Jak zarejestrować samochód z Belgii? Instrukcja dla kierowców

Z czym kojarzy Ci się Belgia? Z doskonałą czekoladą, wyśmienitymi frytkami i wspaniałym piwem? A może z samochodami? To ostatnie wbrew pozorom nie jest wcale taką rzadkością – dość powiedzieć, że w zeszłym roku do Polski sprowadzono blisko 60 tys. używanych aut z tego kraju. W każdym przypadku taki pojazd musiał być oczywiście zarejestrowany. Sprawdźmy, jak przebiega ten proces.

rejestracja samochodu z belgii

Auta z Belgii – czym kuszą polskich kierowców?

Skąd najczęściej sprowadzają samochód polscy kierowcy? Jak łatwo się domyślić, najpopularniejszym kierunkiem są Niemcy, z kolei drugie miejsce zajmuje Francja. A co dalej? Zaskakująco może brzmieć informacja, że to właśnie Belgia jest krajem, który zamyka podium na liście największych importerów pojazdów do Polski zarówno w 2023, jak i na początku 2024 roku. Wyprzedziła ona m.in. sąsiednią Holandię, ale też Stany Zjednoczone czy Szwecję.

Import samochodów do Polski w 2024 roku (styczeń-luty)

  1. Niemcy – 78 951 samochodów,
  2. Francja – 16 245 samochodów,
  3. Belgia – 11 312 samochodów,
  4. USA – 9440 samochodów,
  5. Holandia – 7865 samochodów,
  6. Włochy – 4726 samochodów,
  7. Szwecja – 4504 samochody,
  8. Dania – 4095 samochodów,
  9. Austria – 3842 samochody,
  10. Szwajcaria – 3610 samochodów.

Jak wytłumaczyć to zainteresowanie kierowców z Polski samochodami pochodzącymi z Beneluksu? Wbrew pozorom, nie ma w tym nic dziwnego i łatwo znaleźć kilka powodów takiej sytuacji.

W pierwszej kolejności trzeba zwrócić uwagę na stan techniczny belgijskich samochodów. Tamtejsi kierowcy nie powodują wielu wypadków, dbają o swoje auta i często serwisują je w autoryzowanych warsztatach. Dodając do tego bardzo dobry stan belgijskiej infrastruktury drogowej, można z dużą pewnością stwierdzić, że samochód z Belgii to dobra inwestycja.

CZY WIESZ, ŻE …

Każdy samochód zarejestrowany w Belgii musi mieć tzw. Car-pass. Jest to dokument potwierdzający stan przebiegu auta, co minimalizuje ryzyko trafienia na oszustów sprzedających pojazdy z przekręconym licznikiem.

A to nie wszystko, ponieważ z Belgii często sprowadzane są samochody z drobnymi uszkodzeniami czy defektami, które łatwo naprawić na własną rękę. Bierze się to stąd, że Belgowie raczej niechętnie naprawiają swoje auta, woląc pozbyć się ich i sprawić sobie nowy model. Dla szukających okazji to wręcz wymarzona okoliczność.

Wreszcie trzeba też wspomnieć o sprawach formalnych, które przy zakupie auta z Belgii nie sprawiają większych trudności. W zależności od tego, jak zamierzasz sprowadzić samochód do kraju, musisz je oczywiście wyrejestrować, a w przypadku powrotu “na kołach” zadbać o tablice wywozowe i ubezpieczenie OC. Szczegóły znajdziesz w artykule: “Samochód z Belgii – jak go sprawdzić, sprowadzić i ubezpieczyć”.

Rejestracja samochodu z Belgii w Polsce – co trzeba załatwić?

Po sprowadzeniu belgijskiego samochodu do Polski, masz dokładnie 30 dni na jego zarejestrowanie. Lepiej trzymaj się tego terminu, bo jego przekroczenie może mieć nieprzyjemne (zwłaszcza dla Twojego portfela) konsekwencje. Na szczęście nie będzie o to trudno, ponieważ załatwianie formalności wygląda w tym przypadku identycznie jak przy okazji każdej innej rejestracji samochodu z zagranicy w Polsce. Co to dokładnie oznacza? Prześledźmy kolejne czekające Cię etapy.

  1. Akcyza

Pierwszym, czym powinieneś się zająć, gdy auto z Belgii przekroczy granicę, to zapłata podatku akcyzowego. Jest to obowiązkowe przy każdym nabyciu samochodu z zagranicy – nieważne, czy to nowy model, czy używany. Na wniesienie wymaganej opłaty masz, podobnie jak w przypadku rejestracji, 30 dni od przekroczenia granicy. Ale uwaga – w terminie 14 dni musisz złożyć w urzędzie skarbowym lub przez internet deklarację AKC-U/S, w której m.in. podasz wysokość kwoty do zapłaty. Jak ją obliczyć?

Wysokość akcyzy na samochód zależy od jego wartości, jednak niekoniecznie oznacza to, że im droższe auto, tym większy będzie podatek. Wszystko przez to, że w Polsce obowiązują różne stawki akcyzy:

  • 3,1% wartości pojazdu zapłacą właściciele samochodów z silnikami o pojemności do 2000 cm3;
  • 18,6% wartości pojazdu zapłacą właściciele samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm3;
  • 1,55% wartości pojazdu zapłacą właściciele samochodów hybrydowych z silnikami o pojemności do 2000 cm3;
  • 9,3% wartości pojazdu zapłacą właściciele samochodów hybrydowych z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm3;
  • 0% podatku zapłacą właściciele samochodów hybrydowych typu Plug-in (PHEV) z silnikami o pojemności do 2000 cm3 oraz samochodów elektrycznych o rozszerzonym zasięgu (REX).
UWAGA!

Pamiętaj, żeby po opłaceniu akcyzy pobrać potwierdzenie jej zapłaty. Dokument ten będzie Ci potrzebny przy rejestracji samochodu w wydziale komunikacji.

2. Tłumaczenie dokumentów

Kolejne kroki powinieneś skierować do biura tłumacza przysięgłego, żeby dokonał on tłumaczenia dokumentów sprzedażowych pojazdu, czyli faktury lub umowy kupna-sprzedaży. Możesz sobie darować ten punkt, jeżeli wcześniej zadbałeś o to, żeby umowa była dwujęzyczna. W przypadku samochodów pochodzących z kraju członkowskiego UE nie musisz także tłumaczyć dowodu rejestracyjnego ani karty pojazdu.

3. Badanie techniczne

Bez pozytywnego przejścia przeglądu nie ma mowy ani o rejestracji, ani tym bardziej o jeździe samochodem. Jeżeli sprowadzony z Belgii samochód nie ma takiego badania lub jego termin ważności właśnie upływa, musisz wykonać je w Polsce. Koszt jest standardowy, tzn. 99 zł lub 162 zł (auta z instalacją gazową).

Rejestracja samochodu z Belgii – wymagane dokumenty

Jeżeli wszystkie formalności masz już za sobą, możesz wybrać się do właściwego wydziału komunikacji. Przed wizytą koniecznie zbierz jednak wymagane do okazania urzędnikowi dokumenty, a więc:

  • wypełniony wcześniej wniosek o rejestrację pojazdu;
  • dowód własności pojazdu, czyli fakturę lub umowę sprzedaży;
  • belgijski dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, o ile została Ci wydana;
  • zagraniczne tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku;
  • potwierdzenie wyrejestrowania samochodu w Belgii;
  • potwierdzenie pozytywnego przejścia badań technicznych;
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy lub dokument stwierdzający prawo do zwolnienia;
  • potwierdzenie dokonania opłat rejestracyjnych;
  • dowód osobisty.

Trochę tego jest, dlatego dobrze przygotuj się do wizyty w urzędzie – pamiętaj, że brak jakiegokolwiek z dokumentów lub znaleziony przez urzędnika błąd będzie skutkował przerwaniem całej procedury. Jeżeli natomiast wszystko będzie się zgadzać, otrzymasz decyzję o tymczasowej rejestracji pojazdu, a wraz z nią miękki (tymczasowy) dowód rejestracyjny, tablice tymczasowe i nalepkę kontrolną. Możesz z nich korzystać przez 30 dni, w ciągu których urząd dokona stałej rejestracji Twojego samochodu.

Opłaty za rejestrację samochodu z Belgii

Do 4 września 2022 roku koszt rejestracji samochodu z zagranicy wynosił 256 zł. Dziś ta opłata jest niższa, ponieważ zniesiono obowiązek wyrabiania karty pojazdu oraz nalepki kontrolnej. Bez nich całkowita cena rejestracji pojazdu wynosi 161,50 zł. Składają się na nią:

  • 80 zł za wydanie tablic rejestracyjnych (1000 zł w przypadku tablic indywidualnych);
  • 54 zł za wydanie dowodu rejestracyjnego,
  • 13,50 zł za pozwolenie czasowe,
  • 12,50 zł za nalepkę legalizacyjną,
  • 1,50 zł opłat ewidencyjnych.

Wpłaty można dokonać w kasie lub bezpośrednio na konto danego urzędu, ważne jednak, żeby zrobić to przed złożeniem wniosku o rejestrację. A co jeśli obawiasz się, że nie zdążysz zrobić wszystkiego w terminie? Wniosku nie musisz składać osobiście – możesz to zrobić przez pełnomocnika, którego ustanowienie kosztuje 17 zł.

Ubezpieczenie auta z Belgii i konsekwencje jego braku

Każdy pojazd z Belgii musi mieć ubezpieczenie OC. Dotyczy to oczywiście również pojazdów sprowadzanych z zagranicy, w przypadku których polisę należy wykupić najpóźniej w dniu rejestracji samochodu. Co jeśli o tym zapomnisz? Konsekwencje mogą być poważne, począwszy od kary za brak OC, która w 2024 roku wynosi:

  • 1700 – za brak OC do 3 dni,
  • 4240– za brak OC od 4 do 14 dni,
  • 8480 – za brak OC powyżej 14 dni.

Jeszcze gorzej będzie natomiast, jeżeli spowodujesz wypadek nieubezpieczonym autem. Wówczas wypłatą rekompensaty poszkodowanym zajmie się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który jednak potem zgłosi się do Ciebie z wnioskiem o zwrot poniesionych kosztów. A te mogą być naprawdę gigantyczne i z pewnością o wiele większe, niż koszt zakupu obowiązkowego ubezpieczenia. Zwłaszcza jeśli korzystasz z kalkulatora OC AC Mubi, za pomocą którego znajdziesz najkorzystniejsze oferty na rynku.

Jak korzystne? Sprawdźmy to na przykładzie 32-letniego kierowcy z Krakowa, który zamierza sprowadzić z Belgii 3-letniego Renault Megane (pojemność silnika: 1332 cm3). Przyszły właściciel tego samochodu ma prawo jazdy od 8 lat i nigdy nie spowodował żadnej szkody.

Firma ubezpieczeniowaPakiet ubezpieczeńCena polisy
mtu24.pl OC + Assistance668 zł
BeesafeOC684 zł
Trasti OC710 zł
Benefia OC744 zł
Wiener OC + Assistance776 zł
UNIQAOC + Assistance824 zł
Dane pochodzą z kalkulacji wykonanej w kalkulatorze OC AC Mubi (21.03.2024).

FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu z Belgii

Co jeśli nie dotrzymam terminu 30 dni na rejestrację samochodu z zagranicy?
Co jeśli nie zapłacę akcyzy za samochód z Belgii?
Na ile można kupić ubezpieczenie krótkoterminowe?
PODSUMOWANIE
  • Belgia to trzeci po Niemczech i Francji najpopularniejszy rynek, z którego pochodzą importowane do Polski samochody.
  • Po sprowadzeniu samochodu z Belgii do Polski jego właściciel musi zapłacić akcyzę, przetłumaczyć dokumenty sprzedażowe, przejść badanie techniczne i zarejestrować pojazd.
  • Do rejestracji samochodu z Belgii będą potrzebne m.in. wniosek o rejestrację, dowód własności i potwierdzenie wniesienia opłat.
  • Opłaty rejestracyjne w przypadku samochodu z Belgii wynoszą 161,50 zł.
  • Ubezpieczenie OC dla samochodu sprowadzonego z Belgii musi być wykupione najpóźniej w dniu jego rejestracji w Polsce.
Źródła:
  • https://www.samar.pl/__/3/3.a/120190/3.sc/11/Import-w-lutym-2024-roku—najlepszy-wynik-od-28-miesi%C4%99cy.html?locale=pl_PL
grafika
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC