Jakie samochody najczęściej ubezpieczają młodzi kierowcy? Ile trzeba zapłacić za ich OC?

Wiekowe BMW, a może raczej nowy Fiat? Patrząc na ceny ubezpieczenia OC dla młodych kierowców, wybór samochodu powinien być dla nich jasny. Statystyki pokazują jednak, że początkujący użytkownicy dróg mają na ten temat własne zdanie, nie zawsze wybierając największe oszczędności.

Czy istnieje idealny samochód dla młodego kierowcy?

Gdybyśmy potrafili w jasny i precyzyjny sposób odpowiedzieć na tak postawione pytanie, na pewno ułatwilibyśmy życie wielu początkujących kierowców. “Masz 18 lat i właśnie dostałeś prawo jazdy? W takim razie koniecznie musisz sobie sprawić dokładnie taki samochód!” – prosto i konkretnie. Niestety, to tak nie działa.

Wybór samochodu to zawsze sprawa indywidualna, a w przypadku początkujących kierowców, dla których to również często pierwsze własne auto w życiu, urasta on wręcz do miana kluczowej decyzji. W końcu to w tym pojeździe jego młody właściciel będzie nabierał drogowych doświadczeń i wyrabiał swój styl jazdy, zobaczy też, jakie są koszty jego utrzymania. Takiej decyzji absolutnie nie można podjąć byle jak.

O ile jednak najlepszy samochód dla młodego kierowcy nie istnieje, o tyle jak najbardziej może on wybrać auto, dzięki któremu już na początku swojej kariery za kółkiem sporo zaoszczędzi. Przede wszystkim na ubezpieczeniu OC, które w przypadku najmłodszych użytkowników dróg może być naprawdę bardzo kosztowne.

OC dla młodego kierowcy? Nastaw się na duży wydatek!

O jakich kwotach właściwie mówimy? Spójrzmy na sierpniowe statystyki porównywarki Mubi – według nich średnia cena ubezpieczenia OC dla wszystkich kierowców wyniosła w tym miesiącu dokładnie 827 zł. Sporo? Nie, gdy zestawimy to ze średnim kosztem dla kierowców w wieku 18-25 lat, który wyniósł aż 1479 zł! Ponad 650 zł więcej! Jak to w ogóle możliwe?

Tak duża różnica wynika z czynników, jakie biorą pod uwagę ubezpieczyciele przy wyliczaniu stawek dla konkretnych kierowców. Zanim ktokolwiek zostanie objęty ochroną, firma ubezpieczeniowa musi oszacować ryzyko z tym związane. Im większe, tym wyższa składka i na odwrót. A jak można się domyśleć, młodzi kierowcy nie mają dobrej opinii na drodze.

CZY WIESZ, ŻE …

Według policyjnych statystyk aż 18,5% wszystkich wypadków drogowych z winy kierujących zostało spowodowane przez osoby w wieku 18-24 lat.

Na statystykach drogowych się oczywiście nie kończy. Duże znaczenie ma również doświadczenie w prowadzeniu auta i historia ubezpieczenia. W przypadku młodych osób trudno oczekiwać, by Ci mogli się pochwalić długą i bezszkodową jazdą – krótki staż za kierownicą pozbawia ich zniżek na OC oraz zwiększa ryzyko ubezpieczeniowe. 

Jakie auta najczęściej ubezpieczają młodzi kierowcy? Wcale nie najtańsze!

Jak widać, młody kierowcy starający się o tanie OC znajduje się w wyjątkowo kiepskim położeniu. W oczach ubezpieczyciela jest osobą skłonną do brawury i ryzyka na drodze, które w połączeniu z brakiem odpowiedniego doświadczenia mogą skończyć się kolizją lub wypadkiem. Czy w takim razie coś działa w ogóle na korzyść młodych ludzi próbujących obniżyć cenę polisy?

Oblicz najtańsze OC dla Twojego samochodu

Otóż tak – jest to właściwy wybór auta. Okazuje się bowiem, że wiele często zaskakujących czynników, począwszy od marki i modelu, a skończywszy na roczniku auta i pojemności jego silnika, może w znaczący sposób wpłynąć na cenę OC. Mając to wszystko na uwadze przy decyzji o kupnie samochodu, młody kierowca może zmniejszyć swoją składkę nawet o kilkaset złotych!

Sama możliwość nie oznacza jednak, że wielu z niej korzysta, co najlepiej widać po zestawieniu marek, których ubezpieczenie było najczęściej wyliczane przez młodych kierowców za pomocą kalkulatora na mubi.pl.

Marka samochodu Średnia cena OC dla młodego kierowcy Średnia cena OC dla wszystkich kierowców
BMW 1671 zł 1033 zł
Audi 1502 zł 901 zł
Volkswagen 1468 zł 803 zł
Opel 1411 zł 802 zł
Ford 1424 zł 800 zł
Fiat 1281 zł 764 zł
Peugeot 1404 zł 798 zł
Mercedes 1560 zł 885 zł
Renault 1388 zł 741 zł
Seat 1387 zł 808 zł

Dziwić mogą szczególnie dwa pierwsze miejsca, które zajmują marki z OC droższym od średniej ceny dla młodych kierowców o 23 zł (Audi) i aż o 192 zł (BMW). Ponadto na liście znalazło się miejsce dla równie drogich w ubezpieczeniu Mercedesów. W tych cenach nie ma przypadku, ponieważ są to również samochody wypadające zdecydowanie najdrożej w zestawieniu dla wszystkich kierowców.

Próżno natomiast w pierwszej dziesiątce najchętniej ubezpieczanych aut przez młodych kierowców szukać pojazdów, których OC jest ogólnie najtańsze. Samochody marki SsangYong (średnia cena OC – 638 zł) czy Dacia (642 zł) nie załapały się do zestawienia, ustępując miejsca m.in. Volkswagenom, Oplom czy Fordom, których kierowcy płacili średnio za ubezpieczenie ok. 800 zł.

Czy w takim razie młodym ludziom nie zależy na oszczędnościach? Niekoniecznie. Warto zauważyć, że 7 z 10 miejsc na liście zajmują samochody z cenami OC niższymi od średniej dla wszystkich początkujących kierowców. Mimo że prestiż marki nadal przyciąga uwagę wielu młodych osób, większość liczy się jednak z kosztami.

BMW i Audi na czele wśród modeli, ale Volkswagen i Opel trzymają się blisko

A jak wygląda sytuacja, gdy zamiast markom przyjrzymy się konkretnym modelom? Weźmy pod lupę dziesiątkę najczęściej aut, których OC było najczęściej wyliczane w Mubi przez kierowców w wieku 18-25 lat.

  1. BMW Seria 3 – 1651 zł,
  2. Audi A4 – 1463 zł,
  3. Volkswagen Golf – 1506 zł,
  4. Opel Astra – 1421 zł,
  5. Audi A3 – 1523 zł,
  6. BMW Seria 5 – 1746 zł,
  7. Volkswagen Passat – 1486 zł,
  8. Ford Focus – 1404 zł,
  9. Opel Corsa – 1310 zł,
  10. Seat Leon – 1371 zł.

Pokrywa się ona z wcześniejszym zestawieniem o tyle, że znalazły się na niej po dwa modele z czterech czołowych marek – BMW, Audi, Volkswagenów i Opli. Ceny OC wyliczane przez młodych kierowców dla konkretnych modeli mogą jednak zaskakiwać. Okazuje się bowiem, że np. ubezpieczenie Volkswagena Golfa (1506 zł) jest droższe od polisy dla Audi A4 (1463 zł), a także od średniej ceny dla wszystkich młodych kierowców.

Popularność dwóch pierwszych modeli może wynikać zarówno z prestiżu, jakim cieszą się marki BMW i Audi, ale również z dużej dostępności tych pojazdów na rynku wtórnym. Po cenach OC widać jednak, że młodzi kierowcy chcący zaoszczędzić na kosztach eksploatacji samochodu powinni szukać pojazdów raczej wśród mniejszych kompaktów i aut miejskich.

Wiekowy samochód to niekoniecznie tani samochód

Wiemy, że Polacy uwielbiają używane samochody. Młodzi kierowcy upodobali je sobie jednak szczególnie, znacznie częściej wybierając samochody mające nawet kilkanaście lat zamiast młodszych.

CZY WIESZ, ŻE …

Średni wiek auta ubezpieczanego przez młodego kierowcę to aż 16 lat!

Popularność wiekowych aut wiąże się oczywiście bezpośrednio z ich ceną. Kilkunastoletnie samochody kosztują niewiele w porównaniu z nowymi modelami, często będąc jedyną dostępną opcją dla młodego człowieka, który dysponuje ograniczonymi środkami. Zanim jednak zdecydujesz się na takie rozwiązanie, warto rozważyć za i przeciw.

Trzeba pamiętać, że koszt samochodu to nie tylko cena, jaką za niego zapłacisz sprzedawcy, ale też pieniądze, jakie włożysz w jego utrzymanie i eksploatację. A te w przypadku starych pojazdów czasem mogą okazać się nawet większe niż rzeczywista wartość auta – wystarczy pomyśleć o tym, ile często trzeba zainwestować w jego naprawę.

Do tego dochodzi jeszcze koszt OC, które wbrew pozorom wcale nie jest tańsze dla wiekowych aut. Przeciwnie, ubezpieczyciele nie mają dużego zaufania do takich samochodów, uznając, że powodują one większe ryzyko niż auta nowe lub co najwyżej kilkuletnie.

Wiek samochodu Średnia cena OC Odsetek ubezpieczających
0-5 lat 1369 zł 6,80%
6-10 lat 1348 zł 10,56%
11-15 lat 1470 zł 28,27%
16-20 lat 1568 zł 34,67%
powyżej 20 lat 1427 zł 19,68%

Najwięcej młodych kierowców płaci zatem najdroższe OC, na którym mogliby zaoszczędzić nawet 220 zł, gdyby tylko wybierali nieco młodsze samochody. Inwestycja byłaby więc korzystna, a samo auto pewnie posłużyłoby kilka lat dłużej.

Młody kierowca i tanie OC – czy to możliwe?

Biorąc  to wszystko pod uwagę, staje się jasne, że szanse młodego kierowcy na znalezienie taniego OC nie należą do największych. Umiejętnie dobierając parametry swojego auta, może on jednak zrekompensować zwyżki, jakie naliczy ubezpieczyciel za brak doświadczenia i historii ubezpieczeniowej.

Jednym ze szczególnie istotnych przy wyliczaniu wysokości OC parametrów pojazdu jest pojemność jego silnika. Im większa, tym większe możliwości ma auto, a że młodzi kierowcy mają skłonność do brawury, to łatwo się domyślić, co sądzą o tym ubezpieczyciele.

Jak duża jest różnica w cenie OC dla samochodów o najmniejszej pojemności silnika (nieprzekraczającej 1.0 l), a tymi z ponad dwukrotnie większymi jednostkami? Ogromna! Podczas gdy młodzi kierowcy tych pierwszych płacą średnio 1093 zł, ich rówieśnicy z autami o mocniejszych parametrach wydają aż 1628 zł. Mowa o ponad 500 zł różnicy na litrze pojemności! Czy duży silnik naprawdę jest tego wart?

Podobne pytanie można postawić przy wyborze marki i modelu oraz decyzji o zakupie wiekowego pojazdu. Statystyki pokazują jasno, że dzięki dobremu wyborowi auta, młody kierowca może zaoszczędzić na ubezpieczeniu nawet kilkaset złotych – może warto rozważyć, czy to nie opłaca się bardziej niż prestiż z posiadania Audi lub BMW?

PODSUMOWANIE
  • Średni koszt OC dla osób w wieku 18-25 lat jest nawet o kilkaset złotych droższy od ceny ubezpieczenia dla pozostałych kierowców – różnica wynika z ryzyka ubezpieczeniowego, które w przypadku niedoświadczonych właścicieli pojazdów jest bardzo wysokie.
  • Mimo że ich OC nie należy do tanich, najczęściej ubezpieczane przez młodych kierowców marki to BMW i Audi. Na dalszych miejscach znalazły się Volkswagen, Opel i Ford.
  • Wśród najchętniej ubezpieczanych modeli pierwsze miejsca zajmują BMW Serii 3, Audi A4 i Volkswagen Golf.
  • Wiek auta i pojemność silnika mają duży wpływ na cenę ubezpieczenia. Wybierając samochód o odpowiednich parametrach, młody kierowca sporo zaoszczędzić na jego ubezpieczeniu.
Oceń artykuł:
15,00
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Studiował prawo i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, a od kilku lat doskonali swoje umiejętności w pracy redaktorskiej. Od dłuższego czasu związany z branżą kulturalną, chętnie nabywa jednak nowych doświadczeń, by dzielić się nimi z czytelnikami za pomocą jasnych i przystępnych tekstów.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!