Używany samochód od pośrednika – na co trzeba uważać?
Zastanawiasz się nad kupnem używanego samochodu? Masz mnóstwo możliwości, począwszy od nabycia bezpośrednio od poprzedniego właściciela, a skończywszy na komisach, giełdach samochodowych czy imporcie. W każdym przypadku auto trzeba oczywiście gruntownie sprawdzić – nie inaczej jest w razie zakupu przez pośrednika. O czym trzeba wówczas pamiętać i na co uważać, żeby nie mieć później problemów?
Spis treści:
- Zakup używanego samochodu przez pośrednika to popularna opcja nabycia auta z drugiej ręki.
- Używane auta można kupić np. w komisach (także autoryzowanych przez dealera) lub u handlarzy samochodami.
- Zalety zakupu używanego auta przez pośrednika to m.in. duży wybór, możliwość kontroli stanu technicznego czy pomoc w załatwieniu formalności.
- Do największych wad nabycia samochodu przez pośrednika należą m.in. wyższe ceny czy ryzyko oszustwa.
- Szukając auta z drugiej ręki w komisach lub u handlarzy, należy uważać szczególnie na proceder tzw. umów połówkowych.
Jak wygląda zakup samochodu przez pośrednika?
Nowy samochód prosto z salonu to poważny wydatek, na który stać w gruncie rzeczy niewielu. Nic więc dziwnego, że w Polsce kwitnie rynek rynek wtórnej sprzedaży pojazdów, gdzie można “upolować” naprawdę ciekawe, nawet kilkuletnie sztuki w atrakcyjnych cenach. Niestety, w takich warunkach nietrudno też o nieuczciwych sprzedawców czy zwykłych oszustów, którzy żerując na braku wiedzy i doświadczenia kupujących, przysparzają im potem wielu problemów.
W takim przypadku potencjalnie bezpieczniejszym rozwiązaniem niż kupno samochodu od osoby prywatnej, wydaje się jego zakup przez pośrednika, np. u handlarza czy w komisie samochodowym. Ale czy rzeczywiście tak jest? Niekoniecznie. Wszystko zależy od samego pośrednika – możemy oczywiście trafić do dobrego miejsca z uczciwymi handlarzami i dobrymi autami w okazyjnych cenach, ale równie dobrze możemy skończyć z powypadkowym gratem lub jeszcze gorzej.
Przede wszystkim musisz więc pamiętać, że kupując używany samochód przez pośrednika, powinieneś być tak samo ostrożny, jak wtedy, gdy sprzedawcą jest prywatny właściciel auta. Jeszcze przed udaniem się do wybranego miejsca, warto zatem przeprowadzić pierwszy rekonesans na jego temat, choćby sprawdzając w internecie informacje o nim czy opinię innych klientów na temat sprzedawcy. Pamiętaj, że ich brak lub trudność w dotarciu do nich również są dużymi znakami ostrzegawczymi.
Stosunkowo bezpieczną opcją nabycia używanego auta jest zakup w komisie przy autoryzowanym salonie samochodowym. Tam kupujący będzie mieć pewność bezpiecznego zakupu w postaci m.in. sprawdzonej historii serwisowej, gwarancji czy możliwości zgłaszania zażaleń. Wady takiego rozwiązania to jednak wyższe ceny, mała elastyczność negocjacji i ograniczony wybór pojazdów.
Zakup auta w komisie – oględziny
A co powinieneś zrobić, gdy już znajdziesz swój wymarzony model w komisie? Konieczne będą oczywiście jego oględziny. Pamiętaj, że w każdym komisie powinieneś otrzymać możliwość jazdy próbnej, a niekiedy także sprawdzenia auta miernikiem lakieru czy nawet podłączenia go do komputera. Dobrze będzie zatem udać się tam z kimś, kto posiada wiedzę z zakresu motoryzacji, jeśli sam jesteś laikiem.
Co trzeba sprawdzić?
- Zgodność opisu pojazdu i jego wyposażenia ze stanem faktycznym.
- Działanie podstawowych elementów (pokrętła, światła, szyby, hamulec ręczny itp.) i ogólny stan auta.
- Stan samochodu w warsztacie lub na stacji kontroli pojazdów (koszt poniesiesz sam, ale wykrycie potencjalnych usterek na tym etapie uchroni Cię przed większymi wydatkami w przyszłości).
- Dokumenty (dowód rejestracyjny, karta pojazdu) oraz historię pojazdu.
Jeśli oględziny wypadną pomyślnie i nic nie wzbudzi Twoich podejrzeń, możesz przejść do etapu negocjacji ceny, a następnie podpisania umowy kupna-sprzedaży. W tym miejscu koniecznie zwróć uwagę na to, czy na umowie widnieje komis, czy tylko poprzedni właściciel auta. W tym drugim przypadku możesz paść ofiarą tzw. umowy połówkowej, o której piszemy więcej w dalszej części artykułu.
Bezpłatny raport na temat samochodu z Centralnej Ewidencji Pojazdów możesz wyrobić na stronie historiapojazdu.gov.pl, podając numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji. Z raportu można się dowiedzieć m.in. czy pojazd ma aktualne OC i przegląd, nie pochodzi z kradzieży, nie jest powypadkowy i jaki ma przebieg. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: Historia pojazdu – dlaczego warto ją sprawdzić?
Zalety kupna używanego auta przez pośrednika
Kupno używanego auta zawsze niesie ze sobą równie dużo korzyści, co potencjalnych zagrożeń dla nowego nabywcy. W przypadku korzystania z oferty komisu lub zakupu od handlarza samochodowego jest podobnie, dlatego bez względu na okoliczności, nigdy nie należy tracić czujności. Przy zachowaniu odpowiedniego podejścia taka opcja nabycia pojazdu ma jednak sporo zalet, do których należą m.in.:
- różnorodność wyboru – zwłaszcza duże komisy samochodowe pozwalają zarówno przebierać w popularnych modelach wielu marek pochodzących z różnych roczników, jak i natrafić na rzadziej spotykane egzemplarze, dzięki czemu łatwiej będzie Ci znaleźć auto dopasowane do Twoich potrzeb w jednym miejscu,
- możliwość sprawdzenia pojazdu – w renomowanej firmie nie będzie problemu z jazdą próbną i dokładnymi oględzinami stanu pojazdu, a dodatkowo niektóre komisy sprzedają auta tylko po przeglądzie technicznym,
- możliwość negocjacji ceny – elastyczność cenowa nie będzie tak duża, jak w przypadku prywatnego zbywcy, ale zawsze istnieje pewna szansa na uzyskanie korzystniejszych warunków,
- pomoc z formalnościami – pośrednik zajmuje się formalnościami, a niektóre komisy pośredniczą też np. w kredytach i ubezpieczeniach, co może stanowić duże ułatwienie zwłaszcza dla niedoświadczonych w tym zakresie nabywców,
- dodatkowe korzyści – niektóre komisy mogą umożliwiać np. zostawienie obecnego pojazdu nabywcy w ramach części rozliczenia zakupu.
Wady kupna używanego auta przez pośrednika
Korzystanie z usług pośrednika lub firmy pośredniczącej w zakupie używanego samochodu ma sporo zalet, ale także liczne wady. Przy tego rodzaju transakcji trzeba się liczyć m.in. z:
- wyższymi cenami – wynikają one z prowizji i marż, które pobierają komisy czy handlarze, a z którymi nie spotkasz się u prywatnych sprzedawców,
- ryzykiem oszustwa – zakup auta od nieuczciwego pośrednika może wiązać się z poważnymi problemami np. technicznymi czy prawnymi, a także trudnościami z dochodzeniem swoich roszczeń od sprzedawcy,
- mniejszą elastycznością cenową – choć pewne negocjacje ceny są możliwe, ich granice będą bez wątpienia niższe niż w przypadku zakupu auta bezpośrednio od właściciela.
Na co uważać przy zakupie samochodu przez pośrednika?
Bez względu na to, czy kupujesz używane auto bezpośrednio od jego poprzedniego właściciela, czy korzystasz z usług pośrednika, w Twoim interesie leży, aby dowiedzieć się jak najwięcej o pojeździe przed jego nabyciem i wykluczyć możliwość oszustwa. Pamiętaj, że nawet na pozór drobne rzeczy mogą świadczyć o tym, że sprzedawca próbuje coś przed Tobą zataić lub po prostu wcisnąć Ci towar niezgodny z umową.
Szczególnie niebezpiecznym procederem, z którym można się zetknąć, kupując auto w komisie lub u handlarza, są tzw. umowy połówkowe. Co to takiego? Chodzi o przygotowaną przez pośrednika umowę sprzedaży auta, w której wpisane są już dane zbywcy (często obcokrajowca) i nie jest nim osoba pośrednicząca w transakcji. Choć handlarz może tłumaczyć, że to kwestia wygody i przyspieszenia sprzedaży, takie działanie może świadczyć o jego nieczystych intencjach, bo często zdarza się, że wpisane w umowie osoby nic o tym nie wiedzą, a nawet nie istnieją!
Jeśli więc zetkniesz się z taką sytuacją, powinieneś od razu nabrać podejrzeń. Może się bowiem okazać, że oferowany Ci po wyjątkowo okazyjnej cenie samochód pochodzi np. z kradzieży, a tempo narzucone przez sprzedawcę wynika z konieczności pozbycia się trefnego towaru lub uniknięcia ponoszenia kosztów prowadzonej działalności. Co więcej, podpisanie takiej umowy będzie mieć dla Ciebie poważne konsekwencje:
- brak możliwości dochodzenia swoich praw w razie wad pojazdu – za wady odpowiada sprzedawca, a ten jest nieznany, więc nie ma jak dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi,
- możliwość utraty pojazdu i oskarżenia o współudział w przestępstwie – bez wizyty na komisariacie się nie obejdzie, a sprawa może nawet trafić do sądu,
- problemy z ubezpieczeniem – istnieje ryzyko, że auto będzie mieć nieważne OC, a wówczas zapłacisz karę za jego brak i poniesiesz odpowiedzialność finansową w razie wypadku/kolizji.
Jeśli przy zawieraniu umowy przedstawiciel komisu lub handlarz nie udziela jasnych informacji na temat możliwości dochodzenia roszczeń przez klienta w razie wad nabytego pojazdu, powinno to być dla Ciebie sygnałem o jego złych intencjach.
Więcej informacji na temat umowy połówkowej i ryzyka związanego z jej podpisaniem znajdziesz w artykule: Pośrednik proponuje Ci umowę połówkową? Czy wiesz, czym to grozi?
Atrakcyjna oferta od pośrednika? Zachowaj czujność i spisz legalną umowę!
O ile nie da się ukryć, że zakup używanego samochodu przez pośrednika niesie ze sobą pewne ryzyko, o tyle trzeba też jasno powiedzieć, że w większości przypadków oszustwa jest stosunkowo łatwo uniknąć. Najwięcej w tej kwestii zależy wbrew pozorom od samego klienta i jego racjonalnego podejścia. Czemu?
Pamiętaj, że problemy dotyczą zwykle pojazdów, które sprzedawane są w niezwykle atrakcyjnych cenach, żeby odwrócić w ten sposób uwagę nabywcy od ukrytych wad. Jasne, zdarzają się wyjątkowe okazje, ale w rzeczywistości należą one do rzadkości – jeśli samochód jest w dobrym stanie, ma niski przebieg, bogate wyposażenie i czystą historię wypadkową, a do tego kosztuje wyraźnie mniej od wartości rynkowej, powinno to stanowić dla Ciebie sygnał, że coś jest z nim nie tak.
Natomiast nawet, gdy wszystko sprawdzisz i nic nie będzie wzbudzać Twoich podejrzeń, wciąż musisz pamiętać o tym, żeby odpowiednio się zabezpieczyć za sprawą dobrze spisanej umowy kupna-sprzedaży. Co powinna ona zawierać?
