Zimowe usterki samochodu – przykłady, zapobieganie i ochrona ubezpieczeniowa
Niskie temperatury, wilgoć, wahania temperatury między wartościami dodatnimi a ujemnymi, a do tego więcej dziur w nawierzchniach dróg i wysypana sól mogą prowadzić do usterek samochodów. Jakie problemy trapią kierowców zimą? Jak im zapobiegać? Które ubezpieczenia komunikacyjne mogą być pomocne w razie zimowych usterek?
Z tego artykułu dowiesz się:
Zmienna zima jest zła – dlaczego zamarzanie i topnienie fatalnie działa na auta i nawierzchnie dróg?
Zimą pojazdy narażone są na działanie ujemnych temperatur, wilgoci, często opadów mokrego śniegu i soli, którą posypuje się dróg. Szczególnie niekorzystny wpływ na samochody, a także na stan nawierzchni, mają wahania temperatur z ujemnych na dodatnie i odwrotnie. Dlaczego?
Przy dodatnich temperaturach pada deszcz lub topnieje śnieg, więc panuje większa wilgotność. Woda w tym czasie dostaje się w najmniejsze szczeliny i zakamarki samochodu – podobnie dzieje się na ulicach. Gdy jednak temperatura spada poniżej 0ºC, to woda zamarza. Skutek?
Zamarznięta woda zwiększa swoją objętość, co jest przepisem na uszkodzenia wrażliwych elementów samochodu, a także pękanie asfaltu i powstawanie dziur. Stąd po zimie drogi w polskich miejscowościach wyglądają jak szwajcarski ser. Do tego lód blokuje szczeliny, np, zamki czy “skleja” uszczelki. O wiele lepiej dla niektórych części aut i dróg byłoby, gdyby temperatury były stałe – nawet gdyby były dużo poniżej 0ºC.
Typowe usterki i problemy z samochodem zimą – na co musisz uważać?
Trudne zimowe warunki, a więc wilgotność, zmienne temperatury, osolone i dziurawe drogi nie ułatwiają życia kierowcom i mogą być przyczyną usterek, które są charakterystyczne dla tej pory roku.
Popularne usterki i problemy z samochodem w zimie:
- uszkodzone zawieszenie – wjechanie w dziurę lub najechanie na zasypany śniegiem krawężnik może uszkodzić wahacze lub amortyzatory;
- uszkodzenie koła – może to być uszkodzenie opony lub felgi, a także zmiana geometrii, więc gdy poczujesz drgania na kierownicy lub zmianę w komforcie prowadzenia, to udaj się do warsztatu;
- rozładowany akumulator – to klasyka, zwłaszcza gdy ma on już co najmniej kilka lat, należy także pamiętać, by nie doprowadzić do jego rozładowania w bardzo niskich temperaturach, bo nawet nowa bateria będzie nadawać się wtedy do wyrzucenia;
- uszkodzenie nadwozia – karoseria narażona jest na działanie soli, która w połączeniu z wilgocią może powoduje korozję w miejscach, gdzie doszło do powstania małych pęknięć w wyniku uderzeń kamyczków i żwiru z drogi;
- układ paliwowy w dieslach – w bardzo niskich temperaturach (na szczęście są coraz rzadziej) w oleju napędowym pojawia się parafina, która wytrąca się z paliwa i tworzy woskową masę, co może zablokować filtr paliwa;
- uszkodzenie przedniej szyby – zimą łatwiej o pękniecie i odprysk, ponieważ na drodze jest więcej kamyczków z dziur, z drugiej strony używanie starej skrobaczki ze złą końcówką może porysować szybę;
- uszkodzenie uszczelek – gdy woda dostanie się pomiędzy uszczelkę i drzwi, a potem zamarznie, to przy próbie otwarcia drzwi może zostać ona zerwana;
- zamarznięty zamek – znowu wynik wahań temperatury między ujemnymi i dodatnimi może sprawić, że mechanizm może zamarznąć;
- zablokowany hamulec ręczny – zamarznięta woda w mechanizmie może spowodować jego zablokowanie;
- zamarznięty płyn do spryskiwaczy – może spowodować nawet pęknięcie zbiorniczka czy przewodów w układzie.
