracujesz sobie historię ubezpieczenia i otrzymasz zniżki.
Top 5 najtańszych OC motocykli z silnikiem powyżej 1000 cm³
Nie powinno dziwić, że w zestawieniu motocykli o największych silnikach dominują choppery/cruisery. Oprócz tego w top 5 znalazły się także maszyny szosowe i turystyczne. Oto jak przedstawia się Top 5 z lutym 2025 roku:
Marka, model, rodzaj motocykla, pojemność silnika | Wiek, płeć i miejsce zamieszkania właściciela | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
Honda Gold Wing GL 1800 SE, turystyczny, 1832 cm³ | 50-letni mężczyzna z powiatu giżyckiego | 100 zł |
Suzuki GSF 1200S Bandit, szosowy, 1157 cm³ | 35-letni mężczyzna z Redy | 100 zł |
BMW K 1300S, sportowy, 1293 cm³ | 47-letni mężczyzna z Dobiegniewa | 101 zł |
Suzuki VL 1500 LC Intruder, chopper/cruiser, 1462 cm³ | 48-letni mężczyzna ze Stęszewa | 101 zł |
Honda VT1100 C2 Shadow ACE, chopper/cruiser, 1099 cm³ | 57-letni mężczyzna z Kościan | 101 zł |
Wszyscy motocykliści byli po trzydziestce. To kolejne zestawienie, które potwierdza wcześniejsze analizy, które tłumaczyły, dlaczego motocykle o największych silnikach można średnio najtaniej ubezpieczyć.
Warto także zauważyć, że we wszystkich kategoriach najtańsze OC otrzymywały osoby, które nie należały do grupy najmłodszych kierowców 18-25 lat.
Koszt ubezpieczenia OC a zmiana pojemności silnika – na przykładzie motocykli szosowych BMW
Wiemy już, jak kształtują się ceny OC dla motocykli o różnych pojemnościach silnika, jakie są przyczyny tego zróżnicowania i które maszyny można było najtaniej ubezpieczyć. Pozostało nam sprawdzić, jak zmienia się wysokości składki OC, gdy dla takich samych danych kierowcy dokonamy kalkulacji dla jednego typu motocykla, a zmieniać się będzie jedynie pojemność silnika – w przypadku motocykli będzie to oznaczać także inne modele jednośladów.
Naszym przykładowym motocyklistą będzie 43-letni Tomasz z Wrocławia. To miłośnik motocykli BMW, a w szczególności tych szosowych. Ma on prawo jazdy kategorii A od 2005 roku, a ubezpieczenia komunikacyjne kupuje od ponad 10 lat. Dla jego danych sprawdzimy ceny ubezpieczenia OC motocykli szosowych z 2017 roku, które mają na liczniku 25 tys. km i nie przejadą w ciągu roku więcej niż 5 tys. km.
Pod uwagę wzięliśmy tylko najtańszą ofertę ubezpieczenia dla poszczególnych motocykli:
Motocykl | Ubezpieczyciel | Cena ubezpieczenia OC |
---|---|---|
BMW G 310 R, 313 cm³ | UNIQA | 354 zł |
BMW F 800 GT, 798 cm³ | UNIQA | 544 zł |
BMW S 1000 R, 999 cm³ | Wiener | 721 zł |
BMW R NINE T, 1170 cm³ | Wiener | 721 zł |
Wyniki są ciekawe. TU UNIQA i Wiener zaoferowały po 2 ubezpieczenia dla wymienionych wyżej motocykli. W przypadku BMW S 1000 R i BMW R Nine T oferta była niemal 2 razy droższa od propozycji dla BMW G 310 R.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o cenę OC motocykla a pojemność silnika
Statystyki średnich cen OC z porównywarki Mubi wskazują, że najtaniej można ubezpieczyć motocykle o najmniejszych silnikach do 250 cm³. Niewiele droższe, a tańsze od pozostałych, są te o pojemności od 251 do 500 cm³ oraz od 501 do 750 cm³.
Wynika to z faktu, że motocykle o największych silnikach to przeważnie cruisery, choppery i motocykle turystyczne, które wybierane są przez doświadczonych kierowców mających zniżki na ubezpieczenie. Dodatkowo styl jazdy takimi maszynami nie zwiększa ryzyka ubezpieczeniowego.
Młodzi kierowcy zazwyczaj płacą wyższe składki za ubezpieczenie OC, ponieważ wynika to z większego ryzyka, jakie ubezpieczyciele przypisują tej grupie wiekowej. Takie osoby mają zazwyczaj niewielkie doświadczenie w prowadzeniu pojazdów, co zwiększa ryzyko wypadków. Ubezpieczyciele bazują na statystykach, które pokazują, że młodzi kierowcy częściej uczestniczą w kolizjach drogowych, szczególnie na jednośladach.
- Motocykle z silnikami o pojemności do 250 cm³ miały najniższą średnią cenę OC w lutym 2025 roku.
- Niska średnia cena OC motocykli z największymi silnikami związana jest z typem maszyn (chopper/cruisery) oraz ich właścicielami.
- Najtańsze OC na motocykl można kupić od 100 zł.
- Na najtańsze ubezpieczenie OC dla motocykla zwykle nie mogą liczyć kierowcy w wieku 18-25 lat.
- Najtańsze OC dla motocykli o pojemności powyżej 1000 cm³ wyniosło 100 zł.
Dołącz do dyskusji