Ile kosztuje ubezpieczenie motocykla?

Tak jak każdy pojazd mechaniczny w Polsce, również motocykl musi zostać ubezpieczony. Czy koszt jego OC jest podobny do ceny ubezpieczenia samochodu? Czy składki oblicza się w taki sam sposób? Od czego zależy ich wysokość? Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące ubezpieczenia jednośladu znajdziesz w artykule. Sprawdź, czy OC Twojego motocykla może być tańsze!

Ile kosztuje ubezpieczenie OC motocykla?

Kupujesz swój pierwszy motocykl? A może już od lat jeździsz wyłącznie jednośladem albo często przesiadasz się z czterech kółek na dwa? W każdym przypadku musisz oczywiście mieć ubezpieczenie OC, które jest obowiązkowe dla wszystkich posiadaczy pojazdów mechanicznych, o czym mówią przepisy Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

We wspomnianym dokumencie określony został również zakres obowiązkowej ochrony odpowiedzialności cywilnej, co oznacza, że nieważne kto i gdzie kupuje OC, zawsze będzie objęty dokładnie takimi samymi regułami. Nie znaczy to jednak, że każdy motocyklista czy kierowca poniosą takie same koszty ubezpieczenia – wręcz przeciwnie, wysokości składek dla poszczególnych osób mogą się od siebie znacząco różnić.

Do przyczyn powstawania tych różnic dojdziemy za chwilę – najpierw spójrzmy na średnie ceny OC obliczane przez użytkowników porównywarki Mubi w ostatnich miesiącach zarówno dla aut, jak i dla motocykli. Czy koszty ubezpieczenia samochodu i jednośladu są porównywalne?

średnie ceny oc motocykla vs ceny oc samochodu

O ile ceny ubezpieczenia samochodów od miesięcy utrzymują się na stałym poziomie, o tyle w przypadku OC motocykla dochodziło w tym czasie do sporych zmian. Warto jednak podkreślić, że za każdym razem ubezpieczenie jednośladu było tańsze od średnich kosztów ubezpieczenia auta. W sierpniu różnica między nimi wyniosła 137 zł, a wcześniej bywała nawet większa.

UWAGA!

Już za dzień przerwy w ubezpieczeniu OC właścicielowi pojazdu grozi kara pieniężna nakładana przez UFG. W przypadku motocykli wynosi ona w 2021 roku 190 zł (za brak OC do 3 dni), 470 zł (za brak OC od 4 do 14 dni) lub 930 zł (za brak OC powyżej 14 dni).

Co wpływa na koszt ubezpieczenia motocykla?

W sierpniu za OC motocykla trzeba było zapłacić średnio 635 zł. Skąd wzięła się ta cena? Podobnie jak w przypadku właścicieli samochodów, również przy obliczaniu składek dla motocyklistów ubezpieczyciele biorą pod uwagę różnego rodzaju czynniki. Możemy je podzielić na te:

  • dotyczące motocykla, czyli m.in. rodzaj, markę i model, pojemność silnika, wiek motocykla, jego przebieg i przeznaczenie;
  • dotyczące motocyklisty, czyli m.in. jego wiek, miejsce zamieszkania, stan cywilny i dotychczasową historię ubezpieczenia.

Uwzględniając te wszystkie zmienne, ubezpieczyciele są w stanie oszacować ryzyko ubezpieczeniowe stwarzane przez danego klienta. Innymi słowy, mogą ocenić, czy prawdopodobieństwo spowodowania przez niego wypadku, a przez to konieczności wypłaty odszkodowania poszkodowanemu, będzie wysokie. Jeśli tak, stawka ubezpieczenia wzrośnie. Jeśli nie, koszt OC będzie niższy.

Jak to wygląda w praktyce? Spójrzmy na dziesiątkę motocyklistów, którzy w sierpniu obliczyli za pomocą kalkulatora na mubi.pl najtańsze OC dla swoich maszyn.

MotocyklDane motocyklistyNajniższa cena OC
Piaggio NRG Power 50 DT (pojemność silnika – 49 cm3), skuter41-letni mężczyzna z powiatu oławskiego100 zł
Router Grande (pojemność silnika – 49 cm3), skuter59-letni mężczyzna z Jędrzejowa100 zł
Junak 121 (pojemność silnika – 124 cm3), motocykl szosowy48-letnia kobieta z Łodzi100 zł
Router Bassa (pojemność silnika – 49 cm3), skuter45-letnia kobieta z Góry Kalwarii100 zł
Sym Mio (pojemność silnika – 49 cm3), skuter45-letnia kobieta z powiatu nowotarskiego100 zł
Baotian BT49QT-9 Speedy (pojemność silnika: 49 cm3), skuter47-letni mężczyzna z powiatu przeworskiego100 zł
Yamaha YZF R 125 (pojemność silnika – 125 cm3), motocykl sportowy47-letni mężczyzna ze Ślesina100 zł
Zipp Raven 250 (pojemność silnika – 233 cm3), cruiser46-letnia kobieta z Wrocławia100 zł
Yamaha YZ 125 LC, (pojemność silnika – 124 cm3), cross29-letni mężczyzna z powiatu lubelskiego100 zł
Honda SFX 50 (pojemność silnika – 49 cm3), skuter54-letni mężczyzna z powiatu nowosądeckiego100 zł
Dane na podstawie kalkulacji przeprowadzonych przez użytkowników porównywarki Mubi [sierpień 2021]

Z otrzymanych kalkulacji wynika, że na najtańsze OC motocykla w wysokości zaledwie 100 zł mogli liczyć głównie doświadczeni motocykliści z niewielkich miejscowości lub małych miast. Zdarzają się jednak wyjątki, jak jedyny na liście mężczyzna w wieku poniżej 30 lat lub dwie kobiety pochodzące z Łodzi i Wrocławia. Jak to możliwe, że w ich przypadku obliczono tak niskie składki?

Trzeba pamiętać, że poza już wymienionymi, cenę OC mogą obniżyć również inne czynniki. Choćby posiadane zniżki za bezszkodową jazdę, które ubezpieczyciele często pozwalają przenieść z samochodu na motocykl, czy fakt dopisania do dowodu rejestracyjnego starszego współwłaściciela pojazdu. Dzięki temu tanie ubezpieczenie mogą znaleźć nawet osoby w wieku 18-25 lat, które średnio płacą zdecydowanie więcej – w sierpniu aż 1180 zł!

Ekspert Mubi radzi

O ile większość firm ubezpieczeniowych bez problemu przenosi zniżki uzyskane przez kierowców samochodów na ubezpieczane przez nich motocykle, o tyle problem może pojawić się przy próbie ich przeniesienia w drugą stronę. W tym zakresie polityka towarzystw ubezpieczeniowych jest różna – niektórzy ubezpieczyciele w ogóle nie wyrażają na to zgody, inni ograniczają się do określonego typu motocykli (np. tylko tych z silnikami o pojemności powyżej 125 cm3). Warto sprawdzić, jakie podejście do tematu ma Twój ubezpieczyciel, bo dzięki zniżkom można zaoszczędzić na OC nawet kilkadziesiąt procent.

OC cruisera, skutera, motocykla turystycznego i innych

Jak można było zobaczyć po zestawieniu motocyklistów z najniższymi składkami OC w sierpniu, ubezpieczyciele patrzą przy ich obliczaniu nie tylko na markę i model danej maszyny, ale również jej rodzaj. Jakiego typu motocykle możemy wyróżnić przy ubezpieczaniu?

  • Skutery – najmniejsze jednoślady o niewielkiej pojemności silnika, często używane w miastach i przez młodych ludzi.
  • Chopper/cruiser – słynące bardziej z wygody i przyjemności z jazdy niż z prędkości potężne maszyny, które wybierają raczej doświadczeni motocykliści.
  • Cross/enduro – motocykle przeznaczone głównie do jazdy offroadowej.
  • Sportowe – motocykle przystosowane do osiągania jak największych prędkości.
  • Turystyczne – stworzone z myślą o długich dystansach motocykle dostosowane do potrzeb podróżujących.

Dodatkowo możemy dodać jeszcze niemieszczące się w innych kategoriach motocykle szosowe mieszanych typów z silnikami o pojemności do 250 cm3 lub większymi oraz motorowery. Ze względu na różne parametry i przeznaczenie poszczególnych jednośladów, a nawet ich typowych użytkowników, nie może dziwić, że średni koszt ubezpieczenia OC dla każdego rodzaju jest inny. Które motocykle okazały się pod tym względem najtańsze?

Rodzaj motocyklaŚrednia cena OC
Motocykle turystyczne464 zł
Chopper/cruiser489 zł
Skutery577 zł
Motocykle szosowe od 250 cm3606 zł
Cross/enduro640 zł
Motocykle szosowe do 250 cm3675 zł
Motocykle sportowe776 zł
Motorowery795 zł
Dane na podstawie kalkulacji przeprowadzonych przez użytkowników porównywarki Mubi [sierpień 2021]

Najkorzystniej w sierpniu można było ubezpieczyć motocykle turystyczne oraz choppery/cruisery – odpowiednio za 464 zł i 489 zł, czyli o 150-170 zł mniej od średniej wyliczonej dla wszystkich jednośladów. Nie są to niespodziewane wyniki, ponieważ obydwa rodzaje motocykli to pojazdy, które kojarzą się nie z brawurą i ogromnymi prędkościami, lecz z bezpieczną jazdą, w dodatku najczęściej ubezpieczają je doświadczone za kierownicą osoby. Ale co dalej?

Zaskakujący może być fakt, że najdroższe średnie OC obliczono na motorowery (795 zł), ale da się to wytłumaczyć. Tego typu jednośladami jeżdżą wszak zwykle bardzo młode osoby, często bez jakichkolwiek wcześniejszych doświadczeń na drogach. W ich przypadku ryzyko ubezpieczeniowe jest znacznie większe, co przekłada się na koszty ochrony. 

Niewiele mniej na OC musieli też wydać właściciele motocykli sportowych (776 zł), co już łatwiej zrozumieć. W końcu mowa o pojazdach stworzonych do szybkiej jazdy i potrafiących rozwijać zawrotne prędkości, a przez to bardziej narażonych na wypadki.

Nie tylko OC – ile kosztuje AC i inne ubezpieczenia dla motocykla?

O ile OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym, którego zakup to konieczność, o tyle w przypadku innego rodzaju polis właściciele jednośladów mają już pełną dowolność. Za dodatkową ochronę w postaci ubezpieczenia AC motocykla czy assistance motocyklowego trzeba jednak dodatkowo zapłacić. Ile?

Sprawdźmy to na przykładzie 41-letniego Krzysztofa z Bielska Podlaskiego, który prawo jazdy kategorii A ma od 2010 roku i do tej pory nie spowodował żadnej szkody. Krzysztof jest właścicielem motocykla z 2016 roku i szczególnie zależy mu na pełnej ochronie autocasco. Ile wydałby na pakiet OC + AC dla różnego rodzaju jednośladów?

Parametry motocyklaRodzaj motocyklaUbezpieczycielCena pakietu OC + AC + Assistance
Vespa Primavera Touring (pojemność silnika – 124 cm3)SkuterBeesafe667 zł
BMW F 800 GT (pojemność silnika – 798 cm3)SzosowyBeesafe1480 zł
Suzuki GSX-R (pojemność silnika – 750 cm3)SportowyBeesafe2063 zł
Honda ST 1300 (pojemność silnika – 1261 cm3)TurystycznyBeesafe2149 zł
Triumph Tiger Explorer 1200 (pojemność silnika – 1215 cm3)EnduroBeesafe2311 zł
Harley-Davidson Dyna Low Rider S (pojemność silnika – 1801 cm3)ChopperBeesafe2471 zł
Obliczenia wykonane w kalkulatorze Mubi (07.09.2021)

W zależności od rodzaju motocykla i jego wartości, pakiet z AC i assistance kosztowałby Krzysztofa od niecałych 700 zł do prawie 2500 zł! Najkorzystniejsze byłoby ubezpieczenie skutera Vespa, z kolei najwięcej trzeba by zapłacić za pełną ochronę Harleya-Davidsona z ogromnym silnikiem o pojemności 1,8 l.

Co ciekawe, niezależnie od motocykla i ceny pakietu, ubezpieczyciel oferował dokładnie takie same warunki autocasco i assistance.

Zakres ubezpieczenia AC:

  • zdarzenia objęte ochroną – kradzież, szkoda całkowita, szkoda częściowa;
  • sposób likwidacji szkody – ASO;
  • naprawa na częściach – oryginalnych;
  • udział własny – 500 zł w szkodach wypadkowych i przy kradzieży;
  • amortyzacja części – 0%;
  • zakres terytorialny – Europa;
  • minimalna wysokość szkody – 500 zł.

Zakres ubezpieczenia assistance:

  • pomoc w razie awarii, wypadku lub kradzieży;
  • zakres terytorialny – Europa;
  • limit holowania – 200 km;
  • pojazd zastępczy – tak;
  • franszyza kilometrowa – nie;
  • naprawa na miejscu zdarzenia – tak;
  • pomoc serwisowa – dostarczenie paliwa, wymiana koła, uruchomienie pojazdu przy awarii akumulatora.

Widać zatem, że choć pakiet dodatkowych ubezpieczeń motocykla oznacza znacząco większy wydatek w porównaniu z kosztem samej polisy OC, kupując go, właściciel jednośladu zyskuje kompleksową ochronę swojego pojazdu. Niestety, nie wszyscy mogą na nią liczyć – ubezpieczyciele nie są skłonni oferować AC dla motocykli liczących sobie więcej niż 10 lat. Skorzystaj z kalkulatora OC AC na mubi.pl, a dowiesz się, ile może kosztować Twoje ubezpieczenie!

FAQ – najczęściej zadawane pytania o koszt ubezpieczenia motocykla

Od czego zależy cena OC motocykla?
Wysokość składki jest obliczana na podstawie parametrów motocykla oraz cech jego właściciela. Znaczenie mają rodzaj jednośladu, marka i model czy pojemność silnika, ale bardzo ważne są także wiek i doświadczenie motocyklisty, a nawet jego miejsce zamieszkania czy stan cywilny. Przy uwzględnieniu tych i innych czynników, obliczane jest ryzyko ubezpieczeniowe, a wraz z nim cena OC.
Które motocykle mają najtańsze OC?
Najniższe średnie składki oblicza się dla motocykli turystycznych i chopperów/cruiserów. Mimo swoich dużych rozmiarów, są to maszyny kojarzące się raczej z wolniejszą i spokojną jazdą, a także ubezpieczane przez bardziej doświadczonych motocyklistów. Dzięki temu składki OC dla ich właścicieli są mniejsze, niż w przypadku choćby szybkich motocykli sportowych.
Czy dla motocykla można kupić ubezpieczenie AC?
Tak, ale nie wszyscy ubezpieczyciele mają je w swojej ofercie. Propozycji ubezpieczenia autocasco nie otrzymają również właściciele jednośladów liczących sobie powyżej 10 lat. W pozostałych przypadkach trzeba się liczyć ze sporymi kosztami – pakiet OC + AC dla motocykla może kosztować nawet 2000 zł.
PODSUMOWANIE
  • Średnia cena OC motocykla jest o ok. 150 zł niższa od kosztów ubezpieczenia samochodu.
  • W sierpniu średni koszt OC motocyklowego wyniósł 635 zł.
  • Na wysokość składki ubezpieczeniowej wpływają parametry motocykla i cechy jego właściciela.
  • Najtańsze OC w wysokości 100 zł oferowano przeważnie doświadczonym motocyklistom zamieszkałym w niewielkich miejscowościach.
  • Najmniej, bo poniżej 500 zł, płacili średnio za ubezpieczenie OC właściciele motocykli turystycznych i chopperów/cruiserów.
  • Najdroższe w ubezpieczeniu okazały się motocykle sportowe i motorowery.
  • Cena pakietu ubezpieczeń motocykla z pełnym AC zależy w dużej mierze od wartości motocykla i może wynieść od ok. 700 zł w przypadku skutera, do niemal 2500 zł dla drogiego choppera.

Źródła:

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf

Oceń artykuł:
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


Skomentuj jako pierwszy!