Lista zimowych usterek i problemów z samochodem zapewne może być o wiele dłuższa, a powyższej przedstawiliśmy najpopularniejsze problemy związane z eksploatacją auta o tej porze roku.
Zimą samochód można przykryć plandeką, która chroni przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi (śniegiem, mrozem i wahaniami temperatur).
Przeciwdziałanie zimowym usterkom i problemom z samochodem – co robić?
W życiu nie mamy wpływu na wszystko, więc niektórych zimowych usterek i problemów z samochodem również nie unikniemy, choćby dlatego, że wynikają one ze zdarzeń losowych – idealny przykład to uszkodzenie przedniej szyby w wyniku uderzenia kamyczka wystrzelonego spod opony innego pojazdu.
Z kolei inne usterki wynikają z naszego niedopatrzenia lub nieuwagi (letni płyn do szyb w zbiorniczku) lub wymagają odpowiedniej reakcji, gdy już się wydarzą. Co więc robić w przypadku pojawienia się typowych zimowych problemów z autem?
Wszelkie uszkodzenia wymagają jak najszybszej naprawy, by nie przełożyły się na większe szkody, a przede wszystkim bezpieczeństwo podczas jazdy. Tak więc z uszkodzonym zawieszeniem czy kołom należy jak najszybciej udać się do warsztatu – podobnie należy postąpić w przypadku uszkodzenia przedniej szyby.
W zimie warto co jakiś czas, zwłaszcza przy utrzymujących się ujemnych temperaturach, sprawdzać stan naładowania akumulatora. Gdy barwa wskaźnika będzie czarna, to trzeba go doładować, natomiast biała lub żółta będzie oznaczać, że konieczna będzie jego wymiana. Zielona oznacza prawidłowy stan.
W przypadku zamarznięcia zamkna można użyć odmrażacza. Jednak jego częste stosowanie może uszkodzić mechanizm. O wiele lepiej jest więc zapobiegać dostaniu się wody do zamków, poprzez użycie specjalnego smaru. Natomiast uszczelki nie będą przemarzać do drzwi, gdy spryska się je silikonem w sprayu.
Z kolei zamarznięty płyn do szyb trzeba odmrozić. Najprościej byłoby postawić auto w ciepły garażu, by płyn sam się roztopił. Można także dodać do zbiorniczka zimowego płynu, by się przy odmarzaniu wymieszał z tym letnim. Problematycznym, ale jednym z pomysłów, jest także demontaż zbiorniczka, choć należy pamiętać, że zamarznięty płyn dalej będzie znajdować się w przewodach.
Wiele przydatnych informacji na podobny temat znajdziesz w naszym poradniku Jak przygotować samochód do sezonu zimowego? Ważne porady dla kierowców.
Assistance na zimę – w czym może pomóc?
Ubezpieczeniem, które będzie najlepszym wsparciem, kiedy dojdzie do usterki czy awarii samochodu zimą, jest assistance. Zapewnia ono wiele świadczeń, a ich liczba i limity zależą od wybranego wariantu ochrony – zazwyczaj ubezpieczyciele oferują kilka różnych opcji do wyboru.
W ramach assistance ubezpieczony może liczyć na:
- holowanie samochodu,
- pomoc przy wymianie koła,
- pojazd zastępczy,
- naprawa auta na miejscu,
- transport osób,
- pomoc przy zamarznięciu paliwa.
To przykładowe usługi, które mogą być najbardziej przydatne, gdy pojawi się zimowa usterka lub inny problem z samochodem o tej porze roku. Oferta świadczeń w najbardziej rozbudowanych wariantach assistance jest o wiele dłuższa – przeczytasz o tym w poradniku Czym jest ubezpieczenie assistance all risk?
Lista usług assistance zależy zarówno od wybranego wariantu ubezpieczenia, jak i oferty konkretnego towarzystwa ubezpieczeniowego!
Autocasco a typowe zimowe usterki – czy ochrona zadziała?