- Datę i miejsce zawarcia.
- Dane osobowe obydwu stron umowy.
- Dokładny opis przedmiotu sprzedaży, czyli samochodu (marka, model, rok produkcji, numer VIN, numer rejestracyjny, przebieg).
- Cenę samochodu.
- Oświadczenie o zapoznaniu się kupującego ze stanem technicznym auta.
- Datę przekazania pojazdu nabywcy.
- Podpisy obydwu stron umowy.
Używany samochód od pośrednika a ubezpieczenie OC
Ostatnią kwestią, którą warto poruszyć przy okazji omawiania zakupu używanego auta przez pośrednika jest ubezpieczenie OC samochodu. Jak wiadomo, każdy właściciel pojazdu mechanicznego musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej i nawet dzień przerwy może go słono kosztować. Nabywając samochód z komisu lub od handlarza, w Twoim interesie leży zatem, aby dowiedzieć się, czy posiada on aktualną polisę – po zakupie będziesz bowiem odpowiadać za jej brak lub spowodowanie wypadku czy kolizji bez ubezpieczenia.
Kary za brak OC dla właścicieli samochodów osobowych wynoszą w 2025 roku od 1870 zł do 9330 zł w zależności od długości okresu przerwy w ubezpieczeniu.
Kupując używane auto od prywatnego właściciela, zwykle nabywa się je wraz z ważną polisą ubezpieczenia OC. Jako nowy właściciel można wówczas albo skorzystać z dotychczasowego ubezpieczenia do jego zakończenia (ubezpieczyciel może dokonać rekalkulacji składki), albo wypowiedzieć umowę i kupić od razu nowe ubezpieczenie na siebie. Co jednak w przypadku samochodu kupowanego przez pośrednika?
W tym przypadku sytuacje mogą być różne. Auto może np. być ubezpieczone jeszcze przez poprzedniego właściciela (przed pośrednikiem), ale może także posiadać tzw. OC komisowe. Jest to krótkoterminowa polisa kupowana przez przedsiębiorcę na okres krótszy niż 12 miesięcy (najczęściej na 30 dni) w celu ubezpieczenia pojazdu na okres do jego sprzedaży nowemu nabywcy.
Pamiętaj, że OC komisowe nie przedłuża się automatycznie, zatem jeśli kupiłeś auto z taką polisą, musisz zadbać o wykupienie całorocznego ubezpieczenia na własną rękę. Możesz to łatwo zrobić, korzystając z kalkulatora OC AC Mubi, gdzie znajdziesz oferty wielu towarzystw ubezpieczeniowych w jednym miejscu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zakup używanego samochodu przez pośrednika
To zależy. Zakup od pośrednika (np. komisu lub handlarza) jest w teorii wygodniejszy i bezpieczniejszy niż kupno auta od osoby prywatnej, ale także w tym przypadku mogą zdarzyć się nieuczciwi sprzedawcy. Minusem są także wyższe ceny uwzględniające marżę pośrednika. Do zalet należą natomiast m.in. większy wybór, możliwość przeprowadzenia dokładnych oględzin samochodu czy pomoc w załatwieniu formalności.
Kupując auto od pośrednika, trzeba je sprawdzić tak samo, jak w przypadku nabycia od osoby prywatnej. Koniecznie zweryfikuj dane pojazdu (np. za pomocą strony historiapojazdu.gov.pl), dokonaj osobistego przeglądu stanu auta i jego podstawowych funkcji, skorzystaj z możliwości jazdy próbnej. W miarę możliwości warto też sprawdzić stan techniczny pojazdu w profesjonalnym warsztacie lub na stacji kontroli pojazdów.
Jest to umowa kupna-sprzedaży, na której część danych dotycząca sprzedającego jest już uzupełniona. Tego rodzaju umowy bywają sporządzane przez pośredników w obrocie samochodami z zagranicy, a ich podpisywanie może być obarczone ryzykiem i prowadzić np. do problemów z własnością pojazdu lub dochodzeniem praw z tytułu rękojmi.
Dołącz do dyskusji