Rejestracja samochodu z Niemiec – formalności krok po kroku
Jeżeli sprowadzasz samochód z zagranicy, to jest duża szansa, że pochodzi on z Niemiec. Tak wynika ze statystyk, które pokazują, że ponad połowa importowanych do Polski pojazdów przyjeżdża do nas zza zachodniej granicy. Jakich formalności trzeba dopełnić, żeby można było się nimi poruszać po polskich drogach? Ile kosztuje i jak wygląda rejestracja samochodu z Niemiec?
W tym artykule przeczytasz:
Import samochodów 2024 – Niemcy wyraźnie na czele, ale aut jest mniej
151 922 – tyle używanych samochodów z zagranicy trafiło do Polski w pierwszych miesiącach 2024 roku, mówi raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Dużo? Tak, to wynik aż o 31% wyższy niż przed rokiem i najwyższy od października 2021. A jak wypadły na tym tle kraje, z których sprowadza się do nas najwięcej pojazdów?
- Niemcy – 78 951 sprowadzonych samochodów w 2024 roku (styczeń-luty),
- Francja – 16 245 sprowadzonych samochodów,
- Belgia – 11 312 sprowadzonych samochodów,
- Stany Zjednoczone – 9440 sprowadzonych samochodów,
- Holandia – 7865 sprowadzonych samochodów.
Jak widać, Niemcy wyraźnie przewodzą stawce. Samochody zza naszej zachodniej granicy stanowią w tym roku ponad 50% wszystkich importowanych do Polski pojazdów. A jednocześnie trzeba zwrócić uwagę na to, że ich liczba stale wzrasta. Na przestrzeni roku zanotowano w tym względzie ok. 28-procentowy wzrost. Trzeba więc powiedzieć, że auta z Niemiec nadal cieszą się wśród rodzimych kierowców dużą popularnością.
Wśród pięciu najczęściej sprowadzanych do Polski w 2024 roku marek samochodów znajdują się aż cztery niemieckie – Volkswagen, Opel, Audi i BMW. Z kolei wśród modeli dominują Opel Astra, Audi A4, Volkswagen Golf i BMW Serii 3.
Sprowadzenie auta z Niemiec do Polski – o czym trzeba pamiętać?
Dlaczego tak bardzo upodobaliśmy sobie auta sprowadzane od naszych zachodnich sąsiadów? Odpowiedzi na to pytanie można się doszukiwać po części w panujących stereotypach – w końcu według nich samochód z Niemiec to najczęściej pojazd zadbany, ze stosunkowo niewielkim przebiegiem i bogatym wyposażeniem. A jak jest naprawdę?
Zwykle niestety nie tak pięknie i żeby trafić na naprawdę warty uwagi egzemplarz, trzeba się najpierw dobrze naszukać. O wiele łatwiej jest za to trafić na auto, które wygląda lepiej w ogłoszeniu niż w rzeczywistości. Jak tego uniknąć? Przede wszystkim stosuj zasadę ograniczonego zaufania wobec sprzedawcy i jeśli spodoba Ci się jakaś oferta, postaraj się ją jak najdokładniej zweryfikować.
W pierwszej kolejności skorzystaj z portalu Historia Pojazdu, gdzie podając numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji pojazdu, możesz sprawdzić jego historię. Jeśli nic w niej nie wzbudzi Twoich podejrzeń, koniecznie przygotuj się do oględzin samochodu na miejscu – najlepszym wyjściem będzie dokonanie przeglądu technicznego auta jeszcze przed jego zakupem. Gdy i to pójdzie dobrze, nic już nie będzie stało na przeszkodzie, żeby sprowadzić Twój nowy samochód do Polski.
Ekspert Mubi radzi:
Załóżmy, że samochód z Niemiec znajduje się już w Polsce. Co teraz? Przed Tobą sporo formalności do załatwienia, zanim będziesz mógł się nim legalnie poruszać po krajowych drogach, ale spokojnie, wbrew pozorom nie ma w nich nic trudnego. Będziesz musiał:
- opłacić akcyzę,
- przetłumaczyć dokumenty sprzedaży,
- dokonać przeglądu technicznego,
- zarejestrować samochód,
- kupić ubezpieczenie.
