Wiek kierowcy a preferowany rodzaj motocykla
Pokaż mi swój motocykl, a powiem Ci, kim jesteś – tę popularną sentencję można parafrazować na wiele sposobów i w wielu sytuacjach. Z pewnością będzie ona miała również zastosowanie w środowisku motocyklowym, bo istotnie maszyna, którą posiada ten czy inny motocyklista, będzie co nieco mówiła na jego temat. Każdy miłośnik jednośladów będzie miał bowiem swój ulubiony rodzaj motocykla. Czy istnieje jednak zależność między konkretnymi cechami kierowcy a jego preferencjami dotyczącymi rodzaju motocykla? Czy jest to na tyle indywidualna sprawa, że w tej kwestii będzie rządził jedynie przypadek?
W tym artykule przeczytasz:
- Czy to, jaki motocykl wybierze motocyklista, może zależeć od jego wieku?
- Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku od 18 do 25 lat?
- Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku od 26 do 35 lat?
- Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku od 36 do 45 lat?
- Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku od 46 do 55 lat?
- Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku od 56 do 65 lat?
- Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku powyżej 65 lat?
- Ile kosztuje OC motocykla dla kierowców w poszczególnych grupach wiekowych?
Czy to, jaki motocykl wybierze motocyklista, może zależeć od jego wieku?
Preferencje dotyczące pojazdu, jakim się jeździ, mogą ulegać modyfikacjom, czy to ze względu na zmieniające się potrzeby, czy zmieniający się gust kierowcy. Kluczowe znaczenie ma tu zatem kryterium wieku, który ma swoje prawa. Zupełnie inne priorytety będzie miała bowiem młoda osoba, która dopiero wchodzi w dorosłe życie i rozgląda się za swoim pierwszym motocyklem, inne osoba dojrzalsza – w wieku około 40 lat, a jeszcze inne najbardziej doświadczony kierowca, który jeździ od kilkudziesięciu lat. Jeśli mowa o motocyklistach i ich upodobaniach względem różnego rodzaju maszyn, daje się zauważyć pewne tendencje chociażby na podstawie ilości ubezpieczeń, które są wyszukiwane przez określoną liczbę osób w danym wieku dla różnych rodzajów jednośladów.
Jednym z bardziej popularnych jednośladów, jakie można spotkać na polskich drogach, jest skuter. Chociaż często widzimy na nim młode osoby, to wcale nie ta grupa kierowców interesuje się nimi najbardziej. W lutym 2025 roku w porównywarce ubezpieczeń Mubi najwięcej kalkulacji OC dla skuterów wykonywały osoby w wieku powyżej 65 lat (33,04%). Ubezpieczenie dla skuterów było podobnie często obiektem zainteresowań osób między 56. a 65. rokiem życia (23,43%), a także osób z przedziału wiekowego 46-55 lat (23,25%). Być może na ich popularność w tych grupach motocyklistów wpływa wygoda korzystania (niska rama, osłona nóg, automatyczna skrzynia biegów), a także względy praktyczne, jak niewielka pojemność silnika i ograniczona prędkość maksymalna, która jest wystarczająca do poruszania się po mieście. W końcu głównie do tego służą skutery.
Wśród doświadczonych kierowców dużym powodzeniem cieszą się też choppery i cruisery, dla których ubezpieczenia w lutym szukały najczęściej osoby w wieku od 56 do 65 lat (22,54%). Jednośladami tego typu interesują się również kierowcy powyżej 65. roku życia (16,07%) i w wieku 46-55 lat (13,08%). Dużo mniejsze zainteresowanie te motocykle wzbudziły w kierowcach do 35. roku życia. Polisy dla chopperów lub cruiserów szukało bowiem zaledwie 3,52% kierowców pomiędzy 18. a 25. rokiem życia oraz 5,52% motocyklistów w wieku do 26-35 lat. Również nieco starsi kierowcy (36-35 lat) rzadko ubezpieczali tego typu jednoślady (7,80%).
Kierowcy do 35. roku życia z kolei dużo częściej interesowali się motocyklami sportowymi. Nie jest to szczególnie dziwne, bo motywacji można się tu doszukiwać w chęci zaimponowania rówieśnikom, spróbowania szybkiej jazdy i zachłyśnięciu się możliwością poruszania się po drogach na ciekawej i dającej duże możliwości maszynie. Wygląda na to, że wraz z wiekiem kierowcy jego zainteresowanie tego typu szybkimi, przyciągającymi wzrok przechodniów motocyklami słabnie. Najwięcej kalkulacji składki ubezpieczeniowej dla ścigaczy wykonały osoby od 26 do 35 lat (21,46%) i od 18 do 25 lat (15,55%). Motocykle sportowe wzbudzały najmniejsze zainteresowanie wśród kierowców powyżej 65. roku życia (4,02%).
Rodzaj motocykla | Grupa wiekowa, w której dany rodzaj motocykla jest najbardziej popularny |
---|---|
skuter | powyżej 65 lat |
chopper/cruiser | 56-65 lat |
cross/enduro | 46-55lat |
motocykl szosowy od 250 ccm | 26-35 lat |
motocykl szosowy do 250 ccm | powyżej 65 lat |
sportowy | 26-35 lat |
turystyczny | 18-25 lat |
motorower | 18-25 lat |
Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku od 18 do 25 lat?
Ubezpieczenie dla ścigaczy i o dziwo dla jednośladów turystycznych jest zdecydowanie najczęściej wybierane przez najmłodszych kierowców jednośladów w porównaniu do motocyklistów z innych grup wiekowych. Jednak, analizując liczbę kalkulacji wykonanych wyłącznie przez osoby między 18. a 25. rokiem życia, widać, że jeszcze więcej początkujących na drodze motocyklistów ma w swoim garażu motocykle szosowe z silnikiem powyżej 250 cm3. Oczywiście młode osoby sięgają również po łatwe w prowadzeniu, ekonomiczne i niezbyt szybkie motorowery. Kierowcy poniżej 25. roku życia stosunkowo rzadko sięgają z kolei po skutery. Choppery/cruisery również nie są w ich guście, a trójkołowce wcale nie pojawiły się w wyliczeniach kierowców z tej grupy wiekowej.
Rodzaj motocykla | % kalkulacji dotyczących danego rodzaju motocykla w grupie wiekowej 18-25 lat |
---|---|
trójkołowiec | 0,00% |
chopper/cruiser | 3,52% |
skuter | 11,43% |
cross/enduro | 11,50% |
motocykl szosowy do 250 ccm | 12,62% |
motorower | 13,26% |
sportowy | 15,55% |
turystyczny | 15,58% |
motocykl szosowy od 250 ccm | 16,54% |
Przeczytaj też: Jakie samochody najczęściej ubezpieczają młodzi kierowcy? Ile trzeba zapłacić za ich OC?
Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku od 26 do 35 lat?
Motocykliści, którzy mają więcej niż 26 lat, nadal mogą być początkującymi kierowcami jednośladów. Jednak ci powyżej 30. roku życia mogą być już uznawani za bardziej doświadczonych i rozważnych. Najczęściej sięgają oni po motocykle szosowe od 250 cm3, rzadziej po motorowery i motocykle turystyczne. W zasięgu ich możliwości i zainteresowań nie pojawiły się natomiast żadne trójkołowce.
Rodzaj motocykla | % kalkulacji dotyczących danego rodzaju motocykla w grupie wiekowej 26-35 lat |
---|---|
trójkołowiec | 0,00% |
motorower | 1,63% |
turystyczny | 1,71% |
chopper/cruiser | 5,52% |
motocykl szosowy do 250 ccm | 9,48% |
cross/enduro | 11,04% |
skuter | 11,80% |
sportowy | 21,46% |
motocykl szosowy od 250 ccm | 37,36% |
Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku od 36 do 45 lat?
Na podstawie kalkulacji wykonanych w lutym w porównywarce ubezpieczeń komunikacyjnych Mubi można stwierdzić, że preferencje dotyczące rodzaju motocykla w grupie osób w wieku od 36 do 45 lat są podobne do preferencji ich młodszych kolegów. Ci motocykliści również jeżdżą najczęściej na motocyklach szosowych od 250 cm3. Równie popularne w tej grupie wiekowej są skutery. Najmniej kalkulacji dotyczyło motorowerów i motocykli turystycznych. To także jedyna grupa wiekowa, w której pojawiły się trójkołowce. Preferencje motoryzacyjne osób między 36. a 45. rokiem życia rozkładają się zatem bardzo podobnie, jak preferencje osób od 26 do 35 lat.
Rodzaj motocykla | % kalkulacji dotyczących danego rodzaju motocykla w grupie wiekowej 36-45 lat |
---|---|
trójkołowiec | 0,09% |
motorower | 2,31% |
turystyczny | 3,60% |
chopper/cruiser | 7,80% |
motocykl szosowy do 250 ccm | 8,85% |
sportowy | 12,27% |
cross/enduro | 13,59% |
skuter | 19,47% |
motocykl szosowy od 250 ccm | 32,03% |
Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku od 46 do 55 lat?
Wygląda na to, że kierowcy, którzy w wieku około 26 lat oddali swoje serce motocyklom szosowym, są wierni swoim wyborom nawet po pięćdziesiątce. Okazuje się bowiem, że kierowcy, którzy mają w metryce od 46 do 55 lat, również preferują jazdę jednośladami tego rodzaju. Tego typu motocykle znalazły się tuż za najczęściej wybieranymi skuterami. Jednak w przeciwieństwie do młodszych motocyklistów, częściej decydują się na zakup motocykli cross i enduro. Najmniej interesująca jest dla nich z kolei jazda motocyklami turystycznymi, motorowerami i trójkołowcami.
Rodzaj motocykla | % kalkulacji dotyczących danego rodzaju motocykla w grupie wiekowej 46-55 lat |
---|---|
trójkołowiec | 0,00% |
motorower | 1,56% |
turystyczny | 6,54% |
sportowy | 7,81% |
motocykl szosowy do 250 ccm | 8,13% |
chopper/cruiser | 13,08% |
cross/enduro | 15,47% |
skuter | 23,25% |
motocykl szosowy od 250 ccm | 24,16% |
Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku od 56 do 65 lat?
Dojrzali i doświadczeni na drodze motocykliści z reguły stawiają na wygodę i względy ekonomiczne. W lutym kierowcy w wieku między 56 a 65 lat najczęściej szukali polisy dla skuterów. Spora część kalkulacji wykonanych na mubi.pl dotyczyła również jednośladów o pojemności powyżej 250 cm oraz cruiserów lub chopperów. Wydaje się, że motorowery i trójkołowce nie są w kręgu zainteresowań tej grupy motocyklistów.
Rodzaj motocykla | % kalkulacji dotyczących danego rodzaju motocykla w grupie wiekowej 56-65 lat |
---|---|
trójkołowiec | 0,00% |
motorower | 0,77% |
motocykl szosowy do 250 ccm | 6,89% |
sportowy | 7,50% |
cross/enduro | 7,66% |
turystyczny | 10,57% |
motocykl szosowy od 250 ccm | 19,91% |
chopper/cruiser | 23,28% |
skuter | 23,43% |
Które rodzaje motocykla są wybierane przez osoby w wieku powyżej 65 lat?
Skutery pozostają w grupie upodobań doświadczonych kierowców. Także najwięcej osób po 65. roku życia jeździ skuterami. Drugim z kolei preferowanym przez osoby w wieku 65 lat i więcej środkiem transportu na dwóch kółkach są choppery/cruisery i motocykle szosowe. Motocykle sportowe, motorowery i trójkołowce odchodzą do lamusa.
Rodzaj motocykla | % kalkulacji dotyczących danego rodzaju motocykla w grupie wiekowej powyżej 65 lat |
---|---|
trójkołowiec | 0,00% |
sportowy | 4,02% |
motorower | 5,36% |
cross/enduro | 6,25% |
turystyczny | 6,25% |
motocykl szosowy od 250 ccm | 14,29% |
motocykl szosowy do 250 ccm | 14,73% |
chopper/cruiser | 16,07% |
skuter | 33,04% |
Ile kosztuje OC motocykla dla kierowców w poszczególnych grupach wiekowych?
Ogólnie rzecz biorąc, ubezpieczenia OC motocykla są tańsze niż obowiązkowe polisy dla samochodów. Motocykliści płacą za nie średnio 249 zł, podczas gdy właściciele czterech kółek ponad dwukrotnie więcej (w lutym 2025 roku średnia składka wyniosła w ich przypadku 851 zł). Jeszcze bardziej atrakcyjnie rozkładają się koszty związane z ubezpieczeniem komunikacyjnym motocykli, jeśli spojrzymy na nie w podziale na poszczególne grupy wiekowe.
Oczywiście najwięcej za polisę płacą młodzi kierowcy. Średnia składka w ich przypadku wynosi 1645 zł. Z pewnością ma na to wpływ niewielkie doświadczenie tych osób na drodze, ale nie bez znaczenia będzie też ich zamiłowanie do szybkich maszyn. W powyższych zestawieniach można zauważyć, że osoby od 18. do 25. roku życia często ubezpieczają maszyny z większymi silnikami. Pierwsze miejsce zestawienia zajęły motocykle szosowe od 250 cm3, turystyczne i sportowe. Duży silnik w połączeniu z niewielkim obyciem kierowcy na drodze jego sprawia, że ubezpieczyciele podchodzą z dystansem do obejmowania ochroną takich osób i siłą rzeczy proponują im wyższe składki.
Starsi i bardziej doświadczeni motocykliści mogą już liczyć na dużo bardziej przystępne ceny. Nieważne, czy chcą ubezpieczyć niewielki skuter, czy potężnego cruisera. Jakie są średnie ceny w poszczególnych kategoriach wiekowych?
Wiek motocyklisty | Średnia cena OC motocykla |
---|---|
18-25 lat | 370 zł |
26-35 lat | 262 zł |
36-45 lat | 214 zł |
46-55 lat | 192 zł |
56-65 lat | 187 zł |
powyżej 65 lat | 208 zł |
Więcej o cenach ubezpieczenia dla motocyklistów można przeczytać w artykule Cena OC motocykla a średni wiek właściciela – kto ubezpiecza najtaniej?
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zależności między wiekiem kierowcy a preferencjami dotyczącymi rodzaju motocykla
Osoby między 18. a 25. rokiem życia preferują jazdę motocyklami szosowymi od 250 cm3 i turystycznymi. Często sięgają też po motorowery i jednoślady sportowe. Choppery/cruisery czy trójkołowce raczej nie są w zasięgu ich możliwości, być może także nie w ich stylu. Tę grupę wiekową nie interesują także motocykle cross/enduro.
To, ile kierowca zapłaci za ubezpieczenie swojego motocykla, zależy od wieku czynników. Przy wyliczaniu składki ubezpieczyciele biorą pod uwagę zarówno informacje o kierowcy (zwłaszcza jego doświadczenie na drodze), jak i parametry pojazdu. Średnia cena OC motocyklisty to koszt 249 zł. Bardziej doświadczone osoby, które w dodatku jeżdżą bezpiecznymi maszynami, płacą za OC mniej, nawet mniej niż 200 zł rocznie. Początkujący kierowcy, z racji niewielkiego doświadczenia i zamiłowania do szybkich jednośladów, muszą liczyć się z droższymi ofertami – średnia cena ich ubezpieczenia to 370 zł.
- Preferencje dotyczące rodzaju motocykla mogą zależeć od wieku kierowcy.
- Skuterami najczęściej jeżdżą motocykliści w wieku powyżej 65 lat, chopperami i cruiserami nieco młodsi – w wieku 46-55 lat, a motocyklami sportowymi – najmłodsi kierowcy (między 18 a 35 lat).
- Wśród kierowców w każdym wieku skutery i motocykle szosowe z silnikiem od 250 cm3 cieszą się powodzeniem. Młodsi wybierają te drugie, natomiast starsi częściej jeżdżą skuterami. Oprócz tego wśród młodych motocyklistów furorę robią motocykle sportowe, a nieco starsi częściej sięgają po motocykle typu chopper/cruiser.
- Najwięcej za ubezpieczenie motocykla płacą młodzi kierowcy – średnio 370 zł. Motocykliści od 26 lat w górę mogą liczyć już na bardziej przystępne stawki. Średnio mieszczą się w przedziale od 187 zł do 262 zł.
Dołącz do dyskusji