Ubezpieczenie AC chroni przed stratą finansową, gdy dojdzie do uszkodzenia, zniszczenia lub kradzieży ubezpieczonego pojazdu. Czy w ramach pojęcia uszkodzeń mieszczą się także popularne zimowe usterki problemy z samochodem? To zależy…
Ubezpieczyciele wskazują w ogólnych warunkach ubezpieczeń, że ochrona autocasco nie zadziała, gdy szkoda powstała w wyniku eksploatacji pojazdu. Na przykład Generali w wyłączeniach odpowiedzialności zaznacza, że ochroną nie są objęte między innymi szkody:
- eksploatacyjne – związane ze zużyciem, korozją, utlenieniem, zawilgoceniem, zapleśnieniem czy oddziaływaniem normalnych warunków atmosferycznych;
- polegające na awarii, czyli niespodziewanym i nagłym zdarzeniu, które wynika z przyczyn wewnętrznych pojazdu.
Oznacza to, że za rozładowany akumulator, zniszczone uszczelki czy problemy z układem paliwowym w dieslach ubezpieczyciel z AC nie wypłaci odszkodowania. Co innego w przypadku uszkodzenia szyby podczas jazdy – ubezpieczyciele oferują nawet osobne ubezpieczenie szyb!
W ramach AC można także ubiegać się o odszkodowanie za uszkodzone zawieszenie czy koła po wjechaniu w dziurę. Warto jednak w takiej sytuacji zgłosić się z roszczeniem do zarządcy drogi, który nie zadbał o odpowiedni stan drogi – szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w poradniku Jak ubiegać się o rekompensatę za uszkodzenie koła na dziurze w jezdni?
Jeśli chcesz zgłosić drobną szkodę z autocasco, to najpierw sprawdź, czy w warunkach Twojego ubezpieczenia nie ma wpisanej minimalnej wartości szkody!
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zimowe usterki samochodu
Największym problemem w zimie w naszej strefie klimatycznej są wahania temperatur między wartościami dodatnimi a ujemnymi. Przy dużej wilgotności woda dostaje się w najmniejsze szczeliny i zamarza, przez co może uszkodzić mechanizmy auta. Z drugiej strony proces ten zachodzi również na nawierzchniach dróg, co powoduje, że pojawiają się na nich dziury oraz kamyczki, które mogą uszkodzić szyby i karoserię, gdy wystrzelą spod koła innego pojazdu.
Typowe zimowe usterki związane są z wjechaniem w dziurę w jezdni lub ośnieżony krawężnik (uszkodzone zawieszenie, koło), rozładowaniem akumulatora, uszkodzeniem karoserii i szyby przez kamyczki wystrzelone spod kół innego pojazdu, zamarznięty zamek, problemy z uszczelkami i zamarzniętym płynem do spryskiwaczy (gdy pozostał ten letni).
Przydatna może być pomoc w ramach ubezpieczenia assistance, na przykład holowanie pojazdu, wsparcie w wymianie koła czy przy zamarznięciu paliwa. Z kolei dzięki autocasco można naprawić uszkodzone koło lub zawieszenie po wjechaniu w dziurę, choć warto w takim przypadku ubiegać się o odszkodowanie od zarządcy drogi. Warto także wykupić ubezpieczenie szyb lub naprawić ją w ramach ubezpieczenia AC, jeśli minimalna wartość szkody na to pozwala.
- Wilgoć, zmienne temperatury (od ujemnych do dodatnich), śnieg mogą negatywnie wpłynąć na stan samochodu zimą.
- Typowe zimowe usterki związane są z uszkodzeniem zawieszenia i koła po wjeździe w dziurę lub zasypany śniegiem krawężnik, rozładowaniem akumulatora i czy uszkodzeniem nadwozia przez kamyki i sól.
- W dieslach może pojawić się problem z układem paliwowym przy bardzo niskich temperaturach.
- Zimą dochodzi także do uszkodzenia uszczelek, zamarznięcia zamków w drzwiach, zablokowania hamulca ręcznego czy zamarznięcia płynu do spryskiwaczy, gdy nie został zmieniony na zimowy.
- W przypadku poważnej usterki zawieszenia i koła należy jak najszybciej udać się do warsztatu.
- Zimą warto sprawdzać stan akumulatora, nasmarować zamek i użyć silikonu do uszczelek, by nie przymarzały do drzwi.
- Assistance będzie pomocnym wsparciem w przypadku zimowych usterek.
- Z AC można otrzymać odszkodowanie, gdy dojdzie do uszkodzenia szyby lub zawieszenia i koła po wjechaniu w dziurę.
Dołącz do dyskusji