Akcyza za samochód z Niemiec
Pierwszym, co powinieneś zrobić po sprowadzeniu auta z Niemiec, jest opłata podatku akcyzowego. W ciągu 14 dni od sprowadzenia pojazdu powinieneś w tym celu złożyć wniosek AKC-U/S osobiście w urzędzie skarbowym lub za pomocą platformy PUESC, a następnie (w ciągu 30 dni) wnieść opłatę, którą oblicza się od wartości pojazdu. Stawki akcyzy wynoszą:
- 3,1% dla aut z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
- 18,6% dla aut z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3.
A w przypadku samochodów z napędem hybrydowym:
- 1,55% dla klasycznych i miękkich hybryd z silnikami o pojemności do 2000 cm3,
- 9,3% dla klasycznych i miękkich hybryd z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm3.
Tłumaczenie dokumentów
Możesz tego uniknąć, jeśli przy zakupie pojazdu zadbasz o sporządzenie dwujęzycznej umowy. Jeżeli nie, będziesz musiał przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży u tłumacza przysięgłego.
Nie musisz tłumaczyć dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu samochodu sprowadzonego z Niemiec, jeśli nie ma w nich dodatkowych pieczątek i adnotacji.
Przegląd techniczny
Auto musi mieć aktualne badanie techniczne. Za standardowy przegląd w SKP zapłacisz 99 zł. Koszt będzie niższy, jeśli konieczne będzie tylko badanie uzupełniające do ważnego badania wykonanego za granicą. Pamiętaj, że urząd może, ale nie musi honorować przeglądu z zagranicy.
Rejestracja samochodu z Niemiec – ile zapłacisz?
Gdy wykonasz przegląd, przetłumaczysz dokumenty i zapłacisz akcyzę, możesz przystąpić do rejestracji samochodu. Standardowo masz na to 30 dni od dnia sprowadzenia pojazdu do Polski. W tym czasie musisz skompletować potrzebne dokumenty, wnieść wymagane opłaty i udać się do wydziału komunikacji.
Z uwagi na panujący dotychczas stan zagrożenia epidemicznego czas na rejestrację pojazdu był wydłużony do 60 dni. Obecnie znów jest to 30 dni.
Ile będzie Cię kosztować rejestracja samochodu z Niemiec? Ucieszy Cię wiadomość, że dzięki zniesieniu obowiązku wyrabiania karty pojazdu i nalepki kontrolnej opłata jest od pewnego czasu niższa – zamiast dotychczasowych 256 zł, zapłacisz tylko 161,50 zł. Co składa się na tę kwotę?
- Tablice rejestracyjne – 80 zł.
- Dowód rejestracyjny – 54 zł.
- Pozwolenie czasowe – 13,50 zł.
- Nalepka legalizacyjna – 12,50 zł.
- Opłaty ewidencyjne – 1,50 zł.
Jeżeli zechcesz wyrobić tablice indywidualne, musisz się liczyć ze znacznie wyższym kosztem. Całkowita opłata będzie wówczas wynosić 1081,50 zł. W przypadku rejestracji dokonywanej przez pełnomocnika, który nie należy do najbliższej rodziny właściciela pojazdu, do kosztów trzeba będzie doliczyć jeszcze 17 zł.
Rejestracja samochodu z Niemiec – jakie dokumenty są wymagane?
Po dokonaniu niezbędnych opłat trzeba będzie złożyć w wydziale komunikacji starostwa powiatowego, urzędu miasta lub dzielnicy wymagane do rejestracji samochodu dokumenty. Zaliczają się do nich:
- wniosek o rejestrację pojazdu z informacjami na jego temat (m.in. marka, model, rok produkcji, numer VIN),
- przetłumaczony dowód własności samochodu (umowa kupna-sprzedaży, faktura),
- dotychczasowy dowód rejestracyjny i karta pojazdu (jeśli została wydana),
- zagraniczne tablice rejestracyjne (w przypadku przyjazdu samochodem do Polski),
- potwierdzenie wyrejestrowania samochodu w kraju, w którym był zarejestrowany wcześniej,
- zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym,
- dowód opłacenia akcyzy lub wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego zaświadczenie o zwolnieniu z akcyzy,
- potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych,
- potwierdzenie wykupienia ubezpieczenia OC.
Pamiętaj, że brak nawet jednego dokumentu poskutkuje odmową rejestracji pojazdu. W przypadku, gdy wszystko przebiegnie pomyślnie, urzędnik podejmie decyzję o tymczasowej rejestracji pojazdu, wydając Ci tymczasowe tablice rejestracyjne, pozwolenie czasowe i nalepkę kontrolną. Dzięki nim będziesz mógł używać samochodu przez 30 dni, w trakcie których urząd dokona stałej rejestracji pojazdu.
Kara za przekroczenie terminu na rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy wynosi 1000 zł i może wzrosnąć do 2000 zł, jeśli termin zostanie przekroczony o 180 dni.
Samochód z Niemiec a ubezpieczenie OC
Aby móc się poruszać samochodem sprowadzonym z Niemiec po polskich drogach, będziesz oczywiście musiał go ubezpieczyć. Ubezpieczenie OC należy wykupić najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu, żeby uniknąć kary za brak OC, która w zależności od długości przerwy w ochronie może wynieść od 1700 do 8480 zł.
Możliwe jest także wykupienie OC krótkoterminowego, które będzie obowiązywać przez 30 dni, dając Ci czas na załatwienie wszystkich formalności. Pamiętaj jednak, że taka polisa nie przedłuża się automatycznie i można ją zakupić tylko raz. Aby mieć pewność, że nie wystąpi przerwa w ochronie ubezpieczeniowej, skorzystaj z kalkulatora OC AC Mubi. Możesz w nim ustalić datę rozpoczęcia ochrony na konkretny dzień, dzięki czemu unikniesz kary.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu z Niemiec
Aktualnie czas na dokonanie rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy wynosi 60 dni. Wcześniej, bo w ciągu 30 dni od sprowadzenia auta, należy opłacić akcyzę. Również 30 dni ma urząd na zarejestrowanie Twojego pojazdu. Zwykle jednak trwa to około 2 tygodni od złożenia wniosku wraz ze wszystkimi dokumentami.
Możesz to zrobić, dzwoniąc do wydziału komunikacji, w którym składałeś wniosek lub przez internet na stronie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Status dokumentu sprawdzisz na portalu info-car.pl, podając numer rejestracyjny i 5 ostatnich znaków numeru nadwozia.
Przede wszystkim nie będziesz w stanie go zarejestrować, co już będzie groziło wysoką grzywną w razie przekroczenia terminu. Ponadto urząd skarbowy będzie naliczał odsetki za każdy dzień zwłoki i nałoży na Ciebie grzywnę. W ostateczności grozi Ci zaś postępowanie karno-skarbowe, w wyniku którego możesz nawet stracić samochód.
- Niemcy są krajem, z którego importuje się do Polski najwięcej używanych samochodów.
- Po sprowadzeniu auta z Niemiec do Polski trzeba zapłacić akcyzę, przetłumaczyć dokumenty, dokonać przeglądu technicznego, zarejestrować pojazd i wykupić polisę ubezpieczenia OC.
- Opłaty rejestracyjne dla samochodu sprowadzonego z Niemiec do Polski wynoszą 161,50 zł.
- Aby zarejestrować samochód z Niemiec, trzeba w ciągu 60 dni od sprowadzenia go do Polski złożyć wniosek wraz z wymaganymi dokumentami w odpowiednim wydziale komunikacji.
- Urząd dokonuje rejestracji samochodu w ciągu 30 dni.
- Ubezpieczenie OC samochodu trzeba kupić najpóźniej w dniu jego rejestracji.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji