Tak jak każdy pojazd mechaniczny w Polsce, również motocykl musi zostać ubezpieczony. Czy koszt jego OC jest podobny do ceny ubezpieczenia samochodu? Czy składki oblicza się w taki sam sposób? Od czego zależy ich wysokość? Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące ubezpieczenia jednośladu znajdziesz w artykule. Sprawdź, czy OC Twojego motocykla może być tańsze!
Z tego artykułu dowiesz się:
Ile kosztuje ubezpieczenie OC motocykla?
Kupujesz swój pierwszy motocykl? A może już od lat jeździsz wyłącznie jednośladem albo często przesiadasz się z czterech kółek na dwa? W każdym przypadku musisz oczywiście mieć ubezpieczenie OC, które jest obowiązkowe dla wszystkich posiadaczy pojazdów mechanicznych, o czym mówią przepisy Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.
We wspomnianym dokumencie określony został również zakres obowiązkowej ochrony odpowiedzialności cywilnej, co oznacza, że nieważne kto i gdzie kupuje OC, zawsze będzie objęty dokładnie takimi samymi regułami. Nie znaczy to jednak, że każdy motocyklista czy kierowca poniosą takie same koszty ubezpieczenia – wręcz przeciwnie, wysokości składek dla poszczególnych osób mogą się od siebie znacząco różnić.
Do przyczyn powstawania tych różnic dojdziemy za chwilę – najpierw spójrzmy na średnie ceny OC obliczane przez użytkowników porównywarki Mubi w ostatnich miesiącach zarówno dla aut, jak i dla motocykli. Czy koszty ubezpieczenia samochodu i jednośladu są porównywalne?
Miesiąc | Średnia cena OC samochodu | Średnia cena OC motocykla |
---|---|---|
Lipiec 2023 | 703 zł | 532 zł |
Czerwiec 2023 | 683 zł | 513 zł |
Maj 2023 | 688 zł | 484 zł |
Kwiecień 2023 | 675 zł | 448 zł |
Marzec 2023 | 666 zł | 480 zł |
Luty 2023 | 660 zł | 477 zł |
O ile ceny ubezpieczenia samochodów od miesięcy utrzymują się na stałym poziomie, o tyle w przypadku OC motocykla dochodziło w tym czasie do sporych zmian. Warto jednak podkreślić, że za każdym razem ubezpieczenie jednośladu było tańsze od średnich kosztów ubezpieczenia auta. W marcu 2023 roku różnica między nimi wyniosła aż 186 zł!
Już za dzień przerwy w ubezpieczeniu OC właścicielowi pojazdu grozi kara pieniężna nakładana przez UFG. W przypadku motocykli wynosi ona od 1 lipca 2023 roku 240 zł (za brak OC do 3 dni), 600 zł (za brak OC od 4 do 14 dni) lub 1 200 zł (za brak OC powyżej 14 dni).
Co wpływa na koszt ubezpieczenia motocykla?
W lipcu za OC motocykla trzeba było zapłacić średnio 532 zł. Skąd wzięła się ta cena? Podobnie jak w przypadku właścicieli samochodów, również przy obliczaniu składek dla motocyklistów ubezpieczyciele biorą pod uwagę różnego rodzaju czynniki. Możemy je podzielić na te:
- dotyczące motocykla, czyli m.in. rodzaj, markę i model, pojemność silnika, wiek motocykla, jego przebieg i przeznaczenie;
- dotyczące motocyklisty, czyli m.in. jego wiek, miejsce zamieszkania, stan cywilny i dotychczasową historię ubezpieczenia.
Uwzględniając te wszystkie zmienne, ubezpieczyciele są w stanie oszacować ryzyko ubezpieczeniowe stwarzane przez danego klienta. Innymi słowy, mogą ocenić, czy prawdopodobieństwo spowodowania przez niego wypadku, a przez to konieczności wypłaty odszkodowania poszkodowanemu, będzie wysokie. Jeśli tak, stawka ubezpieczenia wzrośnie. Jeśli nie, koszt OC będzie niższy.
Jak to wygląda w praktyce? Spójrzmy na dziesiątkę motocyklistów, którzy w lipcu obliczyli za pomocą kalkulatora na mubi.pl najtańsze OC dla swoich maszyn.
Motocykl | Dane motocyklisty | Najniższa cena OC |
---|---|---|
Piaggio/Vespa NRG 50 (49 cm3), skuter | 33-letni mężczyzna z Braniewa | 100 zł |
Peugeot VIVACITY 50 (49 cm3), skuter | 51-letni mężczyzna z Prudnika | 100 zł |
Romet 717 4T (49 cm3), skuter | 44-letni mężczyzna z Legionowa | 100 zł |
Piaggio/Vespa VESPA LX 50 (49 cm3), skuter | 33-letnia kobieta z Milanówka | 100 zł |
Rieju MRX 50 (49 cm3), cross/enduro | 49-letni mężczyzna z Kępna | 100 zł |
Romet 700 2T (pojemność silnika: 49 cm3), skuter | 37-letni mężczyzna z Tychów | 101 zł |
Romet 747 (49 cm3), skuter | 37-letni mężczyzna z Tychów | 101 zł |
Piaggio/Vespa ZIP II 50 (49 cm3), skuter | 40-letnia kobieta z warszawskiego zachodniego | 101 zł |
Junak 104-4 (49 cm3), skuter | 58-letni mężczyzna z Warszawy | 102 zł |
CPI POPCORN (49 cm3), skuter | 50-letni mężczyzna z powiatu sandomierskiego | 102 zł |
Z otrzymanych kalkulacji wynika, że na najtańsze OC motocykla w wysokości zaledwie 100 zł mogli liczyć głównie doświadczeni motocykliści z niewielkich miejscowości lub małych miast. Zdarzają się jednak wyjątki, jak motocykliści pochodzący z Warszawy czy Wrocławia. Jak to możliwe, że w ich przypadku obliczono tak niskie składki?
Trzeba pamiętać, że poza już wymienionymi, cenę OC mogą obniżyć również inne czynniki. Choćby posiadane zniżki za bezszkodową jazdę, które ubezpieczyciele często pozwalają przenieść z samochodu na motocykl, czy fakt dopisania do dowodu rejestracyjnego starszego współwłaściciela pojazdu. Dzięki temu tanie ubezpieczenie mogą znaleźć nawet osoby w wieku 18-25 lat, które średnio płacą zdecydowanie więcej – w lipcu aż 1 161 zł!
Ekspert Mubi radzi:
OC cruisera, skutera, motocykla turystycznego i innych
Jak można było zobaczyć po zestawieniu motocyklistów z najniższymi składkami OC w sierpniu, ubezpieczyciele patrzą przy ich obliczaniu nie tylko na markę i model danej maszyny, ale również jej rodzaj. Jakiego typu motocykle możemy wyróżnić przy ubezpieczaniu?
- Skutery – najmniejsze jednoślady o niewielkiej pojemności silnika, często używane w miastach i przez młodych ludzi.
- Chopper/cruiser – słynące bardziej z wygody i przyjemności z jazdy niż z prędkości potężne maszyny, które wybierają raczej doświadczeni motocykliści.
- Cross/enduro – motocykle przeznaczone głównie do jazdy offroadowej.
- Sportowe – motocykle przystosowane do osiągania jak największych prędkości.
- Turystyczne – stworzone z myślą o długich dystansach motocykle dostosowane do potrzeb podróżujących.
Dodatkowo możemy dodać jeszcze niemieszczące się w innych kategoriach motocykle szosowe mieszanych typów z silnikami o pojemności do 250 cm3 lub większymi oraz motorowery. Ze względu na różne parametry i przeznaczenie poszczególnych jednośladów, a nawet ich typowych użytkowników, nie może dziwić, że średni koszt ubezpieczenia OC dla każdego rodzaju jest inny. Które motocykle okazały się pod tym względem najtańsze?
Rodzaj motocykla | Średnia cena OC |
---|---|
Chopper/cruiser | 384 zł |
Motocykle turystyczne | 391 zł |
Skutery | 501 zł |
Motocykle szosowe od 250 cm3 | 501 zł |
Motocykle szosowe do 250 cm3 | 534 zł |
Cross/enduro | 543 zł |
Motocykle sportowe | 649 zł |
Motorowery | 771 zł |
Najkorzystniej w lipcu można było ubezpieczyć choppery/cruisery oraz motocykle turystyczne – odpowiednio za 384 zł i 391 zł, czyli o 148 i 141 zł mniej od średniej wyliczonej dla wszystkich jednośladów. Nie są to niespodziewane wyniki, ponieważ obydwa rodzaje motocykli to pojazdy, które kojarzą się nie z brawurą i ogromnymi prędkościami, lecz z bezpieczną jazdą, w dodatku najczęściej ubezpieczają je doświadczone za kierownicą osoby. Ale co dalej?
Zaskakujący może być fakt, że najdroższe średnie OC obliczono na motorowery (771 zł), ale da się to wytłumaczyć. Tego typu jednośladami jeżdżą wszak zwykle bardzo młode osoby, często bez jakichkolwiek wcześniejszych doświadczeń na drogach. W ich przypadku ryzyko ubezpieczeniowe jest znacznie większe, co przekłada się na koszty ochrony.
Niewiele mniej na OC musieli też wydać właściciele motocykli sportowych (649 zł), co już łatwiej zrozumieć. W końcu mowa o pojazdach stworzonych do szybkiej jazdy i potrafiących rozwijać zawrotne prędkości, a przez to bardziej narażonych na wypadki.
Nie tylko OC – ile kosztuje AC i inne ubezpieczenia dla motocykla?
O ile OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym, którego zakup to konieczność, o tyle w przypadku innego rodzaju polis właściciele jednośladów mają już pełną dowolność. Za dodatkową ochronę w postaci ubezpieczenia AC motocykla czy assistance motocyklowego trzeba jednak dodatkowo zapłacić. Ile?
Sprawdźmy to na przykładzie 41-letniego Krzysztofa z Bielska Podlaskiego, który prawo jazdy kategorii A ma od 2010 roku i do tej pory nie spowodował żadnej szkody. Krzysztof jest właścicielem motocykla z 2016 roku i szczególnie zależy mu na pełnej ochronie autocasco. Ile wydałby na pakiet OC + AC dla różnego rodzaju jednośladów?
Parametry motocykla | Rodzaj motocykla | Ubezpieczyciel | Cena pakietu OC + AC + Assistance |
---|---|---|---|
Vespa Primavera Touring (pojemność silnika – 124 cm3) | Skuter | Beesafe | 1 156 zł |
BMW F 800 GT (pojemność silnika – 798 cm3) | Szosowy | Wiener | 1 060 zł |
Suzuki GSX-R (pojemność silnika – 750 cm3) | Sportowy | Wiener | 1 105 zł |
Triumph Tiger Explorer 1200 (pojemność silnika – 1215 cm3) | Enduro | Wiener | 1 311 zł |
Honda ST 1300 (pojemność silnika – 1261 cm3) | Turystyczny | Wiener | 1 341 zł |
Harley-Davidson Dyna Low Rider S (pojemność silnika – 1801 cm3) | Chopper | Wiener | 1 707 zł |
W zależności od rodzaju motocykla i jego wartości, pakiet z AC i assistance kosztowałby Krzysztofa od około 1 100 zł do ponad 1 700 zł! Najkorzystniejsze byłoby ubezpieczenie motocykla szosowego BMW, z kolei najwięcej trzeba by zapłacić za pełną ochronę Harleya-Davidsona z ogromnym silnikiem o pojemności 1,8 l.
Co ciekawe, niezależnie od motocykla i ceny pakietu ubezpieczyciel, który najczęściej pojawiał się w zestawieniu (Wiener), oferował dokładnie takie same warunki autocasco i assistance.
Zakres ubezpieczenia AC:
- zdarzenia objęte ochroną – kradzież, szkoda całkowita, szkoda częściowa;
- sposób likwidacji szkody – ASO;
- naprawa na częściach – zamiennych;
- udział własny – 500 zł w szkodach wypadkowych i przy kradzieży;
- amortyzacja części – 0%;
- zakres terytorialny – Europa;
- minimalna wysokość szkody – 500 zł.
Zakres ubezpieczenia assistance:
- pomoc w wypadku;
- zakres terytorialny – Europa;
- limit holowania – 150 km w Polsce, 75 km w Europie;
- pojazd zastępczy – tak;
- franszyza kilometrowa – nie;
- naprawa na miejscu zdarzenia – tak.
Widać zatem, że choć pakiet dodatkowych ubezpieczeń motocykla oznacza znacząco większy wydatek w porównaniu z kosztem samej polisy OC, kupując go, właściciel jednośladu zyskuje kompleksową ochronę swojego pojazdu. Niestety, nie wszyscy mogą na nią liczyć – ubezpieczyciele nie są skłonni oferować AC dla motocykli liczących sobie więcej niż 10 lat. Skorzystaj z kalkulatora OC AC na mubi.pl, a dowiesz się, ile może kosztować Twoje ubezpieczenie!
FAQ – najczęściej zadawane pytania o koszt ubezpieczenia motocykla
Wysokość składki jest obliczana na podstawie parametrów motocykla oraz cech jego właściciela. Znaczenie mają rodzaj jednośladu, marka i model czy pojemność silnika, ale bardzo ważne są także wiek i doświadczenie motocyklisty, a nawet jego miejsce zamieszkania czy stan cywilny. Przy uwzględnieniu tych i innych czynników, obliczane jest ryzyko ubezpieczeniowe, a wraz z nim cena OC.
Najniższe średnie składki oblicza się dla motocykli turystycznych i chopperów/cruiserów. Mimo swoich dużych rozmiarów, są to maszyny kojarzące się raczej z wolniejszą i spokojną jazdą, a także ubezpieczane przez bardziej doświadczonych motocyklistów. Dzięki temu składki OC dla ich właścicieli są mniejsze, niż w przypadku choćby szybkich motocykli sportowych.
Tak, ale nie wszyscy ubezpieczyciele mają je w swojej ofercie. Propozycji ubezpieczenia autocasco nie otrzymają również właściciele jednośladów liczących sobie powyżej 10 lat. W pozostałych przypadkach trzeba się liczyć ze sporymi kosztami – pakiet OC + AC dla motocykla może kosztować nawet 1500 zł.
- Średnia cena OC motocykla jest o ok. 150-200 zł niższa od kosztów ubezpieczenia samochodu.
- W lipcu średni koszt OC motocyklowego wyniósł 532 zł.
- Na wysokość składki ubezpieczeniowej wpływają parametry motocykla i cechy jego właściciela.
- Najtańsze OC w wysokości 100 zł oferowano przeważnie doświadczonym motocyklistom zamieszkałym w niewielkich miejscowościach.
- Najmniej, bo poniżej 400 zł, płacili średnio za ubezpieczenie OC właściciele motocykli turystycznych i chopperów/cruiserów.
- Najdroższe w ubezpieczeniu okazały się motocykle sportowe i motorowery.
- Cena pakietu ubezpieczeń motocykla z pełnym AC zależy w dużej mierze od wartości motocykla i może wynieść od ok. 1 100 zł w przypadku skutera, do ponad 1 700 zł dla drogiego choppera.
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji