Pierwszy motocykl dla początkującego motocyklisty – 125-ka to świetne rozwiązanie!

Większość producentów motocykli ma w swojej ofercie modele o mniejszej pojemności silnika do 125 cm³, które można prowadzić od 16. roku życia z kategorią A1 lub po co najmniej 3-letnim posiadaniu kategorii B. To jednoślady w przystępnej cenie i różnej charakterystyce – od skuterów, przez nakedy, maszyny sportowe aż po cruisery. Dzięki nim bezpiecznie i płynnie poznasz świat motocykli!

pierwszy motocykl

Pierwszy motocykl – jak podjąć decyzję?

Wybór pierwszego motocykla to nie tylko trudne zadanie, ale także ważne wydarzenie dla przyszłego motocyklisty. Od podjęcia tej decyzji zależeć będzie jego bezpieczeństwo, a także finanse i późniejsze zamiłowanie do jazdy jednośladami. Dlatego przy pierwszym wyborze powinieneś kierować się przede wszystkim rozumem, a dopiero potem sercem!

Wiem, łatwo to powiedzieć, gdy w wyobraźni widzisz siebie na wymarzonej maszynie. Tylko zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które ukierunkują Cię na wybór odpowiedniego motocykla.

  • Czy kupujesz motocykl, by jeździć nim dla przyjemności, czy ma być on wyłącznie środkiem lokomocji?
  • Który rodzaj motocykla Ci się podoba?
  • Jak długo chcesz jeździć pierwszym motocyklem?
  • Czy posiadasz prawo jazdy kat. A, czy tylko kat. B?
  • Jaki masz budżet na zakup maszyny?

Dzięki odpowiedzi na powyższe pytania lepiej określisz, jaki motocykl będzie najlepszy dla Ciebie. Nie da się ukryć, że jeśli mieszkasz w mieście, potrzebujesz po prostu środka transportu i nie zależy Ci tak bardzo na osiągach oraz wyglądzie maszyny, to skuter będzie znakomitym rozwiązaniem – Honda SH125, Suzuki Burgman 125 czy Romet 727. Jeśli masz garaż, to warto rozważyć zakup skutera elektrycznego – Zipp Volteno czy Barton E-MAX.

CZY WIESZ, ŻE …

Średnia cena OC skuterów w styczniu w porównywarce ubezpieczeń Mubi wyniosła 388 zł.

Co innego, gdy motocykl ma być Twoją pasją i będziesz jeździł nim głównie dla przyjemności. Wydawać by się mogło, że w takim przypadku wybór powinien zależeć wyłącznie od gustu i finansów. Nic bardziej mylnego – będziesz początkującym, rookiem w świecie jednośladów – więc to parametry motocykla powinieneś postawić na pierwszym miejscu!

Wybór pierwszego motocykla – na co zwrócić uwagę?

Na wstępie napisałem, że przygodę z motocyklami warto rozpocząć z głową. Pierwszy jednoślad powinien być wybrany zgodnie z zasadą “mierz siły na zamiary”. Jeśli zrobiłeś prawo jazdy kat. A lub planujesz zacząć jeździć na podstawie kat. B po paru lekcjach, to kupno motocykla sportowego – superbike’a – w stylu Ducati Panigale, BMW S1000RR czy Kawasaki H2 to absurd. Nie dość, że maszyny te są bardzo drogie, to jeszcze mają potężną moc i duży współczynnik masy do mocy – jeździć takim motocyklem trzeba umieć. 

Tak samo kupno ciężkiego i mniej zwrotnego motocykla turystycznego czy cruisera o potężnym silniku jest dość ryzykowne, a już z pewnością kosztowne – zwłaszcza, jak chcesz od razu klasyczny model. Dlatego wybierając pierwszy jednoślad, zwróć uwagę na jego:

  • moc,
  • masę,
  • współczynnik mocy do masy.

Kombinacja tych trzech parametrów maszyny jest różna w poszczególnych rodzajach motocykli. Na pierwszy jednoślad warto wybrać ten lekki, który ma również mniejszą moc, a co za tym idzie współczynnik mocy do masy. Takim motocyklem łatwiej się manewruje i skręca, a w razie upadku samodzielnie go podniesiesz. 

Z kolei maszyny o potężnych silnikach i relatywnie niewielkiej masie mają wysoki współczynnik mocy do masy. Są jak zrywne, rącze konie, których opanowanie wymaga wyczucia, dobrej techniki jazdy, a przede wszystkim doświadczenia.

Natomiast motocykle turystyczne czy cruisery/choppery również wymagają większych umiejętności, ponieważ są cięższe i większe, a więc mają mniejszą sterowność. To jaki motocykl powinien być tym pierwszym?

Motocykl o pojemności 125 cm³ – dlaczego właśnie on?

Od 2014 roku kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat, mogą jeździć legalnie motocyklami o pojemności do 125 cm³. Ustawodawca wprowadził dodatkowe obostrzenia – jednoślad może mieć maksymalną moc 11 kW i stosunek mocy do masy do 0,1 kW/kg. Takie same wymogi muszą spełniać motocykle dwukołowe w kategorii A1.

Zmiany w przepisach sprawiły, że na rynku pojawiło się mnóstwo nowych i używanych maszyn spełniających powyższe wymagania – to właśnie motocykli do 125 cm³ sprzedało się w 2021 roku najwięcej w Polsce. Jeśli więc planujesz spróbować swoich sił w jeździe jednośladem, to 125-ka będzie dla Ciebie idealnym rozwiązaniem. Nie będziesz musiał (jeśli spełniasz warunki) dodatkowo płacić za kurs i przechodzić stresu związanego z egzaminem.

Jednocześnie w dość tani sposób sprawdzisz, czy jazda na motocyklu jest dla Ciebie. 125-ka daje Ci wiele możliwości. Gdy stwierdzisz, że jazda jednośladem nie jest dla Ciebie lub przeciwnie, zakochasz się i będziesz chciał mocniejszą maszynę, to bez problemu ją sprzedasz – w końcu jest na nie zapotrzebowanie. Z drugiej strony, gdy zdecydujesz się jeździć okazjonalnie, zostaniesz niedzielnym motocyklistą, to hobby to nie będzie Cię wiele kosztować.

CZY WIESZ, ŻE …

W 2023 roku sprzedano w Polsce 11 252 motocykle o pojemności silnika do 250 cm³, co stanowiło 42% całego rynku.

Oczywiście motocykle o pojemności do 125 cm³ spełniają założenia dotyczące niewielkiej mocy, ciężaru maszyny i współczynnika mocy do masy. Dzięki temu świetnie nadają się do szlifowania umiejętności i poznawania niuansów jazdy jednośladem. 

Motocykle poniżej 125 cm³ – skutery, sportowe i cruisery

W kategorii motocykli o pojemności silnika do 125 cm³ bez problemu znajdziesz maszyny o każdej stylistyce i przeznaczeniu – od miejskich skuterów, przez nakedy, aż po motocykle sportowe. Oto jednoślady godne uwagi:

  • Honda CB125R – mniejszy i lżej motocykl z serii Neo Sport Café, który zapewnia niezapomniane wrażenia z jazdy, a do tego zachwyca modną sylwetką.
  • Junak 121 – ważąca zaledwie 123 kg maszyna to interpretacja soft-choppera o prostej konstrukcji i ponadczasowej stylistyce, za którą trzeba zapłacić mniej niż 8 000 zł.
  • Keeway K Light – motocykl w stylu lat 70. to maszyna dla dojrzałych osób, które chcą sprawdzić się w jeździe motocyklem w klasycznym wydaniu.
  • Yamaha MT 125 – maszyna typu naked, która produkowana jest od 2014 roku i reklamowana jako The dark side of Japan.
  • Aprilia RS 125 – sportowy motocykl, najdroższy w zestawieniu, którego stylistyka niczym nie odbiega od potężnych maszyn hyper bike. Za model z salonu trzeba zapłacić prawie 25 000 zł.
  • Kawasaki Ninja 125 – kolejny motocykl sportowy ze słynnej linii Ninja. Dedykowany jest on osobom posiadającym prawo jazdy kat. A1 i B, które chcą rozpocząć przygodę z jednośladami w sportowym stylu.
  • Barton Hyper – maszyna dla miłośników podróżowania po bezdrożach, gdyż to motocykl w stylu enduro, który można wyposażyć w kufry.  

Na powyższej liście znalazły się tylko przykładowe modele. Większość producentów motocykli oferuje wiele wersji i rodzajów motocykli o pojemności do 125 cm³, które można prowadzić, mając prawo jazdy kategorii B. Widać więc, że maszyny o najmniejszych pojemnościach nie muszą być nudne i bez charakteru. Wręcz przeciwnie – do tego otrzymasz świetną stylistykę w przystępnej cenie!  

Nowy czy używany – jaki motocykl wybrać?

To jedno z tych pytań, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Z jednej strony używany motocykl na pewno będzie tańszy, ale z drugiej strony, jeśli się nie znasz na mechanice i nie masz zaufanej osoby, która zna się na motocyklach, to lepiej kupić maszynę z salonu. Oczywiście w grę wchodzą tutaj także finanse.

Pamiętaj także, że najprawdopodobniej zdarzy Ci się kiedyś wywrotka, w końcu będziesz się uczyć prowadzenia, więc motocykl pewnie zostanie zarysowany – może to być ciężkie przeżycie, gdy zobaczysz uszkodzenia na nowej maszynie.

Nowy motocykl o pojemności do 125 cm³ można kupić za około 8000 zł (Barton Classic 125), choć modele sportowe kosztują powyżej 20 000 zł. Przygotowałbym się na wydatek od 10 000 do 25 000 zł – wliczam w tę kwotę kask i strój (ok. 2000 zł). Polecałbym także wykupić parę lekcji w szkole nauki jazdy, jeśli do tej pory jeździłeś wyłącznie samochodem osobowym.

Ubezpieczenie OC dla motocykla do 125 cm3 – ile zapłacisz?

Na koniec sprawdzimy jeszcze, jaki może być koszt obowiązkowego ubezpieczenia OC jednośladu o pojemności silnika do 125 cm3, wykonując przykładowe obliczenia w kalkulatorze OC AC Mubi. Oczywiście trzeba pamiętać, że wyniki będą inne dla każdego motocyklisty, ponieważ ubezpieczyciele biorą pod uwagę szereg czynników – od cech właściciela, przez jego historię ubezpieczeniową, po parametry motocykla.

To też wpływa na to, że pomimo niewielkiej pojemności silnika 125-ki wcale nie muszą być najtańsze w ubezpieczeniu. Potwierdzają to zresztą statystyki porównywarki Mubi, zgodnie z którymi to właśnie właściciele takich maszyn płacili w styczniu średnio najwięcej za OC (416 zł). Skąd taki wynik?

Wnioski nasuwają się same po przeczytaniu artykułu – chodzi głównie o to, że maszyny o pojemności silnika do 125 cm3 to częsty wybór początkujących i niedoświadczonych motocyklistów, którzy stanowią dla ubezpieczycieli grupę klientów podwyższonego ryzyka. Na dowód wystarczy przytoczyć kolejną statystykę, mówiącą że motocykliści w wieku 18-25 lat płacili średnio za OC w styczniu aż 714 zł. To dwu- a nawet trzykrotnie więcej niż przedstawiciele innych grup wiekowych!

Czy w takim razie właściciele 125-ek nie mają szans na tanią polisę? Sprawdźmy to na przykładzie 32-letniego Damiana z Końskich, który chce ubezpieczyć swój pierwszy motocykl: 6-letnią Hondę CB 125 F. Damian ma prawo jazdy kategorii B od 10 lat i nigdy nie spowodował żadnej szkody.

Firma ubezpieczeniowaPakiet ubezpieczeńCena polisy
UNIQAOC + Assistance108 zł
BeesafeOC153,05 zł
UNIQAOC + NNW + Assistance167 zł
BeesafeOC235,05 zł
UNIQAOC + AC + Assistance876 zł
BeesafeOC + NNW + Assistance730,05 zł
UNIQAOC + AC + NNW + Assistance961 zł
Źródło: kalkulator ubezpieczeń komunikacyjnych Mubi (luty 2024).

Okazuje się, że w najtańszym wariancie zaproponowanym przez towarzystwo UNIQA Damian mógłby zapłacić za OC zaledwie 108 zł! Gdyby interesowały go również ubezpieczenia dodatkowe, cena oczywiście by wzrosła, jednak wciąż byłaby bardzo korzystna – dość powiedzieć, że pakiet z pełnym AC motocyklista mógłby mieć już za niespełna 900 zł.

PODSUMOWANIE
  • Zanim wybierzesz model i rodzaj motocykla, zastanów się, do czego ma on służyć, jaki masz na niego budżet i czy ma być on na stałe, czy tylko wprowadzeniem do świata jednośladów.
  • Pierwszy motocykl powinien mieć mniejszą moc i być lżejszy.
  • Znakomitymi jednośladami na początek przygody z motocyklami są 125-ki.
  • Motocykle o pojemności silnika do 125 cm³ oferowane są w różnej stylistyce – skutery, sportowe, nakedy, szosowe, cruisery czy enduro.
  • Na nową 125-kę, buty i strój wydasz od 10 do 25 tys. złotych.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o pierwszy motocykl dla początkującego motocyklisty

Mam od 6 lat prawo jazdy kategorii B. Czy mogę jeździć motocyklami?
Czy można kupić motocykl sportowy o pojemności do 125 cm3?
Ile trzeba zapłacić za nowy motocykl o pojemności do 125 cm³?
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC