Ile kosztuje ubezpieczenie motocykla?
Tak jak każdy pojazd mechaniczny w Polsce, również motocykl musi zostać ubezpieczony. Czy koszt jego OC jest podobny do ceny ubezpieczenia samochodu? Czy składki oblicza się w taki sam sposób? Od czego zależy ich wysokość? Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące ubezpieczenia jednośladu znajdziesz w artykule. Sprawdź, czy OC Twojego motocykla może być tańsze!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czy ubezpieczenie OC motocykla jest obowiązkowe?
- Czy ubezpieczenie motocykla jest tańsze niż samochodu?
- Od czego zależy cena OC motocykla?
- Jak rodzaj motocykla wpływa na koszt OC?
- Gdzie można kupić ubezpieczenie OC motocykla?
- Ile kosztuje pakiet ubezpieczeń dla motocykla?
- Ile kosztuje ubezpieczenie motocykla bez zniżek?
Czy ubezpieczenie OC motocykla jest obowiązkowe?
W Polsce według prawa każdy właściciel pojazdu mechanicznego ma obowiązek posiadać aktualne ubezpieczenie OC. Dotyczy to także jednośladów, mimo że korzysta się z nich jedynie przez daną część roku. Za brak ochrony OC grożą surowe kary nałożone przez UFG. Dotyczy to nawet jednodniowej przerwy w ubezpieczeniu.
Przeczytaj też: Kara za brak OC 2025 – jak uniknąć i napisać odwołanie?
Ubezpieczenie OC gwarantuje ochronę przed finansowymi skutkami szkód, które wyrządzisz. Dotyczy to zarówno uszkodzeń w mieniu, jak i osobowych. Jeśli spowodujesz kolizję lub wypadek, w którym zniszczysz inny pojazd, budynek, ogrodzenie lub, co gorsze, ucierpi na tym jakaś osoba, nie musisz martwić się tym, kto pokryje te szkody.
Ile kosztuje ubezpieczenie OC motocykla?
Kupujesz swój pierwszy motocykl? A może już od lat jeździsz wyłącznie jednośladem albo często przesiadasz się z czterech kółek na dwa? W każdym przypadku musisz oczywiście mieć ubezpieczenie OC, które jest obowiązkowe dla wszystkich posiadaczy pojazdów mechanicznych, o czym mówią przepisy Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.
We wspomnianym dokumencie określony został również zakres obowiązkowej ochrony odpowiedzialności cywilnej, co oznacza, że nieważne kto i gdzie kupuje OC, zawsze będzie objęty dokładnie takimi samymi regułami. Nie znaczy to jednak, że każdy motocyklista czy kierowca poniosą takie same koszty ubezpieczenia – wręcz przeciwnie, wysokości składek dla poszczególnych osób mogą się od siebie znacząco różnić.
Do przyczyn powstawania tych różnic dojdziemy za chwilę – najpierw spójrzmy na średnie ceny OC obliczane przez użytkowników porównywarki Mubi w ostatnich miesiącach zarówno dla aut, jak i dla motocykli. Czy koszty ubezpieczenia samochodu i jednośladu są porównywalne?
Miesiąc | Średnia cena OC samochodu | Średnia cena OC motocykla |
---|---|---|
luty 2025 | 851 zł | 249 zł |
styczeń 2025 | 851 zł | 258 zł |
grudzień 2024 | 838 zł | 255 zł |
listopad 2024 | 864 zł | 302 zł |
październik 2024 | 847 zł | 278 zł |
wrzesień 2024 | 852 zł | 285 zł |
sierpień 2024 | 847 zł | 293 zł |
lipiec 2024 | 826 zł | 368 zł |
czerwiec 2024 | 790 zł | 367 zł |
maj 2024 | 780 zł | 358 zł |
kwiecień 2024 | 775 zł | 320 zł |
marzec 2024 | 758 zł | 293 zł |
OC motocykla i samochodu utrzymuje się mniej więcej na stałym poziomie. Warto jednak podkreślić, że za każdym razem ubezpieczenie jednośladu było tańsze od średnich kosztów ubezpieczenia auta. W lutym 2025 roku różnica między nimi wyniosła aż 602 zł!
Już za dzień przerwy w ubezpieczeniu OC właścicielowi pojazdu grozi kara pieniężna nakładana przez UFG. W przypadku motocykli wynosi ona od 1 stycznia 2025 roku 310 zł (za brak OC do 3 dni), 780 zł (za brak OC od 4 do 14 dni) lub 1560 zł (za brak OC powyżej 14 dni).
Co wpływa na koszt ubezpieczenia motocykla?
W lutym 2025 roku za OC motocykla trzeba było zapłacić średnio 249 zł. Skąd wzięła się ta cena? Podobnie jak w przypadku właścicieli samochodów, również przy obliczaniu składek dla motocyklistów ubezpieczyciele biorą pod uwagę różnego rodzaju czynniki. Możemy je podzielić na te:
- dotyczące motocykla, czyli m.in. rodzaj, markę i model, pojemność silnika, wiek motocykla, jego przebieg i przeznaczenie,
- dotyczące motocyklisty, czyli m.in. jego wiek, miejsce zamieszkania, stan cywilny i dotychczasową historię ubezpieczenia.
Uwzględniając te wszystkie zmienne, ubezpieczyciele są w stanie oszacować ryzyko ubezpieczeniowe stwarzane przez danego klienta. Innymi słowy, mogą ocenić, czy prawdopodobieństwo spowodowania przez niego wypadku, a przez to konieczności wypłaty odszkodowania poszkodowanemu, będzie wysokie. Jeśli tak, stawka ubezpieczenia wzrośnie. Jeśli nie, koszt OC będzie niższy.
Jak to wygląda w praktyce? Spójrzmy na dziesiątkę motocyklistów, którzy w lutym obliczyli za pomocą kalkulatora na mubi.pl najtańsze OC dla swoich maszyn.
Motocykl | Dane motocyklisty | Najniższa cena OC |
---|---|---|
Benelli Leoncino 800 Trail (754 cm3), motocykl szosowy | 31-letni mężczyzna z Chrzanowa | 100 zł |
Romet Zetka (49 cm3), motorower | 43-letnia kobieta z powiatu cieszyńskiego | 100 zł |
Junak 904 (49 cm3), motorower | 41-letni mężczyzna z Żywca | 100 zł |
Romet RXL 4T (49 cm3), skuter | 41-letni mężczyzna z Olszyny | 100 zł |
Piaggio/Vespa LX50 (49 cm3), skuter | 38-letni mężczyzna z Janikowa | 100 zł |
Romet 727 (49 cm3), skuter | 38-letni mężczyzna z Narola | 100 zł |
Yamaha DT 125 R (125 cm3), cross/enduro | 37-letni mężczyzna z Karpacza | 100 zł |
Router A500 (49 cm3), motorower | 42-letnia kobieta z Orzesza | 100 zł |
Derbi Senda SM (49 cm3), cross/enduro | 37-letni mężczyzna z powiatu gostyńskiego | 100 zł |
Jawa Mofa 215 A 2 Speedy (48 cm3), motorower | 37-letni mężczyzna z powiatu kutnowskiego | 100 zł |
Z otrzymanych kalkulacji wynika, że na najtańsze OC motocykla w wysokości zaledwie 100 zł mogli liczyć głównie doświadczeni motocykliści z niewielkich miejscowości lub małych miast. Zdarzają się jednak wyjątki, jak motocykliści pochodzący z Warszawy czy Wrocławia. Jak to możliwe, że w ich przypadku obliczono tak niskie składki?
Trzeba pamiętać, że poza już wymienionymi, cenę OC mogą obniżyć również inne czynniki. Choćby posiadane zniżki za bezszkodową jazdę, które ubezpieczyciele często pozwalają przenieść z samochodu na motocykl, czy fakt dopisania do dowodu rejestracyjnego starszego współwłaściciela pojazdu. Dzięki temu tanie ubezpieczenie mogą znaleźć nawet osoby w wieku 18-25 lat, które średnio płacą zdecydowanie więcej – w lutym 370 zł!
Ekspert Mubi radzi:
OC cruisera, skutera, motocykla turystycznego i innych
Jak można było zobaczyć po zestawieniu motocyklistów z najniższymi składkami OC w styczniu, ubezpieczyciele patrzą przy ich obliczaniu nie tylko na markę i model danej maszyny, ale również jej rodzaj. Jakiego typu motocykle możemy wyróżnić przy ubezpieczaniu?
- Skutery – najmniejsze jednoślady o niewielkiej pojemności silnika, często używane w miastach i przez młodych ludzi.
- Chopper/cruiser – słynące bardziej z wygody i przyjemności z jazdy niż z prędkości potężne maszyny, które wybierają raczej doświadczeni motocykliści.
- Cross/enduro – motocykle przeznaczone głównie do jazdy offroadowej.
- Sportowe – motocykle przystosowane do osiągania jak największych prędkości.
- Turystyczne – stworzone z myślą o długich dystansach motocykle dostosowane do potrzeb podróżujących.
Dodatkowo możemy dodać jeszcze niemieszczące się w innych kategoriach motocykle szosowe mieszanych typów z silnikami o pojemności do 250 cm3 lub większymi oraz motorowery. Ze względu na różne parametry i przeznaczenie poszczególnych jednośladów, a nawet ich typowych użytkowników, nie może dziwić, że średni koszt ubezpieczenia OC dla każdego rodzaju jest inny. Które motocykle okazały się pod tym względem najtańsze?
Rodzaj motocykla | Średnia cena OC |
---|---|
Chopper/cruiser | 196 zł |
Trzykołowce | 209 zł |
Motocykle szosowe do 250 cm3 | 225 zł |
Skutery | 240 zł |
Cross/enduro | 240 zł |
Motocykle turystyczne | 247 zł |
Motocykle szosowe od 250 cm3 | 257 zł |
Motorowery | 282 zł |
Motocykle sportowe | 285 zł |
Najkorzystniej w lutym można było ubezpieczyć choppery/cruisery, trójkołowce i motocykle szosowe do 250 cm3 – odpowiednio za 196, 209 i 225 zł, czyli o 53, 49 i 24 zł mniej od średniej wyliczonej dla wszystkich jednośladów. Nie są to niespodziewane wyniki, ponieważ obydwa rodzaje motocykli to pojazdy, które kojarzą się nie z brawurą i ogromnymi prędkościami, lecz z bezpieczną jazdą, w dodatku najczęściej ubezpieczają je doświadczone za kierownicą osoby. Ale co dalej?
Zaskakujący może być fakt, że najdroższe średnie OC obliczono na motocykle sportowe (285 zł), ale da się to wytłumaczyć. Tego typu jednośladami jeżdżą wszak zwykle bardzo młode osoby, często bez jakichkolwiek wcześniejszych doświadczeń na drogach. W ich przypadku ryzyko ubezpieczeniowe jest znacznie większe, co przekłada się na koszty ochrony.
Niewiele mniej na OC musieli też wydać właściciele motorowerów (282 zł), co już łatwiej zrozumieć. W końcu mowa o pojazdach stworzonych do szybkiej jazdy i potrafiących rozwijać zawrotne prędkości, a przez to bardziej narażonych na wypadki.
Gdzie można kupić ubezpieczenie OC motocykla?
Ubezpieczenie dla swojego jednośladu możesz kupić u agenta stacjonarnie lub przez internet za pomocą porównywarki OC czy bezpośrednio na stronie towarzystw. Zanim sfinalizujesz zakup, sprawdź oferty w różnych miejscach i od różnych towarzystw ubezpieczeniowych. Nie skupiaj się wyłącznie na jednej firmie i jedynie na ofercie odnowienia. Jeśli porównasz ze sobą kilka ofert być może uda Ci się sporo zaoszczędzić lub rozszerzyć zakres ubezpieczenia o ciekawe formy ochrony.
Jeśli chcesz porównać ze sobą oferty od kilku towarzystw ubezpieczeniowych z różnymi zakresami, dobrym rozwiązaniem będzie dla Ciebie kalkulator OC dostępny na mubi.pl. Znajdziesz w nim wiele ciekawych ofert od różnych firm. Będziesz mógł poznać cenę zarówno samego OC, jak i pakietu ubezpieczeń. Co najważniejsze, możesz to zrobić o każdej porze. Jeśli zainteresują Cię jakieś oferty, możesz je zapisać, a jeśli zdecydujesz się na zakup którejś z nich, dokonujesz finalizacji przez internet. Wszystkie dokumenty otrzymujesz drogą elektroniczną, wykonujesz przelew za polisę i cały rok cieszysz się ubezpieczeniem.
Nie tylko OC – ile kosztuje AC i inne ubezpieczenia dla motocykla?
O ile OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym, którego zakup to konieczność, o tyle w przypadku innego rodzaju polis właściciele jednośladów mają już pełną dowolność. Za dodatkową ochronę w postaci ubezpieczenia AC motocykla czy assistance motocyklowego trzeba jednak dodatkowo zapłacić. Ile?
Sprawdźmy to na przykładzie 41-letniego Krzysztofa z Bielska Podlaskiego, który prawo jazdy kategorii A ma od 2010 roku i do tej pory nie spowodował żadnej szkody. Krzysztof jest właścicielem motocykla z 2016 roku i szczególnie zależy mu na pełnej ochronie autocasco. Ile wydałby na pakiet OC + AC dla różnego rodzaju jednośladów?
Parametry motocykla | Rodzaj motocykla | Ubezpieczyciel | Cena pakietu OC + AC + Assistance |
---|---|---|---|
Vespa Primavera Touring (pojemność silnika – 124 cm3) | Skuter | Beesafe | 615,21 zł |
BMW F 800 GT (pojemność silnika – 798 cm3) | Szosowy | Beesafe | 924,18 zł |
Triumph Tiger Explorer 1200 (pojemność silnika – 1215 cm3) | Enduro | Beesafe | 1294,05 zł |
Honda ST 1300 (pojemność silnika – 1261 cm3) | Turystyczny | Beesafe | 1278,21 zł |
Suzuki GSX-R (pojemność silnika – 750 cm3) | Sportowy | Beesafe | 1301,11 zł |
Harley-Davidson Dyna Low Rider S (pojemność silnika – 1801 cm3) | Chopper | Beesafe | 1606,33 zł |
W zależności od rodzaju motocykla i jego wartości, pakiet z AC i assistance kosztowałby Krzysztofa od około 600 zł do ponad 1600 zł! Najkorzystniejsze byłoby ubezpieczenie skutera, z kolei najwięcej trzeba by zapłacić za pełną ochronę Harleya-Davidsona z ogromnym silnikiem o pojemności 1,8 l.
Co ciekawe, niezależnie od motocykla i ceny pakietu ubezpieczyciel, który pojawił się w zestawieniu (Beesafe), oferował dokładnie takie same warunki autocasco i assistance.
Zakres ubezpieczenia AC:
- zdarzenia objęte ochroną – kradzież, szkoda całkowita, szkoda częściowa,
- sposób likwidacji szkody – ASO,
- naprawa na częściach – oryginalnych,
- udział własny – 500 zł w szkodach wypadkowych i przy kradzieży,
- amortyzacja części – 0%,
- zakres terytorialny – Europa,
- minimalna wysokość szkody – 500 zł.
Zakres ubezpieczenia assistance:
- pomoc w wypadku, awarii i kradzieży,
- zakres terytorialny – Europa,
- limit holowania – 200 km,
- pojazd zastępczy – tak,
- franszyza kilometrowa – nie,
- naprawa na miejscu zdarzenia – tak,
- pomoc serwisowa – tak.
Widać zatem, że choć pakiet dodatkowych ubezpieczeń motocykla oznacza znacząco większy wydatek w porównaniu z kosztem samej polisy OC, kupując go, właściciel jednośladu zyskuje kompleksową ochronę swojego pojazdu. Ubezpieczyciele są skłonni oferować AC dla motocykli mających nawet więcej niż 10 lat. Skorzystaj z kalkulatora OC AC na mubi.pl, a dowiesz się, ile może kosztować Twoje ubezpieczenie!
Ile kosztuje ubezpieczenie motocykla bez zniżek?
Niestety ci, którzy nie posiadają żadnych zniżek, muszą się liczyć z tym, że ich składka za ubezpieczenie OC może być wyższa. Dotyczy to zarówno ochrony samochodu, jak i motocykla.
Ile mogą wynieść składki za ubezpieczenie OC jednośladu dla tych, którzy nie mają historii ubezpieczenia? Sprawdzimy to na przykładzie 30-letniego Wojtka, który kupił na siebie swój pierwszy motocykl. To BMW F 800 R z 2014 roku o pojemności 798 cm3. Wojtek mieszka w Olsztynie i posiada prawo jazdy od 10 lat.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Zakres polisy | Cena polisy w przypadku braku zniżek | Cena polisy w przypadku pełnych zniżek |
---|---|---|---|
UNIQA | OC + assistance | 298 zł | 298 zł |
UNIQA | OC + NNW + assistance | 347 zł | 347 zł |
ERGO Hestia | OC | 370 zł | 791 zł |
ERGO Hestia | OC + NNW | 414 zł | 835 zł |
ERGO Hestia | OC + NNW + assistance | 431 zł | 852 zł |
Wiener | OC + NNW + assistance | 1201 zł | 645 zł |
Jak widać ceny ubezpieczenia dla jednośladu w przypadku braku zniżek i posiadania pełnej historii znacznie się od siebie różnią. Wzrost cen nie jest zauważalny jedynie w przypadku firmy UNIQA. Różnice zauważalne są w przypadku towarzystwa ERGO Hestia. Firma zaproponowała ponad połowę niższą składkę w przypadku braku historii ubezpieczenia. Wiener natomiast prawie dwukrotnie obniżył cenę polisy w przypadku posiadania pełnych zniżek.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o koszt ubezpieczenia motocykla
Wysokość składki jest obliczana na podstawie parametrów motocykla oraz cech jego właściciela. Znaczenie mają rodzaj jednośladu, marka i model czy pojemność silnika, ale bardzo ważne są także wiek i doświadczenie motocyklisty, a nawet jego miejsce zamieszkania czy stan cywilny. Przy uwzględnieniu tych i innych czynników, obliczane jest ryzyko ubezpieczeniowe, a wraz z nim cena OC.
Najniższe średnie składki oblicza się dla motocykli trzykołowych i chopperów/cruiserów. Mimo swoich dużych rozmiarów są to maszyny kojarzące się raczej z wolniejszą i spokojną jazdą, a także ubezpieczane przez bardziej doświadczonych motocyklistów. Dzięki temu składki OC dla ich właścicieli są mniejsze, niż w przypadku choćby szybkich motocykli sportowych.
Tak, ale nie wszyscy ubezpieczyciele mają je w swojej ofercie. Towarzystwa, w których można kupić AC na jednoślad, oferują ochronę nawet dla ponad 20-letnich pojazdów. Pakiet OC + AC dla motocykla może kosztować od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych.
- Średnia cena OC motocykla jest o ok. 600 zł niższa od kosztów ubezpieczenia samochodu.
- W lutym średni koszt OC motocyklowego wyniósł 249 zł.
- Na wysokość składki ubezpieczeniowej wpływają parametry motocykla i cechy jego właściciela.
- Najtańsze OC w wysokości 100 zł oferowano przeważnie doświadczonym motocyklistom zamieszkałym w niewielkich miejscowościach.
- Najmniej, bo 196 zł płacili właściciele chopperów/cruiserów i trzykołowców – 209 zł.
- Najdroższe w ubezpieczeniu okazały się motocykle sportowe i motorowery.
- Cena pakietu ubezpieczeń motocykla z pełnym AC zależy w dużej mierze od wartości motocykla i może wynieść od ok. 600 zł w przypadku skutera, do ponad 1600 zł dla drogiego choppera.
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf
Dołącz do dyskusji