Czym jest ubezpieczenie assistance all risk?

Czy ubezpieczenie assistance może być all risk? Co oznacza ten termin? Dlaczego warto wykupić assistance i jaką ochronę zapewnia to ubezpieczenie? Sprawdźmy to!

Pojęcie all risk spotyka się najczęściej w kontekście ubezpieczenia autocasco. Co ono oznacza? Zadaniem dowolnego ubezpieczenia jest zapewnienie ochrony. Od razu pojawia się pytania – jaki jes zakres działania polisy? Tu właśnie pojawiają się dwa pojęcia: all risk lub ubezpieczenie ryzyk nazwanych. W pierwszym przypadku ubezpieczyciel zapewnia ochronę od wszystkich zdarzeń, oprócz tych, które zostały wymienione w OWU jako wyłączenia. Natomiast ubezpieczenie ryzyk nazwanych chroni od zdarzeń wymienionych w OWU, czyli na przykład od kradzieży czy pożaru pojazdu. 

Oblicz najtańsze OC dla Twojego samochodu

Czym jest w takim razie assistance?

Assistance, w tym assistance all risk, to dobrowolna polisa komunikacyjna. Choć sama nazwa brzmi bardzo kusząco, to pamiętajmy, że nie ma takiego ubezpieczyciela, który uchroni swojego klienta przed każdym zdarzeniem. Z punktu widzenia towarzystwa byłaby to bardzo niekorzystna inwestycja.

Assistance ma na celu ochronę ubezpieczonego w razie nieprzewidzianych okoliczności tj. stłuczki, kolizji, wypadku, braku benzyny czy wymiany opony. Zasadniczo można powiedzieć, że klient może się spodziewać pomocy technicznej, logistycznej i informacyjnej.

Jakie czynności zazwyczaj wpisane są w polisę assistance?

Zakres ochrony ubezpieczenia assistance zależy od wybranego przez kierowcę wariantu ubezpieczenia. Firmy ubezpieczeniowo zazwyczaj oferują od 3 do 4 opcji, które różnią się limitami, wyłączeniami i ograniczeniami. Na przykład najbogatszy wariant będzie obejmował ochroną Europę (zazwyczaj wyjątkiem jest Rosja, Ukraina i Białoruś), a najtańszy i najprostszy tylko Polskę. 

Na jakie więc wsparcie może liczyć ubezpieczony w ramach ochrony assistance?

  • Holowanie pojazdu,
  • opieka nad dziećmi,
  • wymiana koła,
  • dowiezienie paliwa,
  • złomowanie,
  • samochód zastępczy,
  • transport dla kierowcy, a także osób z nim podróżujących,
  • opieka lekarska,
  • złomowanie,
  • naprawa samochodu na miejscu,
  • opieka nad zwierzętami,
  • pokrycie kosztów pogrzebu,
  • wsparcie tłumacza oraz prawnika.

W przypadku assistance all risk warto też zwrócić uwagę na to, czy i na ile dni oferowane jest przez towarzystwo ubezpieczeniowe auto zastępcze. Ten okres uzależniony jest od wybranego wariantu ubezpieczenia, a także od rodzaju szkody. Jeśli dojdzie do kradzieży lub wypadku samochodu ubezpieczonego, to może on liczyć na auto zastępcze nawet na 21 dni. Natomiast w przypadku awarii ubezpieczyciele oferują auta zastępcze na krótszy czas – np. Warta na 5 dni. 

Oczywiście nie każda umowa assistance zawiera wszystkie opisane działania, jednakże te pełne – assistance all risk – mają wpisany cały szereg czynności, do których zobowiązane jest towarzystwo ubezpieczeniowe. Warto w tym momencie wspomnieć, że im więcej oczekujemy od firmy wystawiającej polisę, tym więcej zapłacimy za składkę.

Assistance all risk na rok czy krótkoterminowo – co wybrać?

W zależności od tego, co zamierzamy robić w danym roku kalendarzowym, warto zastanowić się nad czasem, w ramach którego ma nas obejmować ochrona polisą. Nie musimy płacić za cały rok ubezpieczenia assistance all risk. Jeżeli wyjeżdżamy na miesięczny urlop w Europie, to możemy zainwestować w zakup składki tylko na ten, ściśle określony, czas. Takie polisy występują w różnych zakresach czasowych na 7, 14 czy 30 dni. 

Czas obowiązywania polisy to jedno. Drugim elementem wartym rozważenia jest zakres terytorialny, na którym ma ona obowiązywać. Jeżeli kupimy ubezpieczenie assistance all risk na terytorium Polski, to ochrona ta nie będzie obowiązywała na terenie jakiegokolwiek innego państwa. Jeśli jednak wykupimy ubezpieczenia na Europę, koniecznie sprawdźmy, czy na terytorium wszystkich krajów, przez które będziemy przejeżdżać, będzie obowiązywać ochrona ubezpieczyciela. Inaczej złapanie gumy czy stłuczka na terenie obcego państwa może być niemiłym zaskoczeniem. W zakresie polis dobrowolnych każdy z ubezpieczycieli samodzielnie podejmuje decyzje, jaki zakres ochrony sprzedaje swoim klientom. Szczegóły tych propozycji przedstawione są każdorazowo w umowie. Co do zasady towarzystwo ubezpieczeniowe wykona tylko te czynności, które zostały ujęte w polisie i za które zapłacił ubezpieczony.

Jak wygląda zgłoszenie ubezpieczycielowi zdarzenia przy assistance all risk?

Zasadniczo klienci, którzy wykupili polisę powinni skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym niezwłocznie po wystąpieniu szkody. Należy zadzwonić na infolinię i bardzo dokładnie opisać zdarzenie. Im precyzyjniejszy będzie opis sytuacji i miejsca, gdzie doszło do na przykład wypadku, tym szybszej reakcji można się spodziewać. Czas, w którym sprzedawca polisy zareaguje na zgłoszenie jest zazwyczaj opisany w umowie.

Oblicz najtańsze OC dla Twojego samochodu

Co trzeba sprawdzić w OWU assistance all risk?

Jeśli wyjeżdżamy w dłuższą podróż warto sprawdzić, jakie obowiązki ma wobec nas ubezpieczyciel. Tak jak wspominaliśmy na początku, żadna polisa nie chroni nas przed wszystkimi potencjalnymi zdarzeniami na drodze. Ważnym elementem jest tak zwany okres karencji. W części ubezpieczeń mamy określony czas pomiędzy wykupieniem polisy a momentem, kiedy towarzystwo podejmuje się ochrony nad kierowcą i pojazdem. Wielu właścicieli pojazdów zapomina lub nie wie o tego typu rozwiązaniach. Mogą zatem narazić się na duże nieprzyjemności i spore zaskoczenie, gdy nie uzyskają pomocy w razie zdarzenia na drodze.

Przykład

Rafał nabył polisę assistance w jednym z dużych towarzystw ubezpieczeniowych. Cieszył się, że w razie wypadku będzie mógł liczyć na prowizoryczną naprawę pojazdu na miejscu zdarzenia i odholowanie auta do warsztatu. Chcąc nieco zaoszczędzić, wybrał najtańszy wariant ochrony. Z tego względu po awarii nie przysługiwała mu żadna z wyżej wymienionych usług, ponieważ były one dostępne tylko po wypadku. Mimo wykupienia assistance musiał sam zapłacić za odholowanie samochodu do warsztatu, w którym auto zostało naprawione.

Ceny polisy assistance all risk

Polisy assistance są dostępne dla niemal każdego właściciela pojazdu. Praktycznie każde auto może być ubezpieczone. Polisy krótkoterminowe bardzo często dorównują cenami do tych, które można zakupić na cały rok. Z tego tytułu bardzo ważne jest porównanie ofert. W ramach rozeznania przed zakupem warto skorzystać z porównywarki ubezpieczeń, który przedstawi nam propozycje różnych firm. Niestety w przypadku assistance nie możemy się kierować jedynie ceną, ponieważ tylko w ramach ubezpieczenia OC ustawodawca gwarantuje taki sam zakres ochrony w każdym towarzystwie. Pełne assistance to szereg działań, które u każdego wystawcy polisy mogą wyglądać inaczej. Z tego tytułu należy przygotować się zawczasu i spisać na kartce, jakiego rodzaju ochrona wydaje nam się konieczna. Czy istotnym jest dla nas holowanie pojazdu na terenie całej Europy? Czy opieka nad dziećmi i zwierzętami, którą oferuje ubezpieczyciel. Niestety, pomimo tej samej nazwy zakres ofert może znacząco się różnić i to sam właściciel dokonuje oceny oraz wyboru najlepszego dla niego ubezpieczenia.

Przeczytaj też: Ubezpieczenie assistance dla starego samochodu

FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie assistance all risks

Na jakie wsparcie może liczyć kierowca posiadający assistance all risk?
Kierowca, któremu przydarzy się zdarzenie objęte ochroną assistance all risk, na przykład awaria lub wypadek, może liczyć na pomoc techniczną, informacyjną, transportową i medyczną. Ubezpieczyciel może w takim przypadku zapewnić nocleg na czas naprawy auta, opiekę i samochód zastępczy na określoną w OWU liczbę dni.
Wyjeżdżam na wakacje za granicę. Czy mogę kupić assistance na czas wycieczki?
Tak. Jeśli nie masz assistance całorocznego, a planujesz wybrać się za granicę, to możesz kupić to ubezpieczenie na czas wyjazdu. Zazwyczaj ubezpieczyciele mają w swojej ofercie różne warianty assistance na 7, 14 lub na 30 dni. Pamiętaj, by przed wyborem konkretnej oferty zapoznać się z zapisami OWU.
Czym różnią się warianty assistance?
Kierowcy mają do wyboru kilka wariantów assistance. Różnią się one zakresem ochrony, limitami i wyłączeniami. Najtańsze polisy oferują na przykład wsparcie assistance tylko na terytorium Polski i brak samochodu zastępczego. Z kolei warianty premium zapewniają auto zastępcze na dłużej, większe limity holowania i pełniejsze wsparcie dla kierowcy i pasażerów.
PODSUMOWANIE
  • Pojęcie all risk oznacza, że ubezpieczyciel zapewnia ochronę od wszystkich zdarzeń, które nie są wymienione w wyłączeniach.
  • Assistance zapewnia wsparcie ubezpieczyciela w razie wypadku, awarii lub kradzieży pojazdu.
  • W ramach ochrony ubezpieczony może liczyć między innymi na holowania pojazdu, naprawę na miejscu zdarzenia, samochód zastępczy, nocleg, transport i wsparcie informacyjne i medyczne.
  • Przed wyborem assistance warto zajrzeć do OWU i zapoznać się z zakresem ochrony ubezpieczenia, limitami, wyłączeniami i ograniczeniami.
  • Assistance krótkoterminowe to świetna opcja dla kierowców, którzy na co dzień jeżdżą na niewielkie odległości, a potrzebują ochrony podczas długiego wyjazdu samochodem na wakacje.
  • Cena assistance zależy od wybranego wariantu ubezpieczenia.
Oceń artykuł:
25,00
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Teresa Wrońska

Ubezpieczenia samochodowe są moim konikiem, ponieważ 7 lat pracowałam jako agent ubezpieczeniowy. Miałam okazję sprzedać kilka tysięcy polis OC/AC, dlatego poznałam większość problemów kierowców. Teraz chętnie rozwiązuję je dla użytkowników porównywarki Mubi.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


Skomentuj jako pierwszy!